Miksi tehdä lapsia jos ei ole varaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minulla on eräs tuttu jolla puolitoistavuotias lapsi ja nyt hän odottaa toista. Hän on naimisissa ja vaikka mies käy töissä niin silti heillä on rahallisesti erittäin tiukkaan. Tämä tuttuni valittaa kuinka juuri ja juuri saavat tarpeeksi syödäkseen. Nyt hän siis odottaa toista ja mulla niin tekisi mieli kysyä että miksi ihmeessä he tekevät toisen lapsen tuollaiseen tilanteeseen! en vaan kehtaa.
Miksi pitää lapsia tehdä jos niihin ei ole varaa?Lapsiinhan sitä rahaa tunnetusti menee.

Jospa ne lapset on niiden elämän valopilkku. Kyllä meilläkin on välillä rahallisesti tiukkaa, mutta en voisi kuvitellakaan elämääni ilman lastamme. Eikö köyhät sitten saisi tehdä lapsia? Sekin vain rikkaiden oikeus?

mutta mua vaan se rasittaa kun sit valitetaan että kun ei ole vara ostaa edes kirpparilta vaatteita ja kun ei ole vara ostaa sitä ja tätä. En tarkoita nyt mitään hienoja leluja ja uusia vaatteita vaan ihan vaan perustarvikkeita joita tarvitsee arkielämässä. Raha on kuitenkin hyvin tärkeää...

Älä huolehdi toisten asioista, ei Suomessa kukaan nälkään kuole tai vaatteitta jää, eikä veneen alle joudu asumaan.

Mäkin valitan välillä että halvattu kun on tiukkaa opintotuen kanssa, vaikka kyllä me ihan suhteellisen hyvin eletään kuitenkin. Mutta valitanpa silti välillä, pakkohan se on valittaa aina jostain :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
mutta mua vaan se rasittaa kun sit valitetaan että kun ei ole vara ostaa edes kirpparilta vaatteita ja kun ei ole vara ostaa sitä ja tätä. En tarkoita nyt mitään hienoja leluja ja uusia vaatteita vaan ihan vaan perustarvikkeita joita tarvitsee arkielämässä. Raha on kuitenkin hyvin tärkeää...

No sano että sua rasittaa kun kaverisi puhelee sulle murheitaan. Voi tosin olla että se on entinen kaveri sen jälkeen.

Kyllä minun mielestä ennen lasten tekoa pitää miettiä esim. sitä että onko varaa ostaa turvakaukalot/istuimet autoon! Nämähän ovat pakollisia ja aika kalliita ja kukaanhan ei osta mitään 10 vuotta vanhaa kaukaloa ja laita lastaan siihen,en ainakaan minä ikinä! Ja kyllä tekiskin mieli sanoa,en vaan viitsi pahoittaa toisen mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
jos on ekan kans jo vaikeeta ni pitääkö se toinen vääntää..

Kuka niin sanoi että tuolla perheella on ensimmäisen lapsen kanssa vaikeaa? Eikä se toinen lapsi nyt niin hirveästi rahaa niele ensimmäisinä vuosina... Ja sitten kun äiti palaa työelämään niin rahatilanne jo kohentuukin. Mikä hemmetti tossakin on ongelma? Tai siis sellainen ongelma että toisten pitää sillä päätään vaivata?

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:

Kuka niin sanoi että tuolla perheella on ensimmäisen lapsen kanssa vaikeaa? Eikä se toinen lapsi nyt niin hirveästi rahaa niele ensimmäisinä vuosina... Ja sitten kun äiti palaa työelämään niin rahatilanne jo kohentuukin. Mikä hemmetti tossakin on ongelma? Tai siis sellainen ongelma että toisten pitää sillä päätään vaivata?

