Miksi?

  • Viestiketjun aloittaja alabama
  • Ensimmäinen viesti
alabama
Monet tuttavani joilla jo lapsia,ovat puhuneet synnytyksen inhottavimmista osista.Yksi puhutuin aihe heillä tuntuu olevan synnytyksen yhteydessä mahdollinen suolen tyhjentyminen siihen synnytyssängylle.Itse en ole synnyttänyt koskaan joten en asiasta tiedä mitään,mutta synnytysvideoita on tullut monta katseltua.Niissä ei ole koskaan mitään tuollaista näkynyt.Kuinka yleistä se sitten on että suoli tyhjenee siinä ponnistaessa? :whistle:

Kauhistelen jo nyt sitä.. :snotty:
 
Olen ymmärtänyt että jokaisella se suoli tyhjenee synnytyksessä. Joillakin jo ennen ponnistamista, toisilla vasta silloin.

Vauvan pää painaa suolta ja ulos tullessaan yleensä sen suolen myös tyhjentää. Samoin kun tyhjennät veitsellä esim maksamakkaran loput sieltä pötköstä, tai hammastahnan.

Yleensä kätilöt siistivät sängyn heti niin ettet sitä edes huomaa. Ja vauva ei kyllä synny kakkaan. Sitä on turha pelätä.
 
alabama
Niin sitä justiin mietin että kun lapsen syliini ojentavat niin ei kai siinä jotain jäämiä peräsuolestani ole.. :snotty:

Itse olen kovin nolona jos jotain tuollaista sattuisi.Tai makaan siinä synnyttämässä ja yhtäkkiä rupeaa haisemaan.. :/

Taidan olla turhamainen kun tällaista pelkään..
 
TYKSissä olen molemmat synnyttäny. Esikosta en edes huomannut että kakkaa tuli. toisesta kylläkin ja huomasin miten nopeasti kätilö vaan pyyhkäisi kakan pois ja toimitti vessaan. Yleensä ei sieltä mitään pökäleitä enää siinä vaiheessa tule. Ne on tullut jo aikaisemmin vessaan seillä kun joudut ravaamaan. Ei siellä synnytys salissa kakka haise, veri kylläkin.

Ja varmasti ei vauvassa ole mitään jäämiä. Se olisi vauvallekin epäterveellistä. Ja toisaalta oikeesti se kakka juttu on kyllä viimeisimpiä aisoita mitä siellä salissa pohtii. ;)
 
Peräruiskeesta
Jos pelkää suolen tyhjentymistä ponnistusvaiheessa, kannattaa pyytää jo etukäteen peräruiske, joka tyhjentää mahan, ettei pelko/nolous vaan vaikeuta ponnistusvaihetta. Monissa sairaaloissa, esim. Taysissa, peräruiske annetaan automaattisesti kaikille synnyttämään tuleville. En tosin tiedä varmaksi, onko peräruiske lääkkeellinen vai vesiperäruiske, kun minulla oli käynnistetyssä synnytyksessä maha ollut kuralla jo vuorokauden ennen ajan ennen synnytyssaliin siirtymistä. Kätilö kyllä mietti tässäkin tapauksessa, että peräruiske annettaisiin, mutta synnytyssaliin siirtymisellä oli jo kiire, joten se jätettiin antamatta. Minä en ainakaan huomannut, että kakkaa olisi tullut, ja jos olisikin, se on kuitenkin sen verran yleistä, että kätilöt osaavat hoitaa putsauksen siitä suurta numeroa tekemättä.

Taysin synnytysvalmennuksessa selitettiin, miksi peräruiske annetaan etukäteen. Kun vauvan pää työntyy alemmas, se työntää samalla suolta kasaan, joten suolessa oleva kakka voi pakkautua suoleen/sen mutkaan ja olla lopulta esteenä myös vauvan laskeutumiselle/syntymälle. Tästä siis sanonta "ei lasta, ei #&%?$!*"...

Peräruisketta ei kannata pelätä, minä olen mm. paaston yhteydessä käyttänyt vesiperäruisketta aamuin illoin eikä se tunnu ollenkaan niin epämiellyttävältä kuin voisi kuvitella.
 
Peräruiskeesta
Ahaa, tämä palsta näköjään sensuroi automaattisesti "tuhmat" sanat muuttamalla ne erikoismerkeiksi. Kirjoitin äskeisen kirjoitukseni toiseksi viimeiseen kappaleeseen tutun sanonnan "ei lasta, ei p_askaa", mutta jos palsta osaa sensuroida myös tämän alaviivallisen version, sama varmuuden vuoksi vielä kauniimmalla sanalla "ei lasta, ei kakkaa". Tulikohan nyt varmasti selväksi...? =)
 
alabama
Tuli. =)
Kai ihan turhaan tässä näitä inhottavia puolia mietin,mutta kun on ympärillä joka päivä lapsen saaneita/raskaana olevia kavereita niin sitä rupeaa miettimään..
 
ekasta ei tullut. mutta toista sain ponnistaa kauemmin niin kyllä huomasin että sieltä pepusta jotain tuli. siinä vaiheessa ei kyllä hävettänyt, pääasia oli että saan vauvan ulos. kätilö vaihtoi aina uuden alustan kun itsekin huomasin että taisi tulla jotain... :LOL:
 
Älä huoli....minulla esimerkiksi luonto hoiti asian toisin...synnytykseni alkoi sillä, että kun ensimmäiset supistukset olivat alkaneet, mahani meni löysälle ja kaikki tuli jo siinä vaiheessa ulos. Myös ainakin yhdellä kaverillani on käynyt samoin!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 07:39 Riquli kirjoitti:
Älä huoli....minulla esimerkiksi luonto hoiti asian toisin...synnytykseni alkoi sillä, että kun ensimmäiset supistukset olivat alkaneet, mahani meni löysälle ja kaikki tuli jo siinä vaiheessa ulos. Myös ainakin yhdellä kaverillani on käynyt samoin!

PEESAAN!!
 
migrantti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2007 klo 12:57 äippä84 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 07:39 Riquli kirjoitti:
Älä huoli....minulla esimerkiksi luonto hoiti asian toisin...synnytykseni alkoi sillä, että kun ensimmäiset supistukset olivat alkaneet, mahani meni löysälle ja kaikki tuli jo siinä vaiheessa ulos. Myös ainakin yhdellä kaverillani on käynyt samoin!

PEESAAN!!
Minulla myös molemissa synnytyksissä. Väittäisin, ettei siinä ponnistaessa välitä mitä ulos tulee, kunhan sen lapsen ulos saa...
 
Kolme synnytystä takana ja kakkia ei ole tullut vaan lapsi/lapsia.
Mulla toimii maha muutenkin harvoin ja ennen joka synnytystä avautumisevaiheessa on ollut kova hätä.Papanat olen heittänyt pönttöön jo silloin.Mulla maha aina melko kovalla eli ne pipanat ei olis kait kauheesti siinä haitanneet.

On kätilöt nähneet yhtä jos toistakin.Pari kakkakikkaretta tuskin siinä tilanteessa hätkäyttää,mutta ymmärrän että ite miettii kaikenlaista.
Näin etukäteen...

Kannattaa ite vaikka ostaa apteekista esim mikrolax nimisenperäruiskeen,näin vois jo kotona hoitaa tuon suolentyhjennyksen.
Siinä kun miettii että onko supparit oikeita vaiko ei.

Saa niitä pieniä vesiperäruiskeitakin apteekista,ne putsais suole melkoisen kivasti.Ei tarttis miettii että kakkiiko vaiko ponnistaa lasta!!!

 
Elli33
Mulla ekassa vatsa tyhjeni itsestään alkusupistusten yhteydessä. Vähän väliä siis piti mennä vessaan. Lohjalla ei puhuttu peräruiskeesta ja olen tyytyväinen, koska homma hoitui luonnostaan, en ainakaan huomannut, että mitään olisi synnyttäessä tullut. Tokassa annettiin peräruiske enkä taaskaan mitään huomannut enää synnyttäessä.
 
yäääks
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 07:56 alabama kirjoitti:
Monet tuttavani joilla jo lapsia,ovat puhuneet synnytyksen inhottavimmista osista.Yksi puhutuin aihe heillä tuntuu olevan synnytyksen yhteydessä mahdollinen suolen tyhjentyminen siihen synnytyssängylle.Itse en ole synnyttänyt koskaan joten en asiasta tiedä mitään,mutta synnytysvideoita on tullut monta katseltua.Niissä ei ole koskaan mitään tuollaista näkynyt.Kuinka yleistä se sitten on että suoli tyhjenee siinä ponnistaessa? :whistle:

Kauhistelen jo nyt sitä.. :snotty:
Kyllä tuolla ainakin yks, muistaakseni kotisynnytysvideo on, jossa sontaa pukkaa pihalle :snotty:
 
alabama
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2007 klo 11:40 yäääks kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 07:56 alabama kirjoitti:
Monet tuttavani joilla jo lapsia,ovat puhuneet synnytyksen inhottavimmista osista.Yksi puhutuin aihe heillä tuntuu olevan synnytyksen yhteydessä mahdollinen suolen tyhjentyminen siihen synnytyssängylle.Itse en ole synnyttänyt koskaan joten en asiasta tiedä mitään,mutta synnytysvideoita on tullut monta katseltua.Niissä ei ole koskaan mitään tuollaista näkynyt.Kuinka yleistä se sitten on että suoli tyhjenee siinä ponnistaessa? :whistle:

