Miksi täällä pitää ottaa muiden tunteet huomioon, kun jostain kirjoittaa...?

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
oon meittiny samaa...AINA löytyy joku jolla on asiat huonommin ja ainakin täällä palstalla siitä on pakko ilmoittaa. |O :headwall:

Joo-o, siinä rinnalla ei oo sit omat ongelmat enää yhtikäs mitään. Pitää olla tyytyväinen, että on ees jotain, toiset kun asuu roskiksessa. :headwall:

No onko se sitten väärin toiselta huomauttaa, että pitäisi olla kiitollinen?

Miksi se olisi väärin, jos itse kirjoittaja ajattelisi niin?

Sekö nyt rikkoisi palstasääntöjä?

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jokainen AIKUINEN ihminen on itse vastuussa tunteistaan. toki toiset otetaan huomioon mahdollisten rajoissa. ja ollaan ystävällisiä ja empaattisia. mutta jos minä esim loukkaannun tai ärsyynnyn täällä jostain, se on minun oma asiani. en syytä siitä toisia.

Ihanko totta?

No kuule ihan totta!

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
no mä en ole sitä mieltä että kun itsestä ja omista asioista kirjoittaa niin sitä tarvii sen kummemmin miettiä (siis kun tekee aloituksen koskien itseään, omia tunteitaan, omia asioitaan), mutta jos vastaa jollekin niin sitten pitää miettiä niitä toisen tunteita tms.

Mistä ne toisen tunteet voisi arvata?

ei niitä tarvitsekaan arvata, mutta kun vastaa asiallisesti niin ei tule helposti kenenkään tunteet loukatuksi. musta jokainen saa ilmaista omat tunteet ihan vapaasti silloin kun ne koskevat itseään, kun taas vastataan jollekin ja käsitellään hänen asioitaan, pitää miettiä mitä sanoo. tahallinen loukkaminen on typerää.

Eiköhän tämä ole vähän sellainen tunteiden projisointi -palsta. Jos joku asia tai vaikka oma lapsi ärsyttää niin tulepa kertomaan tälle palstalle asiasta niin ennen kuin huomaatkaan se ärsytys on siirtynyt siitä alkuperäisestä asiasta siihen ihmiseen joka tuli naamomaan sinun ketjuusi. Kätevää :D

no mä en ole sitä mieltä että kun itsestä ja omista asioista kirjoittaa niin sitä tarvii sen kummemmin miettiä (siis kun tekee aloituksen koskien itseään, omia tunteitaan, omia asioitaan), mutta jos vastaa jollekin niin sitten pitää miettiä niitä toisen tunteita tms.

ei niitä tarvitsekaan arvata, mutta kun vastaa asiallisesti niin ei tule helposti kenenkään tunteet loukatuksi. musta jokainen saa ilmaista omat tunteet ihan vapaasti silloin kun ne koskevat itseään, kun taas vastataan jollekin ja käsitellään hänen asioitaan, pitää miettiä mitä sanoo. tahallinen loukkaminen on typerää.

No niinpä se on. Mutta ei silloin tietääkseni ketään loukkaa jos sanoo, että tietääkö aloittaja, että kaikilla ei ole edes isää ja että tulisi olla kiitollinen että on isä ja vielä lahjankin haluaa antaa.

Miksi tämän juuri oletettaisiin _loukkaavan_ aloittajaa?

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jokainen AIKUINEN ihminen on itse vastuussa tunteistaan. toki toiset otetaan huomioon mahdollisten rajoissa. ja ollaan ystävällisiä ja empaattisia. mutta jos minä esim loukkaannun tai ärsyynnyn täällä jostain, se on minun oma asiani. en syytä siitä toisia.

Ihanko totta?

No kuule ihan totta!

tuo eka kommentti ei taida aikuisen suusta olla? tämähän on päivänselvää asiaa. jokainen aikuinen ON vastuussa tunteistaa ja osaa mysö erotella tunteet ja teot.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Schornsteinfeger:
Alkuperäinen kirjoittaja Schornsteinfeger:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Ei se minusta voi olla niin, että jos jollain ei ole isää, niin kukaan ei saa puhua omasta isästään. Tai jollain ei ole autoa, niin kukaan ei saa puhua autoista.

Näin.

Niin, saako edes hyvää päivää-aloitusta tehdä. Jollainhan voi olla tosi huono päivä meneilllään....

Ilmeisesti ei kannata silloin, jos itse on niin herkkä, ettei kestä toisen huonoa päivää. Jos ajattelee, että vastauksien tulisi olla vain sellaisia minkä itse sietää ja haluaa kuulla.

Eli siis pitäisi palstakäyttäytymissääntöjen vastaista käytöstäkin sulattaa?

Ei tietenkään. Palstakäyttäytymissäännöt tulisi muistaa jokaisen.

Mutta ei se ole palstasääntöjen rikkomista, että sanoo toiselle, että tulisi olla kiitollinen, lahjahevosen suuhun ei saa katsoa yms.

Olen Piparisuun linjoilla. Se, joka leikkiin ryhtyy, leikin kestäköön. Varsinainen haukkuminen on eri asia.

Eikä ap:n (olikohan KKK??) aloituksessa ollut mitään vikaa. Saa sitä valittaa, jos isä meinaa ostaa vääränlaisen auton. Mutta jos joku sanoo, että ole onnellinen, niin ei ap:n siitä pitäis vetää herneitä nenään sen enempää kuin muiden ap:n aloituksesta.

Niin, ja miekin taisin eilen kommentoida siihen ketjuun, sitä kommenttia ei tarvi ottaa niin vakavasti, niin kuin ei elämää muutenkaan. Se oli osittain vitsi, jos joku ei tajunnu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Eiköhän tämä ole vähän sellainen tunteiden projisointi -palsta. Jos joku asia tai vaikka oma lapsi ärsyttää niin tulepa kertomaan tälle palstalle asiasta niin ennen kuin huomaatkaan se ärsytys on siirtynyt siitä alkuperäisestä asiasta siihen ihmiseen joka tuli naamomaan sinun ketjuusi. Kätevää :D

:D

No niinpä se on. Mutta ei silloin tietääkseni ketään loukkaa jos sanoo, että tietääkö aloittaja, että kaikilla ei ole edes isää ja että tulisi olla kiitollinen että on isä ja vielä lahjankin haluaa antaa.

Miksi tämän juuri oletettaisiin _loukkaavan_ aloittajaa?

mä en tiedä siitä ketjusta mistä puhutte.. löpisen vaan lämpimikseni tälleen yleisesti. toisaalta en ymmärrä miksi pitäisi syylistää kkk:ta tunteistaan vaikkei itsellä olisikaan isää. siltä tuo minusta vähän kuulostaa.

mä en tiedä siitä ketjusta mistä puhutte.. löpisen vaan lämpimikseni tälleen yleisesti. toisaalta en ymmärrä miksi pitäisi syylistää kkk:ta tunteistaan vaikkei itsellä olisikaan isää. siltä tuo minusta vähän kuulostaa.

Ok. En minäkään tiennyt ketjuista aluksi mitään, mutta alkoi kiinnostamaan kun KKK sanoi kiitollisuudesta yms. aloituksestaan ja oli selkeesti ottanut herneet nenäänsä siitä, että jollekin oli hänen aloituksensa vaikuttanut tunteita herättävästi.

Mä veikkaa että he eivät ole saaneet tarpeeksi huomiota. Esim. Jos vaikka sanoo että omenat on terveellisiä. Niin heti on monta idioottia huutamassa: VI**U oo terveellistä jos syö pelkkiä omenoita, jos syöt mädän omenan niin onko muka terveellistä, mä en ainakaan ole pysynyt yhtäkään päivää terveenä vaikka söin omenan 2002 ja mä olen niin vi*** fiksu!

Nyt omenat oli vertauskuva lapsista. Kyllä tästä tunnistaa ne itsensä jotka eivät voi hyväksyä terveistä ja normaaleista lapsista puhumista.. ilman että joka väliin pitää tunkea se NicoVeenus jolla on asbergeri ja LauraNikoliina joka on geenien takia pullukka!
Toi mua ärsyttää ettei voida älylliseen keskusteluun.. Tästäkin joku saattaa haukkua mut kun ei ymmärrä mistä puhun ja suuttuu siitä koska ei kestä kritiikkiä ja luulee että tämä teksti oli juuri hänen takiaan kirjoitettu.. "Hänen maailmannapansa jonka ympärillä kaikki pyörii ja Nicoaanuksen ympärillä"

Ja siinäpä otsikossa muutama asia mitkä minua ärsyttää.

kirjottipa vaikka risukepistä, niin aina joku tai useampi kommentoi asian vierestä aivan täysin. Sitten kehitellään omia olettamuksia, väitetään että kirjoittaja on toiminut tai ajattelee tai on lähtökohdiltaan jotain, mitä ei kirjotetuksessa edes tule esille. Eli kommentoija lähtee jatkamaan kirjoittajan tarinaa omista lähtökohdistaan ja omasta taustastaan käsin. Ja silloin mennään metsään niin että risukepit rytisee.

