Miksi se noin 120-neliöinen ok-talo on muka pieni?!

• Viestiketjun aloittaja Varpukka
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="sasa";28403220]Turhia neliöitä ei ole olemassakaan. Eikä kohtuullisen kokoisen talon( 260 neliötä 3-3,6metrin huonekorkeudella +49 neliöinen lämmin autotalli) lämmitys maksa kohtuuttomia kunhan valitsee sopivan lämmitysmuodon. Maalämmöllä kulut ovat reippaasti alle pari tonnia vuodessa. Sähkönkulutus 15,5t kWh/vuosi.[/QUOTE]

Jopa meidän "minitalosta" ( se alle 120 neliötä) löytyy muutama turha neliö. Meidän mielestä turha, edelleenkin kun se sinun mielipide ei ole mikään totuus...
Pakko vielä kysyä, että jos olisitte joutuneet rakentamaan täysin velkarahalla niin kuinka paljon olisitte tinkineet kustannuksista?

"Puun takaa"
[QUOTE="poikia3";28403355]Pakko kysyä sulta, miksi sun oli kirjoitettava tämä turha viesti - ihan yhtä turhaa vänkäämistä.

Se että hänellä on vain yksi lapsi ei poista sitä faktaa, että olohuone on tosi huonosti sisustettavissa![/QUOTE]

Hyppään tähän keskusteluun nyt uuten ihan puun takaa. Mutta meilläkin on vain yksi lapsi ja enempää ei tule. Tuo talo olisi meille aivan unelma. Tuohon olkkarin vieressä olevaan makkariin laittaisin kauniit lasipariovet ja sinne kirjastohuoneen, johon voisi tulla telkkari. En tykkää telkkarista olohuoneessa. Löydän tuosta olohuoneesta heti pianolle paikan, kapealle ja korkealle lasivitriinille ja sohvalle. Sohvan ja tuolitkin saisin kauniisti tuonne. Mun mielestä tuo olkkari on helppo sisustaa!

Makuuhuonesiin ei tule telkkaria mun elinaikanani. Ei yhteenkään makkariin. Ei lapsen, eikä meidän.

"sasa"
[QUOTE="vieras";28403358]Jopa meidän "minitalosta" ( se alle 120 neliötä) löytyy muutama turha neliö. Meidän mielestä turha, edelleenkin kun se sinun mielipide ei ole mikään totuus...
Pakko vielä kysyä, että jos olisitte joutuneet rakentamaan täysin velkarahalla niin kuinka paljon olisitte tinkineet kustannuksista?[/QUOTE]

Ei sitä rahaa rakentaessa levitetty hintoja miettimättä, vaan hintaa,laatua ja tarkoituksenmukaisuutta pohdittiin kaikessa materiaalihankinnassa ja tekniikassa.

Jos taas tarkoitat neliöitä, niin ei yhtään. Emme halunneet pilata merenrantatonttia millään pakettitalolla tai älvärin parakilla. Arkkitehdin kanssa pidettiin monta palaveria kun taloa rantaan mallattiin. Tontille voi rakentaa vain kerran, siinä ei saa epäonnistua, varsinkin kun vapaita rantoja ei lisää tule kuten pakettitalopeltoja.

"poikia3"
[QUOTE="vieras";28403098]Niin kuin sanoin, meillä on avaraa ja valoista meidän mielestä mutta neliöt on käytetty yhteisiin tiloihin eli keittiöön ja olohuoneeseen :) Mä en ikinä haluaisi makkariin telkkaria. Tuolikin ois ihan turha. Meillä on meidän tarpeisiin niin kivasti säilytystilaa, että osa kaapeista on vielä tyhjillään :) Missään ei ole ahdasta, vaikka huoneet ei isoja olekaan. Ei tosiaan ole niitä hyllyjä, tuoleja ja muuta "roinaa" ympäri taloa, joka tekee paljon :) Vähän tuntuu, että täällä ei muutamat osaa ajatella kuin vaan itsensä kautta eri tilanteita. Meillä on myös VAAN 6 neliön lämmin varasto, jossa on vielä yli puolet tyhjää tilaa :)[/QUOTE]

