Millä tavalla päiväkoti/pph pilaa alle 3-vuotiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Kyllä jo pelkät eroamiset ja pitkät erossa olot vanhempiinsa vaikuttaa lapsen kehittyvään psyykeen, vaikka kuinka olisi tutut ja turvalliset hoitajat hoitamassa. Ei vanhempien "turvaa" lapselle voi toinen korvata.

MITEN ne vaikuttavat? Millaisia vaikeuksia siitä lapselle seuraa?

Lukaise jokin lasten kehitystä ja kasvua sivuava kirja vaikka kirjastosta. Lapsi on kehittymätön monessa asiassa.
Aila Juvonen muistaakseni kirjoittanut jotakin...

Mutta voidaanko sitä mitenkään todistaa että joku käyttäytymishäiriö johtuu nimenomaan siitä että on viety päiväkotiin alle 3 vuotiaana? Että tällaista häiriötä ei ole kenelläkään joka on hoidettu kotona koko lapsuus?

Juuri näin. Työssäkäyviä vanhempiakin (ja siis perheitä) on monenlaisia, ja lapset ovat erilaisia. Miten se pystytään todistamaan, että jokin asia johtuu nimenomaan päivähoidossa olemisesta - ja tosiaan, ovatko kaikki kotihoidossa olleet lapset läpi elämänsä onnellisia ja ongelmattomia?

Kyllä jo pelkät eroamiset ja pitkät erossa olot vanhempiinsa vaikuttaa lapsen kehittyvään psyykeen, vaikka kuinka olisi tutut ja turvalliset hoitajat hoitamassa. Ei vanhempien "turvaa" lapselle voi toinen korvata.

Lukaise jokin lasten kehitystä ja kasvua sivuava kirja vaikka kirjastosta. Lapsi on kehittymätön monessa asiassa.

Mutta voidaanko sitä mitenkään todistaa että joku käyttäytymishäiriö johtuu nimenomaan siitä että on viety päiväkotiin alle 3 vuotiaana? Että tällaista häiriötä ei ole kenelläkään joka on hoidettu kotona koko lapsuus?

Juuri näin. Työssäkäyviä vanhempiakin (ja siis perheitä) on monenlaisia, ja lapset ovat erilaisia. Miten se pystytään todistamaan, että jokin asia johtuu nimenomaan päivähoidossa olemisesta - ja tosiaan, ovatko kaikki kotihoidossa olleet lapset läpi elämänsä onnellisia ja ongelmattomia?

Ja kannattaa muistaa, että eihän ne lapset ole tuntemattomilla hoidossa. Lapsen ja hoitajan välille kehittyy kyllä suhde ja jos hoitaja on hyvä, niin lapsi voi mainiosti. TOKI lapsen on parempi olla kotona ainakin kouluikään. Se 3 vuoden rajakin on vähän häilyvä ja lapsikohtainen.

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Alle 3 -vuotias ei vielä osaa pitää vanhempiaan mielessään hoidon ajan.

No voi hyvänen aika. Meidän puolitoistavuotias osaa pitää kaukana asuvat isovanhemmat mielessä pari kuukautta.

Ja meillä on kuvat perheestä, joita lapsen kanssa katsellaan päivänmittaan. Nykyään ei ole tarkoitus unohtaa vanhempia, kuten aiempina vuosikymmeninä on ollut tapana.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

Ja kannattaa muistaa, että eihän ne lapset ole tuntemattomilla hoidossa. Lapsen ja hoitajan välille kehittyy kyllä suhde ja jos hoitaja on hyvä, niin lapsi voi mainiosti. TOKI lapsen on parempi olla kotona ainakin kouluikään. Se 3 vuoden rajakin on vähän häilyvä ja lapsikohtainen.

Siitä mä oon kyllä eri mieltä, että ainakaan ainoan lapsen ei ole hyvä olla pelkästään kotona kouluikään saakka.