Sisälukutaito, luetun ymmärtämäminen. Sitä ei ole. Näppisvirheitä tulee kaikille, Eikä se mitään, että kieliopillisesti teksti on usein aivan päin honkia ja ihan perussanatkin kirjoitetaan väärin (puhekilelellä) ja yhdys sanat kirjoitetaan erikseen aivan järjestään.. ei tämä mitään. Mutta se, että luetun ymmärtäminen ontuu niin pahasti, ettei edes tajuta, mitä toinen kirjoittaa.

En myöskään ymmärrä, miksi halutaan kamalasti lisätietoja ja taustoja, siis koko elämäntarina suunnilleen, ennenkuin kuin saa asiallisia vastauksia johonkin sinänsä simppeliin asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Eli ymmärsinkö nyt oikein rivienvälistä. Sinä mietit, miten sinun pitäisi ottaa muiden tunteet huomioon kun kirjoitat täällä?

Mutta samalla henkäyksellä pidät sitä niin väärin, että joku töksäyttää sulle jotain sellaista, mistä sää et tykkää ja juuri silloin pitäisi töksäyttäjän sitten miettiäkin sun tunteita?
Jos näin, niin on kyllä ristiriitaista...

Nimenomaan en ole ottamassa kenenkään tunteita huomioon, kun kirjoitan.. Mistä mä voin tietää, onko jonkun isä hengissä vai ei? Onko autoa vai ei?

Mutta pitäisi ottaa juuri sinun tunteet huomioon, kun joku vastaa sulle?

JUST TÄTÄ. Miten kummassa piparisuu lukee ap:n noin omituisesti? Eihan ap tätä tarkoittanut, vaan sitä, että jos kirjoittaa aiheesta X, niin ole mahdollista ottaa huomioon toisten tunteita. joille aihe X on kipeä. Esim. Jos kertoo että on väsynyt kun lapsi kiukuttelee, niin pitäisi ottaa huomioon ne, joilla ei ole lapsia ollenkaan eikä tulla kirjoittelemaan tuommoista.
Tai jos kertoo harmistustaan, että auto hajosi, pitäisi jättää se täällä kirjoittamatta, koska on olemassa köyhiä, joilla ei ole autoa ollenkaan. Tai elämäntapasyistä ei autoa.

ja jos hehkuttaa, miten ihanaa kun pääsee lomamatkalle, tai miten kivaa oli lomalla, tai miten kivaa kun pääsi / sai / osti / jne jotain jotakin,... pitäisi mjuistaa että onm köyhyysrajalla eläviä, jotka eivät koskaan pääse edes bussilla lähikaupunkiin...

YMMÄRSITKÖ???

Alkuperäinen kirjoittaja huuhaa:
kirjottipa vaikka risukepistä, niin aina joku tai useampi kommentoi asian vierestä aivan täysin. Sitten kehitellään omia olettamuksia, väitetään että kirjoittaja on toiminut tai ajattelee tai on lähtökohdiltaan jotain, mitä ei kirjotetuksessa edes tule esille. Eli kommentoija lähtee jatkamaan kirjoittajan tarinaa omista lähtökohdistaan ja omasta taustastaan käsin. Ja silloin mennään metsään niin että risukepit rytisee.

Näinpä täällä käy aika usein. Veikkaan, että joskus on kysymys jopa tahallisesta väärinymmärtämisestä.

JUST TÄTÄ. Miten kummassa piparisuu lukee ap:n noin omituisesti? Eihan ap tätä tarkoittanut, vaan sitä, että jos kirjoittaa aiheesta X, niin ole mahdollista ottaa huomioon toisten tunteita. joille aihe X on kipeä. Esim. Jos kertoo että on väsynyt kun lapsi kiukuttelee, niin pitäisi ottaa huomioon ne, joilla ei ole lapsia ollenkaan eikä tulla kirjoittelemaan tuommoista.
Tai jos kertoo harmistustaan, että auto hajosi, pitäisi jättää se täällä kirjoittamatta, koska on olemassa köyhiä, joilla ei ole autoa ollenkaan. Tai elämäntapasyistä ei autoa.

ja jos hehkuttaa, miten ihanaa kun pääsee lomamatkalle, tai miten kivaa oli lomalla, tai miten kivaa kun pääsi / sai / osti / jne jotain jotakin,... pitäisi mjuistaa että onm köyhyysrajalla eläviä, jotka eivät koskaan pääse edes bussilla lähikaupunkiin...

YMMÄRSITKÖ???

AAMEN

Huuhaan teksti on kyllä tosi hyvä.

Jotkut puuttuvat jopa kirjoitusvirheisiin, jos eivät muuta mollattavaa löydä.

Eli ymmärsinkö nyt oikein rivienvälistä. Sinä mietit, miten sinun pitäisi ottaa muiden tunteet huomioon kun kirjoitat täällä?

