Miten usein teidän vastasyntyneet on ollut tissillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuore äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuore äiti

Vieras
Viikonikäinen on roikkunut tissillä koko päivän, parina päivänä nukkui jo muutaman vähän pidemmän pätkän mutta tänään ei ole saanut laskettua hetkeksikään pois sylistä.. Imetänkö vaan vai pitäisikö antaa korviketta? Pissaa tulee ja kakkakin jo useamman kerran, mutta ei niin usein kun eilen. Tissit tuntuu ihan tyhjiltä eikä vauvakaan ole kovin virkeä ollut tänään vaan lähinnä syönyt ja nukkunut 15-30min ja herännyt taas syömään.. Syöttöpunnituksissa vauvan paino on noussut n. 20-30g per rinta ja syö aina yhden rinnan torkkuu hetken ja sitten vasta toisen, mutta silloin rinnat on tuntuneet täydemmiltä..

Se riippuu lapsesta mutta on täysin normaalia että vastasyntynyt on koko ajan tissi suussa. Mun kuopus oli sellanen että se käytännössä asui tissillä ekat viikot.

Mua ei haittaa vaikka vauva onkin tissillä, mut en jotenkin luota siihen että maito riittää.. mistä tiedän jos vauva on uupunut.. Mua pelottaa, että mä tapan tuon vauvan nälkään.. :|

Vaikka tissit tuntuu "tyhjiltä", se ei tarkota ettei niistä tulis mitään. Vauva kertoo imemisellään kehollesi, että maitoa tarvitaan enemmän. Hetken kun sitä jaksat, sinut palitaan isommalla maitomäärällä, ja sitten vauvan ei tarvitse olla tissillä koko ajan.

turhaan pelkäät tuollaisia ja jätä syöttöpunnitukset pois. Se riittää kun vauvan paino kasvaa ylöspäin vähitellen. Taitaa vaan olla tiheän imun kausi menossa eli vauva tilaa maitoa lisää.. Meillä likka imi rintaa pari vuorokautta putkeen tuon ikäisenä ja arvelin, ettei koko hommasta tule mitään... Mutta sitten kun se maito lähti tulemaan, niin sitä kyllä riitti! Toisen kerran sama rumba oli meillä kolmen viikon ikäisenä ja siinä kans maito määrät lisääntyivät huimasti.. Anna vaan imeä. Kun vauva omasta mielestään saa riittävästi maitoa, niin elämä palautuu normaali rytmiin.

Hmm, minä otin pois tissiltä kun nukahti ja laitoin esim sänkyyn tai muuten vaan pitelin sylissä. Kun tuli nälkä, sit uudelleen tissille. En siis koskaan ole ymmärtänyt näitä tissillä nukkujia. Jos nukahtaa, tissi veks ja äiti puuhaa muuta. Kun herää, sit lisää tissiä.

[QUOTE="äiti";26346735]Hmm, minä otin pois tissiltä kun nukahti ja laitoin esim sänkyyn tai muuten vaan pitelin sylissä. Kun tuli nälkä, sit uudelleen tissille. En siis koskaan ole ymmärtänyt näitä tissillä nukkujia. Jos nukahtaa, tissi veks ja äiti puuhaa muuta. Kun herää, sit lisää tissiä.[/QUOTE]

Johtuisiko ehkä siitä, että joittenkin vauvat herää aina, kun sen tissin ottaa pois, eivätkä nukahda ilman tissiä kuin vasta tunnin huutokonsertin jälkeen?

[QUOTE="äiti";26347432]Jos alkaa huutaa, tisu takas suuhun ja kun imu loppuu (n. 10 min), tissi veks. Miks sen tissin pitäis olla suussa, jos lapsi nukkuu.[/QUOTE]

Pyhä yksinkertaisuus.. kaikki lapset eivät ole samasta puusta veistettyjä.

[QUOTE="äiti";26347432]Jos alkaa huutaa, tisu takas suuhun ja kun imu loppuu (n. 10 min), tissi veks. Miks sen tissin pitäis olla suussa, jos lapsi nukkuu.[/QUOTE]

Katsos, joillakin lapsilla se huutokonsertti alkaa aina, kun se tisu otetaan pois suusta. Silloinkin, kun se tisu on jo kertaalleen sinne uudestaan laitettu. Ei kukaan sitä nänniä huvikseen lapsen suussa 24/7 pidä

Ja siis kyllä kuulostaa normaalilta. Vastasyntyneet voivat oikeasti asustella tissillä. Tissit tuntuvat tyhjiltä koska vauva imee koko ajan. Kunhan pissaa ja kakkaa tulee, saa vauva riittävästi maitoa. Seuraa vaippoja.

Kun on tehnyt tuota tissi suuhun - tissi pois -valssia kolme tuntia putkeen niin seuraavana päivänä saattaa ihan sovinnolla antaa vauvan nukkua sen kolme tuntia tissi suussa ja katsoo itse telkkaria. Meidän vauva heräsi pari aina pari minuuttia siitä kun irrotin tissiltä, eikä nukahtanut uudelleen ilman tissiä. Ihan ekasta viikosta lähtien. Olen soitellut neuvolat ja ensikotiyhdistyksen baby blues -työntekijät, imetystukipuhelimet, neuvolapuhelimet ja ties mitkä, ja ainoa mitä sain vinkiksi oli tutti - muuten hyvä, mut se pysyi suussa kaikki kaksi sekuntia, vaikka kokeiltiin 5-6 erimallista tuttia. Vauva oppi nukkumaan päikkärit irti minusta (rattaissa) 8kk iässä. Ja voit kuule uskoa että kokeilin kaikki maan ja taivaan väliltä (poislukien järjettömän huudattamisen). Silloin kun yritin saada lapsen nukahtamaan ilman tissiä (tämä oli tärkeää tissiassosiaation rikkomiseksi jonkun kirjan mukaan), 5kk ikäinen vauva ei sitten nukkunutkaan päiväunia koko päivänä. Että silleen :)

Vastaus kysymykseesi: siksi, jos se on ainoa tapa jolla lapsi jatkaa unta.

Hyvä vaan että syö koko ajan, maidontuotanto kasvaa. Viikko on lyhyt aika eikä maito ole sulla vielä varmaankaan noussut kunnolla. Ootahan vaan, kohta tuskailet räjähdyspisteessä olevien tissien kanssa.

Yhteistyössä