On tehty tutkimuksia ja todettu että lapsen psyykkiselle kehitykselle PARASTA on olla oman vanhemman(yleensä se on äiti) kanssa vähintään sen 3v. Alan ammattilaiset(lapsipsykologit/psykiatrit/kasvatustieteilijät yms lasten kehityksestä tietävät) osaavat sanoa että on haitallista erottaa ns. poikanen emostaan liian pienenä ja puhun siis ihmisistä, käytän vain vertauskuvaa. En mitenkään voi muistaa sivukaupalla laadittuja tuloksia ja väitteitä tässä ulkoa mutta varmasti puhuvat totta ja tietävät asiansa! Ja minä itse olen ollut päikyssä töissä ja olen nähnyt sen "touhun" pahimmillaan valitettavasti. Mitä pienempi lapsi, sitä enempi jäi heitteille, ei saanut syliä ja kärsi olla yksin ilman rakastavaa aikuista. Minullekkin sanottiin ettei lapsia saa halata etteivät kiinny liikaa. :O no kuka sit halaa ja milloin? Äiti ja isä kerran päivässä nopeesti laittaessa nukkumaan klo 19 jotta jaksaa taas nousta aikaisin? :´(
Osa itkee mennessään sinne, eikö se jo kerro jotakin? Osa oppii TYYTYMÄÄN osaansa ja lakkaa huutamasta kun tietää ettei muutakaan saa.

Tässäkin asiassa jokainen perhe kuitemkin tekee amat ratkaisunsa ja elävät sitten sen mukaan.
Itse tiedän oman "kasvatuskykyni" ja kokemusta on myös lasten hoidossa olemisesta ja sen seuraukSISTA.
Luotan omaan kykyyni kasvattajana ja saan olla kotona lasteni kanssa, koska se on omille lapsilleni paras ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

Siitä mä oon kyllä eri mieltä, että ainakaan ainoan lapsen ei ole hyvä olla pelkästään kotona kouluikään saakka.

No, en minäkään ole sitä mieltä, mutta mua ärsyttää tämä rajanveto 3-vuotiaaseen. Mulle on sama onko se raja 3v vai 7v, ku se on kuitenkin lapsikohtainen.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En mä vaan tiiä.
Mun alle 3 veelle jopa neurologi, puheterapeutti ja kiertävä erityislastentarhanope suosittelivat, tai suorastaan määräsivät, päivähoitoa :snotty: . Halusivako ne siis tarkoituksella pilata lapseni? :whistle: :D

Mites noin pienelle annetaan jo puheterapiaa,siis alle 3v.Meidän puheterapeutti sanoi että 3v.on yleensä raja.Saanko kysyä minkälaisia neurologisia tutkimuksia tehtiin,oliko puheenviivästymää?

Kaikilla vanhemmilla ei kuitenkaan ole "kykyä" huolehtia/kasvattaa lastaan hyvin ja silloin onkin hyvä että ne lapset pääsevät päiväkotiin normaaliin ympäristöön ja säännölliseen päivärytmiin. Ja tässä keskustelussa ei ollut erityislapsista kyse kuitenkaan?
Vaan ihan tavallisista perheistä ja työssäkäynnin aiheuttamasta lieveilmiöstä tai siitä vapaaehtoisesti pois jäämisestä?

