Miksi täällä plussalla on niin paljon mammoja, joilla matala tai olematon koulutus?

• Viestiketjun aloittaja Miksi
  • Ensimmäinen viesti
no näin!
Alkuperäinen kirjoittaja Kutistunut:
Mä en sitten taas ymmärrä sitä, että miksi pitäis niin kauheasti opiskella. Mitataanko sillä jotenkin ihmisen paremmuus, että kuinka monta eri tutkintoa on ja kuinka monta vuotta on opiskellut?
Tottakai! Mitä enemmän tutkintoja, sitä varmemmin pääsee taivaaseen.

Boogyman
Miten se vaikuttaa sinun elämään? Monen koulutustaustaa tuskin tiedät tai mitä tekevät työkseen. Minä voisin tähän sinua lainaten ihmetellä, että miksi ihmiset jää tekemään suomeen töitä olemattomalla palkalla....mutta en minä saavuta sillä mitään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Miksi:
Onko äitiys aina ollut heille se elämän päätavoite?
en jaksa lukea koko ketjua, mutta mä oon filosofian maisteri, ja mulla on jopa 10 v. työkokemusta ennen lasta. ja hyväpalkkainen vakipaikka odottamassa että hoitovapaa loppuu. ja siltikin täällä roikun :)

Vaihtoehto
Alkuperäinen kirjoittaja MMM:
Luulen, että keskimäärin korkeasti koulutetuilla on eri palstat, joilla liikkuvat. Keskimäärin.
Esimerkiksi täällä ;)?
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ihmissuhteet/keskustelu/t1722131

Ei korkeakoulutus muuten tarkoita sitä että on automaattisesti hienostelija joka ravaa päivät pitkät kokkareissa, tai ei arvosta pehmeitä arvoja.

vieras
Kouluttauduin, tein uran, rakastuin, teimme lapsen melko iäkkäinä ja siksi halusin ehdottomasti hoitaa lapseni itse. Kotona olen ollut ilman tukia ja nyt kun lapsi kouluun, ryhdyn yrittäjäksi. Kotiäitinä aikuiskouluttauduin vielä uudelleen, täysin uudelle alueelle.

Täällä koulutettuja ja kouluttamattomia yhdistää äitiys.

Ja näillä nuoremmilla äideillä on vielä aikaa hankkia tutkinto tai kaksi.

Anne
Alkuperäinen kirjoittaja no näin!:
Ne on täällä, koska tyhmät viihtyy kaltaistensa joukossa. Kai niille tulee silloin normaali olo, kun vierellä on toinen yhtä tyhmä. Raukat.
Voi voi, taisit puhua itsestäsi nyt?

Ap:n kysymykseen, siksi koska en ole kerinnyt, ikää 20vuotta joten aikaa on varmasti enemmän kuin sulla vielä :whistle:

Muiden puolesta en voi puhua, mutta itse olen kouluni käynyt. Ja lukenut itselleni sen oman unelma-ammatin, en ainenkaan itse haluais olla "korkeasti koulutettu" ja tyytymätön ammattiini, vaan mielummin kai sitten joidenkin mielestä vähemmän arvostettu -mutta silti teen sitä mitä haluan ja mistä pidän.

en tiedä mutta
miksi pitäisi hankkia korkea koulutus? Kun ei kuitenkaan kaikille korkeasti koulutetuille riitä töitä?
Ja usein duunarit saa parempaa palkkaakin :)
Oletko koskaan miettinyt että joillakin ihmisillä on joku kutsumusammatti tai vaikka haaveena joku ammatti mitä haluaa tehdä ja siihen ei tarvitse ammattiakoulua enempää lukea? :)
Esim. joku haluaa olla kokki koska rakastaa ruoan laittoa, toinen haluaa parturi/ kosmetologi koska nimeomaan tuntuu et se on hänen juttunsa, joku haluaa juuri sairaanhoitaja jne.
Itse olen vain sisustussuunnittelija, tämä on sitä mitä olen halunnut pienestä asti mua ei kiinnosta yo todistus koska se olis aivan turha, nautin työstäni 100% enkä haluais mitään muuta tehdä :)

