Miksi toiset kokee yliluonnollisia asioita ja toiset ei?

Kyseessä kun on täysin subjektiivinen asia, niin voipi painaa villaisella nämä asiat. Toki jos kiinnostaa yliluonnollinen niin mikäs siinä. Itse koen että tässä luonnollisessakin maailmassa on riittämiin kiinnostavaa, ei tarvitse miettiä liiemmin sellaista mitä et voi todistaa ja mitkä voi mennä täysin aistiharhojen / vääristymien piikkiin höystettynä mielikuvituksen laukkaamisella. Normaali ihminen kun kokee aistien tulkitsemia vääristymiä päivittäin. Saatika sitten jos on väsynyt, kipeä tai vaikkapa lääkityksen alaisena.
Tavallaan samaa mieltä, et tässä ns. luonnollisessakin on tarpeeksi kiinostavaa. Oikeesti kun seuraa jotain eläinten/hyönteisten touhuja niin nehän vasta ihmeellisiä onkin. Ja tietty ihan ihmistenkin aivoitukset. Toisaalta taas kun on olemassa aisteja, vaikkakin juuri eläimillä joita ihmisillä ei ole, ainakaan kaikilla. Kiinnostaisi ne aistit ja mitä niillä voi aistia.

Itse olen kokenut unihalvauksia. Ne oli helkutin pelottavia, mutta niille löytyi selitys ja jossain vaiheessa ne loppuivatkin. Toisaalta ihmetyttää miksi unihalvaukseen liittyy aina sellanen mieletön pahansuopuus joka niissä on? Miksi se tulee luonnostaan, jostain alitajunnasta?

Kerran olin hautausmaalla ja tuoreen haudan kukkamerestä (sen takaa) ilmestyi vitivalkoinen kyyhkynen. Se ilmestyi ikäänkuin tyhjästä, lensi lähimmän puun oksalle, katseli mua hetken aikaa ja sitten lensi pois. Kiinnitin siihen erityistä huomiota koska hautausmaalla oli paljon puluja, mutta se oli ainoa vitivalkoinen. Se oli kaunis kokemus, mutta en osaa pitää sitä yliluonnollisena. Sattumaa enemmänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;26682609:
joo, mulla ne on olleet yksinomaan todella kauheita, ne dv:t.
Mutta niitä on ollut todella, todella harvoin. Ja vuosia on välissä aina.
Mutta mulla ihan lyhyitä, kai 10-20 sek.

Olen vaan funtsinut joskus, että voisi tuo jotain epilepsiaan liittyvääkin olla. Ja onhan sille ilmiölle selitys jo keksittykin tieteessä, eihän siinä mitään.

Mutta kai heitäkin on, joilla tuollaista "vaivaa" ei ole koskaan ollut...?

No, joka tapauksessa *parempi muutama ruuvi vähän löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla*.
Sinänsähän tuo ei varsinaisesti epilepsiaan liity mutta muistan myös lukeneeni, että epileptikoilla on deja vu- kokemuksia enemmän tms. Mulla on epilepsia todettu pari vuotta sitten, koko elämän muistan joskus tunteneeni dv:ta. Mutta aika harvoin. Ja mulla ne on ehkä 10s pitusia tunteita, et tää hetki on tapahtunu aiemmin. Mitään negatiivista tai muuta outoa niihin ei liity, kuhan ärsyttää ku on ihan varma et se hetki on tapahtunu joskus. :D
Mut en kyllä oo koskaan kohdannu ihmistä, joka ei joskus oo deja vu:ta saanu? Oon kuvitellu et kaikki saa niitä joskus.

Kyllä se kriittinen ajattelu ihan hyvin onnistuu monelta vähän höyrähtäneeltäkin.
Eivät sulje pois toisiaan mitenkään.

Ennustajiin en ole uskonut ainakaan vielä. Itselläni on kokemuksia enneunista kyllä, hyvin vähän kuitenkin.
Vaan luulen, että kun ihmisen intuitio on kovin viisas ja osaa asioita, niin enneunissa olisi ehkä siitä kysymys. Se tieto on jo meillä, ja perustuu kokemukseen jne.

