millä sanoilla lapsenne puhuttelevat vieraita aikuisia?

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
miehen työpaikalla miehet olivat sitä mieltä, että täti ja setä -nimikkeet ovat out.
Minä en voi tehdä tuollaista johtopäätöstä kyllä, ainakin mun tuttavapiirissä täti ja setä -kulttuuri elää vielä voimakkaasti. Ja monet vieraat ihmiset mielellään esittelevät itsensä lapsillekin täteinä tai setinä esim kaupassa.
peesailen "sinttiä" tässä :D

ja miun työpaikalla kyllä ei särähdä korvaan tuo täti tai setä. ku toin tyttäreni parin kuukauden ikäsenä työpaikalleni näytille niin pomo (ikäiseni mies) nappasi tyttäreni syliinsä ja tuumas että: tuleppas XXX-sedän syliin :D eikä siinä ollu siis yhtään mitään pahaa eikä loukkaavaa mielestäni.

 
Tantta
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
-ja minua tosiaan täditteli noin 15 vee tyttö kaupassa äidilleen, hän kysyi minulta neuvoa ja puhui sitten äidilleen puhelimeen minusta tätinä. hauskaa mulla oli joo.
Miksi susta tuntui pahalta kun sua sanottiin tädiksi? Oot aikunen ihminen jolla on omiakin lapsia jo, voisit varsin hyvin olla jo jonkun täti noin niinkun biologisessa mielessä. Miksi se on susta niin kielteinen asia? Harmittaako sua ikäs?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tantta:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
-ja minua tosiaan täditteli noin 15 vee tyttö kaupassa äidilleen, hän kysyi minulta neuvoa ja puhui sitten äidilleen puhelimeen minusta tätinä. hauskaa mulla oli joo.
Miksi susta tuntui pahalta kun sua sanottiin tädiksi? Oot aikunen ihminen jolla on omiakin lapsia jo, voisit varsin hyvin olla jo jonkun täti noin niinkun biologisessa mielessä. Miksi se on susta niin kielteinen asia? Harmittaako sua ikäs?
ei tuntunu pahalta. en pahoittanut mieltäni. minusta oli vain outoa ja juttu on vanha, naurattaa nykyään. en voisi kuvitellakaan, että meijän murkut puhus noin. olenkin täti oikeasti.
huomio: en pahoittanut mieltäni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja papukaijan ruokottomat puheet:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
miehen työpaikalla miehet olivat sitä mieltä, että täti ja setä -nimikkeet ovat out.
Minä en voi tehdä tuollaista johtopäätöstä kyllä, ainakin mun tuttavapiirissä täti ja setä -kulttuuri elää vielä voimakkaasti. Ja monet vieraat ihmiset mielellään esittelevät itsensä lapsillekin täteinä tai setinä esim kaupassa.
siis, jos esittelen jonkun tutun ihmisen lapselle, käytän nimeä. ja minä olen opettanut, ettei vieraille puhuta, ei kaupassa varsinkaan häiritä toisten ostojuttuja.
Entä jos ei tiedä jonkun nimeä, mutta silti tarve puhua? "Tädiltä taisi pudota sormikas lattialle."
"Anteeksi nainen, mutta teiltä taisi pudota sormikas?" hmmm... makustelee... ei, ei sovi. Rouva tai neiti ehkä sopis mutta antaa kyllä kovin pikkuvanhan kuvan pienestä lapsesta. Kuvittele: 2-vuotias näkee että kassajonossa edelläolevalta naiselta putoaa hanska lattialle ja sanoo: Anteeksi neiti, mutta teiltä putosi hanska.

:LOL: sori.... mietin vaan tuota tilannetta mielessäni :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
"Kansalainen" sopisi yleiseksi nimitykseksi kaikille. Olisi se hellyttävää kuulla poikansa kysyvän silmät suurina vieraalta naiselta kadulla: "Miksi olet noin paksu, kansalainen?"
Sillon poistuis kans tää kauhee ongelma et lapsi sanoo jotain hassua/noloa tummista ihmisistä. Nehän vois olla "vieraan maan kansalaisia".
 
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja Tantta:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
-ja minua tosiaan täditteli noin 15 vee tyttö kaupassa äidilleen, hän kysyi minulta neuvoa ja puhui sitten äidilleen puhelimeen minusta tätinä. hauskaa mulla oli joo.
Miksi susta tuntui pahalta kun sua sanottiin tädiksi? Oot aikunen ihminen jolla on omiakin lapsia jo, voisit varsin hyvin olla jo jonkun täti noin niinkun biologisessa mielessä. Miksi se on susta niin kielteinen asia? Harmittaako sua ikäs?
ei tuntunu pahalta. en pahoittanut mieltäni. minusta oli vain outoa ja juttu on vanha, naurattaa nykyään. en voisi kuvitellakaan, että meijän murkut puhus noin. olenkin täti oikeasti.
huomio: en pahoittanut mieltäni.
Niin, ei meilläkään teinit puhu vieraista naisista ja miehistä täteinä ja setinä, vaan ne ovat silloin rouva, nainen, mies, harvemmin herra... kyllä ainakin meillä on täti-setä vaihe jäänyt pois kasvun myötä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja Tantta:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
-ja minua tosiaan täditteli noin 15 vee tyttö kaupassa äidilleen, hän kysyi minulta neuvoa ja puhui sitten äidilleen puhelimeen minusta tätinä. hauskaa mulla oli joo.
Miksi susta tuntui pahalta kun sua sanottiin tädiksi? Oot aikunen ihminen jolla on omiakin lapsia jo, voisit varsin hyvin olla jo jonkun täti noin niinkun biologisessa mielessä. Miksi se on susta niin kielteinen asia? Harmittaako sua ikäs?
ei tuntunu pahalta. en pahoittanut mieltäni. minusta oli vain outoa ja juttu on vanha, naurattaa nykyään. en voisi kuvitellakaan, että meijän murkut puhus noin. olenkin täti oikeasti.
huomio: en pahoittanut mieltäni.
Niin, ei meilläkään teinit puhu vieraista naisista ja miehistä täteinä ja setinä, vaan ne ovat silloin rouva, nainen, mies, harvemmin herra... kyllä ainakin meillä on täti-setä vaihe jäänyt pois kasvun myötä.
minä en muista ikinä, että nuo ois täditelleet, enkä ole tosiaan itsekään lapsena. tässä on siis kyse siitä, etten voi opettaa lapsilleni sellaista, mitä en itsekään ole koskaan osannut.
mutta huomio: en opeta lapsiani epäkohteliaiksi ja yleensä meillä ei vieraille puhuta, ellei ole hengenhätä, eksysksissä tai muuta vakavaa.
voi se olla, että 10 vee sitten otin vähän nokkiin tuosta tädittelystä, en muista tarkkaan, mutta kyllä särähtää korvaan vieläkin, en pahoita mieltäni, mutta koska puhuttelumuoto on minulle vieras, siksi se särähtää. ei tarvitse hyökätä nyt minun kimppuun, minusta oli mukavaa oppia tämäkin uusi asia itsestäni.
 
jep
No mun mielestä sana "toveri" on ihan vihoviimeinen. On nimettäin ihan täysin sosialistien sana, ei sovi pienen lapsen suuhun ollenkaan. En suosittele tuota käyttämään juuri tuon kaiun takia, varsinkaan lapsella. Saa sitten toveruutensa itse päättää, kun on aikuinen.

Eihän se sitä tarkoita, että joka ikistä vastan tulevaa pitää kutsua tädiksi ja sedäksi..että on IHAN PAKKO KÄYTTÄÄ VAAN NÄITÄ TERMEJÄ. Vaan eri yhteyksissä eri termejä, sillä tavallahan ne lapset oppivat. Jos telkkarissa ukko tanssii, niin voit hyvin sanoa että "mies tanssii". Ei oo pakko joka kerta sanoa "setä". Ei ne lapst mitään tyhmiä ole, vaan kyllä ymmärtävät eri sanankin. Sitten alkavat pikku hiljaa käyttämään eri nimityksiä.

Setä ja täti on mun mielestä hyvät, koska ne eivät ole vähätteleviä. Ikää mulla on 23. Olis tosi outoa, että mua kutsuttas tyyliin "hei, nainen!"..tuntuis aika vähättelevältä ja oudolta. Kun taas "hei, täti" on jo parempi. Ja joka tilanteessahan ei oo pakko käyttää mitään, riittää vain "hei, väistätkö hieman". Samoin jos mua kutsutaan tytöksi, niin seki kuulostaa jotenki omituiselta. Tässähän on jo itelläkin lapsi (jos se ei ois siis viakka mukana).