Kauhistelen jo nyt sitä.. :snotty:
Kyllä tuolla ainakin yks, muistaakseni kotisynnytysvideo on, jossa sontaa pukkaa pihalle :snotty:
Missä sinä niitä videoita olet nähnyt? :x
 
Eipä siinä vaiheessa pahemmin jaksanut/ehtinyt moista miettiä :D

Tosin elimistö suoritti jo ennen synnytystä aikamoisen "tyhjennyksen" ilman mitään ruiskeita eikä tuo muksukaan mikään likainen ollut kun sen rinnalle sain, joten enpä tiedä miten käytännössä kävi.

Kannattaa tosiaan vaan muistaa se, että nuo kakkajutut on osa synnytyssalin arkea - ei se synnytys ole mitään kovin siistiä puuhaa kaiken kaikkiaan :whistle:
 
yäääks
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2007 klo 11:43 alabama kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2007 klo 11:40 yäääks kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 07:56 alabama kirjoitti:
Monet tuttavani joilla jo lapsia,ovat puhuneet synnytyksen inhottavimmista osista.Yksi puhutuin aihe heillä tuntuu olevan synnytyksen yhteydessä mahdollinen suolen tyhjentyminen siihen synnytyssängylle.Itse en ole synnyttänyt koskaan joten en asiasta tiedä mitään,mutta synnytysvideoita on tullut monta katseltua.Niissä ei ole koskaan mitään tuollaista näkynyt.Kuinka yleistä se sitten on että suoli tyhjenee siinä ponnistaessa? :whistle:

Kauhistelen jo nyt sitä.. :snotty:
Kyllä tuolla ainakin yks, muistaakseni kotisynnytysvideo on, jossa sontaa pukkaa pihalle :snotty:
Missä sinä niitä videoita olet nähnyt? :x
En nyt muista sivua, tulee kun laittaa googleen synnytysvideo, siellä on niitä eri synnytyksiä ja muistaakseni yhessä kotisynnytysvideossa näkyi...
 
Peesaan edellisiä, että mitä kakkakikkareista. Mulla ainakin tuli ponnistaessa paritkin kakat. Muistan sanoneeni kätilölle, että nyt syntyy kakka, johon kätilö että antaa tulla vaan hän pyyhkii pois. EIkä hävettänyt kyllä ollenkaan. Kätilöt on kaiken nähneitä ja kokeineita.

 
synnyttänyt
Minä pyysin vesiperäruiskeen siinä vaiheessa kun oltiin jonkin aikaa synnytyssalissa kuunneltu supistuksia. Se on tosi vaivaton ja kivuton juttu; kätilö ruiskautti suoleen vettä ja pian tuntui lievää ulostamisen tarvetta. Hyvin siinä kerkeää vessaan ja pöntöllä suoli tyhjenee melko tarkkaan, uloste tulee vaivattomasti veden mukana pois. Mulla supisteluvaihe kesti vielä sen jälkeen yli 10 h, joten hieman taisi "uutta" ulostetta tulla kun ponnistelin vauvaa maailmaan 1½ tuntia..
 
sama
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2007 klo 12:08 yäääks kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2007 klo 11:43 alabama kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2007 klo 11:40 yäääks kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 07:56 alabama kirjoitti:
Monet tuttavani joilla jo lapsia,ovat puhuneet synnytyksen inhottavimmista osista.Yksi puhutuin aihe heillä tuntuu olevan synnytyksen yhteydessä mahdollinen suolen tyhjentyminen siihen synnytyssängylle.Itse en ole synnyttänyt koskaan joten en asiasta tiedä mitään,mutta synnytysvideoita on tullut monta katseltua.Niissä ei ole koskaan mitään tuollaista näkynyt.Kuinka yleistä se sitten on että suoli tyhjenee siinä ponnistaessa? :whistle:

Kauhistelen jo nyt sitä.. :snotty:
Kyllä tuolla ainakin yks, muistaakseni kotisynnytysvideo on, jossa sontaa pukkaa pihalle :snotty:
Missä sinä niitä videoita olet nähnyt? :x
En nyt muista sivua, tulee kun laittaa googleen synnytysvideo, siellä on niitä eri synnytyksiä ja muistaakseni yhessä kotisynnytysvideossa näkyi...
:ashamed:
 

Yhteistyössä