Vaikkei sitä pysty tiedostamaan, ne on niin pienistä sirpaleista ne tiedonpalat kerätty.

deja vu- :)
Hei deja vu- perustuu siihen että aivoissa saattaa tulla viiveitä, jolloin sama tilanne tulee niin lyhyellä aikavälillä perätysten, että kokee tunteneensa tai nähneensä jotain uudelleen/ennenkin :) faktatiedot kehiin jooko?

Rähinä-Reetta
Meillä oli sama juttu miehen kanssa tätä taloa kohtaan. Etsittiin monta vuotta taloa, kunnes tämän talon ilmoitus osui kohdalle. Molemmille tuli heti sellainen olo että "tää on pakko saada". Kun tultiin tänne niin kustiin hunajaa siitä miten ihana tämä talo on.

Ja ihmiset jotka on täällä käyneet on poikkeuksetta sanoneet samaa, ja ihmiset jotka ovat vain kulkeneet tämän ohi, kuvailevat tätä ainoastaan positiivisin sanankääntein.

Kuitenkin, todellisuudessahan on kyse 60-luvulla rakennetusta vanhasta verstaasta jossa ei ole tehty rempan remppaa. Mitä nyt asunnoksi muutettu 70-luvulla. Tää talo on oikea mörskä, mutta silti täällä on tosi hyvä olo.

Edelleenkin, olen vain sitä mieltä että tässä talossa tai talon rakennuskohdassa on jostain syystä paljon hyvää energiaa.
Paikat on mullekin tosi merkittäviä. :)

Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;26682698:
No, meikäläisten höpsijöiden ansiosta eräällä puhtaasti tiede-henkilöllä on käsissään uransa ehkä huippukohta. :>
No nyt ei kyllä tullut mitään ymmärrystä tästä kommentista, sun muuten piti rekata! :stick:

Ihanaa, että joillain muillakin on "hieman koukeroinen" ajatuksenjuoksu, en mäkään tuota yhtä kommenttia vielä ole tajunnut, vaan kunhan tässä viikon mietin, saattaa se kolista...

Jaha, miten tästä nyt tissiketjun meinaatte sitten saada sorvatuksi, btw...

[QUOTE="vieras";26682656]En usko mihinkään yliluonnolliseen, koska mitään yliluonnollista ei ole olemassa. Kaikkeen on olemassa jokin luonnollinen ja järkevä selitys. Nykypäivän tiedekään ei vain vielä ole löytänyt vastauksia kaikkiin asioihin.[/QUOTE]

Mulle tapahtui muutama vuosi jotain joka vei mennessään mun kuolemanpelon. Yliluonnollista, luonnollista tai luonnotonta, ihan sama. Mä tykkään tosi paljon vapaudesta jonka tuo kokemus toi tullessaan :D

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;26682686:
Kyllä se kriittinen ajattelu ihan hyvin onnistuu monelta vähän höyrähtäneeltäkin.
Eivät sulje pois toisiaan mitenkään.
Tutkimusten mukaan sulkee. Mitä kriittisemmin ja analyyttisemmin ihminen ajattelee, sitä vähemmän hän uskoo yliluonnolliseen.

deja vu- :)
Tylsin selitys on aina ... tylsin.

No, toiset kokee, ihmiset on erilaisia siinäkin.
Tutkimusten mukaan déjà vu johtuu aivojen hetkellisesti sekaisin menneestä muistiosasta.lähde? Jos henkilö vaikkapa näkee sillan ja kokee déjà vu -ilmiön ikään kuin olisi käynyt sillan luona joskus aikaisemminkin, totuus ei välttämättä ole sen kummempi kuin että on nähnyt sillan postikortissa tai elokuvaa edeltäneessä mainoksessa ja unohtanut sen jälkeenpäin.lähde? Toisen vaihtoehdon mukaan aivoilta menee nykyisyys ja menneisyys sekaisin ja nyt nähtävä tai koettava asia kuvitellaan nähdyksi tai koetuksi aikaisemminkin.lähde?

