Miksi te palstalaiset olette melkein kaikki matalapalkka-aloilla ja vähän koulutettuja?

• Viestiketjun aloittaja jännän äärellä
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ????:
Alkuperäinen kirjoittaja jännän äärellä:
Niin, siinähän se jo tulikin. Enkä nyt ilkeile millään tavalla, mutta mua vaan kiinnostaa. Olen vaan huomannu, että suurin osa palstailijoista on vain toisen asteen koulutuksen käyneitä ja matalapalkkaisilla aloilla, kuten lh,sh jne.

Se on hieman yllättävää, koska korkeakoulutus on nykyään niin yleistä kuitenkin ja iso osa palstailijoista on myös sen verran nuoria. Nykyään iso osa hommaa vähintään sen amk-tutkinnon. Ja aika paljon on myös niitä, jotka eivät ole kouluttautuneet mitenkään. Harvemmin törmää irl tällaiseen.
ja mikäs sä olet koulutukseltasi?
Opiskelen yhteiskuntapolitiikkaa tällä hetkellä, pääaineen vaihto mielessä.

no höh
Millainen koulutus sinulla itselläsi on, ap? Korkeasti koulutetun luulisi osaavan päätellä, että tällaisella palstalla viihtyvien elämänarvot ovat ehkä toisalla kuin rahassa ja koulutuksessa.

huoh teitä
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Niin, siinähän se jo tulikin. Enkä nyt ilkeile millään tavalla, mutta mua vaan kiinnostaa. Olen vaan huomannu, että suurin osa palstailijoista on vain toisen asteen koulutuksen käyneitä ja matalapalkkaisilla aloilla, kuten lh,sh jne.

Se on hieman yllättävää, koska korkeakoulutus on nykyään niin yleistä kuitenkin ja iso osa palstailijoista on myös sen verran nuoria. Nykyään iso osa hommaa vähintään sen amk-tutkinnon. Ja aika paljon on myös niitä, jotka eivät ole kouluttautuneet mitenkään. Harvemmin törmää irl tällaiseen.
no oot säki aika daaaa jos et tajua et sh:ksi vaaditaan kolmannen asteen koulutus:D
Huoh, mulla on kuule monta akateemista ystävää, jotka eivät ole muistaneet heti suorilta onko sh kolmannen vai toisen asteen koulutus? Onko sillä nyt jotain tekemistä älykkyyden kanssa? Ei. Jos se on vaan omassa elämässä yhdentekevä asia. Se älykkyys tulee ihan muista asioista kuin tuollaisten juttujen muistamisesta.

Poosh harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Minä en tiedä muitten palkkoja tai koulutuksia.
En mäkään täällä tiedä, eikä kiinnosta yhtään. Irl tiedän ihmisten koulutuksen ja työnkuvan mutta palkkataso ei kiinnosta. Ne on ihan muut asiat, mitkä ratkaisee :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
No matalapalkka tai ei, mä ainakin haluan tehdä työkseni hoitajan hommia. Ei oo varmaan mieltä käydä sitä yliopistoo sen seittemän vuotta todetakseen ettei halua päivääkään tehdä sen alan töitä (ihan sama mikä korkea koulutus olisikaan kyseessä). Luuletko sä ap että tää maailma pyörii niillä tohtoreilla ja maistereilla ;)
En luule, tiedän, että ei pyöri. Asia vaan sattui kiinnostamaan, kun jotain korrelaatiota selkeästi on, ja aloitukseni ei ollut tehty ilkeilymielessä, enkä olettanut siinä mitään, tai arvostellut. Anteeksi, jos sai sen kuvan, kiireessä kirjoitettu ja sen kummempia panostamatta.

vieras
Jopas oli aloitus tälle viikolle, ei elämänlaatu todellakaan ole kiinni siitä millä numerolla palkka alkaa , eikä koulutuksesta, on paljon tärkeämpiäkin arvoja, ja tässä sitä ollaan työmarkkina tuella vaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Poosh harmaana:
En mäkään täällä tiedä, eikä kiinnosta yhtään. Irl tiedän ihmisten koulutuksen ja työnkuvan mutta palkkataso ei kiinnosta. Ne on ihan muut asiat, mitkä ratkaisee :)
Peesi. En kyllä tiedä yhtään mitä esim. ystävät saa palkkaa.

