Millä tavalla päiväkoti/pph pilaa alle 3-vuotiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Miks te nyt tuota päikkärin tätiä tuomitsette? Ihan asiaahan hän kirjoittaa. Eikö täällä saa tulla kirjoitusvirheitä, vai mikä mättää?

En tajunnut kans tätä hommaa. :/

Kuka se päikkärin täti on määrittämään, mikä on väärin ja mikä oikein? ja vielä huutaa asiansa. Kyllä minä vaan ymmärrän.

MInusta häv vain ilmaisi oman mielipiteensä asioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Alle 3 -vuotias ei vielä osaa pitää vanhempiaan mielessään hoidon ajan.. tarvitsee vielä sen yhden ja ainoan tärkeän ihmisen joka tietysti olisi hyvä olla oma äiti. Luulee olevansa hyljätty.
Siksihän päiväkodissa on alle 3-vuotiaille omahoitaja, "vara-äiti".

Ahaa... millähän tavalla tuo hylätyksi tuleminen sitten lapsessa näkyy?

Epävarmuutena, aikuisena pelkää hylätyksi tulemista.. eihän kaikki näy heti käytöksessä.. siksihän puhutaan lapsuuden traumoista.

Hm, jotenkin vaikeaa uskoa, että nyt onnellinen ja hyvinvoiva lapsi alkaisi yhtäkkiä aikuisena oireilla...

Tää ei nyt ole ap kysymykseen vastaus, mutta kommentti äskeiseen:
Lapsi ei osaa kauheasti erotella tunteitaan ja pohtia niitä. Minäkin olin varsin fiksu ja aurinkoinen tyttö kaikkien mielestä lapsena, kunnes sitten teini-iässä ongelmat alkoi ja siinä vaiheessa tajusin kuinka kaltoin minua lapsena oli kohdeltu. En nyt tosiaan puhu päiväkotihoidosta, vaan siitä, ettei lapsi sillä tavalla tietoisesti 3-vuotiaana kärsi, vaan ongelmat tulevat esiin vasta sitten myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Inhosin lapsena tarhaa..
Yksinäistä siellä. Omille lapsilleni en pakottaisi moista itsetuntoa alentavaa kokemusta :-)

Joku muu vaihtoehto pitää löytyä jos tarhassa ei löydy kavereita.

Katsoin yksi päivä kun vein postia postilaatikkoon joka yhden päiväkodin vieressä kuinka yksi poika nojaili aitaan niin surullisen näköisenä.. ja oli siinä kauan. Henkilökunta juorusi porukassa eikä välittänyt.. :(

Ehkä pojalla oli (jostakin ihan muusta syystä) paha mieli, ja halusi olla hetken itsekseen. Myös päiväkodissa pitää sallia lapselle omat rauhoittumishetket, ei kaikkien tarvitse olla koko ajan iloisia ja sosiaalisia.

Musta siis aika hätiköity johtopäätös, jos tosiaan näit sitä lasta siinä muutaman minuutin ajan...

Meidän tilanteessa jo pelkät hoitoajat olisivat päiviködissa 10-tuntisia ja lapset olisivat enemmän hoidossa kuin näkisivät vanhempiaan päiväsaikaan. Yöunet kotona kun eivät ole sitä yhteistä aikaa kuitenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Tarviiko vaihtoehtona olla että lapsi menee "pilalle"?

Ihan sama kuin jotku sanoo että "en imetä kun korvikkeellakin kasvaa terveitä vauvoja".
Tai "ei avioero ole vaikuttanut mitenkään lapsiini"
Tai "mä olen ainakin ihan normaali vaikka menin 2kk vanhana hoitoon"

Ei kai se nyt hyvänen aika tarkoita, että jos joku asia on lapselle PARAS vaihtoehto, että muut vaihtoehdot tekis lapsen sairaaksi, käytöshäiriöiseksi, omituiseksi tms.

Vähän sama kuin jos tykkäät kahvin kanssa täytekakusta, niin ei se tarkoita että keksi ja kahvi sais sut vihaiseksi:D

Jos näin olisi, miksi ihmisten pitää sitten tuomita niin hanakasti?

oon ollu töissä tarhassa ja en tosiaan halua semmoiseen paikkaan lastani viedä. en vaikka maksettais.

Tää on musta hassua! Ne ketkä on ollu päiväkodissa töissä sanoo et en ikinä veis omaa lastani ... Miten te niitä lapsia sitten hoidatte? Eiks se oo tätien tehtävä tehdä siitä paikasta kiva? Niissä puitteissako se vika on? Vai onko päiväkodissa olevat lapset ilkeempiä kun muut? En ymmärrä :/ .

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
oon ollu töissä tarhassa ja en tosiaan halua semmoiseen paikkaan lastani viedä. en vaikka maksettais.

Tää on musta hassua! Ne ketkä on ollu päiväkodissa töissä sanoo et en ikinä veis omaa lastani ... Miten te niitä lapsia sitten hoidatte? Eiks se oo tätien tehtävä tehdä siitä paikasta kiva? Niissä puitteissako se vika on? Vai onko päiväkodissa olevat lapset ilkeempiä kun muut? En ymmärrä :/ .

