Miksi täitä pitää jotenkin hävetä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cothis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cothis

Aktiivinen jäsen
10.11.2006
21 297
0
36
Täällä kun noita alotuksia vilisee ja näkee ylpeilyä sillä, ettei niitä koskaan ole ollut "kun pitää huolta hygieniastaan" :headwall:
No tässäkin se nähdään, jotkut ei tajua ennenku tulee kohdalle.

Ja joo, tarkoittamatta yhtään ketään erityisesti.

Ei kai niitä kukaan nykyisin häpeäkään. Ennen vanhaanhan se oli todella häpeä. Nykyisin tiedetään, että täit tarttuu todella helposti ja viihtyvät paremmin puhtaassa kuin likaisessa tukassa.

En osaa oikein sanoa. Meidän lasten kouluissa niitä on ollut monena vuonna ja luokassakin, ei ole sattunut meille tulemaan, ei kai siinä ole ollut muusta kyse. Jotenkin sitä kai ajattelee, että se johtuisi liasta, vaikka tietääkin, ettei se niin ole. Mutta kiertääkö ne vaan ikuisesti, vai onko joku koti tai paikka, missä niitä ei hävitetä vaan aina uudelleen levitetään? Kyllä minä tiedän, ettei se ole häpeän asia, mutta en silti voi olla olematta toistaiseksi tyytyväinen, ettei ole kohdalle osunut :)

Ei kai niitä tartteiskaan hävetä. Mutta johtuisko kuitenkin siitä, että ennen vanhaan, siihen aikaan kun esim. mun vanhemmat olivat pieniä, täitä oli vain köyhien lapsilla. Siisteissä oloissa eivät sillon viihtyneet, kun oli likasempaakin tarjolla. Vai olisko vaan ollut, etteivät rikkaat kehdanneet tunnustaan omaavansa "syöpäläisiä" kun kaikki muut kirput ja luteet ainakin ovat riippuvaisia hygieniatasosta.

Häpeäminen johtuu varmaankin ihan siitä, että joskus vuonna silli ja korppu niitä oli yleensä vaan näillä "heikoimmilla" kasteilla kun taas rikkaammat pystyivät huolehtimaan päästään, ettei niitä ole.

Joskus aikoinaan niitä pidettiin sellasina et niitä tuli hävetä, koska ne esiintyi enimmäkseen vähempiosaisten lasten päissä, vaan asiahan ei todellisuudessa kuitenkaan ole näin. Joten ei niitä pidä hävetä.

Pojan koulukaveri on psykologin ja juristin lapsi ja koko luokka sai häneltä täi tartunnan! Parturi oli huomannut täit ja ei suostunut leikkaamaan hiuksia. Myöhemmin kysyin lapseltani (olin jo kerran käännyttänyt pojan kotiin kuhisevan pään takia, vaikka oli kerran hoidettu) onko hällä vielä täitä? tähän lapseni totesi: ei kai kun sen tukka on nyt leikattu... Eli kyllä niitä on kaikilla tänä päivänä!

Musta oli aika mielenkiintoista joku vuosi sitten, kun olin töissä paikassa jossa oli lapsia hoidossa ja paikan pomo kauhisteli kuin työhaastattelussa oli käynyt joku jolla oli täitä. Ja sekin painotti sitä, että jos on täitä niin ei pidä huolta hygieniasta. Ja ei, silloin mulla ei ollut vielä ollut täitä mutta mäkin sentään tiesin, ettei sillä ole hygienian kanssa mitään tekemistä. Pistää vaan aina silmään nuo kun todetaan pätevänä, että ihan oikein kun on täitä kun ei hygieniasta huolehdi.

Toi häpeeminen on muuten oikea ongelma kouluissa sun muissa.. kun vanhemmat ei kehtaa kertoa esim. luokanvalvojalle, että meillä on täitä, niin sitten sitä on hetkessä koko koululla.. asiallinen tiedottaminen heti kun täi havaittais niin vähentäis varmasti tartuntoja..

Musta oli aika mielenkiintoista joku vuosi sitten, kun olin töissä paikassa jossa oli lapsia hoidossa ja paikan pomo kauhisteli kuin työhaastattelussa oli käynyt joku jolla oli täitä. Ja sekin painotti sitä, että jos on täitä niin ei pidä huolta hygieniasta. Ja ei, silloin mulla ei ollut vielä ollut täitä mutta mäkin sentään tiesin, ettei sillä ole hygienian kanssa mitään tekemistä. Pistää vaan aina silmään nuo kun todetaan pätevänä, että ihan oikein kun on täitä kun ei hygieniasta huolehdi.

