MIKSI tuo tuntematon sotilas esitettään JOKA hemmetin itsenäisyyspäivä??? >:/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä meinasin hajota tuhansiin murusiin kun tulin tähän porukoille eikä tääl näy ykkönen eikä kakkonen ja jäi sit jokavuotinen tuntematon sotilas katsomatta |O meillä se kuuluu itsenäisyyspäivään niinkun linnanjuhlienkin katsominen :)

Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
mä meinasin hajota tuhansiin murusiin kun tulin tähän porukoille eikä tääl näy ykkönen eikä kakkonen ja jäi sit jokavuotinen tuntematon sotilas katsomatta |O meillä se kuuluu itsenäisyyspäivään niinkun linnanjuhlienkin katsominen :)

niin kuuluu. Ja ei varmaan pahaa tee jonkun joskus katsoa tuota tuntematonta ja miettiä mieten ne miehet verellään maksoi sen että tässä nyt istutaan kirjoittelemassa suomen kielellä tätä eikä millään venäläisillä aakkosilla ja kenties tiukasti sensuroidulle palstalla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja kuha:

niin kuuluu. Ja ei varmaan pahaa tee jonkun joskus katsoa tuota tuntematonta ja miettiä mieten ne miehet verellään maksoi sen että tässä nyt istutaan kirjoittelemassa suomen kielellä tätä eikä millään venäläisillä aakkosilla ja kenties tiukasti sensuroidulle palstalla.

Meillä kanssa katotaan joka vuosi tuntematon sotilas, innokkaasti. Se mukavasti muistuttaa siitä, miksi juhlitaan itsenäisyyspäivää.

kuvastaa hyvin nykysukupolvea ettei "jakseta" tai "viitsitä" katsoa elokuvaa, joka mielestäni melko realistisesti kuvastaa veteraanien taistelua meidän (myös sinun) puolestamme! Ei niiltä teinipojuilta kysytty haluavatko viettää nuoruusvuotensa rintamalla.. nykyään on onneksi varaa valita ja voi rutista jopa siitä miten elokuva Suomen Historiasta pilaa arvokkaan Itsenäisyyspäivän!!

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
kuvastaa hyvin nykysukupolvea ettei "jakseta" tai "viitsitä" katsoa elokuvaa, joka mielestäni melko realistisesti kuvastaa veteraanien taistelua meidän (myös sinun) puolestamme! Ei niiltä teinipojuilta kysytty haluavatko viettää nuoruusvuotensa rintamalla.. nykyään on onneksi varaa valita ja voi rutista jopa siitä miten elokuva Suomen Historiasta pilaa arvokkaan Itsenäisyyspäivän!!

Joo kattois ees kerran. :|

Tai suositelen kyl lukee sen kirjan ennemmin.

Näistä mielipiteistä tulee itselle mieleen, että koska en ole kyseistä filmiä nähnyt/katsonut niin en arvostaisi veteraaneja. Ja tämähän ei pidä paikkaansa tosiaankaan; tottavie minä arvostan heidän tekoja ja itsenäisyyspäivää vietämme asiaan kuuluvalla hartaudella. Itseä vaan ei mustavalkea elokuva kiinnostanut, ja onneksi tuossa telkkarissa on off-nappi ettei tarvinnut katsella. Onneksi sentään sen verran olen itseäni sivistänyt että kirjana olen tuntemattoman lukenut ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Beck:
Näistä mielipiteistä tulee itselle mieleen, että koska en ole kyseistä filmiä nähnyt/katsonut niin en arvostaisi veteraaneja. Ja tämähän ei pidä paikkaansa tosiaankaan; tottavie minä arvostan heidän tekoja ja itsenäisyyspäivää vietämme asiaan kuuluvalla hartaudella. Itseä vaan ei mustavalkea elokuva kiinnostanut, ja onneksi tuossa telkkarissa on off-nappi ettei tarvinnut katsella. Onneksi sentään sen verran olen itseäni sivistänyt että kirjana olen tuntemattoman lukenut ;)

No en mä sitä sanois, ettei veteraaneja arvostais, mut yleistiedollisesti se pitää olla luettu :D

Katsoin taas tänään, moneskohan kerta olikaan, töissä yhdessä sodan kokeneiden vanhusten kanssa. Harras oli tunnelma, kyyneleet silmissä välillä niin hoitajalla kuin muilla katsojilla. Tuli taas mieleen, kuinka paljosta saakaan olla kiitollinen meidän vanhuksillemme. Ja Tuntemattoman katson myös tulevina itsenäisyyspäivinä-olempa töissä taikka kotona. Tuskin siitä pilaannun.

Olen niin vanha itsekin, että sodasta kuulin usein isovanhemmiltani. Voi, kun en silloin nuorena aina jaksanut kuunnella-nyt heitä ei enää ole.

Tästä on töistä kotiutuneena hyvä jatkaa itsenäisyyspäivän viettoa, laittaa kynttilät ikkunoille, keittää kahvit ja ryhtyä katsomaan linnan pukuloistoa.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:

Hei, hei, hei... MISSÄ olen sanonut, etten ole katsonut sitä kertaakaan?? Ja MISSÄ olen antanut ymmärtää, että en arvosta niitä teinipoikia, jotka sinne sotaan lähtivät?? Hei camoon! Jos nyt taas pysyttäis alkuperäisessä kysymyksessä, eikä alettas mennä "henkilökohtaisuuksiin"?? Pointti oli, jos sinä nuoremman sukupolven edustaja et sitä ymmärtänyt, siinä, että miksi just tuo SAMA siis SAMA elokuva, kun siitä samaisesta sodasta on tehty monta muutakin elokuvaa??? Ja mä ainakin olen käynyt koulua, jossa historian tapahtumat on opeteltu hyvinkin tarkkaan... Mä voisin kyllä katsoa jonkun muun sotaelokuvan, mutta mä olen nähnyt tuon tuntemattoman jo niin monta kertaa, että se tulee korvista ulos!! Ja kyllä - mulla on vara valita, että laitan sen telkun kiinni myös näin arvokkaana päivänä, jos sieltä ei mitään katsottavaa tule. Mikä varmaan parasta oliskin ja veisata vain sotalauluja - onko se sitten tarpeeksi arvokasta??

Mikäs tv:n orja siellä kitisee. Onhan se varmaan raskasta, kun 3h hyvää esitysaikaa menee hukkaan joka vuosi. Ensi vuonna taas sama homma. Vinkiksi ensi vuodelle. Käy hakemassa 5.12 jokin muu suomen historiaan liittyvä elokuva, vaikka kirjastosta. Säästytään taas tällaisilta suruvirsiltä. :laugh: Mitä pelleilyä!

Vastakysymys ap:lle; miksi ei esitettäisi??Joka kerta kun kuulen Veteraanin iltahuudon laulettuna (yleensä veteraanin hautajaisissa jäljellä olevat oman paikkakunnan veteraanit laulavat) minulta pääsee itku...

Samaa mäkin mietin... en ole koskaan kattonut kokonaan tai saati ees lukenut kirjaa... evvk
mulle riittää kun kerran vkossa sotiemme veteraani itse kertoo omista kokemuksestaan ko sodasta... ja aina ne samat jutut!!1

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vastakysymys ap:lle; miksi ei esitettäisi??Joka kerta kun kuulen Veteraanin iltahuudon laulettuna (yleensä veteraanin hautajaisissa jäljellä olevat oman paikkakunnan veteraanit laulavat) minulta pääsee itku...

minä olen taas tänä vuonna menossa veteraanitilaisuuteen missä tuo lauletaan lopuksi ja tiedän että tulen taas kerran kyynelehtimään laulaessani sitä sodan kokeneiden ja siellä maamme puolesta taistelleiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Niin, ja miks aina urheilukilpailujen palkintojenjaossa soitetaan Maamme-laulu eikä välillä vaikka Sinistä ja valkoista? :headwall: :headwall: :headwall:
Joo ja meillä 5-v huutaa kun tulee maammelaulu, että Kimi Räikkösen laulu tulee

:D

entäs jos ajateltaisiin niitä joille itsenäisyyspäivä ja se maan puolustaminen oikesti merkitsee jotakin, se että he on itse sitä tehneet??! Miksi me emme voisi heitä sen verran kunnoittaa että annettaisiin telkkarin näyttää noita ohjelmia eikä valitettaisi.
nauhoittakaa valittajat vaikka viikon kauniit ja rohkeat ja katsokaa putkena niitä. telkkarissa on yhteensä noin kahdeksan kanavaa.... laskinko oikein eli varmaan muutakin löytyy tuoksi parin kolmen tunnin ajaksi.