Miksi se noin 120-neliöinen ok-talo on muka pieni?!

• Viestiketjun aloittaja Varpukka
  • Ensimmäinen viesti
Zaphod
[QUOTE="Jepsis";28401352]Talon laadukkuus on paljon sisämateriaaleista kiinni. Keittiö, kodinkoneet, lattia, listat, takka, kylppäri yms.[/QUOTE]

Talon laadukkuus tulee hyvästä suunnittelusta, käytetyistä rakennusmenetelmistä, rakenteiden kunnollisuudesta ja huolellisesta työstä. Sisustusmateriaaleja voi vaihtaa vaikka mielen mukaan. Ei ihme, että suomalaisille kelpaa kaiken maailman älvari yms. parakkiratkaisut, jos sisustusmateriaalit määrittävät rakennuksen laadun...

"sasa"
Jaa, no minusta tuo olisi minulle yksinkin niin pieni että en moista valitsisi. Koska:

* Haluan erillisen keittiön, eli jos tuon tupakeittiön lohkoisi keittiöksi ja olohuoneeksi niin tarvitsisi ainakin 10m2 lisää ettei kummastakaan tule liian pieni.

* Olohuoneen lisäksi pitäisi olla erillinen elokuvahuone tykille (pitää saada pimennettyä), ja kumpikin makuuhuoneista on siihen liian pieniä. Tartteisi ainakin 5m2 lisää jompaan kumpaan.

* Toista extramakkaria käyttäisin harrastehuoneena, johon myös molemmat näyttää turhan pieniltä... +5m2 siihenkin.

* Päämakuuhuone olisi makuuni liian pieni, saisi kasvattaa ainakin 5-10 neliötä lisää jotta mahtuisi muutakin kuin sänky ja yöpöydät (esim. sohva, meikkipöytä tms ja lisäksi vapaata lattiatilaa).

* Eteisessä on aika vähän säilytystilaa, ei mahdu esim. kunnollista istuinta/penkkiä. Siihenkin ainakin 5 neliötä lisää.

... eli ainakin sellainen 30-35 neliötä pitäisi tuohon lisätä että olisi kelvollisen kokoinen, ja kuulostaa TODELLA ahtaalta 3 hengen perheelle :eek:!
Mutta kun täällä ei ihmiset oleskele makkareissa, kylppäreissä, kodinhoitohuoneissa, vessoissa, olohuoneissa tai ilmeisesti missään. Kaikki tila on turhaa, kun missään ei oleilla. Hämmentävää.

"inkeri"
Jaa, no minusta tuo olisi minulle yksinkin niin pieni että en moista valitsisi. Koska:

* Haluan erillisen keittiön, eli jos tuon tupakeittiön lohkoisi keittiöksi ja olohuoneeksi niin tarvitsisi ainakin 10m2 lisää ettei kummastakaan tule liian pieni.

* Olohuoneen lisäksi pitäisi olla erillinen elokuvahuone tykille (pitää saada pimennettyä), ja kumpikin makuuhuoneista on siihen liian pieniä. Tartteisi ainakin 5m2 lisää jompaan kumpaan.

* Toista extramakkaria käyttäisin harrastehuoneena, johon myös molemmat näyttää turhan pieniltä... +5m2 siihenkin.

* Päämakuuhuone olisi makuuni liian pieni, saisi kasvattaa ainakin 5-10 neliötä lisää jotta mahtuisi muutakin kuin sänky ja yöpöydät (esim. sohva, meikkipöytä tms ja lisäksi vapaata lattiatilaa).

* Eteisessä on aika vähän säilytystilaa, ei mahdu esim. kunnollista istuinta/penkkiä. Siihenkin ainakin 5 neliötä lisää.

... eli ainakin sellainen 30-35 neliötä pitäisi tuohon lisätä että olisi kelvollisen kokoinen, ja kuulostaa TODELLA ahtaalta 3 hengen perheelle :eek:!
Aivan. Hyvä esimerkki siitä, miten erilaisilla perheillä on erilaiset tilatarpeet.

Mun toiveet:

- Haluan ehdottomast tupakeittiön. Tuossa mallitalossa on liian erilliset keittiöt mun makuun, haluan vielä enemmän samaan tilaan ne.

- Mä en missään nimessä antaisi kenenkään tuoda sohvaa meidän makuuhuoneeseen. Ei sovi mun sisustustyyliin yhtään, kuulostaa ihan hirveältä. Mä haluan makuuhuoneeseen ison sängyn, vaatehuoneen, kaksi kaunis yöpöytää ja sitten jonkun kauniin senkin, tuolin tms sisustuselementtinä. Ehkä näyttävä lamppu vielä päälle. Makuuhuone on vain nukkumista varten ja mun makkariin ei todellakaan kukaan tuo meikkejä "sotkemaan". Herätään myös eri aikoihin, joten tuo ratkaisu olisi meille epäkäytännöllinen. En voi meikata la aamuna kelo 5.30 makkarissa, jos miehellä on vapaapäivä.

