Miksi tänne kirjoittaa lähinnä tietyntyyppiset ihmiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en pidä persuja ihmishirviöinä. Tosin on niillä poliittikkoina muutama sellainen. Ainakin kaikki H:lla alkavat. Tai no Halla-Ahosta en tiiä, mutta Hakka-Huhta. Mut kaipa se uudemman puolueen pitää ottaa kyytiin kaikki, jotka saa.

Pidin kyllä sua pesunkestävänä persuna monilta ajatuksiltasi. Mutta ehkä se kokonaismeininki on sitten sulle liikaa? Oletko liikkuva äänestäjä, liikkuvat taakse-äänestäjä vai Kokkari?
Äänestän aina enemmän henkilöä kuin puoluetta, saadakseen ääneni pitää henkilön siis pystyä esittämään minulle tärkeistä asioista minua miellyttävät kannat, eikä muukaan miellyttävyys ole pahitteeksi (äänestän yleensä naista ;)). Yksi palstan mustista tietää, miten olen toiminut parissa edellisissä vaaleissa, luotan hänen lojaalisuuteensa 😌. Mustat ovat reiluja toisilleen, vaikka erimielisiä olisivatkin.

Ismejä kannattaa vastustaa, olipa kyseessä fasismi, sosialismi, feminismi tai islamismi. "Hyvän tarkoituksen" vuoksi ei pidä tosiasioita koskaan salata tai niistä vaieta.

Viimeksi muokattu:
Äänestän aina enemmän henkilöä kuin puoluetta, saadakseen ääneni pitää henkilön siis pystyä esittämään minulle tärkeistä asioista minua miellyttävät kannat, eikä mukaan miellyttävyys ole pahitteeksi (äänestän yleensä naista ). Yksi palstan mustista tietää, miten olen toiminut parissa edellisissä vaaleissa, luotan hänen lojaalisuuteensa . Mustat ovat reiluja toisilleen, vaikka erimielisiä olisivatkin.

Ismejä kannattaa vastustaa, olipa kyseessä fasismi, sosialismi, feminismi tai islamismi. "Hyvän tarkoituksen" vuoksi ei pidä tosiasioita koskaan salata tai niistä vaieta.
Ootellaan vaan kun tästä lahjakkaasta ”tsainatytöstä”, jonka haastattelun linkitin yt-ketjuun, tulee äänestettävä niin oon satavarma, että keulit suorastaan jonojen ohi häntä äänestämään, vaalipiireistä viis!😁

”Käyttökelpoiset turvevarantomme ovat tällä hetkellä peräti noin puolet Norjan tunnetuista öljyvaroista. Turve riittäisi tekemään meistä energiaomavaraisia. Rahassa mitattuna voidaan puhua kymmenien miljardien omaisuudesta ja tuhansista työpaikoista. Turpeen käyttö ei saa yhteiskunnalta mitään tukia.”
(apropoo, Pekkarisen tuulivoimalat sai tukea vaikka ei olisi enää ollut tarvetta!)

Vihreät vastustaa turvetta 3 syystä.

1) CO2 päästöt jotka on suuremmat kuin kivihiilellä. Totta mutta he eivät ota huomioon sitä, että turve uudistuu Suomessa nopeammin kuin sitä on enimmilläänkin käytetty.

2) Päästöt vesistöön. Entivanhaan turvesoilta pääsi vesistöihin ravinteita ja humusta mutta tällä vuosituhannella vesien puhdistustekniikat on kehittyneet niin, että turvesuolta tuleva vesi on jo puhtaampaa kuin luonnontilaiselta suolta tuleva vesi.

3) Luonnon monimuotoisuus. Vihreät luulevat, että uusimmat turvetyömaat on avattu luonnontilaisille soille vaikka tosiasiassa ne on perustettu metsätalouskäytössä oleville ojitetuille soille.