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä vastaus:
On tehty tutkimuksia ja todettu että lapsen psyykkiselle kehitykselle PARASTA on olla oman vanhemman(yleensä se on äiti) kanssa vähintään sen 3v. Alan ammattilaiset(lapsipsykologit/psykiatrit/kasvatustieteilijät yms lasten kehityksestä tietävät) osaavat sanoa että on haitallista erottaa ns. poikanen emostaan liian pienenä ja puhun siis ihmisistä, käytän vain vertauskuvaa. En mitenkään voi muistaa sivukaupalla laadittuja tuloksia ja väitteitä tässä ulkoa mutta varmasti puhuvat totta ja tietävät asiansa! Ja minä itse olen ollut päikyssä töissä ja olen nähnyt sen "touhun" pahimmillaan valitettavasti. Mitä pienempi lapsi, sitä enempi jäi heitteille, ei saanut syliä ja kärsi olla yksin ilman rakastavaa aikuista. Minullekkin sanottiin ettei lapsia saa halata etteivät kiinny liikaa. :O no kuka sit halaa ja milloin? Äiti ja isä kerran päivässä nopeesti laittaessa nukkumaan klo 19 jotta jaksaa taas nousta aikaisin? :´(
Osa itkee mennessään sinne, eikö se jo kerro jotakin? Osa oppii TYYTYMÄÄN osaansa ja lakkaa huutamasta kun tietää ettei muutakaan saa.

Taisi olla aika tyhjentävä vastaus kun ei kommentoida. Nostan luettavaksi vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä vastaus:

Taisi olla aika tyhjentävä vastaus kun ei kommentoida. Nostan luettavaksi vielä.

Samaa mieltä.

Sen verran piti jo aiemmin kommentoida ainakin, että oletko sitä mieltä, että kaikki lapset nimenomaan kärsivät hoidossa olemisesta? Miten se näkyy?

Mietin siis taas omaa poikaani, joka on aina mennyt mielellään hoitoon, ei ole siellä itkeskellyt vaan mielellään leikkinyt ja puuhaillut, on nukkunut ja syönyt hyvin - ja mitä ilmeisemmin saanut syliäkin tarpeeksi, kun vieläkin entinen pph on tärkeä (tänään illalla mennään taas kylään). Ja on meillä hoitopäivistä huolimatta ehditty halia enemmän kuin kerran päivässä, sillä oma valintani on ollut se, että lapsen hereilläoloaikana en tee kotitöitä, vaan niiden aika on sitten, kun lapsi nukkuu. Alkuilta on siis pyhitetty lapselle. Tietenkään laatu ei korvaa määrää, mutta ei asia niinkään ihan mene, että hoidossa oleva lapsi ei ehdi olemaan vanhempiensa kanssa YHTÄÄN.

P.S. Paha tuota on kommentoida, kun ei taaskaan tullut sitä faktaa siitä, että MITEN nimenomaan päivähoidosta saadut traumat näkyvät lapsessa - ja milloin.

Sen verran piti jo aiemmin kommentoida ainakin, että oletko sitä mieltä, että kaikki lapset nimenomaan kärsivät hoidossa olemisesta? Miten se näkyy?

Mietin siis taas omaa poikaani, joka on aina mennyt mielellään hoitoon, ei ole siellä itkeskellyt vaan mielellään leikkinyt ja puuhaillut, on nukkunut ja syönyt hyvin - ja mitä ilmeisemmin saanut syliäkin tarpeeksi, kun vieläkin entinen pph on tärkeä (tänään illalla mennään taas kylään). Ja on meillä hoitopäivistä huolimatta ehditty halia enemmän kuin kerran päivässä, sillä oma valintani on ollut se, että lapsen hereilläoloaikana en tee kotitöitä, vaan niiden aika on sitten, kun lapsi nukkuu. Alkuilta on siis pyhitetty lapselle. Tietenkään laatu ei korvaa määrää, mutta ei asia niinkään ihan mene, että hoidossa oleva lapsi ei ehdi olemaan vanhempiensa kanssa YHTÄÄN.

P.S. Paha tuota on kommentoida, kun ei taaskaan tullut sitä faktaa siitä, että MITEN nimenomaan päivähoidosta saadut traumat näkyvät lapsessa - ja milloin.

