millä sanoilla lapsenne puhuttelevat vieraita aikuisia?

jees
No kyllä ainaki ite oon kutsunu pienenä sedäksi ja tädiksi. Ja on muaki kutsuttu tädiksi. Ja itseasiassa olen millä hetkellä tahansa ihan oikeastikki täti, koska veljelleni perheelle syntyy lapsi =) Että en näe tossa mitään pahaa. Olen kaiken lisäksi naimisissa ja alle 25, mutta ei häiritse tädittely. En näe siinä mitään loukkaavaa, minusta se on jopa söpöä.

Mun mielestä ois hassumpaa lapsen suusta kuulla sana "nainen" tai pitäisin jopa tyttöä typerämpänä kuin tätiä. Kun en nyt mikään tyttö enää ole. Mielestäni teini-ikäiset ovat tyttöjä ja poikia. Vähän sama kuin tulee 30pinen mies vastaan ja kutsuisin häntä pojaksi..en tiedä. Mun mielestä tuo setä ja täti on poliittisesti ihan korrekteja, koska minkä ikäinen tahansa voi oikeastikin olla jo setä tai täti.
 
Mitäs pahaa tädissä ja sedässä on? Minä olen ihan mielelläni täti (olen kyllä jo aika vanhakin...), mutta tällainen ongelma mulla on: saako päikän tätejä enää sanoa tädeiksi? Minen uskalla kysyä :snotty: .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
käytiin yks päivä rossossa syömässä ja yks vieras lapsi puhutteli miestä sedäksi. meillä särähti pahasti korvaan. muista kerran ku yks tyttö puhutteli mua kaupassa tädiksi (olin 27 vee silloin) ja otti päähän.
me ollaan opetettu puhuttelemaan vieraita ihmisä naisiksi ja miehiksi, ei sedäksi ja tädiksi. sedät ja tädit on sukulaisia.
Ottais kyllä päähän jos joku puhuttelis mua "naiseksi". "Hei, nainen, tuo kaljaa!". "Karkkikaupan nainen".

Ennemmin lapsille vaikka täti. Mitä hiton pahaa siinä on, jos ei sitten kohde satu potemaan pahemman luokan kolmenkympin kriisiä?
en oikein tajua tuota kaljantuonti-juttua....jos on tarjoilija, niin sitten sillä nimikkeellä ja kaupassa on myyjä. ei he ole tätejä eikä naisia.
Mun mielestä toi "naiseksi" puhuttelu on todella kornin kuulosta. Miksi täti on sun korvaan negatiivinen ilmaus? Mitä pahaa on siinä että on jonkun täti? Kyllähän aikuisetkin kiinnittää huomion esim. sanomalla "anteeksi rouva, teiltä tippui tämä", eikä "anteeksi nainen". Vaikka välttämättä kohde ei ole rouva. Eikä täti. Etkö varmuuden vuoksi vois opettaa lasta sanomaan "hei ihminen" siltä varalta ettei kohde olekaan sinut naiseutensa kanssa eikä halua henkilöityä naiseksi? Sukupuolikriisi, ikäkriisi, tätikriisi, mitä näitä on.

Toi on suunnilleen yhtä outoa kun se, ettei halua että lasta sanotaan tytöksi tai pojaksi, kun se on vaan "lapsi".
siis, eihän siinä mitään pahaa ole, kuulostaa vaan jotenkin...vanhanaikaiselta tuo sedittely ja tädittely. ja meillä täti ja setä ovat sukulaisia ja jos lapset ovat selittäneet jostain ihmisestä, joka oli vaikka onnikassa ja hassu hattu, niin ovat puhuneet naisesta tai miehestä. ja ammatinimikkeillä tietenkin työssäolevia ihmisiä olen opettanut puhuttelemaan. tarhantädeistä he ovat puhuneet heidän etunimillään, koska jos lapsi tietää ihmisen nimen, sillä puhutelleet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
käytiin yks päivä rossossa syömässä ja yks vieras lapsi puhutteli miestä sedäksi. meillä särähti pahasti korvaan. muista kerran ku yks tyttö puhutteli mua kaupassa tädiksi (olin 27 vee silloin) ja otti päähän.
me ollaan opetettu puhuttelemaan vieraita ihmisä naisiksi ja miehiksi, ei sedäksi ja tädiksi. sedät ja tädit on sukulaisia.
Ottais kyllä päähän jos joku puhuttelis mua "naiseksi". "Hei, nainen, tuo kaljaa!". "Karkkikaupan nainen".

Ennemmin lapsille vaikka täti. Mitä hiton pahaa siinä on, jos ei sitten kohde satu potemaan pahemman luokan kolmenkympin kriisiä?
Niin, kyllä mäkin olen mielummin täti kuin joku nainen vaan.
 
