Miksi täällä pitää ottaa muiden tunteet huomioon, kun jostain kirjoittaa...?

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Eihän täällä saisi mistään kirjoittaa, kun aina joku voi loukkaantua...

Mä olin joskus jäsenenä yhteisössä, mikä oli tarkoitettu turkkilais-suomalaisessa liitossa eläville. Me juteltiin siellä toki perhe-elämästämme ja lapsistamme, monilla kun lapsia oli. Ei mitään hehkutusta, vaan lähinnä ajatuksia kaksikielisyydestä, kahden kulttuurin yhteensovittamisesta lasten kasvatuksessa, yms. Yksi sitten alkoi pillittää, että lapsista ei saisi enää puhua, koska joukossamme on niitä, jotka eivät lapsia saa vaikka haluaisivat. No, saman periaatteen mukaan ei olisi saanut puhua parisuhteesta ja arjestakaan, sillä joukossa oli niitä, jotka eivät odotuksesta huolimatta olleet saaneet miestään vielä Suomeen, eli heillä ei ollut sitä yhteistä arkea elettävänä. Ei olisi saanut puhua lemmikkieläimistä, sillä allerginen voi pahoittaa mielensä. Jne.

Joku raja sillä toisten tunteiden huomioonottamisellakin pitää olla.

Mutta tässäkin. Onko siis vika tämän joka alkaa itkua vääntää, koska asia on hänelle herkkä?

Miksi tämä aloittaja ei vaan voisi hyväksytä tätä, että toiselle asia voi olla herkkä ja hyväksyä sen, että ei kaikkia asioita maanpäällä tarvitse sillain tehdä, ettei vahingossakaan kukaan asioista herkisty?

Miksi siis negatiivisia tunteita (itkua, surua, loukkaantumisia) pitäisi väenväkisin vältellä esim. sillain, ettei vahingossakaan kukaan ota asian vierestäkään puheenaihetta?

Kun tämä herkkä ihminen alkaa esittämään toisille vaatimuksia siitä, mistä aiheista saa puhua ja mistä ei, niin vika on nimenomaan siinä herkässä.

Mun mielestä asioista saa puhua, ja jos joku niistä loukkaantuu niin hänellä on siihen oikeus, mutta ei muiden pidä miettiä että voinko mä nyt sanoa jotain lapsestani, vai loukkaako se jotakuta.

Tuossa olen ihan samaa mieltä.

Olen kyllä osittain myös sellaista mieltä, että reaalisessa tilanteessa (ei siis virtuaalimaailmassa) jos toiselle on joku asia tosi tosi raskas (esim. km) niin olisi kohteliasta vaikka hieman välttää siitä keskustelua, jos tämä henkilö ei halua juuri siitä asiasta puhua. Virtuaalimaailmassa jokainen saa ihan itse päättää haluaako olla keskustelussa ja jos ei halua, niin silloin voi jättää avaamatta koko ketjua, joten mielestäni virtuaalimaailmassa ei tarvitse sillain miettiä, että jospa tämä aihe nyt loukkaa jotakuta (koska melkein aina se jotain kuiteski loukkaa tjms.)

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Olen kyllä osittain myös sellaista mieltä, että reaalisessa tilanteessa (ei siis virtuaalimaailmassa) jos toiselle on joku asia tosi tosi raskas (esim. km) niin olisi kohteliasta vaikka hieman välttää siitä keskustelua, jos tämä henkilö ei halua juuri siitä asiasta puhua. Virtuaalimaailmassa jokainen saa ihan itse päättää haluaako olla keskustelussa ja jos ei halua, niin silloin voi jättää avaamatta koko ketjua, joten mielestäni virtuaalimaailmassa ei tarvitse sillain miettiä, että jospa tämä aihe nyt loukkaa jotakuta (koska melkein aina se jotain kuiteski loukkaa tjms.)

Tosielämässä asia meneekin toki noin. Ei tulisi mieleenkään alkaa kiroilemaan sitä, että omat raskaudet ovat menneet yliaikaisiksi, tai sadattelemaan että tulinpa taas raskaaksi vaikkei pitänyt mutta onneksi abortti on keksitty, jos vieressä seisoo ihminen jolla on takanaan kipeä keskenmeno ja lapsettomuus.
Virtuaalimaailmassa tämä ei vaan ole mahdollista.

Yhteistyössä