Hyvä kysymys!

No tätä minäkin ihmettelen! :o Luulin että hoitajat sen paikan tekee ja jos kaikki hoitajat valittavat täällä miten kaameeta siellä päiväkodissa on niin ette voi olla kovin päteviä tai motivoituneita töihinne. Pitäisi ehkä vaihtaa alaa.

Kyllä jo pelkät eroamiset ja pitkät erossa olot vanhempiinsa vaikuttaa lapsen kehittyvään psyykeen, vaikka kuinka olisi tutut ja turvalliset hoitajat hoitamassa. Ei vanhempien "turvaa" lapselle voi toinen korvata.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Kyllä jo pelkät eroamiset ja pitkät erossa olot vanhempiinsa vaikuttaa lapsen kehittyvään psyykeen, vaikka kuinka olisi tutut ja turvalliset hoitajat hoitamassa. Ei vanhempien "turvaa" lapselle voi toinen korvata.

jep ja pitäis sit paljastua aikuisena. voi odotan kauhulla millanen hullu musta vielä tulee kun on päiväkotiin viety pienenä :o

MITEN ne vaikuttavat? Millaisia vaikeuksia siitä lapselle seuraa?

mä haluisin kuulla jotain tutkimusta muualta maailmasta että 3 vuotta on se oikea ikä hoitaa kotona ja kaikki alle 3 veet saavat päivähoidosta traumoja. koska suomi on ainoa paikka jossa tätä toitotetaan ja vain sen vuoksi että rahaa saa siihen asti kotihoidontuen muodossa. 3 vuotta oli alunperin poliittinen päätös edellisen laman aikana, jotta saatiin työttömyystilastot kuriin kun äidit jäivät kotiin toisella nimikkeellä.

No tätä minäkin ihmettelen! :o Luulin että hoitajat sen paikan tekee ja jos kaikki hoitajat valittavat täällä miten kaameeta siellä päiväkodissa on niin ette voi olla kovin päteviä tai motivoituneita töihinne. Pitäisi ehkä vaihtaa alaa.

Ammattilainenhan sen juuri näkee käytännössä ja kokee miten se päivähoito on lapselle liian raskasta ja siellä päivähoidossa sitä lapsen taakkaa pyritään keventämään kaikin keinoin! Ja vielä usein vajavaisin resurssein voimatta vaikuttaa niihin kuitenkaan. Moni asoista päättävä voisi todella käydä kuukauden työrupaman alle 3-vuotiaiden puolella ja tulisi varmaan uusia ohjeistuksia sen jäleen?

Ammattilainenhan sen juuri näkee käytännössä ja kokee miten se päivähoito on lapselle liian raskasta ja siellä päivähoidossa sitä lapsen taakkaa pyritään keventämään kaikin keinoin! Ja vielä usein vajavaisin resurssein voimatta vaikuttaa niihin kuitenkaan. Moni asoista päättävä voisi todella käydä kuukauden työrupaman alle 3-vuotiaiden puolella ja tulisi varmaan uusia ohjeistuksia sen jäleen?

Miten se näkyy? Ja miksi hoitajat eivät voi niihin vaikuttaa? Eikös se ole heidän työnsä tehdä siitä paikasta mukava lapsille??

Lukaise jokin lasten kehitystä ja kasvua sivuava kirja vaikka kirjastosta. Lapsi on kehittymätön monessa asiassa.
Aila Juvonen muistaakseni kirjoittanut jotakin...

Varmaan pk:ssa se suurin haittapuoli on sairastelu. Tiedä sitten häntä, paljonko lapsen
hyvään oloon vaikuttaa, että sairastaa keskimäärin varmaan 1pv/vko.

Jos on hyvät hoitajat (niin kuin meillä), on lapsella pienenäkin hyvä olla.

Toinen mitä kai on kritisoitu alle 3-vuotiaiden ryhmissä, että tuo 4 lasta/hoitaja
olisi liikaa. Kun kaikki lapset joudutaan pukemaan, riisumaan, syöttämään ja nukuttamaan, niin lapset joutuvat olemaan omatoimisiakin liian aikaisin. Siis jos hoitajalla on vaikkapa 2 alle 2-vuotiasta ja kaksi 2 vuotta täyttänyttä puettavana, luonnollisestikin näiltä 2-vuotiailta jo odotetaan omatoimisuutta. Ei kyllä itseäni ole haitannut, että 2v3kk pukee ja syö itse,
mutta ehkäpä hän vielä isona jossain näitä aikoja kauhulla muistelee.

Lukaise jokin lasten kehitystä ja kasvua sivuava kirja vaikka kirjastosta. Lapsi on kehittymätön monessa asiassa.
Aila Juvonen muistaakseni kirjoittanut jotakin...

Mutta voidaanko sitä mitenkään todistaa että joku käyttäytymishäiriö johtuu nimenomaan siitä että on viety päiväkotiin alle 3 vuotiaana? Että tällaista häiriötä ei ole kenelläkään joka on hoidettu kotona koko lapsuus?

