Miksi te palstalaiset olette melkein kaikki matalapalkka-aloilla ja vähän koulutettuja?

  • Viestiketjun aloittaja jännän äärellä
  • Ensimmäinen viesti
poipoipoi
"Miksi te palstalaiset olette melkein kaikki matalapalkka-aloilla ja vähän koulutettuja? "

Tuskin palstalaisten koulutustaustat ja palkkajakauma hirveästi eroaa siitä mitä jakauma on todellisuudessakin - tätä se todellisuudessa on, että suuri osa naisista työskentelee matalapalkka-aloilla eivätkä ole akateemisesti koulutettuja. Mutta mitä siitä. Kyllä täällä on kaikenlaisia ihmisiä liikkeellä.
 
Dressa
Ihan vinkkinä, että odotus- ja vauvapalstoissa on eroa. Samanhenkiset ja -taustaiset ihmiset hakeutuvat usein yhteen, minusta se näkyy suomalaisissa keskusteluryhmissäkin. Tämä on hyvin vilkas ja eläväinen palsta, mutta Helistin.fi:n sivuilla minusta pyörii enemmän korkeakoulutettuja ja hyvätuloisia kirjoittelijoita kuin täällä (etenkin ns. erityisketjuissa eli kuukausiketjujen ulkopuolella). Hajontaa toki on paljon, mutta musta siellä on jotenkin "akateemisempi" meininki, kirjoitukset ehkä keskimäärin pitempiä kuin täällä ja keskustelu ei ehkä yhtä nopeatempoista ja aiheet jotenkin erityyppisiä.
 
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
no mulla ei oo mitään muuta koulutusta suoritettuna kuin peruskoulu.. ja ihan siitä syystä että ei ole ollut kiinnostusta mihinkään sellaiselle alalle jossa olsi atrbinnut koulutusta...
kouluttautuminen ilman syytä kun on turhaa...
:LOL:
Joku oikeinkirjoituskurssi tekisi ihan hyvää sulle kuitenkin?
huoh, kyllä mä osaan kirjoittaa, ainakin melkein.. mutta koneella nopeasti kirjoitettuna kirjaimet menee välillä väärässä järjestyksessä.. anteeksi kamalasti :D
mutta edelleenkin pointtini on että jos ei ole kiinnostusta mihinkään ammattiin missä vaadittaisiin korkeakoulu tutkintoja ym. niin turha kait sinne on silloin hakea...
miksi opiskella opiskelun ilosta jos ei sillä saavuta itselleen kiinnostavaa alaa...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
"Miksi te palstalaiset olette melkein kaikki matalapalkka-aloilla ja vähän koulutettuja? "

Tuskin palstalaisten koulutustaustat ja palkkajakauma hirveästi eroaa siitä mitä jakauma on todellisuudessakin - tätä se todellisuudessa on, että suuri osa naisista työskentelee matalapalkka-aloilla eivätkä ole akateemisesti koulutettuja. Mutta mitä siitä. Kyllä täällä on kaikenlaisia ihmisiä liikkeellä.
Näinhän se on.
 
restonomi
No palkka on huonohko mutta koulutus alempi korkeakoulututkinto, on siis käytynä pohjakoulutuksena lukio ja amis ja sitten AMK. Ja en ole hoitoalalla mutta aplle tiedoksi, että sairaanhoitaja ei ole perustutkinto vaan AMK tutkinto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vc:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Siivous kustannuksista vähennetään aina enite ja veikkaan, että ammttitaitoinen siivoja on tehokkaampi myös kustannussyistä. Kun tiettyä aluetta siivoaa tietää pesuaineen, veden ajan kulun aika tarkasti, koska työt mitoitetaan minuutilleen. Työnjälki myös on tarkempaa!!!
Kuka tahansa normaalijärjellä varustettu oppii tuon nopeasti. ja yleensä työhön perehdytetään, se ei vie kauaa. että näin. kokemuksesta.


Itse olin valtionleivissä määräaikaisena siivoojana kouluttamattomana. Kaikki vakkarit sielä oli kuitenkin koulun käyneitä ja moni oli käynyt koulun etäopiskeluna työn ohella, siis työn, jota olivat tehneet jo useamman vuoden.

Se miten mun työ erosi näiden vakkareiden hommista oli lähinnä siinä, että itse tein vain ylläpitosiivousta ja vakkareilla oli omat alueet, joissa tekivät kaikki siivoukset.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja ||:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Oi niitä aikoja, kun kuukausipalkka alkoi 4:lla tai 5:lla :)
Ai markkojen aikaan.. :saint:
Ehei..vaan eurojen =)
Tämä menee nyt ihan sivuraiteelle, mutta jos sulla Bad Virgin on ollut noin hyvä palkka, miten ihmeessä olet sossun asiakas :eek: Mulla on ilmeisesti ollut melkein puolta pienemmät tulot, mutta silti säästöön on jäänyt hyvin rahaa ja opiskelen osin näillä säästöillä 5 vuotta. Asuntokin on jo oma eikä pankin.

Itse kysymykseen: olen amk ja palkkani oli tosiaan tuo 2500 euroa. Tulevana YTM:nä huitelee 3000 euron paikkeilla.
 
vieras
Duunareita tarvitaan ja niille on töitä. Haluan elättää perheeni. sit kun lapset isoja, ehkä opiskelen omaksi iloksi jotain jännempää ja vietän sen parissa vikat 20-10 vuotta työelämästä. Tämä työ fyysisesti sen verran raskasta että turha kuvitellakkaan eläkkeelle asti tekevänsä. Meillä suvun naiset tehneet lapset nuorina, mutta kouluttautuneet sitten yliopistotutkintoihin. Luulen että tässä iän myötä kypsyy ajatus siitä mikä oikeasti kiinnostaa ja mitä kannattaa lähteä opiskelemaan. Mulla jo 2 2.asteen tutkintoa, yo- j a ammatillinen, joka ei pidemmän päälle ehkä ole mielekäs työ nyt muutaman vuoden tehneenä.
 

Yhteistyössä