Ei avarat yhteiset tilat muuta sitä miksikään, että myös makuuhuoneet voivat olla tilavia. Millä on tilava olohuone-ruokailuhuone yhdistelmä, itse keittiö on tosi pieni, mutta sielläkin mahtuu tekemään kaiken tarpeellisen. Meillä on alakerrassa neliöitä 62, täällä on olohuone, keittiö, ruokailutila, yksi makuuhuone, kylppäri ja eteinen. Olohuone + keittiö + ruokailutila, vievät näistä neliöistä n. 40. En tiedä minkä ikäiset teidän lapset ovat, mutta nämä meidän kolme (8-, 11- ja 16-vuotiaat) tulevat usein pelaamaan pleikkaria olohuoneeseen. Kun talossa on paikalla vaikkapa 6 poikaa yhtä aikaa, pakenen mieluusti sinne yläkerran makuuhuoneeseen katsomaan telkkaa tai lukemaan.

Etpä sinäkään tunnu osaavan ajatella sitä, että tilan käyttö tarpeet voivat olla kovin erilaisia. Meille ovat lasten kaverit aina tervetulleita, ja makuuhuoneissa ei ole riittävästi tilaa vaikkapa sitten 5:lle pojalle, sen sijaan olkkarissa on, joten saavat olla siellä.

Meillä ei muuten ole lämmintä varastoakaan lainkaan, joten kaikki on säilytettävä näissä talon neliöissä. Kylmä varasto meillä on, ja se on täynnä pulkista, suksista, kelkoista, lapioista jne. Tai talvella pyöristä.

Ei meilläkään hirmuisesti neliöitä ole, 95,5 meille viidelle. Mutta ne on käytetty tässä asunnossa viisaasti. Meillä on tosiaan avaruuden tuntua joka huoneessa, paitsi eteisessä, pesutiloissa ja keittiössä.

"vieras"
Jos tilaa on 260 neliötä ja huonekaluja ns. normaalisti, niin aika autiota on. Avaraa toki :D

Mutta joo, merenrantatontti kertookin jo jotain. Eli talo on rakennettu myös statussymboliksi.

Helluna
[QUOTE="sasa";28403438]Ei sitä rahaa rakentaessa levitetty hintoja miettimättä, vaan hintaa,laatua ja tarkoituksenmukaisuutta pohdittiin kaikessa materiaalihankinnassa ja tekniikassa.

Jos taas tarkoitat neliöitä, niin ei yhtään. Emme halunneet pilata merenrantatonttia millään pakettitalolla tai älvärin parakilla. Arkkitehdin kanssa pidettiin monta palaveria kun taloa rantaan mallattiin. Tontille voi rakentaa vain kerran, siinä ei saa epäonnistua, varsinkin kun vapaita rantoja ei lisää tule kuten pakettitalopeltoja.[/QUOTE]

Kovin fiksu et ole. Et vaikuta kovin älykkäältä ihmiseltä.

[QUOTE="poikia3";28403448]Ei avarat yhteiset tilat muuta sitä miksikään, että myös makuuhuoneet voivat olla tilavia. Millä on tilava olohuone-ruokailuhuone yhdistelmä, itse keittiö on tosi pieni, mutta sielläkin mahtuu tekemään kaiken tarpeellisen. Meillä on alakerrassa neliöitä 62, täällä on olohuone, keittiö, ruokailutila, yksi makuuhuone, kylppäri ja eteinen. Olohuone + keittiö + ruokailutila, vievät näistä neliöistä n. 40. En tiedä minkä ikäiset teidän lapset ovat, mutta nämä meidän kolme (8-, 11- ja 16-vuotiaat) tulevat usein pelaamaan pleikkaria olohuoneeseen. Kun talossa on paikalla vaikkapa 6 poikaa yhtä aikaa, pakenen mieluusti sinne yläkerran makuuhuoneeseen katsomaan telkkaa tai lukemaan.