Kuten jo sanoin en muista tutkimuksia sanasta sanaan sivukaupalla joten ihan näin omilla aivoilla voisin olettaa että esim. vasta jopa aikuisena voi ilmetä jotain, tai kouluiässä. Lapsi olisi ainakin erilainen jos olisi ollut kotona. Ajatella että koko persoona muuttuu täysin kun joku muu onkin tehnyt kasvatustyön puolestasi! Joskus miehen kanssa mietittiin(esikoisemme ihana tapaus!) että jos olisi ollut hoidossa, olisi persoonaltaan täysin eri lapsi. Sen tajuaminen hätkähdytti. Paljon on kuullut ihmettelyä miten ihana lapsi on ja että huomaa että on saanut kotihoidon.

Voisin kuvitella että liian pienenä hoitoon viedyt kokevat tulleensa hylätyiksi ja reagoivat joskus siihen vielä(esim vaikeassa murrosiässä). Lapsesta voi tulla herkemmin suorittaja ja hikipinko joka sairastuu muita herkemmin nuorena aikuisena esim anoreksiaan, masennukseen tai burn outtiin. Syy: liian vähän läheisyyttä ja aikaa hänen tärkeimmiltä läheisiltään, liian aikaisin aikaiset heräämiset ja ryhmän mukana toimimiset ilman persoonallista yksilöllistä elämää.

Tunnen erään joka laittoi vauvansa jo hoitoon. Kyllä, tämä lapsi on nyt isompana erittäin kohtelias ja kiltti mutta juuri todella etäällä vanhemmista. Oma huone, oma sänky ollut aina, aikaisin hoitoon mennyt vauvasta, äiti otti muutenkin paljon aina vapaata itelleen yksin, illat töiden jälkeen niin, että kuulemma 2h aikaa olla lapsen kanssa koska lapsi ajoissa unille. 2h!!! :O
On se kumma jos ei se reppana vielä reagoi...

Mutta nyt poistun koneelta. Uskon että ammattikasvattajat kyllä tietävät mitä tutkivat ja puhuvat. Eikö se jo sano jotain kun todella monet päiväkodissa työskennelleet sanovat: IKINÄ EN VIE LASTANI PÄIVÄKOTIIN!

Niin, mutta miettikää nyt naiset sitäkin, et jso nostettas täät lastenhoidontukea vai millä nimellä sekin nykyään kulkee, et tuetta rahallisestikkin tätä kotona olemista lapsensa kanssa, niin kuinka moni voi rehellisesti sanoa et olis kotona mielummin lapsensa kanssa?

Monet kun sanoo et töihin on pakko mennä ku ei oo varaa olla kotona.

Ja kuinka paljon silloin lapsia poistuis päivähoidosta jolloin mm. ryhmäkoot pienentyis, erityislapset sais ehkä vieläkin parempaa tukea ja samoin huomiota sais enempi sellaset lapset joiden vanhemmat on töissä.

Musta se hoitopaikka on vaan sellasille lapsille joiden vanhemmat on töissä ja hoitoaika on vaan sen aikaa kun vanhempi on töissä(ei ruokakaupassa ;) ).

Kerhojakin pitäs olla enemmän, jotta tälläset lapset jotka on kotona, niin sais niitä virikkeitä ja sosiaalisia suhteita, muutaman tunnin pari kerta viikossa. Eikä pph:n lapsilla sais olla oikeutta hakea tuollaisiin kerhoihin, heille pitäisi olla järjestettynä omaa yhteistä toimintaa ja tiloja joissa harjoittaa sitä.

Kuten meilläkin kävi niin ettei lapseni päässyt 3vuotiaiden srk:n kerhoon, kun 4-5 vuotiaita oli tulossa niin paljon ja 3 vuotiaiden kerhoa ei toteutunut ja sinne siis meni pphn lapsia myös -useita.

