Miksi se noin 120-neliöinen ok-talo on muka pieni?!

• Viestiketjun aloittaja Varpukka
  • Ensimmäinen viesti
riippuu mihin vertaa
Eiköhän tuo ole ihan kiinni siitä, mihin vertaa. Nykyään valmistuviin uusiin taloihin verratessa tuo 120m2 on kieltämättä pieni, kun keskikoko taitaa nykyään olla päälle 150m2 (v. 2010 näköjään 144m2 -> http://www.raxa.fi/node/3252/3305). Tietysti jos vertaa koko olemassaolevaan talokantaan, niin 120m2 on vähintäänkin keskikokoinen, ellei isompikin. Täällä joku vertasi jo isovanhempiensa asumisväjyyteen, mutta siinä nyt ei ole enää mitään pointtia.

"sasa"
Mun mielestä 120-neliöinen ok-talo on ihan normaali, keskikokoinen. Pieni talo on mielestäni alle 110 m2.

Meidän taloon tulee neliöitä 133. Monen mielestä myös se on pieni. Makkareita tulee neljä.
12,7 neliöinen ja kolme 11 neliöistä. Tilava vessa, yksi iso VH, yli 50m2 tupakeittiö, 11 neliöinen khh, sauna, kylppäri jne.
Käyttöullakko 18 neliötä.

Kahden auton autotallin yhteyteen tulee 8 neliötä lämmintä varastotilaa ja 6 neliötä kylmää varastotilaa.

Mun mielestä meille tulee iso talo ja todella paljon säilytystilaa, isot huoneet jne.
No ei teillä ainakaan huoneita voi isoiksi sanoa, keittiötä lukuunottamatta. Onko teillä tosiaan tuossa 11 neliössä mukana sauna, pesuhuone ja khh? Vai jokainen erikseen 11 neliötä?

talo
Minä kyselin täällä viimeviikolla vinkkejä ja linkkejä. Halutaan 120-130 neliöinen puutalo toimivalla pohjalla. Tontti meillä on jo. Budjetti talolle voi olla esim. 300.000-400.000. Tuolla hinnalla saisi isonkin talon, mutta minusta on turhuutta. Toki tämä on ihan puhtaasti makuasia. Mä en jaksa siivota mitään isoa taloa. Meitä on tällä hetkellä 2+1 ja joskus voi olla 2+2:kin. Mun mielestä 130 neliöön saa toimivat ja tilavat makkarit, kunnon kodarin, käytännöllisen keittiön jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Shh..

Mun mielestä 120-neliöinen ok-talo on ihan normaali, keskikokoinen. Pieni talo on mielestäni alle 110 m2.

Meidän taloon tulee neliöitä 133. Monen mielestä myös se on pieni. Makkareita tulee neljä.
12,7 neliöinen ja kolme 11 neliöistä. Tilava vessa, yksi iso VH, yli 50m2 tupakeittiö, 11 neliöinen khh, sauna, kylppäri jne.
Käyttöullakko 18 neliötä.

Kahden auton autotallin yhteyteen tulee 8 neliötä lämmintä varastotilaa ja 6 neliötä kylmää varastotilaa.

Mun mielestä meille tulee iso talo ja todella paljon säilytystilaa, isot huoneet jne.
No ei teillä ainakaan huoneita voi isoiksi sanoa, keittiötä lukuunottamatta. Onko teillä tosiaan tuossa 11 neliössä mukana sauna, pesuhuone ja khh? Vai jokainen erikseen 11 neliötä?

siis yksi makkari on 12,7 neliöinen ja kolme muuta makuuhuonetta ovat jokainen 11 neliöisiä.

töttörööö
[QUOTE="sasa";28400982]Ja siellä taas joku, jonka mielestä kaikki yli 150 neliötä on utopiaa ja kansantaruja.[/QUOTE]

Miksi 11 neliöinen makkari on sinusta liian pieni? Sinne mahtuu hyvin iso kaapisto, sänky, koulupöytä, hyllykkö, leluja, kaverituoli ja keskelle huonetta mahtuu vielä hyvin levittämään vaikkapa automaton ja leikkimään.

shh... harmailee
[QUOTE="sasa";28400992]Mutta nuo pesutilat, niitä kyselin?[/QUOTE]

Jaa joo :) Siis KHH on 11 neliöinen, suihkutila vissiin 5 neliötä, en muista enää. Saunan neliömäärää en muista.

"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja töttörööö;28400989:
Miksi 11 neliöinen makkari on sinusta liian pieni? Sinne mahtuu hyvin iso kaapisto, sänky, koulupöytä, hyllykkö, leluja, kaverituoli ja keskelle huonetta mahtuu vielä hyvin levittämään vaikkapa automaton ja leikkimään.
Siksi, koska siitä on vain 4 neliötä matkaa komeron tilarajaan. Eli aika pieni. Eniten kiinnitin huomiota olohuone-keittiö-yhdistelmään. Meillä samalla idealla "samaa tilaa" talon läpi, tosin pienellä korkeuserolla, niin meillä on koko aika tarkkaan tuplat tuohon mittakuvaan. Pesuhuone samoin, meillä hieman yli tuplasti isompi. Ja löylyhuone. Ja ja...

onhan ne pieniä
Porvoossa näyttää sateilselta.
No mutta onhan nuo tilat melko pieniä kaikki, mm. nuo 11 neliön makkarit (kokemusta on entisen asunnon osalta). Tuo piirroskin vielä hämää jonkin verran, mm. tuollainen vähän reilu 20m2 neliön keittiö-ruokailutila, jossa on vieläpä tuo saareke, on oikeasti tosi ahtaan oloinen.

Mittailkaapa huviksenne niitä omia huoneitanne ja huomaatte, että se mukavan kokoinen makkari onkin vähintään sen 13m2. Kyllä, kaksi neliötäkin on yllättävän paljon tuon kokoisissa huoneissa, se on 20% enemmän.

tuota
Ihan mielenkiinnosta... Mitä väliä esim pesuhuoneen neliöillä on? Meillä siellä käydään suihkussa. En tiedä mihin niitä neliöitä tarttee, ei ole mikään oleskelupiste. Vanhemmillani on valtava pesuhuone, enkä tiedä mikä olis enemmän hukkaan heitettyä rahaa. Ne kun on kalliita neliöitä:)

"Ennie"
Alkuperäinen kirjoittaja onhan ne pieniä;28401022:
No mutta onhan nuo tilat melko pieniä kaikki, mm. nuo 11 neliön makkarit (kokemusta on entisen asunnon osalta). Tuo piirroskin vielä hämää jonkin verran, mm. tuollainen vähän reilu 20m2 neliön keittiö-ruokailutila, jossa on vieläpä tuo saareke, on oikeasti tosi ahtaan oloinen.

Mittailkaapa huviksenne niitä omia huoneitanne ja huomaatte, että se mukavan kokoinen makkari onkin vähintään sen 13m2. Kyllä, kaksi neliötäkin on yllättävän paljon tuon kokoisissa huoneissa, se on 20% enemmän.
Mä olen toista mieltä. Meidän makkari nyt kerrostalossa on 11,7 neliötä ja tämä on kyllä todella tilava ja jää runsaasi ylimääräistä tilaa. Iso makkari. Toki voihan tämä huone sitten olla malliltaan sellainen, joka saa vielä enemmän tilan tuntua.
Lapsen makkari on 8,8 neliötä. Siellä ei ole vaatekaappeja, joten on sopivan kokoinen. Siellä on senkki, koulupöytä, nojatuoli, sänky ja lelukoppia. Keskelle jää leikkitilaa riittävästi. Jos huoneessa pitäisi olla vaatekaapit, niin silloin pitäisi olla neliö lisää.
Meillä on yksi käytävä täynnä vaatekaappeja ja tosi iso vaatehuone, joten tilaa on riittävästi.
Olohuone on 19 neliöinen. Siellä on sohva, kaksi nojatuolia, vitriini, tv-taso, sohvapöytä ja pieni sivupöytä. Se on avoinna käytävään, joka toki tuo lisätilaa jollain tapaa.
Huone ei ole yhtään tukkoinen ja sinne mahtuisi lisääkin kalusteita, jos haluaisi. Sohvapöydän mahtuu kiertämään vaikkapa pyörätuolilla halutessaan.
Kettiössä on paljon kaappitilaa ja erillinen tila ruokailuryhmälle. Meillä on myös eteisess hyvin kaappeja, erillinen wc, saunaan mahtuu neljä ihmistä yms.

Meillä on mun mielestä tilava asunto. Ottaen vielä huomioon, että olen oikea himoshoppailija kamaa on paljon. Toki tässä asunnossa on poikkeuksellisen järkevä pohjaratkaisu ja säilytystilaa kerrostaloasunnoksi hulppeasti.

Ainut mitä kaipaan lisään olisi erillinen telkkarihuone. En tykkää, että telkkari on olohuoneessa. Haluaisin myös kodinhoitohuoneen ja sinne kurasisäänkäynnin. Muuten en lisätilaa kaipaa. Eli meille riittäisi 120 neliötö hyvin.

Neliöitä taitaa olla rapiat 80.

"näin meillä"
Ihan mielenkiinnosta... Mitä väliä esim pesuhuoneen neliöillä on? Meillä siellä käydään suihkussa. En tiedä mihin niitä neliöitä tarttee, ei ole mikään oleskelupiste. Vanhemmillani on valtava pesuhuone, enkä tiedä mikä olis enemmän hukkaan heitettyä rahaa. Ne kun on kalliita neliöitä:)
Eihän sen pesuhuoneen nyt valtava tarvitse olla. Sen ahtaan ja valtavan välissäkin kun on jotain. :)

Meillä pesuhuone mitoitettiin niin, että sinne pitää mahtua kivutta kaksi suihkua ja että mahdumme muutenkin sinne kaikki (2+2 henkeä) kerralla mukavasti. Eikä niin, että yhden suihkutellessa ja ojennellessa raajojaan muut joutuvat kulkemaan seinänvierustoja. Lisäksi tilaa pitää olla myös parille kunnolliselle jakkaralle, jotta pesun lomassa voi istahtaa hetkeksi.

"sasa"
Täällä törmää useasti tuohon "mitä välii"-kommentiin. Milloin makkari, milloin pesuhuone, milloin olohuone. Kyllä minä käytän kaikkia talomme huoneita. On mukavaa, jos ympärillä on tilaa. Oletko sinä sitä mieltä, että pesuhuone on oikeastaan ihan turha jos laittaa suihkukaapin jonnekin komeron perälle? Kun suihkussahan siellä vain käydään? Onko sinusta nykyaikainen kylpylä avarine tiloineen ja monimuotoisine altaineen ja viherkasveineen epämiellyttävämpi oleilla kuin askeettinen 70-luvun uimahalli? Meillä ainakin on saunassa lasiseinä pesuhuoneeseen, joten mielestämme ei ole ihan sama millainen "maisema" vastassa on. Kylpyhuoneesta taas aukeaa ikkuna merelle. Vietämme siellä saunoessamme aikaa joka viikko 2-4 tuntia + normaalit suihkukäynnit päälle. Ei se ihan yhdentekevä tila ole.

Zaphod
Tämän talon joku linkittikin. Myös minun mielestäni loistava esimerkki tähän keskusteluun.

Sievitalo - Pihlaja 136 Tuonne vielä käyttöullakko päälle.
Mielestäni tässä on oikea tyyppitalo, jonka pitäisi toimia varoittavana esimerkkinä. Kaikki toiminnot olohuoneen kautta saunaa myöten!! Huh huh! Miten tuota olohuonetta käytetään järkevästi? Miten tuota sisustetaan? Kertakaikkisen kamala, oikein tyyppitalojen tyyppitalo, jossa ainoa ohjenauha on kustannusten minimointi!

"vieras"
[QUOTE="sasa";28401097]Täällä törmää useasti tuohon "mitä välii"-kommentiin. Milloin makkari, milloin pesuhuone, milloin olohuone. Kyllä minä käytän kaikkia talomme huoneita. On mukavaa, jos ympärillä on tilaa. Oletko sinä sitä mieltä, että pesuhuone on oikeastaan ihan turha jos laittaa suihkukaapin jonnekin komeron perälle? Kun suihkussahan siellä vain käydään? Onko sinusta nykyaikainen kylpylä avarine tiloineen ja monimuotoisine altaineen ja viherkasveineen epämiellyttävämpi oleilla kuin askeettinen 70-luvun uimahalli? Meillä ainakin on saunassa lasiseinä pesuhuoneeseen, joten mielestämme ei ole ihan sama millainen "maisema" vastassa on. Kylpyhuoneesta taas aukeaa ikkuna merelle. Vietämme siellä saunoessamme aikaa joka viikko 2-4 tuntia + normaalit suihkukäynnit päälle. Ei se ihan yhdentekevä tila ole.[/QUOTE]

