Millä tavalla päiväkoti/pph pilaa alle 3-vuotiaan?

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Aina hoetaan, että koti on alle 3-vuotiaalle paras paikka ja hoitoon vienti tätä aiemmin on lapselle vahingollista. Kotihoidon puolesta esitetään argumentteja joo, mutta sitten kun tullaan kysymykseen, että mitä pahaa lapselle hoidossa tapahtuu, miten se siel menee pilalle, niin - suuri hiljaisuus.

Kertokaa - ja mielellään oikeaa faktaa - kaikki te, joiden mielestä esim. minun lapseni ei voi olla normaali, onnellinen tmv., koska meni hoitoon heti vanhempainvapaan jälkeen.

En mä vaan tiiä.
Mun alle 3 veelle jopa neurologi, puheterapeutti ja kiertävä erityislastentarhanope suosittelivat, tai suorastaan määräsivät, päivähoitoa :snotty: . Halusivako ne siis tarkoituksella pilata lapseni? :whistle: :D

VAikuttaa tunne-elämän huonoon kehittymiseen, kun joutuu olemaan erossa vanhemmistaan ym. Sellaista ne väittävätä, mutta en ole kuullut ikinä mitään tutkimustuloksia!

Alkuperäinen kirjoittaja Joku:
VAikuttaa tunne-elämän huonoon kehittymiseen, kun joutuu olemaan erossa vanhemmistaan ym. Sellaista ne väittävätä, mutta en ole kuullut ikinä mitään tutkimustuloksia!

Mie siis vaan mietin, että missä vaiheessa ja miten tuokin näkyy... kun vielä ainakaan ei ole ollut mitään merkkejä ilmassa.

Itsekkin olen mennyt hoitoon alle 1v ja ihan normaali olen :) Omat lapseni ovat menneet hoitoon reilu 3v ja 1v8kk. Oisin mielellään pitänyt kotona sen ajan että tuo nuorimmainen olis ollut 3v, mutta lähdin vielä opiskelemaan korkeakouluun toista ammattia. Harmittaa vieläkin, koska oisin halunnut jatkaa kotiäitinä. No, jos kolmas vielä siunaantuu ja opiskelut hyvällä mallilla, niin sitte olen kotona kunnes nuorimmainen on ainakin 2v. Ja muut lapset otan kotiin, ellei sitten olla jo esim eskari-iässä.

että ehkä lapsi tarvitsee yhden ihmisen näkemyksen elämästä ja miten käyttäysytään, eikä monen ihmisen ohjausta vielä tuossa vaiheessa. Joillain " tädeillä" kummallinen kasvatus malli ja elämän malli, joka ei vastaa perheen näkemystä kasvatuksesta ja elämästä. Asettaako se paineita pienenlle lapselle?

Minun lapset 2 olleet melkein vaaveista asti päivähoidossa. Tasapainoisin on se lapsi joka oli pikku siskon kanssa kotona 2 vee asti kuten tytteli joka oli yksityisessä perhepäivähoidossa yhden hoitajan kanssa 4 v asti. Tytteli joka 10 kk meni hoitoon päiväkotiin on oikea suorittaja ja pelkää epäonnistumisia.

Alkuperäinen kirjoittaja bautsi:
että ehkä lapsi tarvitsee yhden ihmisen näkemyksen elämästä ja miten käyttäysytään, eikä monen ihmisen ohjausta vielä tuossa vaiheessa. Joillain " tädeillä" kummallinen kasvatus malli ja elämän malli, joka ei vastaa perheen näkemystä kasvatuksesta ja elämästä. Asettaako se paineita pienenlle lapselle?

Minun lapset 2 olleet melkein vaaveista asti päivähoidossa. Tasapainoisin on se lapsi joka oli pikku siskon kanssa kotona 2 vee asti kuten tytteli joka oli yksityisessä perhepäivähoidossa yhden hoitajan kanssa 4 v asti. Tytteli joka 10 kk meni hoitoon päiväkotiin on oikea suorittaja ja pelkää epäonnistumisia.

Mut entäs jos sen yhden näkemys elämästä on yleisestikin ottaen kiemuralleen vinksahtanut..?

Mä olen itse taas aatellut, et pk:ssa aikuiset pitää vähän silmällä toisiaankin ja yrittää skarpata paremmin.