Mutta samalla henkäyksellä pidät sitä niin väärin, että joku töksäyttää sulle jotain sellaista, mistä sää et tykkää ja juuri silloin pitäisi töksäyttäjän sitten miettiäkin sun tunteita?
Jos näin, niin on kyllä ristiriitaista...

Nimenomaan en ole ottamassa kenenkään tunteita huomioon, kun kirjoitan.. Mistä mä voin tietää, onko jonkun isä hengissä vai ei? Onko autoa vai ei?

Mutta pitäisi ottaa juuri sinun tunteet huomioon, kun joku vastaa sulle?

YMMÄRSITKÖ???

Ihan tein kysymyksen KKK:lle asiasta.

Ihan samaa mieltä olen siitä, että ei asiallisten aloituksien tarvitse sen takia loppua, että joku siitä loukkaantuu.

Mutta olen myös sitä mieltä, ettei pidä ottaa hernettä nenäänsä siitä, että oma aloitus loukkaa jotakuta ja joku vastaa sen mukaisesti, jos se on _asiallinen_ vastaus. Ei se ole paha, että aloitus loukkaa jotakuta. Jokainen saa tuntea juuri sitä, mitä haluaa aloituksista.

Siitähän olen kokoajan kirjoittanut. Onko se sinulle joku probleema?

kai se parempi on, että ihmiset purkaa agressionsa tänne, kuin jonnekkin muualle. Jos tuntuu liian kovalta paikalta niin kannattaa pysyä pois ja puhua naamatusten niin kukaan ei sano rumasti, vaan jauhaa seläntakana, että voi ku se on ääliö...
Taitas keskustelut loppua lyhyeen, jos kukaan ei sanois mielipiteitään ja aina ottais huomioon toiset, eli en voi puhua siitä ja siitä, koska jollakin ei ole sitä.

Ilmeisesti ei kannata silloin, jos itse on niin herkkä, ettei kestä toisen huonoa päivää. Jos ajattelee, että vastauksien tulisi olla vain sellaisia minkä itse sietää ja haluaa kuulla.

Kyllä mä kestän kuulla, mutta tuntuu vaan, että toiset on hyvinkin herkkiä sille, mitä minä kirjoitan.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:

YMMÄRSITKÖ???

AAMEN

Toinen aamen.

Eihän täällä saisi mistään kirjoittaa, kun aina joku voi loukkaantua...

Mä olin joskus jäsenenä yhteisössä, mikä oli tarkoitettu turkkilais-suomalaisessa liitossa eläville. Me juteltiin siellä toki perhe-elämästämme ja lapsistamme, monilla kun lapsia oli. Ei mitään hehkutusta, vaan lähinnä ajatuksia kaksikielisyydestä, kahden kulttuurin yhteensovittamisesta lasten kasvatuksessa, yms. Yksi sitten alkoi pillittää, että lapsista ei saisi enää puhua, koska joukossamme on niitä, jotka eivät lapsia saa vaikka haluaisivat. No, saman periaatteen mukaan ei olisi saanut puhua parisuhteesta ja arjestakaan, sillä joukossa oli niitä, jotka eivät odotuksesta huolimatta olleet saaneet miestään vielä Suomeen, eli heillä ei ollut sitä yhteistä arkea elettävänä. Ei olisi saanut puhua lemmikkieläimistä, sillä allerginen voi pahoittaa mielensä. Jne.

Joku raja sillä toisten tunteiden huomioonottamisellakin pitää olla.

Kyllä mä kestän kuulla, mutta tuntuu vaan, että toiset on hyvinkin herkkiä sille, mitä minä kirjoitan.

Mää oon aina ihmetellyt sitä, että onko se pahasta, jos joku on herkkä?

Pitäisikö herkän olla vahingossakaan kirjoittamatta mitään, ettei vaan tule aloittajalle huono mieli, että joku toinen voi kokea aloituksen sydäntäriipaisevaksi asiaksi? Pitäisikö sitten tällaiset aloitukset lopettaa sen tähden, että joku on herkkä asian tiimoilta.

Eli pääkysymys: Miksi ihmiset eivät saisi näyttää herkkyyttään?

Ei tokikaan tarvitse, siinä tapauksessa täällä ei uskaltaisi kirjoittaa yhtään mitään. Mä voin esimerkiksi sanoa, että mä en koe olemaan yhtään onnekkaampi että mun alkkis-äiti on elossa, kuin se jonka äiti on kuollut. Ja olen tasan tarkkaan tuota mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
En mäkään voi sille mitään,että kauhean monet pahoittaa siitä mielen,kun töissä ollessani ohi mennen mainitsin paljonko saan palkkaa,ei voi mitään jos matalapalkka-alalla oleva saa niin paljon vähemmän,se on vain elämää... :xmas:

Yhteistyössä