ongelma on se että hyvä kun ON VARA RUOKKIA TÄMÄ ENSIMMÄINEN

Alkuperäinen kirjoittaja satu86:
no en mä ainakaan mieti lapsia tehdessä että onko rahaa.. jotenkin tyhmää ajatella edes noin

ei se ihan tyhmääkään ole, vaikkei rakkautta rahalla mitatakaan täytyy kuitenkin välttämättömimmät lapsille hankkia joka vuosi ruoan lisäksi.

aika arkaan paikkaan osuit ap... täälläki palstailee monta semmosta jotka elää minimitoimeentulon rajoilla/ovat opiskelijoita, perheessä lapset allergisia ja itellä sitä sun tätä sairautta, ero miehestä, rahat ei riitä juuri mihinkään.

mutta tupakkaan riittää kuiten rahat! siitä ei luovuta!

Alkuperäinen kirjoittaja NII:

No toisen lapsen lapsilisillä ruokkii sen toisen lapsen sitten. Ja jos on oikeasti noin tiukkaa, niin sitten on rahankäytössä vikaa, koska sosiaalituet on sen verran hyvä kuitenkin, että tukea saa jos tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
aika arkaan paikkaan osuit ap... täälläki palstailee monta semmosta jotka elää minimitoimeentulon rajoilla/ovat opiskelijoita, perheessä lapset allergisia ja itellä sitä sun tätä sairautta, ero miehestä, rahat ei riitä juuri mihinkään.

Mä myönnän ihan suosiolla että rahat eivät riitä ihan kaikkeen mihin "pitäisi". Siis sellaiseen kyllä mihin TODELLA pitää, mutta ylimääräisiin ei kamalasti ole varaa nyt kun olen opintotuella.
Ja kyllä mua se välillä kyrsii ja nyppii ja valitankin siitä. Tuli vaan mieleen että josko tuo ap:n mainitsema äiti/tai ap vähän liioittelee asioita, tai sitten eivät vaan osaa käyttää rahojaan viisaasti...

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

En mä ainakaan polta tupakkaa :D :p

No toisen lapsen lapsilisillä ruokkii sen toisen lapsen sitten. Ja jos on oikeasti noin tiukkaa, niin sitten on rahankäytössä vikaa, koska sosiaalituet on sen verran hyvä kuitenkin, että tukea saa jos tarvitsee.

no joopa joo....

Ovat varmaan tottuneet semmoiseen elämäntapaan mihin ei ole varaa jos kuitenkin mies käy töissä.
En voi uskoa täysin että ei ole varaa ruokkia lasta. Kyllä meillä on varaa ruokkia lapset vaikka olen kotihoidontuella ja mies opiskelee, tietenkään ei voi mitään reimaa ostaa ja file pihvejä syödä, mutta enpä ostais reimaa muutenkaan ja file pihvejä voisi josku syödäkin.

Voi ne rikkaatki köyhtyä äkillisesti ja siinä vasta huonosti käykin kun on tottunut tiettyyn elämäntapaan. Helpomalla päässään kaikki kun ei lapsia tehtäs ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja en jaksa kinaa ku et tajuu:

no joopa joo....

Mitä tajua?
Totuus on se, että Suomessa on kaikilla varaa tehdä vaikka viisikymmentä lasta, koska valtio elättää ellei muuten. Eli se on ihan kiinni siitä haluaako lapsia, rahallisesti ei juurikaan joudu pattitilanteen eteen JOS osaa käyttää niitä rahojaan eikä törsäile.

Jos on itse aiheuttanut huonon rahatilanteensa, niin sitten multa ei juurikaan heru sympatioita.

En minä ainakaan rahaa mieti... ei olla mitään rikkaita, mutta toistaiseksi on ainakin ollut rahaa niihin reimatec haalareihin. :laugh:

No, kyllä minuakin hieman ihmetytti taannoin, kun joku kysyi mistä rahat vuokraan... Lähinnä siks, että olen luullut, että rahaa olisi aina edes sen verran, että saisi katon päänsä päälle maksettua.

Yhteistyössä