Millä tavalla lapsenne tutustuu luontoon ja maaseutuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansumh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ai niinku...:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Vastakysymys: Miten landella asuvat totuttavat lapsensa kaupunkiin ja kaupunkielämään?

Kai maalaisetkin ostoksilla käy?! Kotona lauletaan "Minä olen liikennevalo..."

En kyllä älyä mitä ajat takaa... Pitäiskö kaikkien tietää, miten pahalta ilmansaasteet haisee jne.

Pitäiskö kaikkien sitten nähdä minkälaista maaseudulla on? Miksi? Haistaa lehmän lantaa huvin vuoksi?

Mielestäni on hyvä, että lapset saa nähdä erilaisia paikkoja ja erilaista elämää. Maalla asuvat kaupunkeja ja kaupunkilaiset maaseutua. Aika suppea kokemuspohja lapselle jää, jos ei koskaan tai lähes koskaan käy kaupungilla ja tiedä mitä siellä tapahtuu.

Mulle on ainakin tärkeää se että lapset oppis arvostamaan luontoa, maaseutua ja maaseudulla eläviä ihmisiä. Itse kun olen melkein koko ikäni maaseudulla asunut niin en halua että lapseni vähättelisi maaseutua. Oikein odotan jo sitä että sais katsoa kun lapsi olisi isäni traktorin kyydissä. vaikkei mulla vielä edes lasta ole.

Vastakysymys: Miten landella asuvat totuttavat lapsensa kaupunkiin ja kaupunkielämään?

No, käydään ostoksilla lähikaupungissa ja matkustellaan mm. Helsinkiin ja vähän pienempiin kaupunkeihin sukulaisiin...

kesällä landella navetassa, kanalassa ja lampolassa. Asutaan kaupungissa mutta metsää tässäkin lähellä. Veneillään joskus kesäisin. yritän kyllä kasvattaa lapseni niin että tietävät mistä maito ja liha ja leipä tulee.

Eipä noita muksuja tarvitse tutustuttaa maaseutuun ja luontoon, sillä asumme peltojen ja metsän keskellä. Kivenheitonpäässä on maatila lehmineen, joten siellä tulee välillä käytyä kylässä ammuja katselemassa.

Peuroja, kettuja ja metsäjäniksiä tällää viipottaa solkenaan, niin tulee luonnon elikotkin tutuiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ai niinku...:

Kai maalaisetkin ostoksilla käy?! Kotona lauletaan "Minä olen liikennevalo..."

En kyllä älyä mitä ajat takaa... Pitäiskö kaikkien tietää, miten pahalta ilmansaasteet haisee jne.

Pitäiskö kaikkien sitten nähdä minkälaista maaseudulla on? Miksi? Haistaa lehmän lantaa huvin vuoksi?

Mielestäni on hyvä, että lapset saa nähdä erilaisia paikkoja ja erilaista elämää. Maalla asuvat kaupunkeja ja kaupunkilaiset maaseutua. Aika suppea kokemuspohja lapselle jää, jos ei koskaan tai lähes koskaan käy kaupungilla ja tiedä mitä siellä tapahtuu.

Onhan se vähän eri asia opettaa lapselle, mistä ruoka ja maito tulee ja mitä pitäisi pyrkiä säilyttämään. Aika turhaa opettaa mitään ympäristön suojelusta tai kasvihuonekaasuista, jos ei ole elävää puuta nähnyt. Jokainen maalainenkin väkisin oppii kuitenkin kuluttamaan luonnonvaroja...

Mun mielestä on vaan parempi, mitä vanhemmaksi säästyy virtsalammikoilta asvaltilla ja huumehörhöjen kaukaa kiertämisen opettelulta. En keksi mitään, mitä lapsen pitäisi kaupungista välttämättä nähdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ai niinku:
Mun mielestä on vaan parempi, mitä vanhemmaksi säästyy virtsalammikoilta asvaltilla ja huumehörhöjen kaukaa kiertämisen opettelulta. En keksi mitään, mitä lapsen pitäisi kaupungista välttämättä nähdä.
Maaseudulla ei ole huumeongelmaa vai? :)
No, asfalttia siellä ei ole, mutta virtsaa kylläkin.

