Miksi ykstyisautoja käytetään, vaikka bussilla pääsisi saman matkan?

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
mutta miksi ne ihmiset jotka käyttää julkisia, esim. bussia tai raitkkaa, eivät vaivaudu kävelemään YHTÄ (n.200m) pysäkinväliä vaan hidastavat muiden liikennöimistä sillä lailla? |O

Joskus on kiire. Sitäpaitsi ei se hidasta, ainakin meidän pysäkillä jää usein joku kun mä nousen kyytiin ja seuraavalla jää tosi moni, en vaan minä.

jos on kiire niin kuinka sitä sitte ehtii odotta bussia että pääsis 200m päähän? eiköhän kävellen pääse nopeempaa.

Täälläpäin autoilen koska se on nopeaa ja halpaa. Asun 1km bussipysäkiltä neljän lapsen kanssa. Ensin olisi käveltänä 1km,odotettava bussia,maksaa matkasta 12?,vaihdettava bussia,maksaa taas 7? ja sitten kävellen viedä lapset kolmeen suuntaa..
Ja iltapäivällä sama.
Mitkään vakutukset eivät ole noin kalliita päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja juh:
Alkuperäinen kirjoittaja juh:
Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:
Itse asiassa autolla ajaminen on pääsääntöisesti paljon kalliimpaa kuin joukkoliikenteen käyttäminen, kun ottaa kaikki kulut huomioon (ostohinta, vakuutukset, huollot jne.). Mutta yleensä vaan vertaillaan bussin kertamaksua ja bensan hintaa ja näin saadaan yksityisautoilu edullisemmaksi.

Kyllä minä ainakin yritän kulkea pyörällä tai bussilla mahdollisimman usein, vaikka tallissa on autokin. Matka tietysti kestää silloin vähän pitemmän aikaa, kun täytyy viedä ja hakea lapsiakin samalla, mutta omatunto säilyy puhtaampana. Tuntuu, että oikeasti itse tekee jotain ympäristön hyväksi ;-)

Niin, otetaan se yhdessäoloajasta pois, kun matkaamme linja-autolla? Lapsen kans matkustetaan kauemmin ja kotiapäästyä nukkumaan? Tässä asiassa täytyy laittaa realiteetit järjestykseen. Jos aikaa menee paljon enemmän julkisilla, niin se tarkoittaa sitä, että lasta rääkäten herätetään aikasemmin ja tullaan myöhemmin kotiin??? Ei kiitos, ekoilen toisella tapaa

Tähän haluan vastauksen vihreitten edustajalta :huom:

Ensinnäkin, tuskinpa siihen bussissa istumiseen ihan niin paljon enempää aikaa kuluu, että lapsi joutaisi suoraan nukkumaan kotiin päästyä. Tai sitten ette asu tehokkaan joukkoliikenteen alueella. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä on kyllä sivuttaisliikenneongelma ja sen suhteen ymmärrän täysin, että ihmiset valitsevat auton. Mutta jos julkisilla menisi 10 minuuttia kauemmin vaikka suuntaansa, niin musta on liioittelua sen vuoksi käyttää autoa.

Toisekseen tuo ajattelu nimenomaan on yksi painava syy siihen, että niitä nopeamia bussilinjoja ei saada! Mitä enemmän joukkoliikenteellä on käyttäjiä, sitä paremmin yhteyksiäkin on tarjolla!

mutta miksi ne ihmiset jotka käyttää julkisia, esim. bussia tai raitkkaa, eivät vaivaudu kävelemään YHTÄ (n.200m) pysäkinväliä vaan hidastavat muiden liikennöimistä sillä lailla? |O

Joskus on kiire. Sitäpaitsi ei se hidasta, ainakin meidän pysäkillä jää usein joku kun mä nousen kyytiin ja seuraavalla jää tosi moni, en vaan minä.

jos on kiire niin kuinka sitä sitte ehtii odotta bussia että pääsis 200m päähän? eiköhän kävellen pääse nopeempaa.

Riippuu missä asuu ;) Meiltä menee ruuhka-aikana vähintään yksi bussi minuutissa ja minuutissa en ehdi kävellä seuraavalle pysäkille. Jatkoyhteyksiin ehtiminen on joskus minuuttipeliä. Lisäksi suuren tien vartta ei ole mukava kävellä ruuhka-aikaan.

Riippuu missä asuu ;) Meiltä menee ruuhka-aikana vähintään yksi bussi minuutissa ja minuutissa en ehdi kävellä seuraavalle pysäkille. Jatkoyhteyksiin ehtiminen on joskus minuuttipeliä. Lisäksi suuren tien vartta ei ole mukava kävellä ruuhka-aikaan.

oon ainaki ehtiny ihan hyvin pitämättä minkää sortin kiirusta. ehkä son siinä että ei jaksa ressata eikä kuole jos myöhästyyn 10-15min.

oon ainaki ehtiny ihan hyvin pitämättä minkää sortin kiirusta. ehkä son siinä että ei jaksa ressata eikä kuole jos myöhästyyn 10-15min.

