En lukenut koko ketjua, mutta kun vuosia sitten tulin palstalle, tunsin viihtyväni täällä erittäin hyvin. Tuntui, että olin samanhenkisten joukossa. Vasta myöhemmin tajusin, miksi. Koska täällä oli niin paljon muitakin hoiva-alan ihmisiä. Ja kun ollaan em alalla, niin palkat ei ala kolmosella.
Mulla on tuttavapiirissa sekä akateemisia, että ei akateemisia. Suurperheellisiä ja ei suurperheellisiä. Työssäkäyviä ja kotiäitejä. Mutta vain yksi työssäkäyvä akateeminen suurperheellinen.
Mulla on se käsitys - palstalaisistakin - että suurin osa suurperheellisistä hoitaa lapsensa kotona. Mulla on se käsitys, että suurin osa akateemisista naisista ei halua jäädä vuosiksi kotiin, joten he eivät hanki neljää tai vielä useampaa lasta. Mulla on myös se käsitys, että kotiin on helpompi jäädä, jos se ei aiheuta perheelle kovinkaan suurta taloudellista muutosta. Ts pienipalkkaisen on helpompi jäädä vuosiksi kotiin kuin suuripalkkaisen. Naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla se hankittu koulutuskaan ei vanhene yhtä vikkelästi kuin jollain toisella alalla. Eli jos on vaikka 8 vuotta kotona, niin ei tarvitse mennä uudestaan koulunpenkille.
Kellekään ei varmaan ole tuntematon se kysymys, miksi naisen euro on vain 80 senttiä. Silloinkin, kun naiset hankkivat akateemisen loppututkinnon, he valitsevat varsin usein naisvaltaisen, matalapalkkaisen alan ( kirjastonhoitaja, lastentarhanopettaja jne ) . Toki naisia on hakeutunut entistä enemmän myös perinteisille miesvaltaisille aloille, mutta siitä huolimatta esim noita edellä mainitsemiani aloja taitavat opiskella pääsääntöisesti naiset.
Miksi palstalla on niin paljon matalapalkkaisia, ei akateemisia naisia? Uskoisin sen johtuvan siitä, että heillä on mahdollisuus siihen. He voivat istahtaa palstalle sillä aikaa, kun se urallaan etenevä äiti on tulossa työmatkalta, töissä tai hankkimassa jotain työssään tarvittavaa tietoa. Monilla hyvin palkatuilla aloilla kun se itse työstä suoriutuminenkin edellyttää lähes jatkuvaa uusien asioiden oppimista ja uusin juttuihin perehtymistä. Ja kun tällainen äiti saa vapaa-aikaa, hän viettää sen perheensä kanssa eikä notkuen pitkin päivää palstalla.
Mä luulen, että tänne Mitäs nytille on vuosien saatossa tullut ja mennyt paljon ihmisiä ja pisimpään ovat jääneet ne, jotka ovat löytäneet täältä samanhenkistä seuraa. Av:llä en ole koskaan käynyt, joten en tiedä, millaista porukkaa siellä on. En tiedä, mihin ap:n kategoriaan mä itse kuulun, kun olen opiskellut sekä aikoinaan opistotasoiseksi sairaanhoitajaksi että amk:ssa it-alalle. Tienaan melko mukavasti. Mutta mä en tunne itseäni uraäidiksi, vaikka teenkin ihan samoja juttuja kuin ne äidit, joiden on taroitus edetä urallaan. Sydämessäni mä olen aina se hoivaäiti, joka lastensa vuoksi on valmis alentamaan elintasoaan merkittävästi ja tarvittaessa vaika heittämään hyvästit koko loppuelämäksi ulkomaanmatkoille, ravintoloissa syömisille, hyville viineille jne tuntematta edes menettäneensä yhtään mitään.