Viimeaikaisissa tutkimuksissa on todistettu déjà vu -ilmiön johtuvan muusta aivotoiminnasta. Kun toinen aivopuolisko on toista hetkellisesti edellä, syntyy tunne, että sama on koettu aikaisemminkin. Ensin siis toinen aivopuolisko kokee jonkin asian, ja toinen puolisko tulee perässä kokien saman asian hieman jäljessä.lähde? Mutta tätä ei ole todettu faktaksi useamman sekunnin tai minuuttien kestoisissa ilmiöissä.

Mun hyvä ystävä on sairaanhoitaja. Se tuli ns. uskoon työssään. Sanoi vaan että on nähnyt työssään sellasia juttuja, että on pakko olla olemassa jotain muutan kuin tämä tietämämme todellisuus. Ystäväni on kaikin puolin fiksu, normaali, terve ja en voisi epäillä sen kertomuksia.

Kaipaisin juurikin Coffee breakin tuntemaa vapauden tunnetta. Olisi jotenkin niin hienoa tietää että on muutakin kuin tämä tietämäni elämä. Omalta kohdalta ei niinkään, mutta läheisten, oman poikani.

[QUOTE="vieras";26682822]Tutkimusten mukaan sulkee. Mitä kriittisemmin ja analyyttisemmin ihminen ajattelee, sitä vähemmän hän uskoo yliluonnolliseen.[/QUOTE]

NO mutta selvä.
Näinhän se sitten täytyy olla.

Ja jätän kyllä ton deja-vu*n pois höyrähdyksistä. Jos se on "kaikilla", niin on sitten normaali-ilmiö. Ja muutenkin, aika fyysiseltä se ainakin tuntuu.

Jfdjk
Eikai deja vu mitn yliluonnollista ole? Minulle mikään ei ole yliluonnollista! Kaikki on normaalia! Jos tunnistan enkelienergiaa tai kutsun jotain mestaria, rukoilen. Pyydän kuolleen äitini henkeä tms tai mietin edellisiä elämiä niin ne ovat minulle totta! Ja yhtä normaalia kuin te ajattelisitte että istutte tuolille! Koen olevani tässä maailmassa mutten tästä maailmasta! Mulle ainaski elämä on hiton tylsää kun sitä ajattelee lineaarisesti :p ja

Osaan olla myös kriittinen tarvittaessa

"joo"
Tutkimusten mukaan déjà vu johtuu aivojen hetkellisesti sekaisin menneestä muistiosasta.lähde? Jos henkilö vaikkapa näkee sillan ja kokee déjà vu -ilmiön ikään kuin olisi käynyt sillan luona joskus aikaisemminkin, totuus ei välttämättä ole sen kummempi kuin että on nähnyt sillan postikortissa tai elokuvaa edeltäneessä mainoksessa ja unohtanut sen jälkeenpäin.lähde? Toisen vaihtoehdon mukaan aivoilta menee nykyisyys ja menneisyys sekaisin ja nyt nähtävä tai koettava asia kuvitellaan nähdyksi tai koetuksi aikaisemminkin.lähde?

Viimeaikaisissa tutkimuksissa on todistettu déjà vu -ilmiön johtuvan muusta aivotoiminnasta. Kun toinen aivopuolisko on toista hetkellisesti edellä, syntyy tunne, että sama on koettu aikaisemminkin. Ensin siis toinen aivopuolisko kokee jonkin asian, ja toinen puolisko tulee perässä kokien saman asian hieman jäljessä.lähde? Mutta tätä ei ole todettu faktaksi useamman sekunnin tai minuuttien kestoisissa ilmiöissä.
plagiointi on laitonta. lähde esiin!

Keittiönoita
Tavallaan samaa mieltä, et tässä ns. luonnollisessakin on tarpeeksi kiinostavaa. Oikeesti kun seuraa jotain eläinten/hyönteisten touhuja niin nehän vasta ihmeellisiä onkin. Ja tietty ihan ihmistenkin aivoitukset. Toisaalta taas kun on olemassa aisteja, vaikkakin juuri eläimillä joita ihmisillä ei ole, ainakaan kaikilla. Kiinnostaisi ne aistit ja mitä niillä voi aistia.
Mitä aisteja tarkoitat? Käsittääkseni eläimillä ei ole sen enempää aisteja kuin ihmisilläkään. Vai tarkoititko vaistoa?