Ja tätä mä tarkoitinkin suppealla kokemuspohjalla :saint:

Meillä on mökki maalla; siellä tulee tutkittua luontoa. Naapurissa on myös poneja, joita esikoinen saa hoidella.
Ollaan käyty usein myös Haltialassa, Fallkullan kotieläintilalla, Viikin koetilalla ja maaseutumuseossa tapahtumapäivinä.
Luontoon pääsee tutustumaan täällä Helsingissäkin tosi hyvin jos haluaa.
Kesäreissuilla yövytään mieluusti maatilamajoituksissa´ennemmin kuin hotellissa.

Ja tätä mä tarkoitinkin suppealla kokemuspohjalla :saint:

No kerropas nyt sitten, mitä mun sun mielestä pitäisi lapsille lähteä kaupunkiin näyttämään?

Ja joo, voi maalaisetkin käyttää huumeita, mutta ei niistä mitään ongelmaa meidän pihapiirissä ole. Ymmärsitte varmaan pointin.

No kerropas nyt sitten, mitä mun sun mielestä pitäisi lapsille lähteä kaupunkiin näyttämään?

Ja joo, voi maalaisetkin käyttää huumeita, mutta ei niistä mitään ongelmaa meidän pihapiirissä ole. Ymmärsitte varmaan pointin.

No, kaupunkielämää. Kulttuuria. Tapahtumia. Sen sellaista.

Eipä niitä narkkareita täällä kaupungissakaan pihalla pyöri =)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

No, kaupunkielämää. Kulttuuria. Tapahtumia. Sen sellaista.

Eipä niitä narkkareita täällä kaupungissakaan pihalla pyöri =)

Mitä se kaupunkielämä on? Mitä siitä saa semmoista, mitä ei maaseudulla? Meillä on täällä loistavat kesäteatterit ja lastenkonsertteja, ulkoilutapahtumia, markkinoita... Mitä vielä tarvitsee?

Isovanhempien mökillä. Läheltä löytyy maatila eläimineen. Isäni on käynyt lasten kanssa ihmettelemässä lampaita, lehmiä ja hevosia moneen kertaan.
Perheen kesken teemme täällä pk-seudun ympäristössä retkiä mm. Nuuksioon.

Mitä se kaupunkielämä on? Mitä siitä saa semmoista, mitä ei maaseudulla? Meillä on täällä loistavat kesäteatterit ja lastenkonsertteja, ulkoilutapahtumia, markkinoita... Mitä vielä tarvitsee?

Jos ajattelen itseäni, niin kaupungissa on parasta se, että palvelut ovat lähellä ja niitä on runsaasti. Myös tapahtumia ja kulttuuritarjontaa on enemmän kuin maalla. On mahdollisuus opiskella vaikka mitä ihan omalla kotipaikkakunnalla, työllistymismahdollisuudet ovat paremmat, lapsilla ei ole liian pitkät koulumatkat/hoitomatkat, ambulanssi on kotiovella alle kymmenessä minuutissa jos on tarvetta, lääkäriin pääsee 24/7...

Eli hyviä puolia on vaikka kuinka, sekä kaupungissa että maalla asumisessa.

Me asutaan nelisen kilsaa Turun ydinkeskustasta, pellon laidalla, luonnonsuojelualueen vieressä :)

Astumalla ovesta ulos!!! =) Vaikka kaupunkilaisia ollaankin niin meitin pihalla vilistelee yöllä kettu,kaks jänöö jne.kesäsin siilipariskunta tekee poikasia,sekä varis ja harakka-pariskunta! :)
Jos halutaan nähdä enämpi luontoa kuljetaan 200metriä harjulle!!! =)
Kuka oikeesti väittää ettei suomessa ole mahdollista nähdä luontoa??? :o Ymmärrän jos puhutaan Lontoosta tai Milanosta,joissa asunut...mutta että helsinki :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Astumalla ovesta ulos!!! =) Vaikka kaupunkilaisia ollaankin niin meitin pihalla vilistelee yöllä kettu,kaks jänöö jne.kesäsin siilipariskunta tekee poikasia,sekä varis ja harakka-pariskunta! :)
Kuka oikeesti väittää ettei suomessa ole mahdollista nähdä luontoa??? :o Ymmärrän jos puhutaan Lontoosta tai Milanosta,joissa asunut...mutta että helsinki :laugh: :laugh:

Samaa mieltä. Meiltä keskustaan on alle kilsa ja tossa on metsää ja vaaraa vieressä vaikka kuinka. Ei luonto ole sama, ku navetta. Eihän. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Jos ajattelen itseäni, niin kaupungissa on parasta se, että palvelut ovat lähellä ja niitä on runsaasti. Myös tapahtumia ja kulttuuritarjontaa on enemmän kuin maalla. On mahdollisuus opiskella vaikka mitä ihan omalla kotipaikkakunnalla, työllistymismahdollisuudet ovat paremmat, lapsilla ei ole liian pitkät koulumatkat/hoitomatkat, ambulanssi on kotiovella alle kymmenessä minuutissa jos on tarvetta, lääkäriin pääsee 24/7...

Eli hyviä puolia on vaikka kuinka, sekä kaupungissa että maalla asumisessa.

Me asutaan nelisen kilsaa Turun ydinkeskustasta, pellon laidalla, luonnonsuojelualueen vieressä :)

Maallahan tekin sitten asutte.

Meiltä on alle puolen tunnin matka Jyväskylään, joten en koe, etteikö meillä ole mahdollisuus ihan kaikkiin "elämyksiin", mihin teilläkin. Peruspalvelut (ja esim. se ambulanssi) ja koulu 5 km päässä. Et kuitenkaan vastannut kysymykseen, mitä lapsi TARVITSEE kaupungista. Mistä jäävät paitsi, jos eivät siellä säännöllisesti käy?

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:

Samaa mieltä. Meiltä keskustaan on alle kilsa ja tossa on metsää ja vaaraa vieressä vaikka kuinka. Ei luonto ole sama, ku navetta. Eihän. :saint:

juu näin!!! :laugh:

Maallahan tekin sitten asutte.

Meiltä on alle puolen tunnin matka Jyväskylään, joten en koe, etteikö meillä ole mahdollisuus ihan kaikkiin "elämyksiin", mihin teilläkin. Peruspalvelut (ja esim. se ambulanssi) ja koulu 5 km päässä. Et kuitenkaan vastannut kysymykseen, mitä lapsi TARVITSEE kaupungista. Mistä jäävät paitsi, jos eivät siellä säännöllisesti käy?

Tuskin jäävät paitsi mistään, kuten eivät jää kaupungissa asuvat lapsetkaan mistään paitsi jos eivät maalla käy :)

Vaikkakin, ihan oikeasti ja tosissaan, kaupungeissa yleensä on paremmat palvelut ja enemmän kaikenlaista tarjontaa kuin maaseudulla pikkukunnissa.

Kaupungissa me asutaan, vaikka takapihalla peltoa onkin, ja vieressä luonnonsuojelualue. Kaupunki kun on muutakin kuin ydinkeskusta =). Etuovesta kun katsoo, niin näkee asfalttia, kerrostaloja, yms.

Joo, ehkä tuo mun kysymys on vähän hassu. Luontoa toki on kaikkialla, eli ehkä enemmänkin kyse on maaseutuun tutustumisesta. Eli en todellakaan väitä, etteikö kaunista luontoa olisi kaupunkien keskustoissa.

Ja Kaupunki, milläs se määritelläään mikä Kaupunki on niin Kaupunki, ettei luontoa nää.
miettikää nyt jotain Kuusamoa tai Kuhmoa tai Rovaniemi esim. Aika vähästä affalttia ja paljon puuta ja peltoa suunnileen keskustassa..
Kuten AP tuossa jo mainitseekin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja Kaupunki, milläs se määritelläään mikä Kaupunki on niin Kaupunki, ettei luontoa nää.
miettikää nyt jotain Kuusamoa tai Kuhmoa tai Rovaniemi esim. Aika vähästä affalttia ja paljon puuta ja peltoa suunnileen keskustassa..
Kuten AP tuossa jo mainitseekin..

Kuusamo ja Kuhmo ainakit ovat isompia kaupunkeja kuin Hesa, ehkä Roikin, en tarkkaan tiedä.

Yhteistyössä