Mun mielestä lapsen suusta aika moni asia on ok. Ja näin myös lapsen äitinä käytettäessä on ok puhua vaikka tädistä jne, jos lapselle puhuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
minä en muista ikinä, että nuo ois täditelleet, enkä ole tosiaan itsekään lapsena. tässä on siis kyse siitä, etten voi opettaa lapsilleni sellaista, mitä en itsekään ole koskaan osannut.
mutta huomio: en opeta lapsiani epäkohteliaiksi ja yleensä meillä ei vieraille puhuta, ellei ole hengenhätä, eksysksissä tai muuta vakavaa.
voi se olla, että 10 vee sitten otin vähän nokkiin tuosta tädittelystä, en muista tarkkaan, mutta kyllä särähtää korvaan vieläkin, en pahoita mieltäni, mutta koska puhuttelumuoto on minulle vieras, siksi se särähtää. ei tarvitse hyökätä nyt minun kimppuun, minusta oli mukavaa oppia tämäkin uusi asia itsestäni.
Miten sun omat äiti ja isä puhuivat vieraista, varmaan sieltä tämä sun tapasi on peräisin, ihmisillä on erilaisia tapoja. Ja siksi ei tietty kannata loukkaantua puolin eikä toisin, vaan yrittää ajatella toisesta sitä hyvää, että vaikka musta nainen on vähän alentava nimitys, niin toisesta taas täti voi olla ihan kamala...
 
supikoira
Me ollaan edistyksellisiä eikä hyväksytä ihmisten nimittömistä eri sukupuoleen viittaavilla sanoilla. Joten me ollaan opetettu puhuttelemaan "sika" tai "rotta"-nimityksillä, kumman katsoo paremmaksi (kiinalaisia horoskooppeja nääs).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei aikuinen!

Päiväkodissa on opettu nimittämään ihmisiä aikuisiksi, ei tädeiksi tai sediksi. Huomauttaa aina minullekin, jos kutsun jotain tädiksi tai sedäksi.
ai? no milläs nimikkeellä 16-vuotiasta teiniä sitten puhutellaan?

 
Alkuperäinen kirjoittaja supikoira:
Me ollaan edistyksellisiä eikä hyväksytä ihmisten nimittömistä eri sukupuoleen viittaavilla sanoilla. Joten me ollaan opetettu puhuttelemaan "sika" tai "rotta"-nimityksillä, kumman katsoo paremmaksi (kiinalaisia horoskooppeja nääs).
niin tai apina.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei aikuinen!

Päiväkodissa on opettu nimittämään ihmisiä aikuisiksi, ei tädeiksi tai sediksi. Huomauttaa aina minullekin, jos kutsun jotain tädiksi tai sedäksi.
ai? no milläs nimikkeellä 16-vuotiasta teiniä sitten puhutellaan?
No aikuinenhan se on jos päiväkodissa toimitaan, niinhän ne on 15 v tettiläisetkin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei aikuinen!

Päiväkodissa on opettu nimittämään ihmisiä aikuisiksi, ei tädeiksi tai sediksi. Huomauttaa aina minullekin, jos kutsun jotain tädiksi tai sedäksi.
ai? no milläs nimikkeellä 16-vuotiasta teiniä sitten puhutellaan?
No aikuinenhan se on jos päiväkodissa toimitaan, niinhän ne on 15 v tettiläisetkin :D
ahaa.... :xmas:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja Et ole:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Oonko mä ainoa jonka mielestä on epäkohteliasta sanoa "tuo nainen" tai "tuo mies"?
Et ole ainoa. Ei puutu muu kun että sormella osottaa.
No sitä mäkin vähän ajattelen. NPOK, eikö susta?
riippuu äänensävystä ja tilanteesta. minä olen opettanut lapsiani siihen, ettei toisten ihmisten tekemisiä tai ulkonäköä arvostella ääneen. ja olen tosiaan oppinut itse pienenä puhuttelemaan ihmisiä heidän nimellään, ammattinimikkeellään tai tuikituntemattomia naiseksi ja mieheksi. jokainen tyylillään. tärkeintä on se, ettei loukkaa tieten tahtoen toisia, kuten täällä palstalla valitettavasti joskus näkee tapahtuvan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei aikuinen!

Päiväkodissa on opettu nimittämään ihmisiä aikuisiksi, ei tädeiksi tai sediksi. Huomauttaa aina minullekin, jos kutsun jotain tädiksi tai sedäksi.
minä olenkin ollut tarhassa pienenä ja sekin voi siis selittää sen, miksen ole itsekään osannut tuntemattomia täditellä. kaikkea sitä itsestään oppii näin tavallisena päivänä. kivaa. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi sentään , kylläpä on suuria nuo äitien huolet, taitaa pipo kiristää tädeillä.
en aloittanut ketjua ollakseni huolissaan, en todellakaan. enkä arvostellakseni toisia. kunhan halusin keskustella asiasta ja sainkin väläyksen siihen, miksi minä olen opettanut lapsilleni kuten olen opettanut. opin siis paljon. kiitos kaikille. voimia.
 

Yhteistyössä