Nuo on ihan makuasioita. Mun mielestä et ole väärässä etkä oikeassa. Te asutte sellaisessa talossa joka teitä miellyttää ja nimenomaan on ihanaa, että teillä on sellaiset ratkaisut, jotka miellyttävät teitä. Joku tykkää, että huone on ihan liian suuri ja joku halua, että lastenhuoneissa mahtuu pelaamaan sählyä huoneen keskellä. Faktahan on se, että 10m2 makkari lapselle ei ole liian pieni. Sinne mahtuu kaikki mitä pitää, kasa leluja ja leikkitilaakin jää. Huone ei ole millään tavalla ahdas.

Meidän talo maksoi melkein 500.000 (asutaan maalla, pk-seudulle ajaa 5h) ja neliöitä on 130 suurinpiirtein. Tuolla hintaahan olisi saanut vaikka 300 neliötä halutessaan.
Mua taas jotenkin ahdistaa liian isot tilat. Meillä on talo suunniteltu itse. Makkarit ovat tilavia, telkkarihuone erikseen, olohuoneessa on runsaasti tilaa, meillä 8hlö ruokailuryhmä yms.
Toki lisätilaa tuo autotallin yhteydessä oleva 11 neliön lämmin varasto. 200m päässä on myös kaksi isoa latoa, jossa voi säilyttää lumikolat, lapiat, pulkat, potkukelkan, peräkärryt, puutarhakalusteet yms yms.

Eli makujahan on monia.

tuota
[QUOTE="sasa";28401097]Täällä törmää useasti tuohon "mitä välii"-kommentiin. Milloin makkari, milloin pesuhuone, milloin olohuone. Kyllä minä käytän kaikkia talomme huoneita. On mukavaa, jos ympärillä on tilaa. Oletko sinä sitä mieltä, että pesuhuone on oikeastaan ihan turha jos laittaa suihkukaapin jonnekin komeron perälle? Kun suihkussahan siellä vain käydään? Onko sinusta nykyaikainen kylpylä avarine tiloineen ja monimuotoisine altaineen ja viherkasveineen epämiellyttävämpi oleilla kuin askeettinen 70-luvun uimahalli? Meillä ainakin on saunassa lasiseinä pesuhuoneeseen, joten mielestämme ei ole ihan sama millainen "maisema" vastassa on. Kylpyhuoneesta taas aukeaa ikkuna merelle. Vietämme siellä saunoessamme aikaa joka viikko 2-4 tuntia + normaalit suihkukäynnit päälle. Ei se ihan yhdentekevä tila ole.[/QUOTE]

Periaatteessa se suihkukaappi riittäis hyvin. Saunassa vietetään toki paljonkin aikaa, mutta suihkussa käydään pesulla. Se on meillä kuten vessa, ei oleilua varten. Olen teineillekin opettanut, että sinne ei majoituta. Jos sä vietät kylpparissäsi 4tuntia viikossa, niin ok:D

"hanna"
Mielestäni tässä on oikea tyyppitalo, jonka pitäisi toimia varoittavana esimerkkinä. Kaikki toiminnot olohuoneen kautta saunaa myöten!! Huh huh! Miten tuota olohuonetta käytetään järkevästi? Miten tuota sisustetaan? Kertakaikkisen kamala, oikein tyyppitalojen tyyppitalo, jossa ainoa ohjenauha on kustannusten minimointi!
Voi mä taas tykkään :) Mun mielestä ihana ratkaisu ja mä tekisin samoin.

hahaa
Mua huvittaa että joku on niin suuruudenhullu, että ostaa yli 150m2 talon VELALLA parille lapselle. :LOL: Sori mutta kuulostaa aivan älyttömältä, okei jos on oikeasti rahaa niin sitten, mutta kuinka monella ihan oikeasti oli varaa sellaiseen taloon? ;)

Yhteistyössä