Miksi se noin 120-neliöinen ok-talo on muka pieni?!

• Viestiketjun aloittaja Varpukka
  • Ensimmäinen viesti
Tilantarve
Tuollahan on keittiössä ruokapöytä ja ympärillä on tilaa vaikka kuinka paljon. Anteeksi nyt vain, mutta minkähän kokoinen ihminen mahdat olla, jos et tuolla keittiössä mahdu esteettömästi liikkumaan, törmäilemättä esineisiin?
Ihan normaalin kokoinen olen. Mutta tuossa keittiössä kun vetää tuolin kokonaan pöydän alta pois, niin eipä mahdu enää avaamaan kunnolla kaapin ovia ja laatikoita. Ohi mahtuu kulkemaan jos kylki osuu jo kaapistoihin. Kyllä se on ahtautta! Ja kuten sanottu, makuuhuoneissakin pitäisi _minun mielestäni_ jäädä avointa tilaa vähintään se metri - puolitoista sängyn ja huonekalujen ympärille, eipä jää tuossa... Vaan kaikki on nimenomaan "mahdutettu", avointa tilaa ei jää kuin se pakollinen kulkureitti. Ei vastaa minun kuvaani tilavasta.

"soppeli"
Ihan normaalin kokoinen olen. Mutta tuossa keittiössä kun vetää tuolin kokonaan pöydän alta pois, niin eipä mahdu enää avaamaan kunnolla kaapin ovia ja laatikoita. Ohi mahtuu kulkemaan jos kylki osuu jo kaapistoihin. Kyllä se on ahtautta! Ja kuten sanottu, makuuhuoneissakin pitäisi _minun mielestäni_ jäädä avointa tilaa vähintään se metri - puolitoista sängyn ja huonekalujen ympärille, eipä jää tuossa... Vaan kaikki on nimenomaan "mahdutettu", avointa tilaa ei jää kuin se pakollinen kulkureitti. Ei vastaa minun kuvaani tilavasta.
Ei tuo nyt tilava ole, mutta ei se ole ahdas tai tukkoinenkaan.

Mutta siis kyllä tuo talo olisi mullekin liian pieni. 120 neliötä on ihan minimi, mitä talossa pitää olla MEIDÄN tarpesiin. 130 neliöinen olisi meille tilava ja täydellisin.
Minä en ole vielä edes uskaltanut laskea, miten paljon neliöitä vaadittaisiin niihin tarpeisiin, joita olen tähän mennessä keksinyt: 4-5 makuuhuonetta, erillinen kodinhoitohuone, terassi joka kiertää ainakin puoli taloa, avokeittiö (vai tupakeittiökö se on)... puhumattakaan siitä, että kodissani pitää olla valoa, valoa ja VALOA. Eli kehveli vieköön, paljon lasia.

"kaunis"
Meillä on linkistä sivulta 26 löytyvä Kannustalon Vihervaara 132 aikalailla sellaisenaan kuin kuvissa. Huoneistoalaa 132 neliötä (meitä 2+3), huonekorkeus 2,8 m. Ylhäällä talon pituinen ikkunallinen käyttöullakko. Meidän perheellemme oikein sopiva, jonkun toisen mielestä sillipurkki. :D

KANNUSTALO - Virtuaaliesitteet - Vihervaara
Minä ihailen samanlaista taloa jokaisella kampaajareissullani. Kaunis talo upealla paikalla maaseudulla ja kampaajan mukaan muutkin hänellä kävijät ovat sen huomanneet.

Anniiina
[QUOTE="kaunis";28401646]Minä ihailen samanlaista taloa jokaisella kampaajareissullani. Kaunis talo upealla paikalla maaseudulla ja kampaajan mukaan muutkin hänellä kävijät ovat sen huomanneet.[/QUOTE]

Mun silmiin taas perus pakettitalotönö.

ei kyllä ole
Suututaankohan täällä taas, jos sanon, että tuo talo on kaikkea muuta kuin tilavan oloinen. Ainoastaan olohuone oli ihan hyvän kokoinen ja sitähän onkin sitten kuvattu ja huolella. Makkarit tosi pieniä koppeja, vaikka kuvaaja on tehnyt kaikkensa tilan tunnun luomiseksi.

