Miksi toiset kokee yliluonnollisia asioita ja toiset ei?

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";26683219]ei energioista! siis olet herkkä toisen tunne tiloille et selvännäkijä!! Kaikki on mutta tiedostatko! sen että tiedät mitä muut ajattelee! Elekieli![/QUOTE]
Juuri näin :) Monet pitävät ainakin jollain tasolla yliluonnollisena sitä, miten jotkut ihmiset vaistoavat asioita. Kyse ei kuitenkaan ole mistään yliluonnollisesta vaan nämä ihmiset tarkkailevat ja havainnoivat ympäristöään huolellisemmin kuin muut. Joku vaistoaa ukonilman lähestyvän, mutta todellisuudessa he havaitsevat ilmanpaineen muutokset, tuulen tyyntymisen ja lintujen laulun loppumisen. Kaikki nämä ilmiöt ovat tavallisilla aisteilla havaittavissa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;26683242:
Tämä on kyllä tosi omintakeista ajattelua, positiivisessa mielessä siis.
Mutta tästä johtuu mieleen taas se, miten erilaisia asioita ihmiset pelkäävät. Kun A sanoo, että helppo nakki, ei tunnu missään, ja B kestää taas ilman pelkoja vaikkapa nämä henkiasiat, mutta arkipäivässä kokee pieniä tai suuria asioita, joita tosiaan parhaansa mukaan sulkee pois, kunnon välttelytaktiikkaa...

niin, mistä ne pelot niin sanotusti tulee - kun irrationaalista puoltahan ne kuitenkin edustavat.
*pitää varmaan lähteä hakemaan toinen wrappi keittiöstä*
eka askel että tiedät että on pelkoja!
Ja mistä pelot tulee sieltä primitiivisestä ajatelu tavasta! juokse tai kuole! Hei oltiin joskus apinoita!

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26683333:
Juuri näin :) Monet pitävät ainakin jollain tasolla yliluonnollisena sitä, miten jotkut ihmiset vaistoavat asioita. Kyse ei kuitenkaan ole mistään yliluonnollisesta vaan nämä ihmiset tarkkailevat ja havainnoivat ympäristöään huolellisemmin kuin muut. Joku vaistoaa ukonilman lähestyvän, mutta todellisuudessa he havaitsevat ilmanpaineen muutokset, tuulen tyyntymisen ja lintujen laulun loppumisen. Kaikki nämä ilmiöt ovat tavallisilla aisteilla havaittavissa.
näitä asioita mutta ne on siellä aivojen sopukoissa! eli alitajunta!
eikä kaikkia kiinnosta miten ukkone tulee! jotkut vaan ajattelee miten sais tuon. ja mtä
tekis tänään! periaatteessa on muistia mutta ihminen itse määrää mitä ajattelee.
Lyhyt ja pitkä! lyhyt käsittelee tämän hetkisiä asioita ja pitkä johon kerätään
muistia! kuulostaako tutulta? Atk nörtit!

"jossu"
olen loogis-rationaalinen ajattelija ja agnostikko. Silti olen kokenut asioita, joita en voi omalla järjellä selittää. Dv:tä olen nähnyt, mutta niitä en osaa pitää yliluonnollisena, vaikka ne kestäisivät pidempäänkin. Monesti minulle tulee olo että olen nähnyt tilanteen unissani ennakkoon, mutta en voi olla siitä mitenkään varma.

Yhden enneunen olen nänyt. Siinä korpit hyökkösivät veljeni päälle, enkä pystynyt niitä estämään mitenkään vaikka iskin niitä mailalla.. Sitten veljen vaimo alkoi huutamaan täysillä, mihin heräsin yöllä yhden aikaan. Ainoa ajtus oli, että minun pitää herättää vanhemmat ja käskeä soittamaan veljelle.. Kuitenkin vanhempien makuuhuoneen kohdalla käännyin omaan huoneeseen takaisin kun aloin pitää itseäni hulluna kun herätän vanhemmat unen takia. Aamulla äiti tuli herättämään ja kertomaan, että veli oli viety yhdeltä yöllä ambulanssilla tajuttomana tehohoitoon, jossa hän sitten olikin koomassa kuukauden verran. Isä oli nähnyt jo viikon ajan ennen tätä tapahtumaa unia pikimustista kassakuiteista ja mustasta taivaasta keskellä päivää.

Isän sisko on itse herännyt keskellä yötä pamaukseen ja tiennyt, että hänen pojalleen on tapahtunut jotain. Aamulla oli saanut vasta kiinni sairaalasta ja kuullut, että poika oli liukkaalla tiellä ajanut kallioon juuri samaan aikaan kun täti oli kuullut pamauksen.

Vaikka voisi ajatella ja yleensä ajattelen, että unissa nyt voi olla vaan sattumasta kun aihealue liippaa riittävän läheltä, mutta en ole koskaan ennen tuota veljeni tapausta tai sen jälkeen tuntenut herättyäni niin suurta ahdistusta ja varmuutta että jotain on tapahtunut. Enkä halua koskaan enää tuntea....