[QUOTE="vieras";26682822]Tutkimusten mukaan sulkee. Mitä kriittisemmin ja analyyttisemmin ihminen ajattelee, sitä vähemmän hän uskoo yliluonnolliseen.[/QUOTE]

Mitä jos ajattelee kriittisesti ja analyyttisesti, mutta silti haluaisi uskoa yliluonnolliseen/ymmärtää faktat ilmiöiden takana? Voiko ihan kaikkeen löytyä tieteellinen selitys?

Kyllä minulla on enemmän tuo jälkimmäinen selitys deja-vu'lle luontevaa, jotain tuon tyylistä muistin hämärästi.

Kun tämä, että olisi nähnyt sen sillan postikortissa jne....anteeksi erittäin kiharaiset ajatuskulut...niin se ei vaan voi olla niin.
Kun siihen liittyy ihmisiä, ja sä tiedät sanatarkasti, mitä se ihminen seuraavaksi sanoo, mitä vastaat hänelle, jne.

Siis vaikuttaa enemmän tuolta kakkosselitykseltä ainakin minusta.

Mutta onko tässä ketjussa joku, jolla ei koskaan ole ollut vaikka tuota dv:ta?

"vieras"
Mitä jos ajattelee kriittisesti ja analyyttisesti, mutta silti haluaisi uskoa yliluonnolliseen/ymmärtää faktat ilmiöiden takana? Voiko ihan kaikkeen löytyä tieteellinen selitys?
Mun on jotenkin todella vaikea ymmärtää tuota ajattelutapaa, koska ei mitään yliluonnolista ole olemassa vaan niiden kaikkien takana on jokin luonnollinen selitys. On kaksi täysin eri asiaa, melkeinpä toistensa vastakohtia, uskoa yliluonnolliseen ja ymmärtää fatkat ilmiöiden takana.

Mä jotenkin kuvittelisin, että tällainen halu johtuisi pelosta. Pelosta siitä, että elämällä ei olekaan merkitystä, kuoleman jälkeen ei olekaan elämää jne. Halu uskoa, että se ei olisikaan noin yksinkertaista mutta järki sanoo, että se on.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26682920:
Mitä aisteja tarkoitat? Käsittääkseni eläimillä ei ole sen enempää aisteja kuin ihmisilläkään. Vai tarkoititko vaistoa?
Tuli mieleen kun esimerkiksi eläimet vaistoavat tulevan maanjäristyksen/tsunamin yms. Tai tietävät milloin isäntä/emäntä lähtee työpaikaltaan kotiin, vaikka tulisi eri kellonaikoihin yms. Eli vaistoista vissiin juurikin kyse. Miten vaisto eroaa aistista? Siis tietysti on maku-haju-tunto-aisti yms. jotka eivät ole vaistoja, mutta missä määrin muunlainen aistiminen eroaa vaistosta? Onko ihmisillä tällaisia vaistoja?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;26682934:
Kyllä minulla on enemmän tuo jälkimmäinen selitys deja-vu'lle luontevaa, jotain tuon tyylistä muistin hämärästi.

Kun tämä, että olisi nähnyt sen sillan postikortissa jne....anteeksi erittäin kiharaiset ajatuskulut...niin se ei vaan voi olla niin.
Kun siihen liittyy ihmisiä, ja sä tiedät sanatarkasti, mitä se ihminen seuraavaksi sanoo, mitä vastaat hänelle, jne.

Siis vaikuttaa enemmän tuolta kakkosselitykseltä ainakin minusta.

Mutta onko tässä ketjussa joku, jolla ei koskaan ole ollut vaikka tuota dv:ta?
Kyllä minä 100% skeptikkokin olen saanut dejavuita, monen monta. Tosin en mitään isoja, kamalia, fyysisiä kokemuksia miten sinä niitä taisit kuvailla. Vaan tunteen siitä että tämä on tapahtunut ennenkin.

Yhteistyössä