työstään onnellinen
mutta jos kaikki opiskelee itsensä korkeampaan asemaan, niin työttömiä on entistä enemmän.. nythän on tosi paljon työttöminä juurikin korkeasti koulutettuja ihmisiä.

itse olen suurtalouskokki, enkä ajatellut opiskelevani uutta alaa, koska pidän työstäni, mulla on tosi kivat työajat ja eikä työni aiheuta mulle mitään stressiä, koska osaan tehdä ruokaa, osasin jo ennen kouluja tehdä hyvin ruokaa.

eli toisilla se vaan voi olla niin, että pitää siitä nykyisestä työstään, mulle ainakin se on tärkeämpi kuin se, että kuinka paljon siitä saa rahaa.

s
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Humanistisella alla palkka alkaa yleensä ykkösellä, vaikka sitä luentosalin penkkiä olis kuluttanut useamman vuoden.
Kärjistetysti näin, valitettavasti. Tällä hetkellä tämä humanisti (FM) tekee osa-aikaista työaikaa (50 %), ja palkka on sama kuin edellisessä työssä täysipäiväisestä työstä, n. 1700 e/kk (+ nykyisessä myös mageet työsuhde-edut!!). Joskus käy mäihä humanistillakin.

Toivotaan, että se vaan johtuu siitä, että korkeakoulutetut ja korkeapalkkaiset eivät pidä niin suurta huutoa tuloistaan kuin muut?

Palstan periaatteet ovat:
* vain huonoja tuloja saa "hehkuttaa" - isojen tulojen kertominen on kehumista ja kateuden aiheuttamista
* päivässä useita kysymyksiä aiheesta: "miten ruokkia suurperhe eurolla kuukauden", "milloin tulee lapsilisät", "miten sossusta rahaa", "mistä pankista isoin asuntolaina"
* kaikenlainen kulutus on halveksittavaa. Kalliimmat lastenvaatteet, isommat asunnot, lapsien lelliminen leluilla, jne.

Mutta täällä on naisia, erityisesti enemmän sellaisia jotka ovat kotona. Naiset valitsevat yleensä heikommin palkatun naisvaltaisen alan. Uranaiset ovat jossain ihan muulla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Korkeakoulutus ei takaa hyvää palkkaa, vaan duunarit sen saa :D
Täysin totta. Asun paperi-paikkakunnalla ja eihän täällä duunareilla koulutusta ole. Tosin nyt niiltäkin työt loppuilee mut ei hätää mitää kun työkkäri järjestää uudet duunit tosta vaan ja kaikki mahdolliset tuet ja etuudet. Suojatyöläisiä nääs.

Pampolina

Itse olen SH ja kyllä ihan amk-tutkinnon, enkä toisen asteen tutkinnon suorittanut. Lisäksi olen terveystieteiden maisteri.
Viimeisen 10v. aikana ei sh/th:ta ole valmistunut kuin AMK- puolelta. Sinänsä sinunkin pitäisi päivittää tietojasi.
Yleistys ei ole kauhean viisasta muutenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja aargh:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Näin.
Eikä ne muiden koulutukset ja palkat minun pyllyä kaivele.
Eikä mun pyllyä kaivele sun aloitusten aiheet ja kiinnostukset. On täällä turhempiakin jutun aiheita ollut.
Jaa, no ne ei liity tähän asiaan mitenkään. Vai liittyykö?

MLL
En osaa sanoa millaista palkkaa nauttivia ihmisiä täälä kirjottelee kun en ole silleen asiaa seurannut, mutta tuli mieleeni, että voisiko olla, että pieni palkkaiset keskustelee enemmän rahasta täälä koska se on enemmän mielessä? Jos mulla oisi tosi tiukkaa ja joku kitisisi sivulauseessakin, että tekee niin tiukkaa monen tonnin ansioilla niin nostaisin varmaan metelin toisaalta, jos rahaa olisi itselläkin riittämiin niin miksi vaivautua toisen tuloja kommentoimaan. Itse olen lähihoitaja opiskelija, tosin suoritan toista ammattitutkintoani jo, en ole kovin korkeasti siis koulutettu, mutta ammatti on mieleinen ja se on minulle tärkeää, ei siitä maksettavan palkan suuruus.

Yhteistyössä