- Inhoan tekniikkaa. Meille ei tuoda yhtäkään kajaria. Hirveitä. Tämä on kylläkin vain minun makuni ja ajatusmaailmani lapsellinen tässä asiassa. Telkkari saa olla, mutta ei liian iso :D 30-40 tuumainen max. Mä en katso paljon telkkaria, lapsi harvoin, mies ehkä 3-4h viikossa. Me käydään leffassa ja teatterissa aika paljon, mutta kotona telkkaria ei paljon katsota.

en tiedä mutta
[QUOTE="ihmettelen";28401328]Hmm... Korotettu sisäkatto - vaatii erilaiset kattotuolit ja sisäkaton panelointi on aavistuksen vaativampaa. Tuon kokoisessa talossa kustannuslisä jäänee jonnekin 1000e hujakoille max.
[/QUOTE]

Tästä tuli mieleen, kun tuttavaperhe rakensi taloaan alunalkaenkin sillä ajatuksella, että asuvat siinä sen kaksi vuotta, jonka jälkeen se myydään. Siinä talossa kaikki ratkaisut tehtiin niin, että vaikuttivat arvokkailta, vaikka todellisuudessa tavara oli aivan perustasoista. Ja juurikin tuon korkean sisäkaton tekivät siksi, että vaikka eivät itse siitä edes pitäneet, niin se oli loppujen lopuksi halpa tehdä ja he tiesivät kerrostaloissa asuvien potentiaalisten ostajien siitä tykkäävän, kun korkea katto vaan on nykyään ihan must ja ihq. :D

"inkeri"
Kaikenmaailman kuntoilulaitteet ja härpäkkeet pilaavat mun kauniin, vaalean ja harmonisen sisustukseni. Siksi meillä on autallin yhteydessä erikseen kuntoiluhuone, jota minäkin kyllä käytän.

"sasa"
Talon laadukkuus tulee hyvästä suunnittelusta, käytetyistä rakennusmenetelmistä, rakenteiden kunnollisuudesta ja huolellisesta työstä. Sisustusmateriaaleja voi vaihtaa vaikka mielen mukaan. Ei ihme, että suomalaisille kelpaa kaiken maailman älvari yms. parakkiratkaisut, jos sisustusmateriaalit määrittävät rakennuksen laadun...
Tässä on juuri suomalaisen asumisen ja rakentamisen ongelma. Ihan sama mitä sen tehostetapettiseinän sisällä/takana on.

"Vieras"
Onneksi asutaan helsingissä, missä meidän 90 neliöinen rivari tuntuu "hulppealta". Kavereiden mielestä meillä on tilaa paljon.

Täällä kun nuo asunnot ei ole kovin suuria, ja omakotitaloon tai isoon rivariin pitäisi olla miljonääri.
Tää on just meille (2+2) sopiva, lapsilla on tilaa leikkiä, olohuoneessa mahtuu olemaan ja leikkimään, ruokailutilaan mahtuu isohko pöytä jne.

Mä en edes oikein ymmärrä, miksi talon pitäisi olla kauhean iso? Suuria huoneita, joita käytetään kerran parissa kuussa kun tulee vieraita, mutta sitten niitä pitää kuitenkin lämmittää ja siivota.
Vaan makunsa ja tapansa kullakin, hyvä niin!

"hanna"
Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä mutta;28401394:
Tästä tuli mieleen, kun tuttavaperhe rakensi taloaan alunalkaenkin sillä ajatuksella, että asuvat siinä sen kaksi vuotta, jonka jälkeen se myydään. Siinä talossa kaikki ratkaisut tehtiin niin, että vaikuttivat arvokkailta, vaikka todellisuudessa tavara oli aivan perustasoista. Ja juurikin tuon korkean sisäkaton tekivät siksi, että vaikka eivät itse siitä edes pitäneet, niin se oli loppujen lopuksi halpa tehdä ja he tiesivät kerrostaloissa asuvien potentiaalisten ostajien siitä tykkäävän, kun korkea katto vaan on nykyään ihan must ja ihq. :D
Vaikka provo olikin (kirjoitustyylisi paljstaa), niin typerä kommentti siksi.

Me rakennamme toista omakotitaloa, joka on neljäs ok-talo, johon muutamme. Kaksi siis olemme ostaneet. Olemme aina tykänneet korotetusta katosta olkkarissa.
Oletko vatipää ajatellut, että nämä ovat makuasioita, ihan siinä missä vaikkapa kodikoneet. Toinen ei voi sietää rosteria, toinen haluaa ehdottomasti rosteriset.

juuri näin
Veit sanat näppäimistöltäni. Tätäkin palstaa kun lukee, niin laatu on lähinnä tapettia, laattaa ja sisustusta.

