Miksi syyllistetään äitejä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sukkapari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun muksut on menny 9kk hoitoon..yksi lapsista oli 7kk kun menin töihin ja mies oli kotona.
raha ei kasva puussa jos kasvais niin hyvä niin.KHT on niin olematon summa jolla voi pyyhkiä p...... et kattellaan sit kotiin jäämistä kun tuet nousee..Ja mulle on ihan sama mitä muut ajattelee mä kasvatan mun lapseni ja elän ihan omaa elämääni =)

Alkuperäinen kirjoittaja m a r z a:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana nyt:
Lisään vielä, että tämä on varmasti vähän paha paikka käydä tästä kyselemään, kun olen ymmärtänyt että palstalla viihtyy moni kotiäiti ja moni erityisen fanaattinenkin kotiäiti. Ymmärrystä voisi saada jostain muusta paikasta helpommin. En tiedä pitääkö tämä paikkansa mutta tällaisen kuvan olen saanut.

Olin juuri tulossa kirjoittaan samaa. Näillä palstailee erittäin paljon kotiäidit, joten jos tää keskustelu käytäisiin jossain muualla saisit paljon enemmän ymmärrystä ja kannustusta.

tämä on kyllä TÄYSIN TOTTA. KIITOS TEILLE

Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
niin varmasti valitsisikin, mutta joskus on ajateltava itseäkin ja omaa jaksamista..

Miten jaksat olla töissä JA hoitaa lasta illat ja yöt? Ja hoidon alettua saattaa tulla sairastamiskierre,meillä kesti 6kk kun kaikki räkätaudit tuli.

Onneks meillä ei ole tähän mennessä valvottu yhtään yötä/sairastettu ensimmäistäkään flunssaa..

Mutta lapsi ei kai myöskään ole tähän asti ollut pienessa paskaisessa tilassa monen nuhaisen pienen kanssa nuolemassa leluja?

niin varmasti valitsisikin, mutta joskus on ajateltava itseäkin ja omaa jaksamista..

Miten jaksat olla töissä JA hoitaa lasta illat ja yöt? Ja hoidon alettua saattaa tulla sairastamiskierre,meillä kesti 6kk kun kaikki räkätaudit tuli.

Onneks meillä ei ole tähän mennessä valvottu yhtään yötä/sairastettu ensimmäistäkään flunssaa..

Niin, ehkä ei vielä...

Jos sinusta tuntuu, että haluat mennä välillä töihin niin mene äläkä turhaan syyllisty muiden mielipiteistä. Onhan 11kk lapsia, jotka menee hoitoon ja hyvin sujuu. Sinähän se tunnet parhaiten itsesi ja oman lapsesi ja teet ratkaisun sen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Mutta eipä teillä ole vielä päivähoidossakaan oltu hakemassa flunssapöpöjä, silmätulehdusta, kihomatoja, vesirokkoa, rotavirusta, enteroa ja mitä ihanuuksia siellä kiertääkään :x

En mä nuita pelkää olenhan ammatiltani sh ja tiedän että nuo taudit voi saada ihan hyvin kauppakärryissä istuessakin

Alkuperäinen kirjoittaja Sama:

Mutta lapsi ei kai myöskään ole tähän asti ollut pienessa paskaisessa tilassa monen nuhaisen pienen kanssa nuolemassa leluja?
Siitä se vastustus kyky kasvaa :laugh: :laugh:

Jotkut ihmiset vaan sattuvat olemaan pikkusieluisia, heidän häpeänsä arvosteleminen ja ymmärtämättömyys on!
Itse lähdin opiskelemaan kun vauva oli 12vkoa ja töihin lähti mieskin takasin kun vauva oli 7kk.
Puhutte että on niin pienen aikaa vauva, niin se on taaperokin , pikku lapsi aikakin lyhyt ..

tuota raha asiaa en edes viittiny mainita, ku siitä se sota vasta alkaa. Ollaan tehty iso kylpyhuone/sauna/kuraeteinen remontti (lainalla) ja saamme myös laitaa paremmin maksettua pois kun olen töissä...

olen työni puolesta ollut siellä pienten puolella päiväkodissa useamman vuoden ja voin sanoa että kyllä säälitti ne reppanat jotka sinne tuotiin aamuvarhaisella tutti ja rätti kainalossa välillä niin armottomassa räkätaudissa kuin ikinäkään. En ole koskaan, missään muussa työelämän vaihessa, eri ikäisten kanssa työskenneltyäni nähnyt niin armottomia infektiokierteitä kuin niillä pienillä n. vuoden ikäisillä siinä päiväkotiryhmässä. Syliä he kaipasivat paljon, sitä on vaikea antaa kaikille, pahimmat huutajat saivat eniten huomiota ja "kiltimmät" jäivät pakosti vähemmälle huomiolle. Hoitakaa ne pienenne siellä kotona, saatte itse huomata ne ihanat pikku askeleet kehityksessä joita hoitajat huomaavat joka päivä. Eikä se elämä niin autuasta välttämättä ole kun töihin "pääsee", poissaoloja tulee väkisinkin ja töihin ja hoitoon on aamulla lähdettävä, oli sitten nukuttu tai valvottu yö takana.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Miksi tunnet syyllisyyttä omista ratkaisuistasi?