"kaunis"
Mun silmiin taas perus pakettitalotönö.
Et olekaan nähnyt sitä livenä samalla paikalla kuin minä. Kannustalojen yksikerroksiset talot ovat muuten ulkoapäin yhtä korkeita kuin esimerkiksi 1,5-kerroksiset rintamamiestalot, eivätkä näytä parakeilta, toisin kuin monien muiden valmistajien yksikerroksiset. Siis mun mielestäni!

Mä haaveilen tuosta "peruspakettitalotönöstä", jos ei käynyt ilmi. Niin meillä on erilaisia makuja.

"Siiri"
Meillä on 105 asunneliötä ja kokonaispinta-ala on 165 neliötä. Perhekoko 2+2. Todellakin tarvitsisimme yhden ylimääräisen huoneen, jota voisi käyttää vierashuoneena ja työhuoneena. Isovanhemmat asuvat kaukana, joten tulevat aina yökylään meille. Ikävää, kun joutuvat nyt nukkumaan lasten huoneissa.

"poikia3"
Tämän talon joku linkittikin. Myös minun mielestäni loistava esimerkki tähän keskusteluun.

Sievitalo - Pihlaja 136 Tuonne vielä käyttöullakko päälle.
Minusta tuossa taas on neliöt käytetty todella huonosti. Olohuoneessa ei ole ehjää sisustettavaa seinää. Minä kaipaan sellaista kirjahyllylle, jossa oikeasti on kirjoja. Vaatesäilytystilaa on todella niukasti, tosin katson tätä 5-henkisen perheen silmin, mutta tuohon ei todellakaan mahtuisi meidän vaatteet. Toki siellä on käyttöullakko, mutta siitä huolimatta. Pienelle perheelle varmasti toimiva talo, minä kaipaisin kuitenkin esim. toista suihkua pesutiloihin tai erillistä toista suihkua. Ja toista erillistä vessaa. Olen esim. sitä mieltä, että meillä on huonosti kaappitilaa, mutta silti meillä on sitä enemmän kuin tuossa asunnossa. Meillä neliöitä on 95,5.

"vieras"
Meillä on 86 neliötä muistaakseni. Laajennuksen valmistuttua noin 18 neliötä lisää. Ihan hyvin riittää meille, kaksi lasta ja kaksi aikuista meitä on. Kamatkin mahtuvat kaappeihin, vaatehuoneeseen ja autotalliin.

"vieras"
[QUOTE="sasa";28400955]No ei teillä ainakaan huoneita voi isoiksi sanoa, keittiötä lukuunottamatta. Onko teillä tosiaan tuossa 11 neliössä mukana sauna, pesuhuone ja khh? Vai jokainen erikseen 11 neliötä?[/QUOTE]

Sinun mielipiteesi ei ole ainoa totuus. Meillä vanhempien makkari 12.6 neliötä ja aivan liian iso.

sama naama
[QUOTE="poikia3";28401797]Minusta tuossa taas on neliöt käytetty todella huonosti. Olohuoneessa ei ole ehjää sisustettavaa seinää. Minä kaipaan sellaista kirjahyllylle, jossa oikeasti on kirjoja. Vaatesäilytystilaa on todella niukasti, tosin katson tätä 5-henkisen perheen silmin, mutta tuohon ei todellakaan mahtuisi meidän vaatteet. Toki siellä on käyttöullakko, mutta siitä huolimatta. Pienelle perheelle varmasti toimiva talo, minä kaipaisin kuitenkin esim. toista suihkua pesutiloihin tai erillistä toista suihkua. Ja toista erillistä vessaa. Olen esim. sitä mieltä, että meillä on huonosti kaappitilaa, mutta silti meillä on sitä enemmän kuin tuossa asunnossa. Meillä neliöitä on 95,5.[/QUOTE]

Meille tuleekin toinen suihku. Meillä tulee lisää kaappeja, kuten sanoin.

Joooooo
Kyllähän taloon kuin taloon saa kaksi suihkua. Meidänkin taloon (iki-ihinaan älvariin!!! ) oli pohjassa piirretty vain yksi suihku, mutta haluttiin kaksi ja ei mitään ongelmia. En edes muista maksoiko mitään. Kaappeja otettiin myös lisää.

Kannustalon asukki myös
[QUOTE="kaunis";28401713]Et olekaan nähnyt sitä livenä samalla paikalla kuin minä. Kannustalojen yksikerroksiset talot ovat muuten ulkoapäin yhtä korkeita kuin esimerkiksi 1,5-kerroksiset rintamamiestalot, eivätkä näytä parakeilta, toisin kuin monien muiden valmistajien yksikerroksiset. Siis mun mielestäni!

Mä haaveilen tuosta "peruspakettitalotönöstä", jos ei käynyt ilmi. Niin meillä on erilaisia makuja.[/QUOTE]

Joo. Nykyäänhän on melkein KAIKKI vähän laadukkaammat elementtitalot ja pakettitalot 1,5 krs korkuisia. Esim. simonsin talot lähes kaikki niin korkeita, että naapurin 1,5 krs jää monesti matalammaksi. Sievitaloissa kaikissa on korotettu sisäkatto, korkea huonekorkeus ja täysikorkea käyttöullakko - usein korkeampia, kuin moni 1,5 kerroksinen. Samoin monet monet muut talot. Nuo vaan esimerkkinä.

"haaveita"
[QUOTE="poikia3";28401797]Minusta tuossa taas on neliöt käytetty todella huonosti. Olohuoneessa ei ole ehjää sisustettavaa seinää. Minä kaipaan sellaista kirjahyllylle, jossa oikeasti on kirjoja. Vaatesäilytystilaa on todella niukasti, tosin katson tätä 5-henkisen perheen silmin, mutta tuohon ei todellakaan mahtuisi meidän vaatteet. Toki siellä on käyttöullakko, mutta siitä huolimatta. Pienelle perheelle varmasti toimiva talo, minä kaipaisin kuitenkin esim. toista suihkua pesutiloihin tai erillistä toista suihkua. Ja toista erillistä vessaa. Olen esim. sitä mieltä, että meillä on huonosti kaappitilaa, mutta silti meillä on sitä enemmän kuin tuossa asunnossa. Meillä neliöitä on 95,5.[/QUOTE]

Minä taas näen tuon talon täydellisenä. Meillä ei kyllä ole varaa omakotitaloon vielä vuosiin. Jos saisin jostakin rahat, niin tuo talo olisi ihan unelmien talo jopa. Meitä on vain 2+1. Eli yksi makkari jäisi meillä kirjastoksi. Mä en halua olohuoneeseen telkkaria. Mä laittaisin tuohon olohuoneeseen jonku hulppean, kauniin, elegantin kulmasohvan, ehkäpä jonkun kauniin senkin, iso kattokruunu ja sitten joku persoonallinen nojatuoli joukkoon.
Mä laittaisin toisen suihkun myös (se ei varmasti ole ongelma tuohon taloon). Vaatehuone on ihan tilava ja lapsen huoneeseen tulisi varmaan yksi kaappi vielä tuohon jatkoksi.
Käyttöullakkohan toisi 20 neliön vaatehuoneen lisää.

Taloedustaja
Sille kuka sanoi, että suuret talot kertovat isosta velasta, niin talon koko ei kerro välttämättä hinnasta mitään.
Firmassa, jossa itse työskentelen, suurin talo ei ole läheskään kallein. Moni 130 neliöinen esim. maksaa paljon enemmän, kuin 160 neliöinen jne.