Juu. Mut jos myöhästyy siitä yhdestä bussista/metrosta/ratikasta, jolla ehtii sihhen tiettyy junaan/bussiin, voi joutua odottamaan puolikin tuntia. Ja se ei työssäkäyvälle sovi. ;)

Meillon vaan kuule erilaiset elämänrytmit. Jos voin valita, en myöhästy tahallani. Jos siis kerran vaihtoehto on.

Kauhea selittely alkoi heti. No en sano ettei auto jossain tapauksessa ole välttämätön, mutta tosi paljon ihmiset ajaa autolla täysin turhaan! Se on vaan niin helppoa hypätä auton rattiin ja käydä parin kilometrin päässä autolla hakemassa maitopurkki kaupasta kun aikasemmalla reissulla unohtu. Tai kun tekee suklaata mieli ja niin edelleen ja niin edelleen.

No meillä autottomuus on vielä helppoa kun on vain yksi lapsi ja asutaan suht lähellä jkl:n keskustaa. Ja niin kauan kun vaan voidaan ollaan ilman. Kyllähän se ettei ole autoa rajoittaa aika paljon kulkemista, mutta hyvin on silti pärjätty, järjestelykysymys se pitkälti on.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Kauhea selittely alkoi heti. No en sano ettei auto jossain tapauksessa ole välttämätön, mutta tosi paljon ihmiset ajaa autolla täysin turhaan! Se on vaan niin helppoa hypätä auton rattiin ja käydä parin kilometrin päässä autolla hakemassamaitopurkki kaupasta kun aikasemmalla reissulla unohtu. Tai kun tekee suklaata mieli ja niin edelleen ja niin edelleen.

No meillä autottomuus on vielä helppoa kun on vain yksi lapsi ja asutaan suht lähellä jkl:n keskustaa. Ja niin kauan kun vaan voidaan ollaan ilman. Kyllähän se ettei ole autoa rajoittaa aika paljon kulkemista, mutta hyvin on silti pärjätty, järjestelykysymys se pitkälti on.

Selittelyä ja selittelyä,kysyit miksi ja ihmiset vastasivat miksi. Ne jotka eivät kulje bussilla tietysti vastasivat.

Kauhea selittely alkoi heti. No en sano ettei auto jossain tapauksessa ole välttämätön, mutta tosi paljon ihmiset ajaa autolla täysin turhaan! Se on vaan niin helppoa hypätä auton rattiin ja käydä parin kilometrin päässä autolla hakemassamaitopurkki kaupasta kun aikasemmalla reissulla unohtu. Tai kun tekee suklaata mieli ja niin edelleen ja niin edelleen.

no mä kyllä myönnän että autolla tulee lähdettyä jos maitoapurkki uupuu ja lähikiska ei ole auki. jos lapsien kanssa lähtee keskustaan (n2km) ja sit takaisin.. tulee sen maitopurkin hakureissusta pitkä.

Kyllä se matkan helppous ajaa auton kyytiin enemmin kuin linja-auton. Meillä joko kävellään tai mennään autolla, linja-autolla hyvin harvoin, joskus keskustaan esim. jouluruuhkien aikaan kun tietää ettei parkkipaikkaa saa mistään.

En ehtisi hakemaan lapsia tarhasta viiteen mennessä, jos lähtisin busseja vaihtelemaan pitkin kaupunkia.
Siinä vaiheessa, kun lapset hoitavat itsensä kouluun ja harrastuksiin, vaihdan varmaankin bussiin taas. Tai ainakin toinen auto pois myydään ;)
Aikaansa kutakin.

No mun pitäs eka ajaa bussilla lapset hoitoon, sit ajaa bussilla keskustaan, sitten vaihtaa siellä bussia että pääsen töihin. Mulla menisi jo pelkästään itsestäni joka päivä 6 kertaa bussimaksu. Me kun ei saatu sitä tarhapaikkaa kodin läheltä. Ja bussilla kulkiessa mulla menis huomattavan kauan aikaa työmatkoihin ja todellakin tulee autolla halvemmaksi viedä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

no mä kyllä myönnän että autolla tulee lähdettyä jos maitoapurkki uupuu ja lähikiska ei ole auki. jos lapsien kanssa lähtee keskustaan (n2km) ja sit takaisin.. tulee sen maitopurkin hakureissusta pitkä.

Totta, että lasten kanssa ei tuota matkaa viitsi lähtä maitoa hakemaan kävellen, mutta jos ei olisi autoa käytettävissä, se maitopurkki ei niin helposti unohtuisi kun olis pakko kerralla muistaa kaikki tarvittava. Ja jos unohtuisikin, niin sitten oltaisi ilman maitoa seuraavaan kauppareissuun :) Eikä sekään ihan kuolemaksi kenellekään ole. :D

Totta, että lasten kanssa ei tuota matkaa viitsi lähtä maitoa hakemaan kävellen, mutta jos ei olisi autoa käytettävissä, se maitopurkki ei niin helposti unohtuisi kun olis pakko kerralla muistaa kaikki tarvittava. Ja jos unohtuisikin, niin sitten oltaisi ilman maitoa seuraavaan kauppareissuun :) Eikä sekään ihan kuolemaksi kenellekään ole. :D

Meinasin just vastata ihan samaa.... :D

Ehkäpä siksi ettei huvita herätä aamulla klo 5 jotta ehdin luennolle klo 8 (busseilla matkaan menee n.2h ja autolla 45min) ja yleensä kävellä 4km bussipysäkille :whistle: Lähempää busseja kulkee muutaman kerran päivässä ja esim kesällä jos ois menny bussilla 4km päähän kauppaan aikaa olisi mennyt 5h kun bussit kulkee niin usein. Kävellen en viitsi mennä kun ei ole kivaa työnnellä tuplia kapealla tiellä jossa rekat huristelee ohi 80km/h. Muutenkin mielestäni on turhan hankala kulkea kahden alle 2v lapsen kanssa yksin bussilla jonne ei saa rattaita sisään :ashamed:

Otetaan siis teoreettinen mahdollisuus, että täältä hevon humpasta pääsisi bussilla johonkin (Tarhaan ja töihin emme kulje, mutta vaikka mummolaan)...

Puen lapset sillä silmällä, että kävelen bussipysäkille räntäsateessa ja polviin asti loskassa.
Lykkään pienimmän ja keskimmäisen tuplavaunuihin (jotka parhaalla tahdollakaan eivät mahdu mukavasti edes yhdistelmäperävaunurekkaan.) ja talutan esikoista (ja parhaassa tapauksessa 30-kiloista koiraa) siinä vieressä.

Odotamme bussia pysäkillä. Vieressä teini kiroilee puhelimeen, housuunsa kussut vanha juoppo oksentaa pysäkkitolpasta tukea ottaen ja mummeli hinkuu astmalääkkeiden puutetta rollaattorin päällä istuen.

Bussi tulee, vain vartin myöhässä.
Yritämme astmaisen mummon kanssa änkeä vaunuja ja rollaattoria bussin keskiosaan, lähes käsirysyn partaalla ja mummon vinkuessa, kuinka minunkin täytyy olla liikkeellä tuollaisen lauman kanssa juuri sillä bussilla, jolla hän menee apteekkiin ja seurakunnan neulontakerhoon.

Vanha kuolemaa uhmaava juoppo istuu juuri siihen vaunujen viereiseen penkkiin, tuoksu on mieletön. Yritän saada esikoista istumaan siihen ainoaan vapaaseen penkkiin bussin takaosassa, valitettavasti edelleen puhelimeen kiroileva, purkkaa jauhava teini kiilaa.

Yritän pitää vaunuja ja esikoista pystyssä, koiraa pois tieltä ja potkia päälleni liukuvaa rollaattoria pois jaloista pitäen samalla itseni pystyssä tarttumalla hampailla mistä tahansa kiinteästä osasta.
Kuski kaahaa mutkat suorana, jotta ehtisi seuraavalle pysäkille edes 10 minuuttia myöhässä.

Pukumies etupenkistä huikkaa, että "on siinäkin kun lapset tekee lapsia ja sitten kuljetaan veronmaksajien rahoilla ilmaiseksi bussissa (ainakin pk-seudulla), saatana, ihme sossupummeja."

Mummo alkaa valittaa astmaoireiden pahentuvan koiran takia.

Teini kiroilee puhelimeen entistä kovempaa, jotta kuulisi oman äänensä kakaroideni melun yli. Kun ilmastointihan noissa vehkeissä tunnetusti toimii niin hyvin, että kävelymatkoja varten puettu vaatetus hiostaa jo ennen seuraavaa pysäkkiä.

Kolmen penkin päässä istuvan ikinuoren keski-ikäisen rouvan Body Shopin vaniljahajuvesi alkaa hikoilun myötä (kaikki ovat pukeutuneet pysäkille kävelyä silmällä pitäen) sekoittua mukavasti sen juopon levittämään virtsan, ja kerran syödyn ja palautetun porilaisen tuoksuun.

Yritän purkaa lapsilta pipoja ja lapasia, koska matkaakin on jäljellä vielä puoli tuntia (sitä matkaa jonka autolla olisi jo ajanut sekä sinne että takaisin).

Lopulta tulee se oma pysäkki, ja yritän päästä rollaattorin ja käytävälle siirtyneen juopon läpi ovesta ulos. Yritän siinä räntäsateessa pukea lapsille pipoja ja lapasia toivoen, ettei paha flunssa iske vaikka välikausipuvut on jo hikoiltu läpimäriksi ja ne mukavasti kylmenevät taas ulkona.( Kesällähän tämä on vähän helpompaa, ja kesää oli esimerkiksi tänä vuonna n. 2viikkoa).

Kuskaan laumaa vielä sen puolisen kilometriä pysäkiltä perille, esikoisen vinkuessa väsyneitä jalkoja kun koko matka piti seistä, ja pienempien itkiessä kylmää ja väsymystä.

Mietin, etten onneksi ole viikottaiselle kauppareissulle menossa, koska silloin liikkuisin kyllä ilman koiraa mutta paluumatkalla pitäisi raahata ja sijoitella bussin lattialle ne 4-5 kauppakassia.
-----------------------------------------------------------------------

Ei, täältä keskeltä peltoa ei edes pääse bussilla mihinkään.

Ja jos pääsisi, niin käyttäisinkö tosiaan bussia "puhtaan omantunnon takia" ??

EN TODELLA!!
(Anteeksi huutaminen, rauhoitun tästä kyllä pikkuhiljaa...)

Niin, no, sekin on valinta, että missä asuu... Meillä ei ole autoa eikä sitä myöskään meille tule. Joten emme muuta paikkoihin, jonne ei pääse julkisilla.

Niin.
Toiset haluaa asua täällä, missä bussit ei kulje. Ostaa mm. lähileipomossa leivottua leipää, viereisellä koulutilalla tuotettuja kasviksia, kerätä marjat ja hedelmät omista puskista ja puista, sienet viereisestä metsästä ja munat omasta kanalasta, lämmittää torppansa ekologisesti ja omella siskon vauvalle kestovaippoja päivät pitkät.

Ja sillä nuo minunkaltaiseni reppanat sitten kuvittelevat, että kuittaavat sen 1-2 kertaa viikossa automatkan kauppaan ja muutamat satunnaiset ajamiset silloin tällöin. :whistle:

Ehkä kerran kuussa YKSI noista Meahin kuvaamista häiriköistä osuu samaan bussiin, ja vielä harvemmin niistä yksikään tuottaa mulle minkäänlaista päänvaivaa Ihme porukkaa siellä teilläpäin

Ei enää, mutta edellisessä osoitteessa. Siellä missä elettiin paljon epäekologisemmin kuin nyt, ja sen lisäksi vielä kuljettiin omalla autolla...
Mulla on varmaan joku magneetti joka vetää puoleensa kaikki ne vatipäät :kieh:

Bussit on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kalliita että ei mulla ole varaa..

Siis lasten kans kaupunkin ja takas maksaa 20e. Matkaa meiltä sellain 3-4km.. Että kyl mä autol sen hurautan..

Siis ymmärrän, että on erilaisia valintoja meah. En arvostellut sitä. Sanoin vaan, että meille autottomuus on tärkeää ja siksi emme muuta minnekään, missä se ei olisi mahdollista. Ja on se muuten kaupungissakin mahdollista elää ekologisesti. ;) Kanalaa meillä ei tosin ole.

Siis ymmärrän, että on erilaisia valintoja meah. En arvostellut sitä. Sanoin vaan, että meille autottomuus on tärkeää ja siksi emme muuta minnekään, missä se ei olisi mahdollista. Ja on se muuten kaupungissakin mahdollista elää ekologisesti. ;) Kanalaa meillä ei tosin ole.

Pahoitteluni, olin vähän kärkäs :)

Mutta siis noin yleisesti (ei siis mitään henk.koht.) mun mielestä on mustavalkoista ajatella, että se autolla kaupan pihaan hurauttava monen lapsen äiti elää varmasti epäekologisesti ja tuhlaa rahaa.
Useamman lapsen kanssa bussilla kulkeminen on hankalan lisäksi monesti kallista, jos vertaa oman auton käyttökustannuksiin per henkilö.
Ja ne muut elämänvalinnat merkkaa myös paljon, mutta niistä ei joku ohikulkija kuitenkaan tiedä tarpeeksi.

Kaupungissakin varmaan voi elää ekologisesti, mutta siellä se olisi multa ainakin vaatinut niin paljon enemmän vaivannäköä, kuin täällä.
Enkä mä tiedä olisiko meilläkään kanalaa, jos se ei olisi (asukkaineen) tullut talon mukana. Mutta näppärä se on. Ne on hupaisia elukoita, munivat mukavasti ja syövät kaikki biojätteet suodatinpusseja lukuunottamatta. :D

Yhteistyössä