millä sanoilla lapsenne puhuttelevat vieraita aikuisia?

käytiin yks päivä rossossa syömässä ja yks vieras lapsi puhutteli miestä sedäksi. meillä särähti pahasti korvaan. muista kerran ku yks tyttö puhutteli mua kaupassa tädiksi (olin 27 vee silloin) ja otti päähän.
me ollaan opetettu puhuttelemaan vieraita ihmisä naisiksi ja miehiksi, ei sedäksi ja tädiksi. sedät ja tädit on sukulaisia.
 
Milloin miksikin. Yleensä kaikki on poikia/tyttöjä.
Puheen kohdetta se useimmiten hymyilyttää.
Esimerkiksi pankissa tyttö tiesi kertoa, että "tolla pojalla on samanväriset housut kun isillä."
Pojalla oli ikää jotain 8-kympin ja kuoleman välistä :D

Mäkin olen kyllä pyrkinyt selittämään, että mies/nainen, mutta ei se aina mene perille. Tätiä ja setää en yleensä viljele muuten, kuin tädeistä ja sedistä.
 
papukaijan ruokottomat puheet
Tädiksi ja sedäksi.

Mä muistan, että kun olin noin 12v ja syömässä ja joku äiti oli samassa paikassa syömässä pikkulapsensa kanssa, lapsen äiti puhutteli minua lapselleen tädiksi. Hieman huvitti, mutta ei suututtanut. :xmas:
 
IhanaValo
Yleensä tädiksi ja sedäksi. Käyttää myös sanoja tyttö ja poika. Tai mies, tosin joskus sanoo isäänsäkin sillä nimellä.
Kaikista nolointa oli kun joskus kaikki miespuoliset olivat ukkoja..
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
siis ajattelin, että opettaako tänä päivänä tosiaan ihmiset lapsiaan puhuttelemaan sediksi ja tädeiksi. minusta se on outoa.
No, minusta esim Kylli-nainen, titi nallen Riitta-nainen kuulostaisi aika kummallisilta. :ashamed:
tarkoitin sellaisia ihmisiä, joiden nimiä lapsi ei tiedä. jos lapsemme tietää ihmisen nimen, hän puhuttelee sillä tietenkin, ei mitään liitteitä.
 
Just
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
käytiin yks päivä rossossa syömässä ja yks vieras lapsi puhutteli miestä sedäksi. meillä särähti pahasti korvaan. muista kerran ku yks tyttö puhutteli mua kaupassa tädiksi (olin 27 vee silloin) ja otti päähän.
me ollaan opetettu puhuttelemaan vieraita ihmisä naisiksi ja miehiksi, ei sedäksi ja tädiksi. sedät ja tädit on sukulaisia.
Ottais kyllä päähän jos joku puhuttelis mua "naiseksi". "Hei, nainen, tuo kaljaa!". "Karkkikaupan nainen".

Ennemmin lapsille vaikka täti. Mitä hiton pahaa siinä on, jos ei sitten kohde satu potemaan pahemman luokan kolmenkympin kriisiä?
 
.,...
no meidän melkei kaks vee poitsu ei osaa muuta sanaa, kun pappa, mummo ja setä ( tetä ) ja voitte uskoo :D kun lähdemme kaupoilla...hän valikoi näön perusteella huutaako tetä vai pappa :D ja kaikki naiset on MUMMOJA :D ikää katsomatta -.- olen yrittänyt opettaa muuta, mutta tuossa vaiheessa ei osaa sanoa muuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
käytiin yks päivä rossossa syömässä ja yks vieras lapsi puhutteli miestä sedäksi. meillä särähti pahasti korvaan. muista kerran ku yks tyttö puhutteli mua kaupassa tädiksi (olin 27 vee silloin) ja otti päähän.
me ollaan opetettu puhuttelemaan vieraita ihmisä naisiksi ja miehiksi, ei sedäksi ja tädiksi. sedät ja tädit on sukulaisia.
Ottais kyllä päähän jos joku puhuttelis mua "naiseksi". "Hei, nainen, tuo kaljaa!". "Karkkikaupan nainen".

Ennemmin lapsille vaikka täti. Mitä hiton pahaa siinä on, jos ei sitten kohde satu potemaan pahemman luokan kolmenkympin kriisiä?
en oikein tajua tuota kaljantuonti-juttua....jos on tarjoilija, niin sitten sillä nimikkeellä ja kaupassa on myyjä. ei he ole tätejä eikä naisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
no meidän melkei kaks vee poitsu ei osaa muuta sanaa, kun pappa, mummo ja setä ( tetä ) ja voitte uskoo :D kun lähdemme kaupoilla...hän valikoi näön perusteella huutaako tetä vai pappa :D ja kaikki naiset on MUMMOJA :D ikää katsomatta -.- olen yrittänyt opettaa muuta, mutta tuossa vaiheessa ei osaa sanoa muuta.
todella suloinen. tarkoitinkin tässä enemmän puhuvia lapsia.
 
.,...
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
no meidän melkei kaks vee poitsu ei osaa muuta sanaa, kun pappa, mummo ja setä ( tetä ) ja voitte uskoo :D kun lähdemme kaupoilla...hän valikoi näön perusteella huutaako tetä vai pappa :D ja kaikki naiset on MUMMOJA :D ikää katsomatta -.- olen yrittänyt opettaa muuta, mutta tuossa vaiheessa ei osaa sanoa muuta.
todella suloinen. tarkoitinkin tässä enemmän puhuvia lapsia.
aijaa :D Selvähän se :) Mutta meillä on noin, kun tässä oli puhettä sedistä ja tädeistä :D
 
Piika-äiti
Että pitäisi sanoa vieraalla häneen törmätessään, että "anteeksi nainen"??? Se kuullostaisi minusta kummalliselta.

Meillä pieni on vielä niin pieni, että puhuu mitä sattuu eikä erottele setiä eikä tätejä, vaan kaikki ovat tasapuolisesti tätejä. "Päivää täti!" 1 v 8 kk toimittaa kaupassa, kyläteillä ja muualla kaikille vastaantulijoille.
 
Juu
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
käytiin yks päivä rossossa syömässä ja yks vieras lapsi puhutteli miestä sedäksi. meillä särähti pahasti korvaan. muista kerran ku yks tyttö puhutteli mua kaupassa tädiksi (olin 27 vee silloin) ja otti päähän.
me ollaan opetettu puhuttelemaan vieraita ihmisä naisiksi ja miehiksi, ei sedäksi ja tädiksi. sedät ja tädit on sukulaisia.
Ottais kyllä päähän jos joku puhuttelis mua "naiseksi". "Hei, nainen, tuo kaljaa!". "Karkkikaupan nainen".

Ennemmin lapsille vaikka täti. Mitä hiton pahaa siinä on, jos ei sitten kohde satu potemaan pahemman luokan kolmenkympin kriisiä?
en oikein tajua tuota kaljantuonti-juttua....jos on tarjoilija, niin sitten sillä nimikkeellä ja kaupassa on myyjä. ei he ole tätejä eikä naisia.
Mun mielestä toi "naiseksi" puhuttelu on todella kornin kuulosta. Miksi täti on sun korvaan negatiivinen ilmaus? Mitä pahaa on siinä että on jonkun täti? Kyllähän aikuisetkin kiinnittää huomion esim. sanomalla "anteeksi rouva, teiltä tippui tämä", eikä "anteeksi nainen". Vaikka välttämättä kohde ei ole rouva. Eikä täti. Etkö varmuuden vuoksi vois opettaa lasta sanomaan "hei ihminen" siltä varalta ettei kohde olekaan sinut naiseutensa kanssa eikä halua henkilöityä naiseksi? Sukupuolikriisi, ikäkriisi, tätikriisi, mitä näitä on.

Toi on suunnilleen yhtä outoa kun se, ettei halua että lasta sanotaan tytöksi tai pojaksi, kun se on vaan "lapsi".
 

Yhteistyössä