Uskoisin, että merkitystä on myös sillä kuinka vanhemmat itse pystyvät käsittelemään lapsensa hoitoonviennin jo pienenä. Kyllä pienikin lapsi aistii vanhempiensa epävarmuuden tekemäänsä päätökseen. Täytyy yrittää pysytellä positiivisena ja seistä ratkaisunsa takana. Puhua lapselle positiiviseen sävyyn hoitopaikasta, keskustella päivän kulusta, olla kiinnostunut. Ja mikä mielestäni on todella tärkeää, on vanhempien ja hoitopaikan aikuisten välinen yhteistyö. Hoitopaikan asioihin voi ja pitää vaikuttaa, mikäli joku asia mättää. Itse olen mm. taistellut yhden aikuisen pois lapseni ryhmästä, ja kyllä kannatti.

En osaa sanoa, miten aikainen hoitoonvienti pilaa lapsen, mutta meidän perheessämme on kosolti materiaalia asian tutkimiseen. Itse olen ollut 3 kk päiväkodin seimiosastolle mennessäni (kuten niitä 70-luvun alussa kutsuttiin). Lapseni ovat olleet 1v3kk ja 1v4kk hoitoon mennessään ja suurinpiirtein samassa vaiheessa vietäneen kolmonenkin hoitoon. Mieheni on ollut kotihoidossa koulun alkuun asti. Hän on meistä kaikista ehdottomasti epäsosiaalisin.

En puhu sen paremmin kotihoidon kuin hoitoonviemisenkään puolesta. Mutta haluaisin uskoa siihen, että suurin osa perheistä pystyy tekemään heille sopivan ratkaisun, joka palvelee parhaalla mahdollisella tavalla koko perhettä - myös perheen aikuisia.

Jep, antaa tulla vaan...

Mietin vain, että miksi ammattikasvattajat myös määräävät päiväkotia "hoidoksi" joillekin lapsille, joilla on jo ns. ongelmia. Ilkeyttään? Eikö tällaisten erityistapausten nimenomaan pitäisi olla kotona, etteivät menisi vielä "pahempaan" suuntaan...paljon sanoja hipsukoissa, ku en löytänyt parempia sanoja...

Meillä näin....
Tyttö oli 7kk kun meni hoitoon. Pärjää hyvin ja on iso ystäväpiiri.
poika oli kolmen kun laitoin hoitoon ja hänen on edelleen vaikea irtautua minusta. Käy toka luokkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä vastaus:

Kuten jo sanoin en muista tutkimuksia sanasta sanaan sivukaupalla joten ihan näin omilla aivoilla voisin olettaa että esim. vasta jopa aikuisena voi ilmetä jotain, tai kouluiässä. Lapsi olisi ainakin erilainen jos olisi ollut kotona. Ajatella että koko persoona muuttuu täysin kun joku muu onkin tehnyt kasvatustyön puolestasi! Joskus miehen kanssa mietittiin(esikoisemme ihana tapaus!) että jos olisi ollut hoidossa, olisi persoonaltaan täysin eri lapsi. Sen tajuaminen hätkähdytti. Paljon on kuullut ihmettelyä miten ihana lapsi on ja että huomaa että on saanut kotihoidon.

Voisin kuvitella että liian pienenä hoitoon viedyt kokevat tulleensa hylätyiksi ja reagoivat joskus siihen vielä(esim vaikeassa murrosiässä). Lapsesta voi tulla herkemmin suorittaja ja hikipinko joka sairastuu muita herkemmin nuorena aikuisena esim anoreksiaan, masennukseen tai burn outtiin. Syy: liian vähän läheisyyttä ja aikaa hänen tärkeimmiltä läheisiltään, liian aikaisin aikaiset heräämiset ja ryhmän mukana toimimiset ilman persoonallista yksilöllistä elämää.

Tunnen erään joka laittoi vauvansa jo hoitoon. Kyllä, tämä lapsi on nyt isompana erittäin kohtelias ja kiltti mutta juuri todella etäällä vanhemmista. Oma huone, oma sänky ollut aina, aikaisin hoitoon mennyt vauvasta, äiti otti muutenkin paljon aina vapaata itelleen yksin, illat töiden jälkeen niin, että kuulemma 2h aikaa olla lapsen kanssa koska lapsi ajoissa unille. 2h!!! :O
On se kumma jos ei se reppana vielä reagoi...

