Miksi syyllistetään äitejä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sukkapari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
Siis tykkään kotona olemisesta nyttenkin... enkä todellakaan kuvittele että tämä helpommaksi muuttuisi... mitä mä tätä teille selitän, kun ette te tätä ymmärrä!! :kieh:
Mikä pakko mun on olla seuraavat 10v vain kotona? Vaikka haluamme useamman lapsen? Miksi en saisi mennä käymään töissä nyt kun se on mehdollista "helpompaa".. kuin sitten kun näitä lapsia on useampi!!
Ja teen tämän myös lapsen takia...

Sun mielestä 11 kk ja 10 vuoden välillä ei ole muita vaihtoehtoja? Selvä.

mitähän tuolla tarkoitit...?

ai siis jos meille syntyisi esim. 5 lasta en saisi lähteä hoitoon ennen kuin nuorin on täyttänyt sen 3v?

Siis tykkään kotona olemisesta nyttenkin... enkä todellakaan kuvittele että tämä helpommaksi muuttuisi... mitä mä tätä teille selitän, kun ette te tätä ymmärrä!! :kieh:
Mikä pakko mun on olla seuraavat 10v vain kotona? Vaikka haluamme useamman lapsen? Miksi en saisi mennä käymään töissä nyt kun se on mehdollista "helpompaa".. kuin sitten kun näitä lapsia on useampi!!
Ja teen tämän myös lapsen takia...

Eli vaihtoehdot on lapsi vauvaiässä päiväkotiin, tai kotona seuraavat 10 vuotta?
Selevä.
Kiitos ja hei :wave:

ehkä ymmärsimme toisiamme väärin... mut palatkaa maan pinnalle... jotkut eivät ajattele niin että haluan ne kaks lasta ja kun nuorimmainen 3v lähden töihin... kun tulevaisuudesta ei tiedä montako näitä lapsia saamme ja mikä tulee olemaan lasten ikäväli

Itse en kyllä ymmärrä, laittaa lapsi hirveään rumbaan vähäksi aikaa jos kuiten jäät äitiyslomalle vuoden sisään, anteeksi vaan mutta tää mamma ei ymmärrä. Totta se varmasti on että helppoa tehdä töitä kun on vaan yksi lapsi, mut et sit hänen kustannuksellaan? Jos lapsi saisi päättää, olkoon miten "sosiaalinen" tahansa, niin uskon että valitsisi kodin ennemmin kuin päiväkotiin.

ok... kaikki eivät vain ymmärrä tai halua ymmärtää... :'( onhan lapsi minun vaik vienkin sen 4pv viikossa hoitoon... en mä sitä yhtään vähempää rakasta. Päinvaston vielä enempi! Ja jaksan sen kanssa touhuta enempi..

Mun on vaikea ymmärtää varmaan näkemys eron takia... Tai siis, kun sä kirjoitat että aikuisten ehdoilla lasta mukaillen, meillä on eletty aina lapsen ehdoilla, suunnilleen siitä asti kun lapsi on olemassa ollut. Ei siksi että se olisi välttämätöntä tai aina edes miellyttävää, mutta mä olen niin mukavuudenhaluinen, että en jaksa alkaa tappelemaan tuulimyllyjä vastaan. Eli annan lasten sanella, toistaiseksi. :D
Käyn mäkin töissä, palasin töihin jätkän ollessa 4 kk. Mutta: sellainen tapa ei kävisi, että tekisin täydet viikkotunnit ja että lapsi olisi sen takia hoidossa, ei sitten ollenkaan. Mä käyn töissä vain silloin, kun lapsille on tuttu hoitaja kotona, mummi, isä. Mä en nauttisi töihin menosta, jos joutuisin sitä varten viemään pienen hoitoon ja jättämään sinne: kuuntelemaan itkut, kiukuttelut, herättää, pukea... kaikkea sitä mitä siihen usein liittyy. Mutt kaipa se jollekin sopii. Mä en jaksais vaan.

ok... kaikki eivät vain ymmärrä tai halua ymmärtää... :'( onhan lapsi minun vaik vienkin sen 4pv viikossa hoitoon... en mä sitä yhtään vähempää rakasta. Päinvaston vielä enempi! Ja jaksan sen kanssa touhuta enempi..