oppi
Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä mutta:
miksi pitäisi hankkia korkea koulutus? Kun ei kuitenkaan kaikille korkeasti koulutetuille riitä töitä?
Oletko koskaan miettinyt että joillakin ihmisillä on joku kutsumusammatti tai vaikka haaveena joku ammatti mitä haluaa tehdä ja siihen ei tarvitse ammattiakoulua enempää lukea? :)
Esim. joku haluaa olla kokki koska rakastaa ruoan laittoa, toinen haluaa parturi/ kosmetologi koska nimeomaan tuntuu et se on hänen juttunsa, joku haluaa juuri sairaanhoitaja jne.
Itse olen vain sisustussuunnittelija, tämä on sitä mitä olen halunnut pienestä asti mua ei kiinnosta yo todistus koska se olis aivan turha, nautin työstäni 100% enkä haluais mitään muuta tehdä :)

Niin minäkin natin omastani maisterina ja jatko-opiskelijana, enkä vaihtaisi. Ethän yleistä?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä mutta:
Peesi tähän =) Sitäpaitsi työnantajat eivät mielellään palkkaa tehtävään ylikoulutettuja henkilöitä, koska olettamus on, että tällainen työntekijä lähtee heti, kun saa koulutustaan vastaavan paikan.

huhuuuu...
Opiskelin 20-veenä itselleni koulutuksen samalla kävin töissä... valmistuin 23-veenä, sain töitä sieltä vakkarina missä opiskeluaikana olin, olin firman palveluksessa vielä 4 vuotta, vaihdoin työpaikkaa, tein siinä välissä lapsen, menin nainisiin ja sain toiisen lapsen... olen nyt 30- vee, ollut 10 vuotta työelämässä ja tienaan suurinpiirtein saman verran kuin korkeasti koulutetut juuri valmistuneet 30-vee ystäväni, joista yksi ei ole tehnyt päivääkään vielä kunnon töitä....hmmmm. mieleeni vaan nousee kysymys, ett mitä vikaa on siinä, jos ottaa alemman koulututkinnon ja luo sillä uran niin, ett perheen perustamiselle jää aikaa... Ja tää on tosiasia. mun parhaat ystävät on kaikki käyneet yliopiston (joskus koin itseni todella hylkiöksi, kun minulla on vaan toisen asteen tutkinto), mutta entäs nyt??? Kenellekään ei ole omaa asuntoa, ei lapsia, eikä kaikilla parisuhdettakaan...

Koen itse asiassa olevani todella onnellisessa asemassa, että olen saanut jo ihanan perheen, meillä on oma talo (tosin lainaa) ja molemmat käydään vakituisessa työssä.... mulla on aikaa perheelle ja myöskin aikaa välillä pistäytyä täällä jutustelemassa....

Me saadaan joskus 40-kymppisenä nauttia miehen kanssa siitä, ett lapset on jo isoja ja saadaan itsekin omaa aikaa itselle ja päästään matkustelemaan...Ja se laina... sekin on joskus maksettu.... :)

Tää on vaan mun mielipide, mut elämän tosiasioita kannattaa myöskin välillä miettiä... ehkä vähän ohi aiheen, mut oli pakko sanoa oma ajatus ääneen... :)

minä
Lähitulevaisuudessa tulee pula käytännön ammatin tekijöistä.Kaikki kouluttautuvat vaan korkeasti kuka miksikin insinööriksi ja kananpaskanmaisteriksi.Hyvä olisi, kun ihmiset kouluttautuisivat monipuolisesti eli myös käytännön töihin.En halua nyt mitenkään mollata kouluttautuneitakaan.

Mä ainakin olen tehnyt töitä peruskoulun jälkeen ilman ammattia,ei ole ollut siihen tarvetta.
Nyt kun olen vanhempi ja lapset toistaiseksi tehty,tosin tää kakkonen ei oo vielä edes syntynyt... niin ens vuonna on mun aika lähteä opiskelemaan.
Missä lukee aikaraja,milloin ammattitutkinto olisi pitänyt suorittaa,ei ainakaan laissa..

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Kyllä koulutus olisi ihan jokaiselle tärkeää, ei lasten hoito voi olla elämän ykkösasia (toki ne lapsen ekat vuodet kyllä ). Mutta entäpä elämäsi seuraavat 40 vuotta? Koulutuksen ei tartte olla korkea, kunhan on muutakin kuin peruskoulu.
Mä olen kyllä hyvin pärjännyt tähän ikään saakka ilman kouluja =)

Yhteistyössä