Mutta nyt poistun koneelta. Uskon että ammattikasvattajat kyllä tietävät mitä tutkivat ja puhuvat. Eikö se jo sano jotain kun todella monet päiväkodissa työskennelleet sanovat: IKINÄ EN VIE LASTANI PÄIVÄKOTIIN!

Musta se kertoo enemmän hoitajien ammattitaidosta ja siitä olen huolissani. Ja mäkin voin omilla aivoillani miettiä että mitään traumoja hyvästä hoidosta tule saatikka että hylkäämisentunteet eivät ilmene 10 vuoden päästä. Ihan yhtä tyhjentävä vastaus. Eli odottelen edelleen jotain tutkimusta, mieluiten jostain maasta jossa ei saa rahaa 3-vuotiaaksi asti kotihoidosta, jossa selvin sanoin sanotaan että tämä aikuinen on häiriintynyt ja traumaattinen koska oli päiväkodissa ja tämä toinen aikuinen taas menestynyt ja ystävällinen koska hoidettiin kotona.

En mäkään noin ajattele, että se jotenkin pilaisi lapsen, vaikka en omia aiokaan ihan noin pieninä hoitoon laittaa. Enemmän ajattelen, että se ei sillä hetkellä ehkä ole lapselle parhaaksi, koska on niin pieni. Tämäkin on ihan mun mielipide, enkä tiedä mitään tosiasioita sen enempää siitä aiheesta...

Mä olin itse 9kk kun menin päiväkotiin. Myös nukuin 7-vuotiaaksi asti äitin ja isin välissä(ei ollut omaa sänkyäkään) ja senkin jälkeen 12-vuotiaaksi alkuyön... jotenkin nyt olen alkanut ajatella että onkohan jokin yhteys noilla asioilla, en ole saanut tarpeeksi vanhempien aikaa tms. Mutta tää on vaan arvelu ja olen ajatellut tätä vasta sen jälkeen kun sain omat lapset.

Alle 3 -vuotias ei vielä osaa pitää vanhempiaan mielessään hoidon ajan.. tarvitsee vielä sen yhden ja ainoan tärkeän ihmisen joka tietysti olisi hyvä olla oma äiti. Luulee olevansa hyljätty.
Siksihän päiväkodissa on alle 3-vuotiaille omahoitaja, "vara-äiti".

Ahaa... millähän tavalla tuo hylätyksi tuleminen sitten lapsessa näkyy?

Epävarmuutena, aikuisena pelkää hylätyksi tulemista.. eihän kaikki näy heti käytöksessä.. siksihän puhutaan lapsuuden traumoista.

nyt täytyy kyllä sen verran puuttua, että mua itteäni pidetty kotihoidossa yli 3v asti, ja samalla tavalla mä pelkään hylätyksi tulemista kun kuka tahansa muu.
että se siitä sitten,

Mä oon aina ollut kotihoidossa. Oli tosi onnellinen lapsuus. Oon tosi sosiaalinen ja tasapainoinen, mutta älytön suorittaja. Isoveljeni oli hoidossa kivalla pph:lla 2kk-4v ja on huomattavasti varautuneempi ja huono solmimaan ihmissuhteita ja sitoutumaan.

Itse vein poikani 1v 5kk päiväkotiin viime viikolla ja kyllä mulla on huono omatunto. Poika on vielä niin pieni ja raasu. Mut kyllä nautin tästä vaihtelustakin ja jaksan pojan kanssa illat ihan eri tavalla. Teen nelipäiväistä viikkoa. Toivon, ettei pojan kehitykselle ole tästä haittaa. Meille on tulossa toinen syyskuussa ja hänen kanssaan aion olla kotona, kunnes hän täyttää 2v. Mut täytyy rehellisesti myöntää, että raha-asiat ratkaisi paljon. Saan nyt niin paljon parempaa äitiyspäivärahaa, ku palkka on huomattavasti parempi tässä välillä. Kyllä huono rahatilannekin kiristäis meidän kodin ilmapiiriä. Aion kyllä pitää pojan päiväkodissa pari lyhyempää päivää viikossa vielä toisen syntymän jälkeenkin.

Katso AUTA LASTA KASVAMAAN blogi googelilta jos haluat asiallista tietoa siitä mitä merkitsee taaperolle (sekä äidille) pitkä päivittäinen ero. Etenkin luento "Isä, äiti ja lapsen hoiva varhaisessa vuorovaikutuksessa".

Aina hoetaan, että koti on alle 3-vuotiaalle paras paikka ja hoitoon vienti tätä aiemmin on lapselle vahingollista. Kotihoidon puolesta esitetään argumentteja joo, mutta sitten kun tullaan kysymykseen, että mitä pahaa lapselle hoidossa tapahtuu, miten se siel menee pilalle, niin - suuri hiljaisuus.

Kertokaa - ja mielellään oikeaa faktaa - kaikki te, joiden mielestä esim. minun lapseni ei voi olla normaali, onnellinen tmv., koska meni hoitoon heti vanhempainvapaan jälkeen.

Mä en osaa mitää hianoja faktoja ladella mutta ku käyn hakemassa siskon 3 vee poikaa hoidosta ja näen niitä 10 kk ikäisiä lapsia jotka itkee yksikseen ja jossakin vaiheessa joku lapselle vieras ihminen tulee nostamaan syliin sen enempää tekemättä niin tulee mieleen, että ei muuten mun lapsi. Ei ikinä.

Tai kun ne lähtee ulos ja se 1v2kk lapsi joka ei osaa kävellä haalarit yms päällä makaa maassa vartin, sitten nousee istumaan ja istuu vaa tai sitten istuu vaunuissa kokoajan... Niin ei, ei, ei mun lapsi.

Alle 3 -vuotias ei vielä osaa pitää vanhempiaan mielessään hoidon ajan.. tarvitsee vielä sen yhden ja ainoan tärkeän ihmisen joka tietysti olisi hyvä olla oma äiti. Luulee olevansa hyljätty.
Siksihän päiväkodissa on alle 3-vuotiaille omahoitaja, "vara-äiti".

Ahaa... millähän tavalla tuo hylätyksi tuleminen sitten lapsessa näkyy?

Epävarmuutena, aikuisena pelkää hylätyksi tulemista.. eihän kaikki näy heti käytöksessä.. siksihän puhutaan lapsuuden traumoista.

se sit tosiaan varmsaan se hylätyksitulemisentunne tulee vasta aikuisena ku mun 5v psykologin tutkimuksessa oli kaikkea muuta kuin hylkäämistä pelkäävä. Eli oli sellanen videojuttu, tehtiin yhdessä asioita. Siinä piti sitten jättää lapsi huoneeseen hetkeksi yksin (2min). Ja lasin takaa psykologit analysoivat käytöstä. Kun mä poistuin lapsi alkoi tylsistyneen näköisena koputtelemaan pöytää ja tuijottelemaan seiniä.

Siitä vaan psykologi totesi, että NÄKI että lapsella on turvallinen olo, lapsi TIESI että tulen takas. Eli epävarma lapsi olisi hermoillut ja lähtenyt perään tmv. Se vielä meni niin, että nostin lapun jossa sanottiin "poistu 2min huoneesta" ja mä otin sen kirjaimellisesti ja poistuin. Ni täti vaan sitä, että ois siinä saanu sanoa lapselle, että lähden ja tulen just, mä en ees sanonu ja silti lapsi tiesi että tuun takas eikä hermostunu.

Ni ku toi on laitettu hoitoon jo 1,5veenä, ni tosiaan se hylätyksitulonpelko ilmenee sit vasta aikuisena?