Piika-äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
"Kansalainen" sopisi yleiseksi nimitykseksi kaikille. Olisi se hellyttävää kuulla poikansa kysyvän silmät suurina vieraalta naiselta kadulla: "Miksi olet noin paksu, kansalainen?"
Voisikohan tuohon yrittää koulia lasta ~katselee arvioiden tuota 1 v 8 kk~
tulepa tänne ja sano "kan-sa-lai-nen".

Jää miettimään ajatusta. Toverikin voisi olla ihan kiinnostava.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
miehen työpaikalla miehet olivat sitä mieltä, että täti ja setä -nimikkeet ovat out.
Minä en voi tehdä tuollaista johtopäätöstä kyllä, ainakin mun tuttavapiirissä täti ja setä -kulttuuri elää vielä voimakkaasti. Ja monet vieraat ihmiset mielellään esittelevät itsensä lapsillekin täteinä tai setinä esim kaupassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
miehen työpaikalla miehet olivat sitä mieltä, että täti ja setä -nimikkeet ovat out.
Minä en voi tehdä tuollaista johtopäätöstä kyllä, ainakin mun tuttavapiirissä täti ja setä -kulttuuri elää vielä voimakkaasti. Ja monet vieraat ihmiset mielellään esittelevät itsensä lapsillekin täteinä tai setinä esim kaupassa.
siis, jos esittelen jonkun tutun ihmisen lapselle, käytän nimeä. ja minä olen opettanut, ettei vieraille puhuta, ei kaupassa varsinkaan häiritä toisten ostojuttuja.
 
papukaijan ruokottomat puheet
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
miehen työpaikalla miehet olivat sitä mieltä, että täti ja setä -nimikkeet ovat out.
Minä en voi tehdä tuollaista johtopäätöstä kyllä, ainakin mun tuttavapiirissä täti ja setä -kulttuuri elää vielä voimakkaasti. Ja monet vieraat ihmiset mielellään esittelevät itsensä lapsillekin täteinä tai setinä esim kaupassa.
siis, jos esittelen jonkun tutun ihmisen lapselle, käytän nimeä. ja minä olen opettanut, ettei vieraille puhuta, ei kaupassa varsinkaan häiritä toisten ostojuttuja.
Entä jos ei tiedä jonkun nimeä, mutta silti tarve puhua? "Tädiltä taisi pudota sormikas lattialle."
 
tytönjapojanmamma
No miksikäään muuksi n yt ei oiekin voi kutsua kunnialla kun tädiksi tai sedäksi. "nainen " tuntuu tässä yhteydessä vähättelevältä ja oudolta, vähän niinkuin "naikkonen". Opettakaan nyt lapsille kunnon ilmaisut. Täti ja setä ne pienille ovat, ilman muuta. Eri asia on kuka teini tms siitä sitten loukkaantuu, mutta se on lapsille kunnioittava tapa puhutella
 
Juu
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
no näitä koiranleukoja tuli tähän väliin ja heillä pointti hukassa.
Ei samaa mieltä sun kanssa = pointti hukassa =D

Sun pointti on se että oot valveutunu ja moderni kun opetat lapsilles vierasta naispuolista henkilöä koskevan sanan ja miespuolista henkilöä koskevan sanan. Whuptiduu. Me vanhanaikaiset kivikausijäänteet sen sijaan opetetaan sanoille synonyymit. Voi meitä. Kauhia paikka. Pointti hukassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
miehen työpaikalla miehet olivat sitä mieltä, että täti ja setä -nimikkeet ovat out.
Minä en voi tehdä tuollaista johtopäätöstä kyllä, ainakin mun tuttavapiirissä täti ja setä -kulttuuri elää vielä voimakkaasti. Ja monet vieraat ihmiset mielellään esittelevät itsensä lapsillekin täteinä tai setinä esim kaupassa.
siis, jos esittelen jonkun tutun ihmisen lapselle, käytän nimeä. ja minä olen opettanut, ettei vieraille puhuta, ei kaupassa varsinkaan häiritä toisten ostojuttuja.
No, meillä on paremminkin ongelma, että vieraat tuppaa lapsien kanssa höpöttämään ja ihmiset jotka tunnen nimeltäkin, puhuvat itsestään kaupassa lapsille tätinä ja setänä.
 
Mä olen kans pyrkinyt välttämään sedättelyä ja tädittelyä.. Mutta nyt alkaa vähän lipsua kun mimmi on 1v7kk.

Ap, eikö susta kuulostaa hassulta sanoa vaikka kaupassa lapselle 'päästätäkö naisen ohi'? 'Päästätkö tädin ohi' on musta jotenkin luontevamman kuuloinen.
 
laitan pari esimerkkiä:
-telkkarissa tansii vaikka ti ti nalle videolla joku mies. kerrotko lapselle, että setä tanssii? minä kerron, että mies tanssii.
-onnikkaan tulee nainen koiran kanssa, tahdot, että lapsi näkee koiran. minä sanon: katso, tuolla naisella on koira. en tädittele.
-ja minua tosiaan täditteli noin 15 vee tyttö kaupassa äidilleen, hän kysyi minulta neuvoa ja puhui sitten äidilleen puhelimeen minusta tätinä. hauskaa mulla oli joo.

onkohan niin, että minulle itselleni ei ole tuota tädittelyä opetettu ja siksi en osaa sitä lapsillenikaan opettaa. varmaan näin.

ja naikkonen on sana, jota en opeta lapsille. nainen on aivan eri asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
siis ajattelin, että opettaako tänä päivänä tosiaan ihmiset lapsiaan puhuttelemaan sediksi ja tädeiksi. minusta se on outoa.
minun ikäset ja vanhemmat on tätiä ja setiä. minua reippaasti nuoremmat on poikia ja tyttöjä.

en oikeen osaa aatella että tyttäreni sanoisi kaupassa: tuolla naisella on suklaata kärryissä. ei oikeen sovi tuommosen kaksvuotiaan suuhun jotenki. enemmän sen ikäsen puheelta kuullostaa: tuolla tätillä on suklaata kärryissä.

tietty kyllä kaksvuotiaskin (ainaki meillä) jo huomaa millon on kyseessä tyttö ja millon aikuinen nainen.

en tajua miksi siitä pitäis jonku pahottaa mielensä jos tädiksi joku vieras lapsi sanoo? :eek:

 
Afrosyyne
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
"Kansalainen" sopisi yleiseksi nimitykseksi kaikille. Olisi se hellyttävää kuulla poikansa kysyvän silmät suurina vieraalta naiselta kadulla: "Miksi olet noin paksu, kansalainen?"
Voisikohan tuohon yrittää koulia lasta ~katselee arvioiden tuota 1 v 8 kk~
tulepa tänne ja sano "kan-sa-lai-nen".

Jää miettimään ajatusta. Toverikin voisi olla ihan kiinnostava.
Tai "maanmies". "Arvoisa maanmies, pudotitte lompakkonne!" Tai ehkä "kohdehenkilö" ois hyvä, se on moderni ja nykyaikainen kun ei viittaa sukupuoleen eikä ikään. "Hyvä puhutteluni kohde, tiedättekö missä täällä on vessa?"
 
Mua saa lapset kutsua millä nimellä haluavat. Jätskimyyjänä sain lahjaksi sukulaiselta jopa pipon, jossa luki "jätskitäti". Tosin välillä pienet lapset sanoivat minua sedäksikin ja vanhemmat olivat aavistuksen noloina, en ole kuitenkaan mitenkään miesmäisen näköinen, mutta ei minua sedittelykään haitannut.

Ja kyllä omalle lapsellenikin puhun tädeistä, sedistä, miehistä, naisista, pojista ja tytöistä, mikä sitten tilanteeseen sopiikaan.
 
Kukkahattutäti
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
miehen työpaikalla miehet olivat sitä mieltä, että täti ja setä -nimikkeet ovat out.
Ai no jos teidän miehen työpaikalla miehet oli sitä mieltä, niin ei sitten mitään.
siksi kyselenkin, että mitä mieltä naiset ovat.
...ja harmittaa kun naiset ei vastaile vaan ainoostaan tädit joilta on pointti hukassa? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
no näitä koiranleukoja tuli tähän väliin ja heillä pointti hukassa.
Ei samaa mieltä sun kanssa = pointti hukassa =D

Sun pointti on se että oot valveutunu ja moderni kun opetat lapsilles vierasta naispuolista henkilöä koskevan sanan ja miespuolista henkilöä koskevan sanan. Whuptiduu. Me vanhanaikaiset kivikausijäänteet sen sijaan opetetaan sanoille synonyymit. Voi meitä. Kauhia paikka. Pointti hukassa.
ei kun tajusin, että mullekaan ei oo lapsena opetettu tädittelyä ja siksi en osaa sitä lapsilleni opettaa ja se tuntuu oudolta. opin taas siis tänään lisää itsestäni. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkahattutäti:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
miehen työpaikalla miehet olivat sitä mieltä, että täti ja setä -nimikkeet ovat out.
Ai no jos teidän miehen työpaikalla miehet oli sitä mieltä, niin ei sitten mitään.
siksi kyselenkin, että mitä mieltä naiset ovat.
...ja harmittaa kun naiset ei vastaile vaan ainoostaan tädit joilta on pointti hukassa? :D
ei mua harmita. opin lisää itsestäni ja mukavaahan tämä on.
 

Yhteistyössä