millä perusteella vauvalle lisämaitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettivä

Vieras
Mietin tässä meidän vauvan (n. 1 kk) syömistä.. kun tuolla vauvakeskusteluissakin osa tuntuu antavan samanikäisille lisämaitoa. Millä perusteella? Esim. nyt on ollut päiviä, että vauva syö koko ajan. Siis syö ja rauhoittuu, mutta pian alkaa taas itku päästä tissille. Rinnat tuntuu ihan tyhjiltä. Pitäisikö antaa korviketta lisänä?

no, pienet vauva syö usein, rintamaito kun sulaa parissakymmenessä minuutissa. Se että rinnat tuntuu tyhjiltä ei tarkoita että maitoa ei tule ja jos taas maitoa ei tule niin vauva tuskin pysyy syönnin jälkeen tyytyväisenä hetkeäkään

...olikohan tarpeeksi epäselvä vastaus?.. :laugh:

Ei tarvitse. Se että vauva on tiheään rinnalla, ei todellakaan merkitse sitä että maito olisi vähissä. Ei myöskään tyhjäntuntuiset rinnat. Vauvan tiheä imeminen tarkoittaa sitä, että hän tilaa lisää maitoa. Kasvattaa siis entisiä maitomääriä. Pahin virhe mitä tuossa tilanteessa voi tehdä, on häiritä maidontuotannon muodostumista tarjoamalla pulloa. Maitoa tulee sen verran kun vauva sitä tilailee.

Eli kärsivällisyyttä vain näihin "tissittelypäiviin", anna vauvan imeä niin paljon kun hän haluaa :)

Suurin osa antaa lisämaitoa siksi, kun on epävarma riittääkö oma maito vaikka suurimmalla osalla se kyllä riittää.. Pitäisi vaan rohkeasti imettää ja luottaa siihen, että vauva saa rinnasta kaiken tarvitsemansa eikä turhaan miettiä ja pähkäillä imettämistä enemmän kuin on tarvis. Rintaruokittu vauva välillä syö tiheämmin ja pitempään, kasvaessaan tankkaa enemmän kun alkaa tarvita enemmän maitoa - imee enemmän, maitoa tulee enemmän. Imetystukilistalta löytää vastauksen kaikkeen :)

-- Mihin mun nikki tästä hävisi -- :o B) by Emilyn

mun poika (jo 1v) söi tissiä 2-3 tunnin välein ja 1 tunnin kerrallaan.eli melekin koko ajan.en antanut lisä maitoa.
vauva voi syödä useammin että maitoa tulisi enemmän.tissit tuottavat maitoa sen verran mitä kulutusta on eli vauav säätelee maidon tulemista.
mutta jos maitoa ei mielestäsi tule varpeeksi.pissavaippoja ei synny niin anna vaan lisämaitoa.

Vauvallehan tulee tiheän imun kausia tietyin väliajoin. Silloin ei kannata mennä lisämaitoa antamaan, koska vauva juuri silloin tilaa lisää maitoa ja sen tilauksen kun pilaa lisämaidolla, niin siitäpä ei sitten enää irti pääsekään.

Olen samaa mieltä kuin joku aiemmin, että moni antaa lisämaitoa, koska ovat epävarmoja riittääkö maito. Yleensä ottaen se kyllä riittää, kunhan muistaa itse juoda tarpeeksi. Jos paino ei nouse tai pissavaippoja ei tule tarpeeksi, niin vasta sitten harkitsisin lisämaitoa.

Ymmärrän stressin täysin, kokemuksella.

Mutta

Minusta on mennyt yli tämä. Suoraan sanottuna olen raivoissani siitä että miksei voisi antaa välillä lisämaitoa jos siltä äidistä tuntuu ja stressaa saako vauva tarpeeksi. Senkun antaa=äiti ja vauva voi luultavasti paremmin. Thats it.
Miksi pitäisi väkisten PELKÄLLÄ äidin maidolla mennä! Se ei tee kenestäkään yhtään huonompaa äitiä jos silloin tällöin antaa lisämaitoa vaikka yöksi.

Meillä vauva syö lisämaitoa pullosta, yleensä jokatoisella syötöllä syö vielä rinnalta syömisen jälkeen n.50ml. Vauva nyt kuukauden. Mulla ei ainakaan ole mahdollisuutta siihen että koko ajan voisin vain imettää..kaksi muutakin lasta jo on. Ja neuvolassa sanottiin että lisämaitoa jos on nälkäinen vielä rinnalta syömisen jälkeen. Nälässä ei tarvitse pitää.