Etpä sinäkään tunnu osaavan ajatella sitä, että tilan käyttö tarpeet voivat olla kovin erilaisia. Meille ovat lasten kaverit aina tervetulleita, ja makuuhuoneissa ei ole riittävästi tilaa vaikkapa sitten 5:lle pojalle, sen sijaan olkkarissa on, joten saavat olla siellä.

Meillä ei muuten ole lämmintä varastoakaan lainkaan, joten kaikki on säilytettävä näissä talon neliöissä. Kylmä varasto meillä on, ja se on täynnä pulkista, suksista, kelkoista, lapioista jne. Tai talvella pyöristä.

Ei meilläkään hirmuisesti neliöitä ole, 95,5 meille viidelle. Mutta ne on käytetty tässä asunnossa viisaasti. Meillä on tosiaan avaruuden tuntua joka huoneessa, paitsi eteisessä, pesutiloissa ja keittiössä.[/QUOTE]

Meillä taas ei tulisi kuuloonkaan, että olohuoneessa olisi telkkari, saati että siellä olisi joku lapsilauma pelaamassa. Meillä olohuone on juhlahuone.

"vieras"
Meillä taas ei tulisi kuuloonkaan, että olohuoneessa olisi telkkari, saati että siellä olisi joku lapsilauma pelaamassa. Meillä olohuone on juhlahuone.
Useinkin juhlia sitten, kun sitä varten on huone oltava?

Tämä juuri on minusta se ongelma. Halutaan eriyttää koti niin, että siellä on kaikelle ja kaikille oma huone. Miksi? Miksi "lapsilauma" olohuoneessa on ongelma? Miksi television katselulle olisi oltava oma huoneensa?

Omassa kotikunnassa näiltä "pakettitalopelloilta" löytyy kyllä ihan kaikenlaisia taloja.
Kaikenlaiset ihmiset rakentavat eri tyyppisiä taloja.

Mun mielestä on todella ala-arvoista puhua toistein kodeista parakkeina. Oikeasti. Häpeä.

• Tykkää
Reactions: jenttu
Olohuone on meillä sellainen aina siisti huone, jossa minä olen saanut toteuttaa sisustusunelmaani.
Siellä on iso kristallikruunu katossa, valkoinen sohva, ulkomailta tilatut persoonalliset tuolit, iso vitriini ja valkoinen suuri yli 100v vanha piano.

Meillä on telkkarihuone erikseen.

poikia 3
Tuo olohuonehan (tuossa pihlaja 136) on helppo sisustaa! Mä tekisin helposti sisustussuunnitelman tuohon.. Montakin.
Kerro mulle mihin sijoitat siinä satojen tai jopa tuhansien kirjojen kirjahyllyn? Entä missä kaikkialla on tv:lle paikka?

Se, että joku ei tarvitse jotakin ei tarkoita, etteikö talon seuraava asukas mahdollisesti tarvitsisi. Mulla oli omakotitalossani hyvinkin tuon kaltainen olohuone, jonka ongelmat tajusin vasta, kun minulla oli se. Olohuone jatkui ruokailuhuoneesta, siitä oli pariovet makuuhuoneeseen, ja muilla 'seinillä' ikkunoita. Vaikka niistä tuli valoa, ja tila oli avara ja ihana - se oli silti aivan kammottava sisustettava.

"Laura"
Kerro mulle mihin sijoitat siinä satojen tai jopa tuhansien kirjojen kirjahyllyn? Entä missä kaikkialla on tv:lle paikka?