En todellakaan ymmärrä. Ehkä ei kannata tehdä lisää lapsia jos ei kiinnosta kotona hoitaa.. Miehesi jos jäisi kotiin olisi eri asia.
Nyt lähden tästä ketjusta.

Alkuperäinen kirjoittaja SocialButterfly:
siis herranjumala 9kk on pieni..siis pieni..mä en ymmärrä että tehdään lapsia ja sysätään ne ihan vauvoina hoitoon..

Kaikilla ei todellakaan ole varaa jaada hoitovapaille . Sen takia joutuu menemaan toihin etta on varaa elattaa se vauvansa.

Tiedän tasan miltä sinusta tuntuu. Meidänkin poika lähtee hoitoon 12 kk iässä ja syyllisyyttä kaadetaan niskaan. Mun on vaan yksinkertaisesti töihin lähdettävä, kun rahat loppuu. Yksinkertaista, muttei helppoa.

niin varmasti valitsisikin, mutta joskus on ajateltava itseäkin ja omaa jaksamista..

Miten jaksat olla töissä JA hoitaa lasta illat ja yöt? Ja hoidon alettua saattaa tulla sairastamiskierre,meillä kesti 6kk kun kaikki räkätaudit tuli.

Ehkä =)

Tai sitten teillä menee yöt valvoessa kun lapsi reagoi päiväkotielämään ei-toivotulla tavalla. Aamulla pitää mennä silmät ristissä töihin, ja iltapäivällä hakea päiväkodista eroahdistustaan kiukkuava lapsi.
Se VOI pahimmassa tapauksessa olla tuotakin. Plus vielä jatkuvaa sairastelua.

Toivon kuitenkin, että se ei tule olemaan tuota, vaan että lapsi sopeutuu hoitoon hyvin (pienet usein sopeutuu, sen perusteella mitä mä oon pk-elämää nähnyt, en tosin tiedä millaisia ovat kotona hoitopäivän jälkeen) ja saat tästä sen tarvitsemasi "hengähdystauon" (onhan työssäkäynti vaihtelua kotonaololle, ja siten piristävää ) ennen äitiyslomalle jäämistä :)

Lisään vielä, että tämä on varmasti vähän paha paikka käydä tästä kyselemään, kun olen ymmärtänyt että palstalla viihtyy moni kotiäiti ja moni erityisen fanaattinenkin kotiäiti. Ymmärrystä voisi saada jostain muusta paikasta helpommin. En tiedä pitääkö tämä paikkansa mutta tällaisen kuvan olen saanut.

siis herranjumala 9kk on pieni..siis pieni..mä en ymmärrä että tehdään lapsia ja sysätään ne ihan vauvoina hoitoon..

Ja tässä taas loistoesimerkki suvaitsevaisesta ja sivistyneestä ulosannista. Syyllistämisestä ei tietoakaan...

Toki meilläkin eletään lapsen mukaan, mutta aikuisten ehdoilla. Siis aikuinen on se joka viime kädessä päättää!
Niin ja meillä on tosiaan tämä maatila, joka sanelee aika monta aikataulua!
Toki meillä lapsi saa unta/ruokaa kun on väsy/nälkä!

Mä en oikein ymmärrä, että haluat sotkea perheesi kuviot muutaman kuukauden vuoksi (jos kerran la heinäkuussa). Pienen sopeutuminen pväkotiin ei liene ihan mutkatonta, saatika sinun/ miehesi sopeutuminen uuteen rytmiin. Ja juuri kun pääsette hommasta kärryille, tempaiset esikoisen kotiin jäädessäs äitiyslomalle, ja rumba alkaa uudestaan. No, kukin taaplaa tyylillään mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:

Ja tässä taas loistoesimerkki suvaitsevaisesta ja sivistyneestä ulosannista. Syyllistämisestä ei tietoakaan...

Aivan kun eräs kastesormusketjussa..

Alkuperäinen kirjoittaja M:

En todellakaan ymmärrä. Ehkä ei kannata tehdä lisää lapsia jos ei kiinnosta kotona hoitaa.. Miehesi jos jäisi kotiin olisi eri asia.
Nyt lähden tästä ketjusta.

se onjo nyt kotona.. maaviljelijä... ei voi kulettaa näin pientää töissään mukana, jos olis isompi toki ottaisi

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Jaa.. miksihän..

En kyllä jaksa ymmärtää aina joka asiaa, varsinkin kun päätökset tehdään lasten kustannuksella. Esikoinen ja esim. toinen lapsi eri asemassa jos toisen kanssa voi jäädä kotiin mutta toisen ei? Se on minusta melko omituista.
siis kun kakkonen syntyy toki myös eka on kotona... jne
meillä on jo nyt monta-asiaa missä mennään "aikuisten" ehdoilla... lasta mukaillen...

Niin, mutta sinun esikoisesi ei ole enää silloin vauva, vaan isompi. Mie en henkilökohtaisesti ymmärrä, että joku äiti haluaa olla mieluummin töissä kuin nähdä alle vuoden ikäisen kaikki kehitysvaiheet, ensiaskeleet, ensimmäiset sanat.. Se aika on kuitenkin niin lyhyt kun vauva on vauva. Niitä aikoja ei saa takaisin, ei vaikka myöhemmin kuinka harmittaisi!

Kyllä miekin teen omat ratkaisuni omilla ehdoillani, mutta elämääni sisältyy aina myös nuo kolme pikkuista, joiden lapsuus on mulle ja heille korvaamaton. Sitä aikaa ei voi korjailla, tehdä paremmaksi muutamia vuosia myöhemmin.. Itse en voi ottaa riskiä, että ehkä katuisin jotain. Siksi olen kotona pikkuisten kanssa niin pitkään kuin voin ja jaksan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Jepulis:
Mä en oikein ymmärrä, että haluat sotkea perheesi kuviot muutaman kuukauden vuoksi (jos kerran la heinäkuussa). Pienen sopeutuminen pväkotiin ei liene ihan mutkatonta, saatika sinun/ miehesi sopeutuminen uuteen rytmiin. Ja juuri kun pääsette hommasta kärryille, tempaiset esikoisen kotiin jäädessäs äitiyslomalle, ja rumba alkaa uudestaan. No, kukin taaplaa tyylillään mutta...

Tätä myös minä hain takaa, kannattaa ap miettiä asiaa myös tältä kantilta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana nyt:
Lisään vielä, että tämä on varmasti vähän paha paikka käydä tästä kyselemään, kun olen ymmärtänyt että palstalla viihtyy moni kotiäiti ja moni erityisen fanaattinenkin kotiäiti. Ymmärrystä voisi saada jostain muusta paikasta helpommin. En tiedä pitääkö tämä paikkansa mutta tällaisen kuvan olen saanut.

Olin juuri tulossa kirjoittaan samaa. Näillä palstailee erittäin paljon kotiäidit, joten jos tää keskustelu käytäisiin jossain muualla saisit paljon enemmän ymmärrystä ja kannustusta.

Tapaus Sarkomaan tiimoilta muaon taas nyppinyt ihan kauheasti se, että NAISTA syyllistetään siitä, että tekee uraa. Ei ole tainnut kenellekään tulla mieleenkään se, että myös esim. Stubbilla on pieniä lapsia - asia ei ole ongelma, onhan kyseessä mies. Tää on oikeasti epätasa-arvoinen ja kiukuttava tilanne. Miten niin naisen kuuluu automaattisesti olla kotona, mies saa ilman muuta päteä työelämässä...

niin varmasti valitsisikin, mutta joskus on ajateltava itseäkin ja omaa jaksamista..

Miten jaksat olla töissä JA hoitaa lasta illat ja yöt? Ja hoidon alettua saattaa tulla sairastamiskierre,meillä kesti 6kk kun kaikki räkätaudit tuli.

Onneks meillä ei ole tähän mennessä valvottu yhtään yötä/sairastettu ensimmäistäkään flunssaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jepulis:

Tätä myös minä hain takaa, kannattaa ap miettiä asiaa myös tältä kantilta!!!

oon mä tätäki miettiny, mut silti tähän ratkaisuun päätyny ja la on elokuun lopussa..

Onneks meillä ei ole tähän mennessä valvottu yhtään yötä/sairastettu ensimmäistäkään flunssaa..

Mutta eipä teillä ole vielä päivähoidossakaan oltu hakemassa flunssapöpöjä, silmätulehdusta, kihomatoja, vesirokkoa, rotavirusta, enteroa ja mitä ihanuuksia siellä kiertääkään :x

Yhteistyössä