"vieras"
Tuokin on pohjasta pitkälti kiinni. Meillä on kerrostaloasunto, reilu 80 neliötä. Kaappeja eteisessä+käytävässä yhteenä 18kpl, joissa yläkaapit + 3,5 neliöinen vaatehuone. Säilytystilaa on siis paljon. Meillä on vielä keittiössäkin paljon kaappitilaa ja iso kellarikomero. Eli paljon on suunnittelusta kiinni. Meillä on kerrostalossa enemmän säilytystilaa, kuin monessa ok-talossa.
On meilläkin kaappitilaa ihan ok mutta ei se meille lisämakuuhuoneita tuo. Kerrostalossa riittää pienemmät neliöt okt:n verrattuna juuri siksi, että osa tekniikasta on asunnon ulkopuolella. Mä en usko, että 30 neliöön sais kahta tilavaa makkaria sekä kodinhoitohuonetta sekä varastoa (meidän tilava kellarivarasto ei ole nykyisen asunnon neliöissä mukana tietenkään).

no huh huh
[QUOTE="hanna";28401418]Vaikka provo olikin (kirjoitustyylisi paljstaa), niin typerä kommentti siksi.

Me rakennamme toista omakotitaloa, joka on neljäs ok-talo, johon muutamme. Kaksi siis olemme ostaneet. Olemme aina tykänneet korotetusta katosta olkkarissa.
Oletko vatipää ajatellut, että nämä ovat makuasioita, ihan siinä missä vaikkapa kodikoneet. Toinen ei voi sietää rosteria, toinen haluaa ehdottomasti rosteriset.[/QUOTE]

:O No niinhän minä ("vatipää") juuri kirjoitin! Makuasiatahan nämä ovat ihan kokonaan.

Kerrotko, mikä viestissäni sai sinut noin kimmastumaan ja nimittelemään?

"Laura"
:O No niinhän minä ("vatipää") juuri kirjoitin! Makuasiatahan nämä ovat ihan kokonaan.

Kerrotko, mikä viestissäni sai sinut noin kimmastumaan ja nimittelemään?
No myös minä ymmärsin viestisi niin, että halusin kertoa miten korotetun sisäkaton haluaa vain onnettomat trendipellet kaupungista, eikä kukaan oikea sisustaja ja älykäs ihminen haluaisi sellaista.

Meidän makkariin tulisi sohva vain kuolleen ruumiini ylitse. No okei, sellainen 1900-luvun alusta oleva puusohva voi tulla, mutta se entisöitäisiin ja laittaisin siihen kauniita tyynyjä yms. Istua siinä ei saisi :D

Mulla on vuorotyö ja miehellä ei, joten meillä vaatesäilytys, meikkauspiste yms olisi epäkäytännöllinen makkarissa. En halua makkariimme edes kaappeja tai vh:ta. VH tulee käytävään, makkarin viereen.
Mies joutuisi heräillä ennen aikoja, kun minä kello viis pengon ja rymistän makkarissa kaappeja "ei mitään päällepantavaa taaskaan".

Makkariin tulee sänky, kattokruunu ja joku muu huonekalu - juurikin sisustuselementiksi. Ei käytännön takia :)

Mitään ylimääräistä tekniikkaa ei tähän kämppään tule. Telkkari + tallentava boksi+ pleikkari+wii on jasiinäkin yksi liikaa. Hirveän rumia härpäkkeitä :D No onneksi on telkkarihuone erikseen.

Tilantarve
[QUOTE="Vieras";28401416]
Mä en edes oikein ymmärrä, miksi talon pitäisi olla kauhean iso? Suuria huoneita, joita käytetään kerran parissa kuussa kun tulee vieraita, mutta sitten niitä pitää kuitenkin lämmittää ja siivota.
Vaan makunsa ja tapansa kullakin, hyvä niin![/QUOTE]

Minä ainakin käytän/käyttäisin päivittäin makuuhuonetta, kylppäriä, eteistä, keittiötä ja elokuvahuonetta. Olohuonetta ja harrastehuonetta ehkä vähän harvemmin, sanotaan että joka toinen päivä.