Ehkä aiheen vierestä, mutta kommentoinpa silti:) Paljon on kiinni myös päiväkodista ja työntekijöistä, niitä on laidasta laitaan.. Käykää ennen lapsen hoitoon laittamista tutustumassa ryhmässä mihin lapsesi olisi menossa ja viettäkää vaikka useampi aamupäivä siellä lapsesi kanssa. Lyhyessä ajassa huomaa jo ilmapiirin, aikuisten tavan puhua lapselle/olla lapsen kanssa jne. Tehkää vasta sitten päätös, onko paikka sopiva juuri sinun lapsellesi.

Kyllä naurattaa - 70-luvulla lähes kaikki lapset vietiin hoitoon 2 kk:n iässä, sittenhän koko sukupolvi on vinksahtanutta - pelkäävät hylätyksi tulemista, suorittavat elämää, pelkäävät epäonnistumista yms. soopaa mitä täältä saa lukea. Ensisijaisesti suhde omiin vanhempiin ratkaisee. Yhtälailla kotiäiti voi saada lapsistaan em. piirteet esiin. Ihmeen hyvin päiväkotisukupolvi näyttää selviävän elämästä: huolehtii lapsistaan ja rakentaa yhteiskuntaa. Uskon että 2-3v. lapsi jo kaipaa kavereita ja virikkeitä. Oma lapseni viihtyy hyvin päiväkodissa missä on oman ikäistä seuraa, perhepäivähoitajalla ei välttämättä ole samanikäisiä. Puheen kehityksen ja ryhmässä olemisen opettelun kannalta on tärkeää olla samanikäisten seurassa. Tiedän erään lapsen joka meni "vasta" 3-vuotiaana hoitoon, oli siihen asti äitinsä ja pikkuveljensä kanssa. Hänellä on ollut suuria vaikeuksia sopeutua ryhmään, on ujo, ei ota kontaktia, ikävöi äitiään, itkeskelee. Eli kotihoito ei aina ole paras vaihtoehto.

Päikkärintädille: Ikäänkuin vanhemmilla olisi vara valita päiväkotipaikka tyyliin "tämä ei sovi minun lapselleni" ja sitten valita toinen paikka. Päiväkotipaikkoja on muutenkin vaikea saada ja täysin mahdoton vaihtaa ilman painavia perusteita. Eriasia niillä joilla on varaa maksaa yksityisestä päivähoidosta.

No, onko se lapselle mukavaa herätä aamutoimille ja kiireessä raahautua hoitoon. Siellä riisut lapsen ja käsidesit ja syömään aamupalaa yhdessä toisten kanssa. Sitten hetkeksi leikkimään ja vaipan vaihtoon/potalle kunnes alkaa pukeminen 3 hoitajaa pukemassa 12 alle 3 vuotiasta, joista harva osaa yksin pukea edes paitaa päälle. Kohta ensimmäisillä puetuilla kuuma kun odettelavat.. Ulkona tunti puolitoista ja taas riisumiset, wc:asiat kaikille 12 muksulle. Ja kaikilla on nälkä ja väsy eli itkua kuuluu ja se tarttuu muihinkin jos hyvin käy. Pienimmille syötetään ruoka eli 3 hoitajaa=3 lasta voi olla syötettynä yhtäaikaa ja sit samalla pitää valvoa ja opettaa toisia itsesyöviä hyville tavoille. Sitten taas vaipanvaihdot/vessatukset ym ja sitten nukkumaan. ja herättyä taas sama jatkuu...
Kokemuksesta tiedän, että siinä ei yhdelle lapselle jää henkilökohtaista aikaa kovinkaan paljon per lapsi ja moni jää "jalkoihin" kun ei edes osaa puhua vielä. Aikaa ei yksinkertaisesti ole yksilöllisesti huomioimaan yhtä lasta sen yhden tarpeita juuri niin kuin moni vanhempi haluisi.
Mutta, omaan kokemukseen pohjautuen itse en halua viedä omia lapsiani päiväkotiin, koska tiedän, että kotona lapsella paljon parempi/helpompi olla.
Ja KAIKKI HOITAJAT TODELLA TEKEVÄY PARHAANSA, JOTTA JUURI SINUNKIN LAPSELLASI ON HYVÄ JA TURVALLINEN OLO VIERAASSA PAIKASSA. Siksi niitä ammattilaisia siellä on ja oppiskelleet lasten kasvua kehitystä hieman laajemmin,,,,,

Tosta sairastelusta: Mun lapset meni syyskuun alusta hoitoon, siis kaks lasta. Oon ollu muistaakseni kaks päivää pois töistä kun laps oli vähän flunssainen. Ja kerran puol päivää kun lapsella oli silmätulehdus. Tarhassa on nuhaisia ja yskäisiä lapsia, mut mun lapsilla on kai hyvä vastustuskyky. Ainakin täällä palstalla tuntuu ettei mun lapset vois pph:lla ollakaan kun todellakin nuhaisena vien lapset hoitoon, mun omatunto ei anna olla pois töistä "turhaan". Enkä muutenkaan oo kovin tautikammonen, eli ite en oo sairas jos on yskää, nuhaa, vähän lämpöä jne, eikä oo mitään kuolemantautia tullu.