Miksi täällä plussalla on niin paljon mammoja, joilla matala tai olematon koulutus?

• Viestiketjun aloittaja Miksi
  • Ensimmäinen viesti
Non compos mentis
Ihminen voi oppia ja opiskella myös ilman tutkintoja. Olen tavannut aika paljon akateemisia, jotka eivät tajua mistään mitään, eivät välttämättä edes omasta suppeasta alastaan. Oma esikuvani elämässä on ollut isäni äiti, jonka kouluvuodet rajoittuivat kansakouluun. Ammatiltaan hän oli leipuri. Hän oli äärettömän sivistynyt ihminen, enkä tarkoita tällä ainoastaan "sydämen sivistystä".

Hän selvisi sotaleskenä, parin lapsen kanssa, joista toinen ei isäänsä koskaan ehtinyt tavata. Hän eli yksin lastensa kanssa aikana, jolloin moinen oli harvinaista. Hän kävi töissä, maksoi veronsa ja lainansa itse. Hänen lapsistaan tuli kunnon ihmisiä, eräs jopa päätyi yläasteen rehtoriksi. Mummo luki niin kauan kuin vain silmät antoivat myöten. Hän kävi katsomassa passioita Saksassa asti kielitaidottomana seitsemänkymppisenä, itse rahat matkoihin säästäen. Hän uskalsi, yritti ja lannistumattomana jatkoi eteenpäin. Viimeisenä elinvuonnaan hän passitti minut kauppaan ostamaan soitinta, jolla kuunnella äänikirjoja. Koska oppiminen on aina tärkeää.

Mummon tärkeys ei ollut yhtään vähäpätöisempi siksi, että hänellä oli matala koulutus tai käsityötä vaativa ammatti. Palapelit, sanaristikot ja kanavatyöt pitivät mielen virkeänä loppuun asti. Kuinka moni meistä pystyisi pyöräilemään rv 38 taapero ritsillä 40 km koko maallinen omaisuus mukanaan, aviomies kuollut viikkoa aiemmin ja pommituksia alueella? Ihminen pystyy paljoon, jos vain uskaltaa. Kotiäidin ei tarvitse olla nuupahtanut, matala koulutus ei tarkoita ällin puutetta.

vieras
Ihan kuin suurin osa ei ymmärtäisi otsikon kysymystä, kun vastaukset koskee lähinnä sitä, kannattaako opiskella. Kysymyshän oli, miksi juuri tällä palstalla on paljon vähän koulutettuja. Eli mikä vetää plussalle?

Hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Flow87 -Los tehottomuus-:
miks kaikilla pitäis olla yliopisto tai korkeakoulututkinto ku vähemmälläki saa töitä ja tulee toimeen?
No sanoppa muuta. En ikinä vaihtais lähihoitajan työtä miksikään muuksi. Ja mulla ärsyttää ihan suunnattomasti kun duunareita väheksytään sen takia etteivät ole käyneet yhtä paljon koulua, mutta eiköhän sitä työtä tehdä kuitenkin yhtä paljon ja veikkaampa että jopa paljon enemmän ja raskaampaa! Työtäkin löytyy melkein heti, eikä tarvi työttömänä persettä levittää.

No
ehkä me ollaan sit vähän?sosiaalisempia kun esim.akateemiset yms. muut koulutetut jotka sitten sivistävät itseään luppoaikana:D eikä notku täällä. Musta ainakin on kiva kun on vuorovaikutusta ja saa lukea turhia yms. muuta tuiki tarpeellista tietoa;) Eli oon enemmän sosiaalinen tee se itse tyyppi kun opiskelija tyyppinen. Toki on myös koulutettuja palstailijoita mutta eihän sitä missään lue mikä koulutus on kenelläkin ellei vaihdeta nikkejä tyyliin pk:nkäynytkuitenkinvakituinentyöollut17.astijatienaantosihyvinjaenpidäitseänikovinvajaana:D Tai ehkä sittenkin olen;)

Yhteistyössä