Turpeen käytöllä ei ole viime vuosina ollut merkitystä sähköntuotannossa mutta se on ollut erittäin merkittävä paikallisesssa lämmöntuotannossa. Pohjois- ja Itä-Suomen kaupungit ja taajamat on lämmitetty turpeella noin 30-40 vuotta. Nämä paikkakunnat ovat nyt vaikeuksissa kun korvaavia polttoaineita on vaikea saada ja hinnat ovat kovempia kuin turpeella. Tämä tosiseikka tulee nostamaan kaukolämmön hintaa reilusti monilla paikkakunnilla. Köyhä kansa kiittää.

musta on aika jännä et jos persut on tosi isänmaallinen ni miksi antaa muiden maiden kaivos yhtiöiden noutaa rikkaudet maastamme eikä niin että kansa saisi omistaa kaivokset jolloin kaikki niistä jäävät miljardit jäisi meidän kaikkien käyttöön eikä vain muutaman elitistin taskuun. ei ei persut ajattele köyhää suomen kansaa vaan haluaa kurittaa sitä.

No itse asiassa niin Suomen valtiolla on omistuksessaan kaivos, nimittäin Talvivaara. Takavuosina kaikki kaivokset oli valtion, joko Outokummun tai Rautaruukin ja kumpikin oli silloin valtionyhtiöitä.

Mitään estettä sille, että valtio alkaisi satsaamaan malminetsintään ja kaivostoimintaa ei ole olemassa. Pitää vain löytää jostain muutama miljardi hynää. Kaivosten avaaminen ei nimittäin ole tyhjätaskujen hommoo.

Ydinvoima on hiilineutraalia - turve ei.
Käsittääkseni tuo hiilineutralius, mitä nykypolitiikka pitää keppihevosenaan lähes kaikessa, ei turpeen kohdalla ole se ainoa juttu.
Näin siksi, että turpeen käyttö aijotaan kieltää kaikessa, siis puutarhatuotannossa, eläinten kuivikkeena ja missä sitä nyt sitten käytetäänkin.
Kyse on kai lähinnä siitä, että joku vatipää on luokitellut turpeen uudistumattomaksi luonnonvaraksi.
Sitähän se ei täällä pohjoisessa ole, vaikka etelämpänä kylläkin.
Joka tapauksessa Suomi on melkoinen turpeen viejä, siis kasvuturpeen.

Minä vähän luulen, että on ennemminkin käynyt niin, että tietyn ikäisiltä ihmisiltä ovat lapset kasvaneet ja heidän tarpeensa tälle palstalle on poistunut. Elämä palannut uomaansa. Mutta samaan aikaan uusia tuoreita vanhempia tulee palstalle entistä vähemmän koska tällaiset foorumit eivät yksinkertaisesti ole enää nuorten ihmisten juttu.
tääkin on varmasti ihan totta

Siis millaista porukkaa kirjoitti Plazaan ja Annaan. Ja missä he ovat nyt?
Iäkkäämpää, Alepa-täti kirjoittelee vielä tänne mutta Vanhasenkoaliition kirjoittelijat ei, Kompiainen ei, ruokaketjussa oli omat persoonansa samoin terveyteen ja varsinkin diabeteksen hoitoon besserwisserit ja monet monet muut. Todennäköisesti he eivät kirjoittele enää millään keskustelufoorumilla. Vanhojen on aika väistyä nuorten alta pois.

