Miksi tytöt eivät saisi olla tyttömäisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos lapsi haluaa röyhelöitä, niin hän niitä saatkoot. Mun likka ei niin älyttömästi välitä tuollaisista, mutta kyllä hänelläkin on tyttömäisiä juttuja. Kaikkein tärkein kuitenkin taitaa olla leijonapuku :whistle: Mutta Hello Kittystä likka pitää, samoin kuin äitinsäkin :whistle:

*ihailee vaaleanpunaisia Hello Kitty-sukkiaan*

Alkuperäinen kirjoittaja pox:
Eikä tytöissäkään sen enempää kuin pojissa elä sisällä mitään värikoodistoa tai mieltymystä tiettyihin asioihin, kyllä ne on esimerkkien ja tarjonnan kautta opittuja asiota.

Mun pojan kiinnostus pyssyihin, miekkoihin ja supersankareihin on kyllä sisäsyntyistä.
Meinaan meillä kotona ei niitä ole, telkkarista niitä ei ole katsottu, päiväkodissakaan ei ole sellaisia, ja silti sälli on jo vuoden päivät hihkunut riemuissaan nähdessään Spidermanin, pyssyn, miekan, Batmanin...
Eikun onhan meillä jo nykyään yksi Prätkähiiri. Tytölle sen ostin kun hän sellaisen ehdottomasti halusi :)

no juu, mä en ole itse mikään kauhea vaaleanpunaisen ja härhellyksen ystävä, ei ONNEKSI meidän likatkaan :D siis siinä mittakaavassa kun olen nähnyt jonkun lapsilla.. on meillä prinsessamekkoja ja hello kittyä, tottakai, niistähän pienet tytöt tykkää ja onhan se osa sitä kasvuakin, mutta liika on liikaa.. meillä aika lailla samalla tavalla ku ravistettavalla, että tytöt tykkää tyttömäisestä, mutta myös poikien jutuista ja leikeistä ja vaatteista, esim kuopus ei suostunut luopumaan traktoripaidastaan ja leikkii esim autoilla tai vaikka poikatonttua :D esikoisessa on alkanut tulla jo niitä naismaisiakin piirteitä.
mutta siis KYLLÄ, prinsessajutut kuuluu naiseksikasvamiseen, ja sallin ne tyttärilleni, vaikken niistä itse pidäkään :D

Päättäväktö teillä pienetkin lapset kokonaan vaatevaraston sisällön? Siis että vain prinsessaa komero täynnä, jos on sillä hetkellä se in. Tai vain puuha-pete paitadat ja housut käy ja sitä sitten vanhemmat hamstraa.

Minusta toki osa vaatteista voi olla mieltymysten mukaisia, mutta että koko garderoobi... :x Luulin, että vanhemmat päättävät mitä lapsille ostetaan. Toki jos äidistä on ihanaa ostaa vain prinsessakamaa, jne. Minusta olisi hyväkin opettaa, että kaikkea ei tarvitse saada ja on ok olla erilaisia asioita. Kohtuus yhä kaikessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Päättäväktö teillä pienetkin lapset kokonaan vaatevaraston sisällön? Siis että vain prinsessaa komero täynnä, jos on sillä hetkellä se in. Tai vain puuha-pete paitadat ja housut käy ja sitä sitten vanhemmat hamstraa.

Minusta toki osa vaatteista voi olla mieltymysten mukaisia, mutta että koko garderoobi... :x Luulin, että vanhemmat päättävät mitä lapsille ostetaan. Toki jos äidistä on ihanaa ostaa vain prinsessakamaa, jne. Minusta olisi hyväkin opettaa, että kaikkea ei tarvitse saada ja on ok olla erilaisia asioita. Kohtuus yhä kaikessa.

No ei päätä lapset. Mistä teit tuollaisen johtopäätöksen? :o
Lähes viisivuotiaan mielipidettä toki jo kuuntelen, ja myös tuon vuodenvaihteessa 3 v täyttävän, tietyissä rajoissa.

eivät missään tapauksessa päätä :D mä päätän meillä lasten vaatekaapin sisällön, voin joskus mielipiteitä kysellä ja vastalauseita ei ole vielä tullut :D ja normivaatteiksi en suostu mitään prinsessakrääsää hankkimaan, vaan leikkeihin ja hellokittyä on yksi paita kummallakin ja nyt koululaiselle tulee reppu, mutta sekin tarkkaan valikoitu meidän maun mukaan :D

Meidän tytöillä (11 ja 2 v) on tosi paljon vaaleanpunaista ja punaista kummallakin. Mitään prinsessavaihetta ei kummallakaan kuitenkaan ole ollut. Ja isompi tyttö pukeutui oikeastaan pelkästään punaisiin vielä muutama vuosi sitten vaikka paras kaveri oli poika ja leikit neutraaleja tai ei ainakaan prinsessaleikkejä. Isompi on nyt alkanut valita muita kuin punaisia vaatteita ja tänään ostin pienelle harmaat verkkarit kun ajattelin että välillä muuta kuin punaista. Saa olla punaista je Hello Kittyä ja mitä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Lähes viisivuotiaan mielipidettä toki jo kuuntelen, ja myös tuon vuodenvaihteessa 3 v täyttävän, tietyissä rajoissa.

Täällä on moni sanonut, että prinsessaröyhelöitä saa jos lapsi niin haluaa... Pohdin vain, että ihanko kuinka paljon haluaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Täällä on moni sanonut, että prinsessaröyhelöitä saa jos lapsi niin haluaa... Pohdin vain, että ihanko kuinka paljon haluaa ;)

En mä ainakaan missään kirjoittanut, että pelkkää röyhelöä ostaisin jos likka niin sattuisi haluamaan. Ei kannata heti vetää tuollaisia johtopäätöksiä.

Mutta miksi lapsi pitäisi väkisin pukea ei-tyttömäisesti, ei siis mitään tyttömäisiä juttuja? :whistle: Siinähän tässä aloituksessa oli kyse.

no mun mielestä kyseinen täti oi ajattelematon, kun puhui noin tyttösi kuullen. Meilläkin tykätään ihan kauheesti hello kittystä, mutta myös urheilusta, jalkapallosta ja poliisileikeistä. Kun lapsi saa olla oma itsensä, niin se on tärkeintä.

Mun tyttö sai 1-vuotislahjaksi nukenrattaat ja pari nukkea sai jo ennen sitä :) En näe siinä mitään pahaa, en nähnyt mitään syytä kieltää mummoa ostamasta niitä rattaita :/ tyttö tykkää kyllä leikkiä myös isoveljensä autoilla yms. heti kyllä kun rattaat sai niin laittoi nuken niihin ja alkoi työntelemään, että kyllä se varmaan on sisäänrakennettu juttu noilla tytöillä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:
Mun tyttö sai 1-vuotislahjaksi nukenrattaat ja pari nukkea sai jo ennen sitä :) En näe siinä mitään pahaa, en nähnyt mitään syytä kieltää mummoa ostamasta niitä rattaita :/ tyttö tykkää kyllä leikkiä myös isoveljensä autoilla yms. heti kyllä kun rattaat sai niin laittoi nuken niihin ja alkoi työntelemään, että kyllä se varmaan on sisäänrakennettu juttu noilla tytöillä :)

Ihan luontevasti nuo täysikasvuiset kaksilahkeisetkin niitä kärryjä työntävät, taitaa se jälkikasvusta huolehtiminen olla molempien sukupuolten geeneihin kirjoitettu juttu.

Nyt kun mietin, omalla tytölläni on aika kaikenkirjavia vaatteita. Useimmat kuitenkin ovat tavalla tai toisella tyttömäisiä, vaikkei niissä olisi yhtään hörhelöitä. Suurta osaa niistä ei vaan osaa kuvitella pojan päälle, vaikka osa on jopa sinisiä, vihreitä ja ruskeita. Nykyään saa mielestäni paljon erilaisia ja erivärisiä tytön vaatteita, jotka eivät näytä siltä, että yritettäisiin väkisin pukea pojaksi, vaikka olisivat sinisiäkin.

Itse olen mielestäni yrittänyt kasvattaa tyttöäni niin, että hän arvostaisi omaa tyttöyttään ja kokisi muidenkin sitä arvostavan. En kiellä tai torju mitään asioita tai kiinnostuksen kohteita siksi, että ne ovat "liian tyttömäisiä", jos en erityisesti tuputakaan. En myöskään kiellä rajumpia "poikamaisia" leikkejä tms. Haluaisin hänen ajattelevan, että kumpikin on yhtä hyvää ja arvokasta. :)

Yhteistyössä