Se, että joku ei tarvitse jotakin ei tarkoita, etteikö talon seuraava asukas mahdollisesti tarvitsisi. Mulla oli omakotitalossani hyvinkin tuon kaltainen olohuone, jonka ongelmat tajusin vasta, kun minulla oli se. Olohuone jatkui ruokailuhuoneesta, siitä oli pariovet makuuhuoneeseen, ja muilla 'seinillä' ikkunoita. Vaikka niistä tuli valoa, ja tila oli avara ja ihana - se oli silti aivan kammottava sisustettava.
Suurin osa ei nykypäivänä halua telkkaria olohuoneeseen. Se on itseasiassa harvinaista. Tosin kyllä tohon olkkariin telkkarin sijoittaisi helposti. Tuon talon minä nään yksilapsiselle perheelle, johon saisi juurikin kauniisti kirjasto/telkkarihuoneen.

"Unelmia"

Meillä tulisi tuosta olkkarin viereisestä huonesta kirjastohuone, johon tulisi kirjoja ja telkkari. Mä en pidä kauheaa kirjamäärää kovin esteettisinä, joten veisin osan käyttöullakolle, jonne voisin rakentaa hylllyjä kirjoille. Meillä luetaan kyllä paljon. Kirjoja en vaan siis kovin esteettisinä pidä.
Telkkari ei missään olosuhteessa tulisi olkkariin tai makkareihin.

"vieras"
[QUOTE="poikia3";28403448]Ei avarat yhteiset tilat muuta sitä miksikään, että myös makuuhuoneet voivat olla tilavia. Millä on tilava olohuone-ruokailuhuone yhdistelmä, itse keittiö on tosi pieni, mutta sielläkin mahtuu tekemään kaiken tarpeellisen. Meillä on alakerrassa neliöitä 62, täällä on olohuone, keittiö, ruokailutila, yksi makuuhuone, kylppäri ja eteinen. Olohuone + keittiö + ruokailutila, vievät näistä neliöistä n. 40. En tiedä minkä ikäiset teidän lapset ovat, mutta nämä meidän kolme (8-, 11- ja 16-vuotiaat) tulevat usein pelaamaan pleikkaria olohuoneeseen. Kun talossa on paikalla vaikkapa 6 poikaa yhtä aikaa, pakenen mieluusti sinne yläkerran makuuhuoneeseen katsomaan telkkaa tai lukemaan.

Ei meilläkään hirmuisesti neliöitä ole, 95,5 meille viidelle. Mutta ne on käytetty tässä asunnossa viisaasti. Meillä on tosiaan avaruuden tuntua joka huoneessa, paitsi eteisessä, pesutiloissa ja keittiössä.[/QUOTE]

Minä ymmärrän vallan mainiosti, että on niitä jotka elää tavararöykkiön keskellä, on niitä jotka viihtyy isoissa tiloissa mutta en ymmärrä sitä, kun joidenkin mielestä tilaa EI VOI OLLA liikaa tai että "pieneen" makkariin ei mahdu sitä ja tätä, kun _heillä_ ei mahdu. Tässä ketjussa on monet kertoneen omista elämäntavoistaan ja tiloistaan ja joka kerta sun on tultava sanomaan, että NIIN MUTTA KUN MEILLÄ. Mä en ymmärrä että miksi :D Mun mielestä 95 neliön asunnossa 17 neliön makkari olisi todella, todella hölmöä ellei se ole kahdelle lapselle mutta en mä nyt käy sitä arvostelemaan mikä sinusta on kivaa. Ja 95 neliötä kahdessa tasossa on vielä pienemmän oloinen kuin yhdessä tasossa, mutta sehän on tärkeintä että te viihdytte :)
Putosin kyllä ihan totaalisesti kärryiltä tuossa pleikkari-lasten kaverit on aina tervetulleita. Ööh...? Ja kuvittelet että muilla ei ole näin, koska? Meillä ei edes ole pleikkaria tällä hetkellä, kasvaa varmaan lapset kieroon :D Mutta sitten jos / kun on niin saavat omassa huoneessaan pelata. Yhteisiin tiloihin panostetitin juuri siksi, että toivon mukaan porukka viihtyy sitten niissä, mutta yksikin päivä kotiin tullessa pojan pienestä huoneesta tuli varmaan 8 jannua että hyvinhän nuo mahtuivat. Ja yökyläläisiä on usein ja kaverit aina tulleita, vaikka pienet makkarit onkin..?! :D:D