Kirjoitin Plazan Elleissä 2000-luvun alusta lähtien. Myöhemmin palsta siirtyi Annalle.
Alunperinkin olin sitä mieltä, että siirto oli epäonnistunut. Lehden olisi kannattanut tehdä oma alusta.
Olen aina ollut innokas kirjoittaja. Luen paljon mitä käsiini sattuu. Viihdyn erittäin hyvin yksin ja soitan läheisille erittäin harvoin. Opin 9 lapsen suurperheessä tulemaan omin neuvoin toimeen.
Kirjoittelin arkielämästä. Resusin kahden työn väliä hankalien liikenneyhteyksien avulla.
Kirjoittaminen on jäänyt päälle vaikka elämäni on nykyään tasapainossa. Maria Jungleria lainaten Me Naiset sivulla, huolehdin itse sieluntasapainostani.
Toisin sanoen minulla ei ole mitään tarvetta terapoida itseäni yleisellä keskustelupalstalla.
Seuraan tiiviisti maailman menoa. Nimelläni en halua tulla esiin minkään valtakunnan foorumilla.
Eläkeläisenä en halua olla missään esillä. Boomerina elämä on autuaallisen ihanaa.
Kuvittelin tyhmyyttäni, että isoäitinä minulla olisi ollut jotain annettavaa tälle palstalle.
Jo ensi kättelyssä minulle tehtiin selväksi, että väisty takavasemmalle höpisemään omaan ketjuun jaarituksiasi.
Täällä siis ollaan. Muistan lämmöllä Ellit ja Anna-vuosiani. Ruoppahoosu, Kipsikoipi ja moni muu nimimerkki ovat kätteni tuotoksia. Keskityn jatkossa hoivaamaan käteni palovammaa.
Hutiloidessa sattuu kaikenlaista.

Ootellaan vaan kun tästä lahjakkaasta ”tsainatytöstä”, jonka haastattelun linkitin yt-ketjuun, tulee äänestettävä niin oon satavarma, että keulit suorastaan jonojen ohi häntä äänestämään, vaalipiireistä viis!😁
Itse asiassa katselin sen haastatelun jo ennen tuota linkkiäsi. Olet oikeassa, hän voisi todellakin olla tukemani ehdokas. 😍

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Lisäisin vielä sovinismin
Suomessa sovinismi on kovin huonossa hapessa, siellä Esson baarin jutuissa tai raksamiesten parakissa. Meillä hallitus voi kertoa linjakseen intersektionaalisen feminismin. Voisitko kuvitella, että Sipilä olisi kertonut hallituksensa linjan olevan sovinismin?

Maailman mittakaavassa sovinismi on ongema ja sitäkin tulee vastustaa. Bikinikuva seinällä ei ole sovinismia, naisen asema työelämässä ja koulutuksessa kääntöpiirien välisellä alueella on.

Käsittääkseni tuo hiilineutralius, mitä nykypolitiikka pitää keppihevosenaan lähes kaikessa, ei turpeen kohdalla ole se ainoa juttu.
Näin siksi, että turpeen käyttö aijotaan kieltää kaikessa, siis puutarhatuotannossa, eläinten kuivikkeena ja missä sitä nyt sitten käytetäänkin.
Kyse on kai lähinnä siitä, että joku vatipää on luokitellut turpeen uudistumattomaksi luonnonvaraksi.
Sitähän se ei täällä pohjoisessa ole, vaikka etelämpänä kylläkin.
Joka tapauksessa Suomi on melkoinen turpeen viejä, siis kasvuturpeen.

Ja tässä pääsemme ongelman ytimeen. Meidän asioista päättää ihmiset, jotka ei ymmärrä näistä asioista yhtään mitään.
Kaikenlaiset kaupunkilaisuropt kuvittelee tajuavansa jostain jotain, oikeastaan tajuamatta mistään mitään. Kuulun itse semikaupunkilaisurpoihin ja tiedän sen. Siksi luotan huomattavasti enemmän metsätilallisen näkemyksiin kuin Ohisalon tai EU:n.

Kenelläkään ei kertakaikkiaan pitäisi olla mitään sanavaltaa sellaisiin asioihin, joista he eivät oikeasti ymmärrä mitään.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Lispetti
Ja tässä pääsemme ongelman ytimeen. Meidän asioista päättää ihmiset, jotka ei ymmärrä näistä asioista yhtään mitään.
Kaikenlaiset kaupunkilaisuropt kuvittelee tajuavansa jostain jotain, oikeastaan tajuamatta mistään mitään. Kuulun itse semikaupunkilaisurpoihin ja tiedän sen. Siksi luotan huomattavasti enemmän metsätilallisen näkemyksiin kuin Ohisalon tai EU:n.