Niin mutta jos niitä on, niin kai silloin tarvitaan sitä hygieniaa ja siivoamista, että ne saa pois? Ja jos sitä ei tee, levittää edelleen ja uudelleen niihin, joilla oli mutta kenties saivat ne pois. Eikö silloin ole kyse siitä hygieniasta?

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Niin mutta jos niitä on, niin kai silloin tarvitaan sitä hygieniaa ja siivoamista, että ne saa pois? Ja jos sitä ei tee, levittää edelleen ja uudelleen niihin, joilla oli mutta kenties saivat ne pois. Eikö silloin ole kyse siitä hygieniasta?

Toki, mutta tämä pomo painotti sitä, että saastaiset ihmiset saa täitä.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Täit tarttuu helpoiten puhtaisiin ja hentoihin suomalaislasten hiuksiin. Koska niissä on niin kiva elää... ei ole todellakaan kyse saastaisuudesta tms. päinvastoin.

No näinpä, mutta silti yhä edelleenkin moni ajattelee toisin. Men tajua miksi :o

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Täit tarttuu helpoiten puhtaisiin ja hentoihin suomalaislasten hiuksiin. Koska niissä on niin kiva elää... ei ole todellakaan kyse saastaisuudesta tms. päinvastoin.

No näinpä, mutta silti yhä edelleenkin moni ajattelee toisin. Men tajua miksi :o

Se johtuu taas siitä, että monilla on tuo sivistyksen taso Suomessa aika alhainen :whistle:

Se johtuu taas siitä, että monilla on tuo sivistyksen taso Suomessa aika alhainen :whistle:

Okei, siinähän se tuli. I rest my case :D

No minusta tuo ei ollut ollenkaan kivasti sanottu, olipa vitsi tai ei. Tiedättekö te kaikista niistä asioista, joitten kanssa ette ole joutuneet tekemisiin? Teillä on sivistystä sitten vissiin enemmän :/

No minusta tuo ei ollut ollenkaan kivasti sanottu, olipa vitsi tai ei. Tiedättekö te kaikista niistä asioista, joitten kanssa ette ole joutuneet tekemisiin? Teillä on sivistystä sitten vissiin enemmän :/

Kyllä mä tiedän monista asioista joiden kanssa en ole henk.koht. joutunut tekemisiin, mutta se johtuu mun avoimen uteliaasta luonteestani.

Kyllä mä tiedän monista asioista joiden kanssa en ole henk.koht. joutunut tekemisiin, mutta se johtuu mun avoimen uteliaasta luonteestani.

No niin minäkin, mutten minä menisi sen mukaan arvioimaan muitten sivistystasoa.

No niin minäkin, mutten minä menisi sen mukaan arvioimaan muitten sivistystasoa.

No onhan se aikamoinen aukko sivistyksessä, jos ei tiedä tänäkään päivänä ettei täillä ole sen hygienian kanssa mitään tekemistä :o

Tässä täikysymyksessä en lähtisi syyttelemään toisia epähygieenisiksi... kun täit ei johdu siitä, on sitten susta kivaa tai ei.

Joka ihmeen lapusssa kun koulusta ja kerhoista tulee ja lastenkasvatuslehdessä on juttuja täistä ja jokaisessa lukee, että ei johdu hygieniasta.

Tässä täikysymyksessä en lähtisi syyttelemään toisia epähygieenisiksi... kun täit ei johdu siitä, on sitten susta kivaa tai ei.

Joka ihmeen lapusssa kun koulusta ja kerhoista tulee ja lastenkasvatuslehdessä on juttuja täistä ja jokaisessa lukee, että ei johdu hygieniasta.

Olenkos minä sanonut jotain sellaista? Eikä se toki ole kivaa minusta, olipa syy mikä hyvänsä. =) Sanoin vain, että jos niitä tulee, tarvitaan sitä hygieniaa, eikö vaan ja niin varmasti suurin osa tekeekin, mutta eivät kai sitten kaikki, kun kerran niitä täitä aina vaan on. Vai missä ne sitten ovat taas hyökätäkseen kaikkien hygieniesta huolehtivien päähän? Ja tarkoitan tässä sillä hygienialla sitä, että ne täit hävitetään, en sitä onko hiukset likaiset vai puhtaat.

Yhteistyössä