Myös meidän talo on yhtä korkea, 1,5 kerroksinen talo. Itseasiassa korkeus taitaa olla juuri sama, mitä vanhempien 1,5 kerroksisessa talossa. Meille tulee korkeat huoneet, tupakeittiöön korkea katto, käyttöullakko yms. Eikä ole kannustalo, sievitalo tai muukaan täällä mainittu.

"sasa"
[QUOTE="vieras";28402567]Sinun mielipiteesi ei ole ainoa totuus. Meillä vanhempien makkari 12.6 neliötä ja aivan liian iso.[/QUOTE]

Miten ihmeessä jonkun mielestä alle 13 neliöinen makkari voi olla liian iso? Pidät ilmeisesti siitä, että mitään ylimääräistä tilaa ei kapeiden kulkuväylien lisäksi jää? Kivaa nukkua vaatehuoneessa?

Pirja
[QUOTE="sasa";28402649]Miten ihmeessä jonkun mielestä alle 13 neliöinen makkari voi olla liian iso? Pidät ilmeisesti siitä, että mitään ylimääräistä tilaa ei kapeiden kulkuväylien lisäksi jää? Kivaa nukkua vaatehuoneessa?[/QUOTE]

Oletko sä oikeasti hitusen yksinkertainen, vai "huudatatko" vain porukkaa? Mäkin tykkään isoista huoneista. Siitä, että tilaa on ihan liikaa ja joka puolella avaraa. Monen mielestä sen on turhaa tilaa, mutta mua ei haittaa. Mun silmää se miellyttää. Olen 300 neliöisessä maatalossa kasvanut :)

Mutta nuo kommenttisi "kivaa nukkua vaatehuoneessa" ovat naurettavia. Todennäköisesti provoilet vain.

13 neliön makkariin mahtuu aivan loistavasti kaikki tarvitta ja tilaa jää kyllä riittävästi ympärille. Normaalikäyttöön 13 neliön makuuhuone on jo iso.

Meidän talossa on 214 neliötä, mutta yhden lapsen huone on 10,7 neliötä. Siellä on sänky, vaatekaapit, nojatuoli, iso puinen senkki, koulupöytä, koulutuoli ja runsaasti leluja. Silti siellä ei ole yksikään huonekalu kiinni toisissaan ja sinne mahtuisi loistavasti vielä vaikkapa toinen nojatuoli, eikä vieläkään olisi tukkoinen.

Keskellä on runsaasti leikkitilaa ja viimeksi eilen siellä leikki neljä tyttöä, eikä kukaan hengittänyt toisen niskaan.

"Sisustaja"
Ei se huoneen koko, vaan talon säilytysratkaisut. 10 neliöinen makkari on lapselle ihan sopiva. Alle 10 neliöinen makkari alkaa olla vähän pieni, jos siellä on vaatekaapit. Mikäli vaatesäilytys on muualla, niin sellainen 9 neliöinenkin huone on vielä ihan ok.

Voisiko tämän keskustelun kiteyttää siten, että meitä ihmisiä on erilaisia. Ihmisiä, joilla on erilaisia toiveita, tarpeita, unelmia, harrastuksia ja eri kokoisia perheitä.

Mä pidän tietyllä tapaa pelkistetystä sisustuksesta. En halua, että roinaa on näkyvillä. Inhoan kaikkea tupaten täynnä olevia hyllyjä, huoneita, kaappeja yms.
Siksi meille tulee autotallin yhteyteen runsaasti sekä lämmintä, että kylmää varastotilaa. Käyttöullakosta tulee ihan kuin 25 neliöinen vaatehuone lisää taloon. Sehän tekee paljon. Meille tulee ihan kunnon käyttöullakko, valoilla, lämmityksellä, kunnon lattialla ja säilytysjärjestelmillä.

Mulle riitää makkareiden kooksi 10-14 neliötä

Yhteistyössä