Kenelläkään ei kertakaikkiaan pitäisi olla mitään sanavaltaa sellaisiin asioihin, joista he eivät oikeasti ymmärrä mitään.
Totta. Ei kukaan lähtisi aivoleikkaukseenkaan jos sen suorittaisi insinööri.

On muuttunut kyllä ilmapiiri ja kirjoitukset siitä, kun tänne tulin ekaa kertaa monta monta vuotta sitten. Viime aikoina on muuttunut paljon, kirjoitusten taso on alhainen ja ihmiset aika.. no yksinkertaisia.

Joskus tulee käytyä ja muistaa taas, minkälaista sakkia täällä on. Onneksi ei tarvitse livenä tuollaisten kanssa olla tekemisissä :D

Siis millaista porukkaa kirjoitti Plazaan ja Annaan. Ja missä he ovat nyt?
No, ainakin yksi on tässä. Tosin minulla oli kymmenkunta muutakin nikkiä, mutta tämä nykyinen oli rekattu. Aloittelin Plazan Elleissä joskus ensimmäisen kymmenen loppupuolella, jatkoin Annalla ja nyt ollaan sitten täällä. Täällä olen pysynyt lestissäni, eli en ole kirjoittanut kuin tällä nikillä.
Ja minulle tämä menee ihan viihteen piikkiin, enkä usko, enkä ainakaan toivo, että täältä kukaan mitään syvällisiä perustotuuksia olisi etsimässä.
Kunhan heitetään läppää ja otetaan välillä hiukan yhteenkin, jos aihe tuntuu sopivalta. Mutta ei kai kukaan tätä ihan tosissaan ota.

• Tykkää
Reactions: Echo ja m1es
Haukkukaa vähemmän ja porukka ei käy teidän kimppuun vaan jää keskustelemaan asioista. Mut senhän sä jo tiesitkin. Leikit vain tyh*ää pikku prinsessaa.
Te ootte niin läpinäkyviä.
Porukalla siis tarkoitat itseäsi. Mä vähän luulen, että sinun raivoamiseesi ei liity mitenkään se haukkuuko joku toisia vai ei. Sinun raivoamisesi pohjautuu siihen, että et tykkää uskovaisista etkä persuista ja haluat sen myös tuoda esille, mutta parempana ihmisenä et halua sitä sanoa suoraan.

On muuttunut kyllä ilmapiiri ja kirjoitukset siitä, kun tänne tulin ekaa kertaa monta monta vuotta sitten. Viime aikoina on muuttunut paljon, kirjoitusten taso on alhainen ja ihmiset aika.. no yksinkertaisia.

Joskus tulee käytyä ja muistaa taas, minkälaista sakkia täällä on. Onneksi ei tarvitse livenä tuollaisten kanssa olla tekemisissä
Okei, onko tää fiksumpaa? Seuraavanlainen tekstihän luonnehditaan nykyajan söpöstelykulttuurissa suunnilleen Nobelin arvoiseksi.

"Meidän 4 kk Elmeri maistoi tänään porkkanasosetta, tein porkkanasoseen itse. Elmerin vatsa oli rintamaidosta pikkuisen täynnä, mutta hienosti maistui, ja pojan ilmeet olivat hämmästyneet.

On kyllä tuo kantoliina vielä kätevä! Tehtiin pitkä lenkki ja Elmeri nukkui liinassa. Aurinko paistoi ja lämmitti ihanasti. Tosin mietin kantoreppuun siirtymistä Elmerin kohdalla, sitten kun selkänsä kestää.
Onneksi mun mies Mauno tykkää kantoliinailla myös Elmerin kanssa, niin mä saan pienen hengähdystauon. ❤

Eikä Elmeri vielä vierasta Terttu-mummiaankaan, vaan antaa hänelle iloisia hymyjä.
Terttu lupasi myös neuloa joululahjaksi pienet, söpöt töppöset Elmerille. ❤ "

Niin....tämä on mun, eli tyhmän ja persuhkon nykypalstamamman kirjoittama. Tosin mun Elmeri on mua jo pidempi teini.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä