Imetysongelmia, osaisiko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuopuksemme syntyi yhdeksän päivää sitten, ja kotiuduimme puolentoista vuorokauden päästä vauvan syntymästä. Vauvan paino oli lastenlääkärin tarkastukseen mennessä tietysti jonkin verran laskenut, mutta ei liikaa estääkseen kotiinlähtömme.

Neuvolan terkka teki sitten kotikäynnin perjantaina - ja arvatkaapa mitä? Vauvan paino oli noussut VAIN 5 grammaa! Huolissaan terkka ei ollut eikä käskenyt myöskään olla, sillä vauva ei todellakaan ihan pienimmästä päästä syntyissään ollut (4550g).

Minä täällä kuitenkin mietin tätä imetyksen onnistumista yleensäkin. Kun tuntuu, että sitä maitoa ei vain tule, vaikka kuinka imettää. Liekö vika sitten missä...

Vauvan imuote tuntuu olevan kohdallaan. Alahuuli on kääntynyt ulospäin, imeminen on äänetöntä, ja vauva kyllä nieleskeleekin rinnalla ollessaan. Jotainhan sieltä siis ilmeisestikin tulee.

Esikoisen syntyessä imetys lopetettiin heti alkuunsa (synnäriltä käskivät) koska vauvan paino tuolloin romahti liikaa. Esikoinen on siis pullovauva, eikä mulla imetysasioista ole oikeastaan minkäänlaista kokemusta. Neuvoa koetin kotikäynnin tehneeltä terkkarilta kysellä, ja soittelinpa synnärillekin näihin asioihin liittyen, mutta sanottavammin apua en saanut. Kommentit olivat vain, että "Älä hermostu, kyllä sitä maitoa tulee kun vain imetät, ja kyllä se vauvalle riittää." (No, tosta painon noususta päätellen ei kuitenkaan riitä.)

Imetän ja imetän, syön normaalisti ja pyrin juomaan maitoa ja mehua mahdollisimman paljon, mutta vauva ei tunnu saavan likimainkaan tarpeeksi ravintoa imetyksen avulla. Joskus vauva syö kummatkin rinnat (vaihtelevasti 15-25 min per rinta) mutta ei edelleenkään ole tyytyväinen, ja on siis edelleen selvästi nälkäinen. Olen nostanut hänet uudelleen rinnalle ja yrittänyt tällä tavoin saada vauvan kylläiseksi, mutta tulosta ei synny - vauva on edelleen nälkäinen. Koska pieni ei ole millään muulla tyyntynyt, olen antanut hänelle lisämaitoa pullosta. Vauvalle uppoaa 30-45ml vaihtelevasti - ja tuosta määrästä päätellen mulla ei maitoa ole juuri nimeksikään.

Turhauttaa, tuntuu että kaatuu koko homma alkuunsa. Tekisi mieli jättää sikseen, mutta vielä en ole jättänyt, sillä minulla on kova halu onnistua tässä. Vaan miten, sitä minä en tiedä. Osaisiko joku nyt neuvoa tässä hommassa - miten saada maito kunnolla nousemaan? Voiko olla mahdollista, että maidon nousemiseen ja sen riittävyyteen menee näinkin pitkä - ellei jopa pidempikin - aika? Tämän kertomani perusteella - kannattaako imettämistä edelleen yrittää jatkaa vai onko varmempaa siirtyä pullotteluun? (Jälkimmäinen vain tuntuu minusta pahalta ihan näin ajatuksellisella tasolla, mutta että mikä tässä nyt sitten olisi ihan oikeasti vauvan paras?)

Imetä ensin aina vartti ja anna sitten pullosta vaikka 20ml päälle, jos huolii. Seuraavalla ruokailulla toisesta rinnasta sama vartti ja sitten lisämaito. Näin vauva ei väsy liikaa, vaikka rinnasta ei kauheasti vielä tulisikaan, mutta imetys pysyy käynnissä,

Googlaa itsesi Maitolaiturille - sieltä saat varmasti parhaimmat neuvot.

Yhden jutun voin kommentoida heti: vauvalle voi antaa vaikka ns. kymmenen rintaa tai vaikka kaksikymmentä, jos tuntuu, että ei ole tyytyväinen. Eli syötät ensin toisen, sitten toisen, sitten taas toisen ja taas vaihto. Sillä tavalla vauva tilaa sitä maitoa ja maidon määrä vastaa sitten kysyntää parin päivän viiveellä.

olen antanut hänelle lisämaitoa pullosta

Tuossa on se syy.

Luota itseesi, maito riittää kyllä. Minäkin huolehdin ja huolehdin sen maidon kanssa, mutta sitkeästi vain luotin siihen, että "luonto hoitaa hommansa" niin niimpä täysimetin lastani lähes 6kk (5kk iässä alettiin totuttelemaan soseisiin noin 1 tl päivässä).

Täältä minä löysin aina tsemppiä itselleni ja vastauksia imetysongelmiin:
Imetystukilista.net - Etusivu

:)

Paljon onnea uudesta vauvasta! :heart:

Soitapa huomenna imetystukipuhelimeen, sieltä saat varmasti parhaat neuvot ja tsempit. Tärkeintä on tosiaan luottaa itseesi, maitosi riittää kyllä vauvalle, kun annat hänen syödä niin paljon ja pitkään kuin haluaa :)

Puhelinpäivystys
Kesäpäivystysajat 18.6.-31.8.2012

maanantaisin
klo 12-14

Puh 041 528 5582

Ja linkki Imetystukipuhelin

[QUOTE="lähettäjä";26489455]Luota itseesi, maito riittää kyllä. Minäkin huolehdin ja huolehdin sen maidon kanssa, mutta sitkeästi vain luotin siihen, että "luonto hoitaa hommansa" niin niimpä täysimetin lastani lähes 6kk (5kk iässä alettiin totuttelemaan soseisiin noin 1 tl päivässä).

Täältä minä löysin aina tsemppiä itselleni ja vastauksia imetysongelmiin:
Imetystukilista.net - Etusivu

:)[/QUOTE]

kuin mun näppikseltä :)

..Onko sulla rintapumppua? Koita lypsää niin näet että tuleeko sieltä maitoa ja kuinka paljon? Kaikille ei tietysti pumpulle heru niin helposti tai ollenkaan, mutta itse sain vähän mielenrauhaa kun huomasin että kyllä sitä maitoa tulee edes jonkun verran.

Voit myös tehdä niin että annat vauvalle ennen metystä 20ml pullosta, sitten imetät niin kauan kuin on tarvis, esim 15min kummastakin rinnasta ja sitten taas vaihdat rintaa, vaikka kolme neljä kertaa. Silleen vauva oppii että voipi tulla kylläiseksi myös rinnasta. Nyt vauva tuntuu oppineen että kylläiseksi tullaan vain pullosta.
Juo paljon ja syö hyvin. Muista että yöimetys on apras keino nostaa maitomääriä. Toimen keino on pumpata toisesta rinnasta smalla kun imetät toisesta. Näin keho luulee että imetät kaksosia..

Oliko painoa siis tullut 5g kotiinlähtöpainoon nähden vai 5g syntymäpainoon nähden?

edelliseen lisäten rintapumppujakin on erilaisia, minulla toimi parhaiten esim. pistoolimallinen Avent käsipumppu. Sain hermoni rikki ensin Ainun 20e:n halpapumpulla... Mutta tosiaan, kannattaa maratonimetellä toisesta rinnasta toiseen, esikoiseni suorastaan asui ajoittain rinnalla. Kovaa työtähän se ajoittain siis on sekä äidille, että vauvalle. Siskoni taisteli myös esikoisensa kanssa 2-3 viikkoa, kunnes imetys alkoi sujumaan ja imettikin sinne 1v 3kk asti, minä imetin 9kk. Soita sinne imetystukipuhelimeen ja älä lannistu!!!

En jaksa lukea kommentteja. Mutta yheksän päivän perusteella ei voi sanoa maidon riittävyydestä mitään. Luota itseesi ja kehoosi! Imetä vauvantahtisesti, usein ja pidä vauva lähelläsi. Pidä "yksityisenä hetkenä" imettäminen, jos siltä tuntuu. sinun ja vauvan välisenä. Sulla tulee vielä monta MONTA kertaa tuntumaan, että maito loppuu tai maidon tulo hiipuu. Jatka imettämistä. Tarjonta vastaa kysyntään. Niitä "hiipumisvaiheita" saattaa tulla kuukauden välein. Älä annan periksi, vaan jatka imettämistä. Jos neuvolasta sanovat, että ei kasva, niin mieti sit lisämaitoa. Mutta älä anna "hiipumisvaiheissa" lisämaitoa, vaan imetä JA PALJON! Yheksän päivää on oikeasti tosi lyhyt aika.. Mulla oli eka lapsi "pullovauva" ja toista oon imettänyt jo yli vuoden. Toivottavasti oli jotain apua.

Niin ja nää vaiheet joissa tuntuu ettei vauva saa tarpeeksi maitoa, itkee siis nälkäänsä, eivät välttämättä ole sitä miltä vaikuttavat. Vauva nostaa jatkuvalla imemisellä maito määrää itselleen sopivaksi. Ja se imemisen tarve saattaa olla myös tosi kova tuon ikäisellä ja vanhemmallakin!

Yhteistyössä