Miksi sektioarpi on aluksi tunnoton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettiä

Vieras
Minulla siis tunnoton mikä kuulemma normi juttu, mutta kiinostaa MIKSI se menee tunnottomaksi. Oudointa että nahka ympäriltä, siis terveeltäkin alueelta tosi kipeä(napaan asti) mutta arpi puoliksi tunnoton :D

mulle on tehty kaksi sektioo. ja arpi on yhäkin tunnoton, kokonaisuudessaan ja viimeisimmästä aikaa 1v2kk. en tiiä miks, varmaan jotku tuntohermot menee tunnottomiksi....

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
No kun ne hermoradat katkee kun ne leikataan kahtia. Ei se tunto välttämättä palaudu ikinä kokonaan.

Miksi nahka ympäriltä on kipeä napaan asti? :o Kun eihän se arpi ulotu ollenkaan sinne ja nimenomaan NAHKA on kipeä..ei sen alta tms.

Oih, olisikin tunnoton. Mulla jäi hermo puristuksiin ompeleisiin ja arvpi oli vielä ihan sairaan arka 2 vuotta lapsen syntymästä. Ja miten helkutisti eka vuosi sattuikaan saati ekat viikot synnytyksen jälkeen...

Hätäsektiosta 1v9kk ja arven molemmin puolin ihotunto alentunut n, 2 cm levyiseltä alueelta molemmin puolin (vaakaviilto). Tuskin palaakaan enää, eli kiiressä auki vetäessä on jotain hermoja vaurioitunut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kun ne hermoradat katkee kun ne leikataan kahtia. Ei se tunto välttämättä palaudu ikinä kokonaan.

Miksi nahka ympäriltä on kipeä napaan asti? :o Kun eihän se arpi ulotu ollenkaan sinne ja nimenomaan NAHKA on kipeä..ei sen alta tms.

Mulle ainakin sanottiin, että ne vaurioituneet hermot aiheutta kiputuntemuksiakin kun ne "kasvaa uudelleen".

voi kuule..se voi olla tunnoton ja kauan....vajaa 5v sektiosta ja yhä jopa sihe napaa asti tunnoton.....ja muutamii leikkauksii ennen sitä eikä mitää muutosta tos välis tai sen jälkee...

On hyvin yleistä että sektioarpeen jää tunnottomia kohtia. Sekä suunniteltuihin että kiireellisiin ja hätesektioarpiin voi jäädä tunnottomia alueita. Ihon pinnassa olevat hermot vaurioituvat. Iho arven ympäriltä voi olla kipeä, sillä kipu voi säteillä läheisiin hermopisteisiin.
Hätäsektiota ei muuten tehdä vaakaviiltoon, kyseessä on tod. näk ollut kiireellinen sektio.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mulle ainakin sanottiin, että ne vaurioituneet hermot aiheutta kiputuntemuksiakin kun ne "kasvaa uudelleen".

kiva..onko mulla siis lopunelämää kipeä alue?
Etten voi housuja käyttää? On siis kosketusarka...

Alkuperäinen kirjoittaja varvasvälivahvero:
Itse arpi on minun mielestä edelleen tunnoton, aikaa kulunut jo reilu 3 vuotta?

Vai olenko mie kokonaan tunnoton? B)

Mullakin on arven kohta kyllä tunnoton, mutta sen ympärillä on tunto. Molempien leikkauksien jälkeen meni joku puoli vuotta, että vatsanahkaan palautui tunto.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinya:
On hyvin yleistä että sektioarpeen jää tunnottomia kohtia. Sekä suunniteltuihin että kiireellisiin ja hätesektioarpiin voi jäädä tunnottomia alueita. Ihon pinnassa olevat hermot vaurioituvat. Iho arven ympäriltä voi olla kipeä, sillä kipu voi säteillä läheisiin hermopisteisiin.
Hätäsektiota ei muuten tehdä vaakaviiltoon, kyseessä on tod. näk ollut kiireellinen sektio.

Arvasin että tätä tulee joku väittämään ja olet TÄYSIN väärässä: nykyään riippuu lääkäristä tekeekö viillon vaakaan vai pystyyn hätäsektiossa, jotkut ovat taitavampia ja osaavat tehdä nopean viillon myös vaakaan. Ja mulla oli tosiaan täysi hätähätäsektio. Ponnistusvaiheesta lähdettiin, nukutus ja vauva ulos 8 min sisällä, tämä Helsingin NKL:lla jossa maan parhaat lääkärit alallaan. Ja olen itse myös sairaanhoitaja joten tiedän mistä puhun!

kiireellinen sektio tehtiin mulle viime kesänä ja vaakaviilto tuonne alamahalle. ja sit ku mä olin jo muuten sektiosta aika lailla toipunut ja en muuten ollut kipeä mutta just se nahka napaan asti tunnoton ja kipeä. kesti aika lailla puol vuotta et palautu. en pystyny pitää tiukkoja housuja ollenkaan. kohta sektiosta vuos ja ei oo kyl enää kipeä. ehkä toi arpi tunnoton kun kädellä kokeilee

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinya:

Arvasin että tätä tulee joku väittämään ja olet TÄYSIN väärässä: nykyään riippuu lääkäristä tekeekö viillon vaakaan vai pystyyn hätäsektiossa, jotkut ovat taitavampia ja osaavat tehdä nopean viillon myös vaakaan. Ja mulla oli tosiaan täysi hätähätäsektio. Ponnistusvaiheesta lähdettiin, nukutus ja vauva ulos 8 min sisällä, tämä Helsingin NKL:lla jossa maan parhaat lääkärit alallaan. Ja olen itse myös sairaanhoitaja joten tiedän mistä puhun!

Hä, mulla on vaakaan leikattu ja se on niin nätti viilto, että sitä ei edes huomaa. Mutta kirjoitin edellä ongelmista ja szairaista kuvista kun hermo jäi puristuksiin ompeleisiin. Keeroko mulle sairaanhoitaja, mitä logiikkaa tässä on?

Yhteistyössä