Niinpä. Jos itse tietää, että ratkaisu on oikea ja parhaaksi myös lapselle (kuten sanoo), niin ei kai siitä silloin syyllisyyttä tunne?

Kyllä sitä vain tuntee, koska tietää että lapsen paras paikka olisi kotona.. ja silti tekee vastoin tätä ajatusta! Ja vielä pahempi olo tulee, kun kaveritkin ihmettelee miks lähen töihin. Onneksi mies on tukena.. on tytön kans tammikuun, että voin satunnaisesti tehdä 6h keikkaa!

Ymmärrän sinua oikein hyvin. Omakin esikoinen meni hoitoon tosin pph:lle saatiin 11kk iässä, tein 4pv viikossa kuten sinäkin. Meillekin haluttiin toista melko pian ja en myöskään halunnut pudota liiaksi työelämästä kun oli vasta valmistunut, ts töihin paluu olisi ollut huomattavan paljon vaikeampaa sitten vuosien jälkeen.
kakkoselta jäikin sitten isä kotiin hoitovapaalle ja sen jälkeen tein 3pv vko kun kaksi meni hoitoon.
Teidänhän kannattais järjestellä jotenkin siten että miehesi vois hakea/viedä niin että päivästä tulisi mahd lyhyt.
Kyllä siellä pienten osastolla lapsia on, joten et todellakaan mitenkään ainoa ole joka vie lapsen hoitoon alle3v.
Tosin näin jälkikäteen ois voinu vielä muutamalla kuukaudella lykätä sen esikoisen hoitoon menoa, mutta jos teille on jo toinen tulossa tekisin varmaan samoin tai sit sais mies hoitaa lasta. Mutta kaikestahan täällä ja muuallakin syyllistetään äitejä, jos olet väsy niin mitäs teit niin monta lasta jne..

Meil on mukava täällä kun on ryhmäperhepäiväkoti moneen paikkakuntaan nähen pieni päiväkoti + paljon hoitajia (koska varattuna särkymävata, jos johonkin perheeseen tarvitaan akutisti hoitajaa).

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja :
olen työni puolesta ollut siellä pienten puolella päiväkodissa useamman vuoden ja voin sanoa että kyllä säälitti ne reppanat jotka sinne tuotiin aamuvarhaisella tutti ja rätti kainalossa välillä niin armottomassa räkätaudissa kuin ikinäkään. En ole koskaan, missään muussa työelämän vaihessa, eri ikäisten kanssa työskenneltyäni nähnyt niin armottomia infektiokierteitä kuin niillä pienillä n. vuoden ikäisillä siinä päiväkotiryhmässä. Syliä he kaipasivat paljon, sitä on vaikea antaa kaikille, pahimmat huutajat saivat eniten huomiota ja "kiltimmät" jäivät pakosti vähemmälle huomiolle. Hoitakaa ne pienenne siellä kotona, saatte itse huomata ne ihanat pikku askeleet kehityksessä joita hoitajat huomaavat joka päivä. Eikä se elämä niin autuasta välttämättä ole kun töihin "pääsee", poissaoloja tulee väkisinkin ja töihin ja hoitoon on aamulla lähdettävä, oli sitten nukuttu tai valvottu yö takana.

Olipas valoisa teksti, kiitos vaan. Vielä ihanammalta tuntuu nyt viedä lapsi hoitoon. Syyllisyys tulee mulle ainakin siitä, kun tietää tämän mitä hoitaja kirjoitti ja tietää, että lapsen olisi parasta olla kotona, mutta kun se ei aina ole niin yksinkertaista. Meillä ei yksinkertaisesti ole taloudellisesti mahdollista, että jäisin kotiin. Eikä siihen auttaisi vaikka myytäisiin talo ja auto yms. Enkä käy nyt tässä asiaa enemmän selventämään.
Mutta siis vaikealta ja todella pahalta tuntuu viedä 12 kk hoitoon, mutta pakko on. Ja tällainen kirjoitus (vaikka onkin totta) ei tätä äidin pahaamieltä ainakaan paranna.

Tiedät itsekkin vastauksen :(. Koska pienellä lapsella on parasta äidin luona. Koska lapsi ei ehdi saamaan hoitajilta haleja ym tarpeeksi, joissain paikoissa ei lainkaan. Koska lapsen etu on tultava ensin, vasta sitten äidin "halut ja tarpeet". Montako tuntia näet HEREILLÄ kiireettä lastasi/vrk sitten? Mietippä sitä. Ystäväni laittoi saman ikäisen päiväkotiin ja illalla lapsi toki aikaisin nukkumaan, jotta jaksaa nousta aamulla. Joten heillä jäi YHTEISTÄ aikaa iltaisin iltapuuhien siivittämänä n. 2h!!! Itse kertoi. Kuka siinä ajassa kasvattaa ja rakastaa lastaan? :( Lapsiraukat! Ainii juu, saahan lapsi VIIKONLOPUT elää ja olla äidin kanssa, kai...just, ja senkö pitäis riittää? ;(

Alkuperäinen kirjoittaja työssäkin ollut:
Teidänhän kannattais järjestellä jotenkin siten että miehesi vois hakea/viedä niin että päivästä tulisi mahd lyhyt.
..

Meil on tosiaan sekin hankala juttu et kirkonkylälle eli hoitopaikkaan 30km matkaa! Et tämä ei onnistu! Mulla työaika 8-16sta. isäntä navetassa n. 6-8 ja 16-18

Miksikö syyllistetään? Tällä palstallako? Tää palsta nyt tuntuu ainakin suurimman osan ajasta olevan toinen toistaan täydellisempien äitien kilparata. Ja jos on ylipäätään äiti lapselle, ei tietenkään voi viedä lasta hoitoon ainakaan alle 3-vuotiaana, ei tietenkään! Täysin käsittämätöntä! No jooh... itse oon vienyt HYVÄLLÄ OMALLA TUNNOLLA JA RIEMUMIELIN INNOSTA KILJUEN juniorin tarhaan jo 1 v 5 kk ikäisenä (nyt kohta 4 vee tarhalainen). Ymmärrän toki kaikki muutkin ratkaisut. Ihan varma olen vain siitä, että YHTÄ AINOAA OIKEAA TOIMINTATAPAA EI OLE. Jotkut tätäkin ketjua kommentoineet voisivat hieman- hmmm- "värittää" omaa ajattelutapaansa sieltä mustavalkoisesta vähän värikkäämpään, kiitos :D !

Itse en ole tuntenut kertakaan syyllisyyttä siitä että lähdin opiskelemaan ja töihin.
Isommat oli meillä päiväkodissa ja kuopus miehen lähdettyä vähän aikaa kummitädillään ja sitten kotona mummin kanssa.
Välillä väsytti molempia töissä kun lapsi valvotti mutta ei siihen kuole :)
Tein itse vuorotyötä 2+2+2 ja 4 vapaata periaatteella, tekisin vieläkin jos olisi töitä..

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja :

Minä myös olin päikkytätinä hetken. Kun saavuin paikalle minua nuhdeltiin lasten halaamisesta!!! :O sitä ei saanut tehdä koska silloin lapset KIINTYY LIIKAA muihin kuin vanhempiinsa. Niimpä, miksiköhän??? No missä välissä ja kuka sit ehtii halaan muutakin kuin hyvän yön halin? :´(

Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:
Miksikö syyllistetään? Tällä palstallako? Tää palsta nyt tuntuu ainakin suurimman osan ajasta olevan toinen toistaan täydellisempien äitien kilparata. Ja jos on ylipäätään äiti lapselle, ei tietenkään voi viedä lasta hoitoon ainakaan alle 3-vuotiaana, ei tietenkään! Täysin käsittämätöntä! No jooh... itse oon vienyt HYVÄLLÄ OMALLA TUNNOLLA JA RIEMUMIELIN INNOSTA KILJUEN juniorin tarhaan jo 1 v 5 kk ikäisenä (nyt kohta 4 vee tarhalainen). Ymmärrän toki kaikki muutkin ratkaisut. Ihan varma olen vain siitä, että YHTÄ AINOAA OIKEAA TOIMINTATAPAA EI OLE. Jotkut tätäkin ketjua kommentoineet voisivat hieman- hmmm- "värittää" omaa ajattelutapaansa sieltä mustavalkoisesta vähän värikkäämpään, kiitos :D !

Olen samaa mieltä, siks en jaksa nuihin muutamiin edes vastata!
Mua ärsyttää täällä palstalla muutenkin se et jos joku tekee "normeista" poiketen.. aletaan hirveä kivitys..

Mutta eipä teillä ole vielä päivähoidossakaan oltu hakemassa flunssapöpöjä, silmätulehdusta, kihomatoja, vesirokkoa, rotavirusta, enteroa ja mitä ihanuuksia siellä kiertääkään :x

Nooh eiköhän tuo sama paska kierrä kaikkia niitä ihania perhekerhoja joihin passaa mennä lapsen kanssa.

Yhteistyössä