Miksi synnytyksessä annetaan revetä, eikä leikata välilihaa???

• Viestiketjun aloittaja revennyt
  • Ensimmäinen viesti
Ei se aina ole mikään valintakysymys. Voi revetä, vaikka väliliha leikattaisiinkin.

Mulla repeämä parani nopeammin & oli alusta asti kivuton, istuin ihan heti normaalisti, yms. Epparihaavakaan ei kauan vaivannut, mutta kauemmin se kesti kuitenkin kuin repeämän parantuminen.

Ekassa synnytyksessä siis tehtiin epsiotomia, toisessa ei koska kielsin sen silkasta uteliaisuudesta :snotty:

Viimeksi muokattu:
No kyl mä repesin vaikka leikattiinki. Mut se johtu siitä et tyttö synty teräsmiestyyliin, käsi edellä ja repi sit matkan varrella kyynärpäällä. Eikä hajuakaan et minkä paraneminen kesti kauemmin, ekaan vuorokauteen en saanu ees istua ja senkään jälkee ei heti ees pystyny. Kuukauden vedin buranaa maksimilla ja vasta sen jälkee alko tuntuu et ehkä tolla toosalla viel jotai tekee.. :LOL:

...
repeämä yleensä paranee paremmin/nopeammin kuin leikkaushaava. Välilihaleikkaus tehdään vaan jos näyttää siltä, että tulis muuten pahat repeämät tai jos on kiire saada vauva ulos (esim, imukuppi, koska siinäkin luultavasti tulisi muuten pahat repeämät kun ei väliliha ehdi venyttyä yhtään). Ja voi tosiaan revetä vaikka leikattaiskin.

"vieras"
Mut leikattiin kyllä ekassa synnytyksessä, kun ei meinannut vauva muuten syntyä. Repesin tosin silti. Mutta olen kuullut, että se saattaisi riippua joskus kätilöstäkin, tiedä häntä.

mie ainakin toivon seuraavassa synnytyksessä mieluummin repeämää kuin leikkausta, oli leikkaushaava niin PIRUN kipeä monta kuukautta... on täysin tutkittua että repeämän epätasainen reuna paranee nopeammin kuin siisti viilto. Ei enää mitään "leikataan varmuuden vuoksi" minulle kiitos :)

"vieras"
HUS:n alueella kuuluu olevan tosi paljon sairaalakohtaisia eroja. Itse synnytin Porvoossa ja tehtiin eppari tilanteessa jossa poika oli nyrkkiposkella tulossa ja supistukset alkoivat hiipua. Lisäksi itse unohdin hengittää. Kaveri taas miltei kerjäsi Kättärillä epparia, mutta siellä sanottiin että ylilääkäri kieltää turhat toimenpiteet. Repesi aikatavalla sitten.

Mä itse ajattelen jotenkin, että episiotomia on siistimpi ja helpompi kursia kasaan kun se on kerta hallittu viilto. Repeämä taas menenee ihan "luontoäidin tahdon mukaan" mihin sattuu. Mut sit taas repeämät voi olla niin pieniä että paranevat helposti ilman ompeleita ja episotomioita harvemmin on semmoisia mitkä vois jättää ompelematta.

Itselläni on sellainen olo, että jopa kursittiin tiukemmin kasaan kun olinkaan, mutta vähän jotenkin vinoon. Tikit kutitti kauan ja suihkutteluista huolimatta viimeinen tikki kai tipahti vasta viis-kuus viikkoa leikkauksen jälkeen.

"kahden tytön äiti"
Mulle kätilö selitti ensimmäisessä synnytyksessä, etteivät turhaan leikkaa, koska episiotomia on aina 2.asteen "repeämä" ja muuten repeämät ovat usein pinnallisia ts nirhaumia tai 1.asteen. Itselläni ei välilihaa leikattu ja ekassa synnytyksessä sain 1.asteen repeämän (reilusti tikkejä), joka parani nopeasti, toisessa synnytyksessä tuli nirhaumia ja yksi ihan pikkuinen "repeämä" johon ei tikkejä edes tarvittu. Oon tosi onnellinen ettei episiotomiaa ole tarvittu tehdä..

vieras.
Episiotomia ei ehkäise repeämiä. Välilihanleikkaus vastaa aina 2.asteen vaurioita, ja jos isompi on tulossa se ei pysähdy leikkaushaavan reunaan ( joka saattaa jopa edesauttaa repeämän kulkua ) tai "kohdista" sitä pois esim. peräaukosta ( jos vauvan pää painaa välilihaa suoraan peräaukkoon päin, ei siihen kudoksen leikkaaminen vierestä auta ) . Jos taas eppari ei repeä lisää, niin todennäköisempää on että on leikattu "liikaa" kuin että on leikattu juuri sopivasti. Mutta esim.imukuppisynnytyksessä episiotomia voi olla perusteltu, jos lapsen pää ei ole ehtinyt venyttää välilihaa.

Parantuminen on yksilöllistä, mutta pääsääntöisesti viiltovauriot tuhoavat kudoksia enemmän kuin repeytyneet haavat. Myös tulehdusriski on korkeampi, jos haava on saatu aikaan jollain esineellä.

"-p-"
mä esitin kyllä kätilölle toiveen, ettei epparia tehdä, tai ainakin mulle sanotaan jos aiotaan tehdä. no, ei sitä sitten tehty, ja yksi nirhauma tuli joka parani ilman tikkejä tosi nopeasti.

Synnytyksen kulku on aika hankala ennustaa.

Ei niitä repeämiä nyt silti tahallaan anneta tulla..... sille vain ei aina voi mitään.

Mulla myös repeämät paranivat nopeammin kuin eppari, tokassa ei onneksi juurikaan tullut vaurioita. Eikä sitä eppariakaan siis.

"-p-"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23393679:
Synnytyksen kulku on aika hankala ennustaa.

Ei niitä repeämiä nyt silti tahallaan anneta tulla..... sille vain ei aina voi mitään.

Mulla myös repeämät paranivat nopeammin kuin eppari, tokassa ei onneksi juurikaan tullut vaurioita. Eikä sitä eppariakaan siis.
fakta silti on, että joissain sairaaloissa tehdään paljon enemmän eppareita kuin toisissa. voi siis esittää kysymyksen, että olisiko noissa toisissa sairaaloissa "turhia eppareita". en muista enää tarkkoja lukuja, mutta esim. tays:issa eppariprosentti ensisynnyttäjillä oli muistaakseni 88%, joka on huikea. tän takia pyysin kätilöä miettimään tarkkaan sitä epparia.

No kyl mä repesin vaikka leikattiinki. Mut se johtu siitä et tyttö synty teräsmiestyyliin, käsi edellä ja repi sit matkan varrella kyynärpäällä. Eikä hajuakaan et minkä paraneminen kesti kauemmin, ekaan vuorokauteen en saanu ees istua ja senkään jälkee ei heti ees pystyny. Kuukauden vedin buranaa maksimilla ja vasta sen jälkee alko tuntuu et ehkä tolla toosalla viel jotai tekee.. :LOL:
Auts! :eek:

...
Mulla ekassa tehtiin eppari, oli kipeä ja tiesin tasan mistä oli leikattu vielä vuoden päästä synnytyksestä. Eppari tehtiin käsittääkseni, koska lapsi jäi olkapäästä (?) jumiin, ja aloin olla aika loppu 17 h synnytyksen jälkeen. Toisessa ei onneks tarvinnu tehdä epparia, eikä kyllä tullut yhden yhtä tikkiä tai repeämää.

Yhteistyössä