Alle 3 -vuotias ei vielä osaa pitää vanhempiaan mielessään hoidon ajan.. tarvitsee vielä sen yhden ja ainoan tärkeän ihmisen joka tietysti olisi hyvä olla oma äiti. Luulee olevansa hyljätty.
Siksihän päiväkodissa on alle 3-vuotiaille omahoitaja, "vara-äiti".

eihän sitä ikinä tiedä. Ykkösen kanssa etsin yksityistä hoitajaa. Yksi oli aivan vinksahtanut. Joten ei sitä voinnut ajatella palkata.
Nuorimman kanssa löysin aivan upean perheäidin, joka hoiti oman vaavinsa kanssa minun pientä tyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Alle 3 -vuotias ei vielä osaa pitää vanhempiaan mielessään hoidon ajan.. tarvitsee vielä sen yhden ja ainoan tärkeän ihmisen joka tietysti olisi hyvä olla oma äiti. Luulee olevansa hyljätty.

Ahaa... millähän tavalla tuo hylätyksi tuleminen sitten lapsessa näkyy?

Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:

Epävarmuutena, aikuisena pelkää hylätyksi tulemista.. eihän kaikki näy heti käytöksessä.. siksihän puhutaan lapsuuden traumoista.

Epävarmuutena, aikuisena pelkää hylätyksi tulemista.. eihän kaikki näy heti käytöksessä.. siksihän puhutaan lapsuuden traumoista.

Hm, jotenkin vaikeaa uskoa, että nyt onnellinen ja hyvinvoiva lapsi alkaisi yhtäkkiä aikuisena oireilla...

Alkuperäinen kirjoittaja bautsi:

ja uskon myös siihen että 1-2 vuotias on vielä kovin pieni ymmärtämään laitos-olosuhteita ja vieraan/vieraiden ihmisten ohjausta. Niin ja puhun todella pk-hoidosta, en siitä, että mummo tai ph on hoitanut. Laitos-olosuhteet on rankat vanhemmillekin lapsille, varsinkin jos on herkkä lapsi. Meillä esikoinen oli 1,10kk kun meni hoitoon ja on nyt 12veenä kova suorittamaan ja hakee hyväksyntää kaikessa ja kaikilta. 5vuotias sisaruksensa on onnellinen ja tyytyväinen itseensä ja elämäänsä. (hän siis kotihoidossa ollut).

Aina hoetaan, että koti on alle 3-vuotiaalle paras paikka ja hoitoon vienti tätä aiemmin on lapselle vahingollista. Kotihoidon puolesta esitetään argumentteja joo, mutta sitten kun tullaan kysymykseen, että mitä pahaa lapselle hoidossa tapahtuu, miten se siel menee pilalle, niin - suuri hiljaisuus.

Kertokaa - ja mielellään oikeaa faktaa - kaikki te, joiden mielestä esim. minun lapseni ei voi olla normaali, onnellinen tmv., koska meni hoitoon heti vanhempainvapaan jälkeen.

höpöhöpöjuttuja!

:hug:

Mää olin 20v sitten yh ja opiskelin ja vein 10kk ikäsen esikoiseni hoitoon!!Ja olin tosi tyytyväinen tarhaan,olivat mun tukena kasvatuksessa jne.Lapsi oppi siellä nopeesti potalle ja jättämään tuttipullon etc.
Nyt olen kotiäitinä,eikä mun lapset saa sitä kaikkea mitä tarhassa tmv.hoidossa mun sairauksien tähden :ashamed:
Mutta en kehtaa niitä hoitoonkaan viedä,kun olisin se pahis joka vie joltakulta työssäkäyvältä lapsen paikan!

Inhosin lapsena tarhaa..
Yksinäistä siellä. Omille lapsilleni en pakottaisi moista itsetuntoa alentavaa kokemusta :-)

Joku muu vaihtoehto pitää löytyä jos tarhassa ei löydy kavereita.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Inhosin lapsena tarhaa..
Yksinäistä siellä. Omille lapsilleni en pakottaisi moista itsetuntoa alentavaa kokemusta :-)

No se ei ainakaan mein sällillä ole ongelmana :D.

Inhosin lapsena tarhaa..

Katsoin yksi päivä kun vein postia postilaatikkoon joka yhden päiväkodin vieressä kuinka yksi poika nojaili aitaan niin surullisen näköisenä.. ja oli siinä kauan. Henkilökunta juorusi porukassa eikä välittänyt.. :(

Inhosin lapsena tarhaa..

Katsoin yksi päivä kun vein postia postilaatikkoon joka yhden päiväkodin vieressä kuinka yksi poika nojaili aitaan niin surullisen näköisenä.. ja oli siinä kauan. Henkilökunta juorusi porukassa eikä välittänyt.. :(

joka ikinen iltapäivä aidalla odottomassa kun tulin juoksujalkaa hakemaan. Kyllä oli tällä yh-mammalla peemäistä viedä lapsi pk:hon! Oli hänellä kavereita (moni odotti siinä hänen kanssaan mua) mutta kova ikävä äitiä oli aina :(