Millä tavalla lapsenne tutustuu luontoon ja maaseutuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansumh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hansumh

Jäsen
21.01.2009
100
0
16
Siinäpä se kysymys tulikin. Vai pidätkö sitä turhana asiana? Oletteko käyneet lastenne kanssa esim. jossain maatilalla tutustumassa metsiin, koneisiin ja eläimiin jne.? Ja oletteko opettanu lapsellenne luonnon kiertokulkua?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Luontoonhan ne tutustuvat ihan ulkoillessa. Käydään metsäkävelyllä, kesäisin veneillään joten saaristo tulee tutuksi, jne.

Mökki on maalla, siinä vieressä on peltoa, vähän matkan päässä elukoita, kaikenmaailman härveleitä siellä näkee. Sen enempää en ole noita maaseutuun perehdyttänyt. Tai onhan niillä aihetta sivuavia dvd-leffoja, leluja, kirjoja... :)

Tietävät, että kasvit tarvitsevat kasvaakseen vettä, että luontoa ei saa roskata, että jätteet pitää lajitella, sähköä pitää säästää...että jotkut eläimet syövät toisia eläimiä ja jotkut taas kasveja, kun vanha kukka kuihtuu niin se heitetään kompostiin missä siitä tulee multaa ja mullassa kasvaa uusi kukka...tällaista =). Ihan vaan arjen lomassa ne tulee esille.

Ai niin, vaikka asutaankin täällä kaupungissa (onneksi :snotty: ) niin onhan tuossa takapihalla peltoa, lähistöllä ylämaan karjaa kesäisin, metsää joka puolella, merenrantaan lyhyt matka, kettuja ja jäniksiä vierailee kotipihassa, yms. Eli lähellä luontoa ollaan, eikä kaukana maaseudustakaan :D

Tuossa pihassa bongaillaan mm lintuja (isänsä nimeää sujuvasti latinaksikin), ilveksen jälkiä, jäniksiä, oravia... Kesällä ja syksyllä käydään marjassa ja sienessä. Iskän traktorissa istuvat usein kyydissä. Kaverilla on pari ponia, joilla ratsastelevat ja naapurin lehmiä ihmetellään ohi kulkiessa. Kai siinä jotain kiertokulkuakin väkisin oppii.

Niinpä. Lähellä maaseutua kun asuu niin se tulee lapselle tutuksi helposti ja se oppii toivottavasti arvostamaan luontoa jonkin verran. Mä jokin aika sitten mietin että muuttaisin pääkaupunkiseudulle, mutta nyt olen melkolailla 100% varma että muutetaan jyväskylään, siellä kuitenkin sitä puhtaampaa luontoa ja järviseutua lähellä ja olisi muutenkin sopivampi paikka meille. Vanhempani asuvat maalla ja isäni on maanviljelijä ja on ihanaa miettiä että sitten joskus kun lapsia saadaan niin käydään siellä ja toivottavasti ne oppis arvostamaan Suomen luontoa.

Meillä on kaksi kesämökkiä joilla vietetään kesät. Enolla on peltoa, en tiedä kyllä kutsuisiko maatilaksi. Entinen sikalakin sillä on siellä, isovanhemmat pitivät sikoja, voidaan käydä kurkkaamassa jos tätä kiinnostaa. Siellä saa tyttö ajella traktoreilla niiku minä pienenä :D

En pidä niinkään tärkeänä tutustua maatalouteen, enemmänkin luontoon ja metsään. Metsiä ja luontoa nyt on vähän joka puolella, varsinkin tuolla mökeillä. Sieltä löytyy merta, joki koskineen suvantoineen kaikkineen, mustikoita :D (tärkeä pointti), kallioita, luolia, saaria, vaikka mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Vastakysymys: Miten landella asuvat totuttavat lapsensa kaupunkiin ja kaupunkielämään?

Kai maalaisetkin ostoksilla käy?! Kotona lauletaan "Minä olen liikennevalo..."

En kyllä älyä mitä ajat takaa... Pitäiskö kaikkien tietää, miten pahalta ilmansaasteet haisee jne.

Mä tiedän sen ettei musta mitään maatalon emäntää koskaan tule, haluan asua melko lähellä kaupungin keskustaa ja nauttia kaupungin palveluista ja muista ihanuuksista.

Olen semmoisenkin kuullut ystävältäni, että eräs tampereelainen nainen ei oikein tiennyt mikä on puolukka. Ja samantapaisia juttuja varmasti kuulee paljon. Itse haluaisin kyllä opettaa lapselleni esimerkiks et mikä on puolukka.

Vastakysymys: Miten landella asuvat totuttavat lapsensa kaupunkiin ja kaupunkielämään?

Meillä asuu sukulaisia isoissa kaupungeissa, mäkin olin pentuna lomia esim. helsingissä paljonkin.
Minä teen osittaista reissutyötä ympäri Suomen, monesti yhdistetään ne työmatkat viikonloppulomiin kaupungeissa. Ja kaupungissahan ne asiat hoidetaan maallakin. Meillä on 25km matkaa keskikokoiseen kaupunkiin, jonne lapset menee joskus tulevaisuudessa ainakin ylä-asteelle. Eli se nyt tulee kyllä tutuksi kanssa.

No pienellä paikkakunnalla maatilojen läheisyydessä asuminen auttaa kummasti asiaa. :whistle: Täällä on ihan normia nähdä traktoreita, puimureita yms. liikenteessä. Mun sisko käy joskus sitten likan kanssa isän naapurissa kattomassa vasikoita.

Mun miehen serkku oli ollut käymässä täällä, pääkaupungista kotoisin, ei ollut paljon kehäkolmosen ulkopuolella piipahtanut. Ja ihan todella oli syksyiltana ollut mykistynyt tähtitaivaasta! Kun ei sitä sellaisena todellisena ollut koskaan nähnyt kun se valosaaste kaupungeissa pilaa senkin ihanuuden... :whistle:

No likka näkee kaupunkielämää mun äitin luona Vaasassa. Ei Vaasa tietenkään mikään hirvittävän iso kaupunki ole, mutta eri asia kuitenkin kuin meidän kotipaikkakunta.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

No likka näkee kaupunkielämää mun äitin luona Vaasassa. Ei Vaasa tietenkään mikään hirvittävän iso kaupunki ole, mutta eri asia kuitenkin kuin meidän kotipaikkakunta.

Suomessa ei ole isoja kaupunkeja. Eli ei täällä tarvitse erikseen opetella kaupunkielämää.

Asutaan maaseudulla. Nähdään eläimiä pihapiirissä ja naapureissa maatiloilla. Metsäretkillä käydään, hiihtämässä, sienessä ja marjastamassa. Mies ottaa isoimpia metsästysreissuille.
En pidä lainkaan turhana.

Luontoonhan nyt voi tutustua missä vaan, kyllä varmaan joka kaupungissa joku mettäpläntti löytyy, ja koulussa ne viimestään opettaa noita juttuja. Meillä on mökki maalla, sielä on naapureissa lehmiä yms elukoita.

Yhteistyössä