Minulla siis tilaa ei menisi niinkään huoneiden lukumäärään, vaan tilavuuteen. _Minun makuuni_ joka ikisessä huoneessa eteisestä makkariin pitää olla myös tyhjää lattiapinta-alaa reilusti, niin ettei huonekaluja varmasti joudu väistelemään. Ei siis riitä että esim. makkariin mahtuu sänky, vaan sängyn ympärillä pitää olla tyhjää tilaa, mieluiten vähintään sellainen 1-1.5m per sivu. Ja vielä enemmän jos sinne haluaisi jotain muutakin kuin sängyn.

sori
[QUOTE="Laura";28401454]No myös minä ymmärsin viestisi niin, että halusin kertoa miten korotetun sisäkaton haluaa vain onnettomat trendipellet kaupungista, eikä kukaan oikea sisustaja ja älykäs ihminen haluaisi sellaista.[/QUOTE]

Ahaa, ok. Tarkoitus ei toki ollut loukata. Korkea sisäkatto on minusta tosi hieno silloin, kun se sopii sen talon henkeen. Olen kuitenkin nähnyt (liian monia) esimerkkejä myös päinvastaisesta, eli että olohuoneeseen on jotenkin "väkisin" tehty se korotettu sisäkatto, koska sellainen nyt vaan pitää olla.

"Kerttuli"
Minä haluan kodistamme kauniin, harmonisen, valoisan ja viimeisen päälle sisustetun. Siksi meillä tuleekin iso talousrakennus. Autotallin yhteyteen tulee runsaasti lämmintä varastotilaa, erillinen huone vessan kera (ns. rymyhuone, jonne tulee iso telkkari, jossa mies voi kavereineen rauhassa katsoa jalkaplloa. Sisälle taloon ei tuoda yhtäkään tykkiä, kajaria tms).

En halua makkariimme edes kaappeja tai vh:ta.
En minäkään, ja sekös on ihmisiä kummastuttanut. Meillä vanhempien makuuhuoneessa tulee olemaan sänky ja lipasto, ehkä joku tuoli lipaston vierellä - ehkä. Kaksi lamppua ja kaksi taulua sekä tietysti mahtava tapetti toimii sisustuselementtinä, muuta ei tarvita.

En tykkää tavallisista vaatekaapeista muutenkaan yhtään, ja pääni on täynnä ideoita, miten korvata ne.

En myöskään halua olohuoneeseen telkkaria, enkä tietenkään makuuhuoneisiinkaan. Enkä tietokoneita, jotka tulee olemaan kiellettyjä myös lasten huoneissa hamaan tulevaisuuteen asti.

• Tykkää
Reactions: Lau123
Me ollaan mahduttu rintamamiestaloon jossa ei ole "elintasosiipeä". Virallisesti neliöitä 95, epävirallisesti parikymmentä enemmän kun autotallista on tehty yksi huone ja kellariin sauna + pesuhuone. Kolme lasta ja vanhemmat tässä on ihan hyvin mahtunut elämään, yläkerta oli lasten valtakunta

En minäkään, ja sekös on ihmisiä kummastuttanut. Meillä vanhempien makuuhuoneessa tulee olemaan sänky ja lipasto, ehkä joku tuoli lipaston vierellä - ehkä. Kaksi lamppua ja kaksi taulua sekä tietysti mahtava tapetti toimii sisustuselementtinä, muuta ei tarvita.

En tykkää tavallisista vaatekaapeista muutenkaan yhtään, ja pääni on täynnä ideoita, miten korvata ne.

En myöskään halua olohuoneeseen telkkaria, enkä tietenkään makuuhuoneisiinkaan. Enkä tietokoneita, jotka tulee olemaan kiellettyjä myös lasten huoneissa hamaan tulevaisuuteen asti.
Amen.

Tilantarve
Jännä miten mielipiteet on erilaisia - minusta kun tuo on todella juurikin ahtaan oloinen! Eihän tuosta pienempää ok-taloa juuri voisi tehdäkään, missään tilassa ei ole ylimääräistä neliönkään vertaa. Jo pelkästään keittiö on heti "täynnä" kun sinne pistää ruokapöydän, ja tuoleja saa olla koko ajan väistelemässä.

Jännä miten mielipiteet on erilaisia - minusta kun tuo on todella juurikin ahtaan oloinen! Eihän tuosta pienempää ok-taloa juuri voisi tehdäkään, missään tilassa ei ole ylimääräistä neliönkään vertaa. Jo pelkästään keittiö on heti "täynnä" kun sinne pistää ruokapöydän, ja tuoleja saa olla koko ajan väistelemässä.
Tuollahan on keittiössä ruokapöytä ja ympärillä on tilaa vaikka kuinka paljon. Anteeksi nyt vain, mutta minkähän kokoinen ihminen mahdat olla, jos et tuolla keittiössä mahdu esteettömästi liikkumaan, törmäilemättä esineisiin?

Olohuone on todella suuri. Mun mielestä ihan liian suuri ja tuolta olkkarista voisi siirtää neliöitä muualle. Eteisaula on ihan tilava ja makkareissakin mahtuu leikkimään..

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä