Miksi se noin 120-neliöinen ok-talo on muka pieni?!

• Viestiketjun aloittaja Varpukka
  • Ensimmäinen viesti
"Laura"
Mielestäni tässä on oikea tyyppitalo, jonka pitäisi toimia varoittavana esimerkkinä. Kaikki toiminnot olohuoneen kautta saunaa myöten!! Huh huh! Miten tuota olohuonetta käytetään järkevästi? Miten tuota sisustetaan? Kertakaikkisen kamala, oikein tyyppitalojen tyyppitalo, jossa ainoa ohjenauha on kustannusten minimointi!
Aijaa. Mä tykkään. Meillä on itse suunniteltu talo, tosin pohja on ihan erilainen muutoin. Mä taas tykkäsin, että saunaan mennään keittiön ja olkkarin välistä. Mun mielestä tuo ratkaisu on järkevä ja paras, mutta makuja on monia ja tietenkään kaikki eivät tykkää samasta.

Jos mä muuttaisint tuohon taloon, niin mä varmaankin laittaisin olohuoneeseen valkoisen kulmadivaanin, pianon, kauniin näyttävän lasivitriini ja jonkun erikoisen nojatuolin. Saisin kaikki sommiteltua tuonne oikein hyvin ja istuvasti.

"sasa"
Jos sä vietät kylpparissäsi 4tuntia viikossa, niin ok:D
Lukutaito? Sauna/löylyhuone/mikänimikelläkin (7neliötä) on samassa tilassa kylpyhuoneen (10neliötä) kanssa. Välissä lasiseinä. Eli saunoessamme käytämme tätä 17 neliön tilaa saunoessamme 2-4h viikossa. Kylpyhuoneen varustuksiin kuuluu myös poreamme, jossa aikaa tulee myös kulutettua saunan lisäksi.

Suihkukaappi on rautaneitoon verratava kapistus, jolla ei ole mitään tekemistä suihkunautinnon kanssa.

Taloedustaja
Mielestäni tässä on oikea tyyppitalo, jonka pitäisi toimia varoittavana esimerkkinä. Kaikki toiminnot olohuoneen kautta saunaa myöten!! Huh huh! Miten tuota olohuonetta käytetään järkevästi? Miten tuota sisustetaan? Kertakaikkisen kamala, oikein tyyppitalojen tyyppitalo, jossa ainoa ohjenauha on kustannusten minimointi!
Pohjaratkaisuun en ota kantaa. Toimivuus ja tilojen sijoittelu ovat makuasioita.
Tuo talo on itseasiassa aika kalliilla tehty. Ei ole todellakaan pointtina ollut kustannusten minimointi. Paljon kalliita ja hintavia ratkaisuja. Esim. korotettu katto maksaa ja tuo huoneiden sijoittelu + terassien sijoittelu on kalliisti tehty, ne saisi toisin paljon halvemmalla. Laadukkaan oloinen talo.

Firmassa jossa olen töissä on taloja taas paljon enemmän, eli meillä on kaikentasoisia ja kokoisia taloja.

eeeeh
"Oikeasti varaa" tarkoittanee siis ilman lainaa? Happamia, sanoi kettu...
No ei kun ei ota sitä isointa ja älyttömintä lainaa. Mikäs siinä jos on niin hyvätuloinen että maksaa pois lyhyellä lainalla ja paljon jo esim edellisestä pienemmästä asunnosta käsirahaa, mutta monesti tuntuu, että nuo älyttömän kokoiset ostetaan isolla lainalla ja venytetään lainaa todella pitkälle, olisiko siinä vaiheessa kannattanut aloittaa vähän pienemmästä? :O Ymmärrän toki jos ostaa Helsingistä sen 100m2:kin asunnon jolloin on vähän pakkokin ottaa pitkä laina-aika, mutta ottaa jostain peräkylältä missä hyvä mahdollisuus ostaa se 100:kin neliötä järkevään hintaan, niin sitten valkataan se 150m2 :D Mikäs siinä jos on suuruudenhulluksi tullut, eikä edes iso 100m2 riitä parin lapsen kodiksi. :)

Edelleen siis ei ole mitään ihmeellistä jos on jo käsirahaa paljon ja laina edes suht järkevä. :)

"sasa"
Mua huvittaa että joku on niin suuruudenhullu, että ostaa yli 150m2 talon VELALLA parille lapselle. :LOL: Sori mutta kuulostaa aivan älyttömältä, okei jos on oikeasti rahaa niin sitten, mutta kuinka monella ihan oikeasti oli varaa sellaiseen taloon? ;)
Et ole sitten lukenut, kuinka suuret ikäluokat alkavat jättää perintöjä lapsilleen? Ei kaikkien tarvitse ostaa aravakaksiota velaksi.

+150 neliötä ei vielä tee läheskään suuruudenhulluksi. Eikä mielestäni edes +250 neliötä.

tuota
"Oikeasti varaa" tarkoittanee siis ilman lainaa? Happamia, sanoi kettu...
Happamia tai ei, niin järkipuhettahan tuo on. Jos velkarahalla rakentaa, niin on ne kalliita neliöitä hifistelyihin. Tälläkin palstalla olen lukenut 60 vuoden laina-ajoista ja kun ajattelee, että pienet perheet rakentavat 150-180 neliöisiä kämppiä, niin onhan se älytöntä millä mittarilla tahansa.

ssaasd
[QUOTE="sasa";28401183]Lukutaito? Sauna/löylyhuone/mikänimikelläkin (7neliötä) on samassa tilassa kylpyhuoneen (10neliötä) kanssa. Välissä lasiseinä. Eli saunoessamme käytämme tätä 17 neliön tilaa saunoessamme 2-4h viikossa. Kylpyhuoneen varustuksiin kuuluu myös poreamme, jossa aikaa tulee myös kulutettua saunan lisäksi.

Suihkukaappi on rautaneitoon verratava kapistus, jolla ei ole mitään tekemistä suihkunautinnon kanssa.[/QUOTE]

Meillä taas ei saunaa juurikaan käytetä. Mies käy saunassa ehkä kerran kuussa, lapsi joka toinen kuukausi ja minä en oikeastaan ikinä. Mä en olisi halunnut saunaa ollenkaan :D. Me pienennettiin saunaa ja otettiin siitä tilaa muualle käyttöön.
Meillä on kaksi suihkua ja suihkuhuoneen koko on 3,4. Siellä mahtuu hyvin olemaan kaksi yhtä aikaa suihkussa ja ylimääräistä tilaa jää riittävästi. Mä en näe suihkussa käymisessä mitään nautintoa tms, joten noita tiloja pidän itse turhana. Ymmärrän sen, että joku toinen tykkää enemmän ja monet saunovat päivittäin, jolloin ehdottomasti kannattaa panostaa tiloihin.

tuota
[QUOTE="sasa";28401183]Lukutaito? Sauna/löylyhuone/mikänimikelläkin (7neliötä) on samassa tilassa kylpyhuoneen (10neliötä) kanssa. Välissä lasiseinä. Eli saunoessamme käytämme tätä 17 neliön tilaa saunoessamme 2-4h viikossa. Kylpyhuoneen varustuksiin kuuluu myös poreamme, jossa aikaa tulee myös kulutettua saunan lisäksi.

Suihkukaappi on rautaneitoon verratava kapistus, jolla ei ole mitään tekemistä suihkunautinnon kanssa.[/QUOTE]

Kyllä on lukutaitoa! Minä puhuin alusta asti pesuhuoneesta ja sen neliötarpeesta en saunasta! Eli keskustelet yllättäen eri neliöistä.
Samaa vettä siellä suihkukaapissakin tulee.

sama...
Happamia tai ei, niin järkipuhettahan tuo on. Jos velkarahalla rakentaa, niin on ne kalliita neliöitä hifistelyihin. Tälläkin palstalla olen lukenut 60 vuoden laina-ajoista ja kun ajattelee, että pienet perheet rakentavat 150-180 neliöisiä kämppiä, niin onhan se älytöntä millä mittarilla tahansa.
Olen ilmeisesti vain kateellinen, kun yritän ajatella järkevästi ja turvata oma perhe.
Harkitsemme jättiasuntoa vasta siinä vaiheessa kun se ei oikeasti tunnu kukkarossa. Nytkin näin hyvätuloisena tuollaisen asunnon ostaminen on ehdoton ei, ostan mieluummin järkevän asunnon jossa tilaa riittää mainiosti. Sataan neliöön jos ei saa mahdutettua paria lasta niin jo on kumma! :D
Ehkä rikastumme ja joskus oikeasti varaa ostaa joku 150m2 jättiasunto. Sitä ennen tyydymme järkevään ja tilavaan asuntoon. :)

Suunnittelen taloja työkseni. Tuo talo ei todellakaan ole tehty kustannuksia välttäen. Itseasiassa tuo talo tehty melko hintavasti. Tuolla on paljon ratkaisuja, jotka ovat kalliita toteuttaa ja kalliita suunnitella. Jos olisi halunnut tehdä kustannuksia minimoiden, niin tuo talo olisi aivan erilainen.
Sievitalot ovat poikkeuksellisen laadukkaita valmistaloja, joissa on laadukkaita ratkaisuja.
Talojen hinnat ovat materiaaleihin yms nähden mun mielestä aika edullisia varmaan siksi, että firma on niin uus ja haluaa nimeä tehdä ensin, ennenkuin nostavat hintasta pilviin.

"hiphei"
Mun mielestä taas nuo noin 10m2 makkarit on kuin vaatekomeroita ja nimenomaan aivan liian pieniä just lapsille. Meillä pienin naljästä makkarista on tarkalleen 13.6m2 ja sekin on minun mielestä ahtaan oloinen. Siksipä se toimiikin meillä vain kahden lapsen nukkumahuoneena. Leikkihuoneessa on 15.9m2 ja se tuntuu ihanteelliselta. Minä tykkään sisustaa ja haluan, että kaikki huoneet on kauniisti ja avarasti laitettuja.

Olen ilmeisesti vain kateellinen, kun yritän ajatella järkevästi ja turvata oma perhe.
Harkitsemme jättiasuntoa vasta siinä vaiheessa kun se ei oikeasti tunnu kukkarossa. Nytkin näin hyvätuloisena tuollaisen asunnon ostaminen on ehdoton ei, ostan mieluummin järkevän asunnon jossa tilaa riittää mainiosti. Sataan neliöön jos ei saa mahdutettua paria lasta niin jo on kumma! :D
Ehkä rikastumme ja joskus oikeasti varaa ostaa joku 150m2 jättiasunto. Sitä ennen tyydymme järkevään ja tilavaan asuntoon. :)

Ei se talon koko siitä hinnasta mitään kerro. Moni iso talo on paljon halvempi, kuin pieni talo. Toki lämmityskustannuksissa jne on sitten ero.
Se 120 neliöinen talo on voinut maksaa 500.000, kun sen 150 neliöisen on voinut saada 120.000

Zaphod
Pohjaratkaisuun en ota kantaa. Toimivuus ja tilojen sijoittelu ovat makuasioita.
Tuo talo on itseasiassa aika kalliilla tehty. Ei ole todellakaan pointtina ollut kustannusten minimointi. Paljon kalliita ja hintavia ratkaisuja. Esim. korotettu katto maksaa ja tuo huoneiden sijoittelu + terassien sijoittelu on kalliisti tehty, ne saisi toisin paljon halvemmalla. Laadukkaan oloinen talo.

Firmassa jossa olen töissä on taloja taas paljon enemmän, eli meillä on kaikentasoisia ja kokoisia taloja.
Höpö höpö! Selkeästi on menty kustannuspää edellä. Käytännössä neliskanttinen talo puolisaksiristikolla. Tuo ristikko/korotettu katto nostaa kustannuksia koko talossa 1000-1500 euron verran.

"vieras"
Tjaa, mulle merkkaa enempi pohjaratkaisu kuin neliöt. Meillä on nyt 140 neliöö 2+2, voisin ihan hyvin kuvitella asuvani vähemmissäkin neliöissä, mikäli asunnon pohjaratkaisu mielyttäis mua. Mä en kaipaa suuria pesuhuoneita, varsinkaan jos siellä ei ole muuta kuin suihku, enkä isoja makuuhuoneita, tärkeintä ois oleskelutilat eli köökki ja olkkari.

"Laura"
Mä taas pidän olohuonetta jollain tapaa hiukan turhana huoneena. Tai mulle se on sellainen juhlahuone. Meidän olohuoneessa valkoinen kulmasohva, lasivitriini, Pentikistä ostettu "puureunainen" nojatuoli, jossa rahi. Paljon jää tyhjää tilaa olkkariin. Mun mielestä se on noin kaunis ja harmoninen tila. Siellä ei tosin oleskella oikeastaan koskaan. Mutta tykkään siitä silti :)

Meillä on rivitalo 110m2, ihan vertailun vuoksi. Minusta tuo ei ole pieni talo, vaan aivan normaalin kokoinen ja riittäisi meille oikein mainiosti. Tietysti sitten minun omat haaveeni vaatii isompaa taloa, mutta hyvin voisin joustaa. Meillä kuitenkin vain 2+2 eikä tilaa vieviä harrastuksia ainakaan vielä ole.

Meilläkin olohuoneesta tulee tavallaan ihan turha huone, mutta mä haluan kuitenkin olohuoneen. Siitä tulee kaunis yksityiskohta taloon. Meilläkin olohuoneesta tehdään ns. juhlahuone. Sellainen kaunis, avara ja hienostunut tila. Eipä siellä varmaan paljon tulla oleilemaan, mutta siitä tulee mun silmänilo ja se on tärkeää mulle.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
"ihmettelen"
Hmm... Korotettu sisäkatto - vaatii erilaiset kattotuolit ja sisäkaton panelointi on aavistuksen vaativampaa. Tuon kokoisessa talossa kustannuslisä jäänee jonnekin 1000e hujakoille max.

Kerrotko, miten tuo huoneiden sijoittelu juuri tässä esimerkkitalossa on hintavaa? Noiden pienten terassien sijoittelusta puhumattakaan? Kuvien perusteella veikkaisin noita terasseja ihan puurakenteisiksi. Miten ne saisi halvemmalla? (Esim. meillä terassit (2 kpl, yht. n. 70m2) on muurattu perustusten kanssa samaan kehikkoon ja niissä on valettu lattia. Toinen on sitten laatoitettu ja toisessa on kestopuuritilä siinä betonin päällä.)

[QUOTE="ihmettelen";28401328]Hmm... Korotettu sisäkatto - vaatii erilaiset kattotuolit ja sisäkaton panelointi on aavistuksen vaativampaa. Tuon kokoisessa talossa kustannuslisä jäänee jonnekin 1000e hujakoille max.

Kerrotko, miten tuo huoneiden sijoittelu juuri tässä esimerkkitalossa on hintavaa? Noiden pienten terassien sijoittelusta puhumattakaan? Kuvien perusteella veikkaisin noita terasseja ihan puurakenteisiksi. Miten ne saisi halvemmalla? (Esim. meillä terassit (2 kpl, yht. n. 70m2) on muurattu perustusten kanssa samaan kehikkoon ja niissä on valettu lattia. Toinen on sitten laatoitettu ja toisessa on kestopuuritilä siinä betonin päällä.)[/QUOTE]

Silloin kun me rakennettiin tätä taloa, niin terassien sijoittaminen tiettyyn kohtaan taloa on kalliimpaa. Esim. terassien sijoittaminen talon päätyihin on paljon halvempaa, kuin sivuille.
Mun mielestä tuo on kaunis ja toimiva talo. Mutta makuasia. Jokaisella on oma makunsa. Mun mielestä kodarista pitää ehdottomasti mennä kylppäriin ja toisten mielestä khh pitää olla ihan erikseen.

Meillä ei olohuoneessa oleskella kuin jouluna ja juhlissa. Vieraidenkin kanssa ollaan yleensä muualla. Lapset leikkivät omissa huoneissaan vieraiden lasten kanssa. Miehet pelaavat pleikkaria telkkarihuoneessa ja naisväki jutelee keskenään usein keittiössä mättöjen kera :)
Kesällä vieraiden kanssa ehkä saunotaan, grillataan yms ja silloin ollaan pihalla.

Mäkin silti rakastan olohuonettamme, meidän hifisteltyä juhlatilaa :)

"vieras"
Mun mielestä 120 neliöinen okt on kyllä melko pieni. Meillä on nyt 90m2 kerrostalohuoneisto, jossa ei ole ns. turhaa tilaa mutta okt:ssa pitää olla enemmän varastoja ja kodinhoitohuone ja tekniikka vie osansa myös. Lisäksi jos on kahdessa tasossa rappuset haukkaa useamman neliön. Me etsitään omakotitaloa jossa olisi 4 tai 5 makuuhuonetta mikä tarkottaa että neliöitä pitää olla enemmän kuin 120. Pohjaratkaisu merkkaa paljon, jos on pitkiä käytäviä tai muuten huono pohja niin vaikuttaa kokoaan pienemmältä.

Tilantarve
[QUOTE="Iris";28400853]http://www.sievitalo.fi/perinnetalomallisto/pihlaja-136 Meille on tulossa tuo talo + 20 neliön käyttöullakko.
Mun mielestä tilava ja toimiva talo kolmihenkiselle perhelle. [/QUOTE]

Jaa, no minusta tuo olisi minulle yksinkin niin pieni että en moista valitsisi. Koska:

* Haluan erillisen keittiön, eli jos tuon tupakeittiön lohkoisi keittiöksi ja olohuoneeksi niin tarvitsisi ainakin 10m2 lisää ettei kummastakaan tule liian pieni.

* Olohuoneen lisäksi pitäisi olla erillinen elokuvahuone tykille (pitää saada pimennettyä), ja kumpikin makuuhuoneista on siihen liian pieniä. Tartteisi ainakin 5m2 lisää jompaan kumpaan.

* Toista extramakkaria käyttäisin harrastehuoneena, johon myös molemmat näyttää turhan pieniltä... +5m2 siihenkin.

* Päämakuuhuone olisi makuuni liian pieni, saisi kasvattaa ainakin 5-10 neliötä lisää jotta mahtuisi muutakin kuin sänky ja yöpöydät (esim. sohva, meikkipöytä tms ja lisäksi vapaata lattiatilaa).

* Eteisessä on aika vähän säilytystilaa, ei mahdu esim. kunnollista istuinta/penkkiä. Siihenkin ainakin 5 neliötä lisää.

... eli ainakin sellainen 30-35 neliötä pitäisi tuohon lisätä että olisi kelvollisen kokoinen, ja kuulostaa TODELLA ahtaalta 3 hengen perheelle :eek:!

....
[QUOTE="vieras";28401348]Mun mielestä 120 neliöinen okt on kyllä melko pieni. Meillä on nyt 90m2 kerrostalohuoneisto, jossa ei ole ns. turhaa tilaa mutta okt:ssa pitää olla enemmän varastoja ja kodinhoitohuone ja tekniikka vie osansa myös. Lisäksi jos on kahdessa tasossa rappuset haukkaa useamman neliön. Me etsitään omakotitaloa jossa olisi 4 tai 5 makuuhuonetta mikä tarkottaa että neliöitä pitää olla enemmän kuin 120. Pohjaratkaisu merkkaa paljon, jos on pitkiä käytäviä tai muuten huono pohja niin vaikuttaa kokoaan pienemmältä.[/QUOTE]

Tuokin on pohjasta pitkälti kiinni. Meillä on kerrostaloasunto, reilu 80 neliötä. Kaappeja eteisessä+käytävässä yhteenä 18kpl, joissa yläkaapit + 3,5 neliöinen vaatehuone. Säilytystilaa on siis paljon. Meillä on vielä keittiössäkin paljon kaappitilaa ja iso kellarikomero. Eli paljon on suunnittelusta kiinni. Meillä on kerrostalossa enemmän säilytystilaa, kuin monessa ok-talossa.

Yhteistyössä