[QUOTE="vieras";26683335]eka askel että tiedät että on pelkoja!
Ja mistä pelot tulee sieltä primitiivisestä ajatelu tavasta! juokse tai kuole! Hei oltiin joskus apinoita![/QUOTE]

Ja silti kukaan meistä ei pelkää samaa asiaa.

"jossu"
[QUOTE="jossu";26683454]olen loogis-rationaalinen ajattelija ja agnostikko. Silti olen kokenut asioita, joita en voi omalla järjellä selittää. Dv:tä olen nähnyt, mutta niitä en osaa pitää yliluonnollisena, vaikka ne kestäisivät pidempäänkin. Monesti minulle tulee olo että olen nähnyt tilanteen unissani ennakkoon, mutta en voi olla siitä mitenkään varma.

Yhden enneunen olen nänyt. Siinä korpit hyökkösivät veljeni päälle, enkä pystynyt niitä estämään mitenkään vaikka iskin niitä mailalla.. Sitten veljen vaimo alkoi huutamaan täysillä, mihin heräsin yöllä yhden aikaan. Ainoa ajtus oli, että minun pitää herättää vanhemmat ja käskeä soittamaan veljelle.. Kuitenkin vanhempien makuuhuoneen kohdalla käännyin omaan huoneeseen takaisin kun aloin pitää itseäni hulluna kun herätän vanhemmat unen takia. Aamulla äiti tuli herättämään ja kertomaan, että veli oli viety yhdeltä yöllä ambulanssilla tajuttomana tehohoitoon, jossa hän sitten olikin koomassa kuukauden verran. Isä oli nähnyt jo viikon ajan ennen tätä tapahtumaa unia pikimustista kassakuiteista ja mustasta taivaasta keskellä päivää.

Isän sisko on itse herännyt keskellä yötä pamaukseen ja tiennyt, että hänen pojalleen on tapahtunut jotain. Aamulla oli saanut vasta kiinni sairaalasta ja kuullut, että poika oli liukkaalla tiellä ajanut kallioon juuri samaan aikaan kun täti oli kuullut pamauksen.

Vaikka voisi ajatella ja yleensä ajattelen, että unissa nyt voi olla vaan sattumasta kun aihealue liippaa riittävän läheltä, mutta en ole koskaan ennen tuota veljeni tapausta tai sen jälkeen tuntenut herättyäni niin suurta ahdistusta ja varmuutta että jotain on tapahtunut. Enkä halua koskaan enää tuntea....[/QUOTE]

en siis ollut tavannut tai jutellut veljeni kanssa pariin kuukauteen ennen tätä kertomaani tapahtumaa.. Hän asui vaimonsa kanssa 300 km:n päässä meidän perheestä. äitini oli jutellut veljeni kanssa viikkoa ennen tätä tapahtumaa puhelimessa tyhjän päiväisiä asioita ja arkijuoruja, joten sieltäkään en olisi voinut saada "pohjustusta" oudolle unelleni. Minullekin olisi helpotus, jos olisin tavannut juuri veljeni ja tavallaan "vaistonnut" tulevan tiedostamattani.. Olisi ollut helpompi selittää tapahtuma itselleni järkeen käyvästi, mutta kun ei....

Ainiin näin muuten unessa pari viikkoa sitten lottokupongissa numerot ja muistan ne vieläkin... Pitäisköhän kokeilla vai jokohan se näky on menettänyt tehonsa? Minä lottoan ehkä kerran vuodessa kun en näe rahapeleissä mitään järkeä.. :D :D

minulla on kokemuksia etiäisistä, sekä deja vu-välähdyksiä enkä sen kummempia ilmiöitä tahdo todistella ! jo aivojen sekoilu väsyneenä on pelottavaa, kun näkee & kuulee kaikenlaista mikä ei ole totta :O

Viimeksi muokattu:
Samaa
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26683102:
Uskon kyllä ja oikeastaan pidän näitä asioita ihan luonnollisenakin. Mutta kun olen niin jänishousu, että ihan tarkoituksella yritän sulkea kaiken "yliluonnollisen" pois elämästäni. Mitenhän tämän nyt selittäisi :/ Tyyliin yritän tehdä kaiken maailman hengille sun muille selväksi, että minulle on turha tulla kummittelemaan :D Enkä halua myöskään mitään enteitä sun muuta nähdä.
Sama täällä! Uskon kyllä yliluonnolliseen, henkiin yms. Mutta en HALUA nähdä enkä kokea mitään. En tiedä johtuuko sitten tuosta vai siitä, että en vain ole herkkä ihminen, mutta en ole myöskään kokenut mitään. Ja näin haluan sen myös olevan.

---
Siis deja vu-kokemuksethan johtuu vain jostain aivojen tilapäisestä hitaasta yhdistämisestä tai jotain sinnepäin, eikä ne ole mitään yliluonnollista tai selittämätöntä.

Googlettakaa.

Yhteistyössä