kerrostalokaksio 48 neliötä, 2+1+pieni koira ja hyvin mahdutaan. hämmentävää miten paljon jotkut tuntuu tarttevan tilaa o_O vaikkakin varmaan kunhan poika kasvaa niin pitää ruveta lisätilaa jossain vaiheessa miettimään.

"sasa"
[QUOTE="vieras";28403473]Minä olenkin kyllä inssi, enkä arkkitehti. Ehkä siksi en osaa arvostaa isoja neliöitä, vaan olen kiinnostuneempi toimivuudesta.[/QUOTE]

Meistä talossa pitää olla jotain arkkitehtuurista klangia sen sijaan, että rationalisoidaan kaikki tyyliin työtehoseura. Jos talosta tehdään suorakaiteen muotoinen, niin eipä siihen oikein mitään ole tehtävissä. Puolikaarierkkeri ei oikein riitä herättämään mielenkiintoa ja uteliaisuutta. Tiedämme, että talomme ei ole läheskään kaikille, onhan siinä esim. 16 kulmaa, mutta meistä sitä on nautintoa asua ja elää.

DaLin harmailee
[QUOTE="poikia3";28403559]Toivottavasti teillä on joku tila, mihin se lapsilauma on tervetullut, meillä kun huoneita on vain 4. Niin tosiaan olohuone on myös lasten käytössä.[/QUOTE]

On joo. Lasten omat huoneet. Telkkarihuoneessa voivat myös katsoa leffoja, pelata yms.

"poikia3"
[QUOTE="Laura";28403530]Suurin osa ei nykypäivänä halua telkkaria olohuoneeseen. Se on itseasiassa harvinaista. Tosin kyllä tohon olkkariin telkkarin sijoittaisi helposti. Tuon talon minä nään yksilapsiselle perheelle, johon saisi juurikin kauniisti kirjasto/telkkarihuoneen.[/QUOTE]

Todellisuudessa kuitenkin yli 90 prosenttia tuon talon hankkivista, näillä talojen hinnoilla, on 2-lapsisia perheitä.

Ja kyllä siihen olkkariin sijoittaa telkkarin, mä kysyinkin sille telkkarille vaihtoehtoisia sijoituspaikkoja,

"sasa"
[QUOTE="vieras";28403449]Jos tilaa on 260 neliötä ja huonekaluja ns. normaalisti, niin aika autiota on. Avaraa toki :D

Mutta joo, merenrantatontti kertookin jo jotain. Eli talo on rakennettu myös statussymboliksi.[/QUOTE]

En mä tätä kenellekään puolitutulle livenä mainosta. Pääsee paljon helpommalla. Lisäksi harkitsen ja rajaan tarkkaan, ketä kotiimme kutsumme, pidän matalasta profiilista asumisestamme tuttujen ja ystävien kesken. Pääsee helpommalla ja vähemmällä taivastelulla ja ihmettelyllä.

"liinuleenu"
http://www.sisustusblogi.fi/valkoinen-kylpy/ Tuossa ylimmässä kuvassa on hiukan sitä tyyliä olohuone, jollainen meillä on. Meillä on vähän vähemmän tavaraa, sekä tilaan sopiva tehostetapetti.

Tuollainen olohuonen pitää MINUN mielestäni olla. Tyyli voi olla erilainen, mutta sellainen aina siisti "juhlahuone".

Yhteistyössä