Miksi se noin 120-neliöinen ok-talo on muka pieni?!

• Viestiketjun aloittaja Varpukka
  • Ensimmäinen viesti
"Auri"
Meiille tulee tämä talo. Moni on moittinut pohjaratkaisua. Emme osanneet kauppojen tehdessä huomioida monia juttuja ja pikkaisen kaduttaa, mutta onneksi ehdimme tehdä muutoksia.

http://www.jamera.fi/tutustu_jameran_talomalleihin/talomallistot/talomalli/?category=4&talomalli=27

Jämerä meilläkin
[QUOTE="Auri";28402779]Meiille tulee tämä talo. Moni on moittinut pohjaratkaisua. Emme osanneet kauppojen tehdessä huomioida monia juttuja ja pikkaisen kaduttaa, mutta onneksi ehdimme tehdä muutoksia.

Talomalli | Jämerä[/QUOTE]

Jämerän taloissa on aina huonot pohjaratkaisut. Kannattaa suunnitella itse.

Riippuu niin miten neliöt on sijoiteltu. Meillä vanha (rakennettu 20-luvulla, laajennettu 50-luvulla) talo 110 neliötä, kahdessa tasossa. Menettelee nyt kun meitä on 2+2 mut jää pieneksi syksyllä kun 2+3, alakerrassa k+oh+mh+vh+wc, yläkerrassa 1mh+sauna. Tällähetkellä nukumme koko sakki tuolla uläkerran isossa huoneessa, ja tulemme nukkumaan kolmosen synnyttyäkin. Suurimman hankaluuden aiheuttaa lähinnä se että makuuhuoneet on eri kerroksissa, ja niitä saisi olla yksi enemmän.

"vieras"
[QUOTE="sasa";28402649]Miten ihmeessä jonkun mielestä alle 13 neliöinen makkari voi olla liian iso? Pidät ilmeisesti siitä, että mitään ylimääräistä tilaa ei kapeiden kulkuväylien lisäksi jää? Kivaa nukkua vaatehuoneessa?[/QUOTE]

Makkarissamme on sänky ja vaatekaappi ja monta neliötä tyhjää tilaa, joka on _minusta_ ihan turhaa. Pari neliötä saisi ottaa huoletta pois. Ja kiitos kysymästä, hyvin maistuu uni. Vaatehuoneemme on tosin VAIN :)D) reilut 2 neliötä ja niitä on 1. Neliöitä alle 120 ja meidän makuun on oikein avaraa ja todella valoista. Kaikki kun ei ole tavarahamstereita ;)

"poikia3"
[QUOTE="haaveita";28402610]Minä taas näen tuon talon täydellisenä. Meillä ei kyllä ole varaa omakotitaloon vielä vuosiin. Jos saisin jostakin rahat, niin tuo talo olisi ihan unelmien talo jopa. Meitä on vain 2+1. Eli yksi makkari jäisi meillä kirjastoksi. Mä en halua olohuoneeseen telkkaria. Mä laittaisin tuohon olohuoneeseen jonku hulppean, kauniin, elegantin kulmasohvan, ehkäpä jonkun kauniin senkin, iso kattokruunu ja sitten joku persoonallinen nojatuoli joukkoon.
Mä laittaisin toisen suihkun myös (se ei varmasti ole ongelma tuohon taloon). Vaatehuone on ihan tilava ja lapsen huoneeseen tulisi varmaan yksi kaappi vielä tuohon jatkoksi.
Käyttöullakkohan toisi 20 neliön vaatehuoneen lisää.[/QUOTE]

Niin, sanoin talon olevan pienelle perheelle varmasti sopivan, ei isommalle. Ja yhden omakotitalon rakentaneena osaan kyllä katsoa taloa sillä silmällä, että osaan ajatella siihen myös muutoksia. Mutta olohuoneessa on ikkunoita, kulkua makuuhuoneeseen keittiöön kahta reittiä ja eteiseen. Todellakin haasteellinen sisustettava 5-henkiselle perheelle. 2 nuorinta joutuisivat jakamaan makuuhuoneen, ja nyt pienemmässä kodissamme heillä on 15 neliöinen makuuhuone.

Eli ei kyllä ole kovin täydellinen talo.

Käyttöullakko ei myöskään ole päivittäiskäyttöinen vaatehuone. Kausivaatteet sinne toki voi säilöä. Mutta jos 3 lapsen tavaroita rupeaa ottamaan esiin. Niin laittappa tuohon ne vaatteet. 3 lapsen luistimet, monot, kypärät, pyöräilykypärät. Kilpauintia harrastavalla pojalla on vinot pinot uikkareita, uimalakkeja, uimalaseja, pullaria jne.

Ei tosiaan mahtuisi vaatteet ahtamallakaan ja tässä kohtaa jo oletan, että kodinhoitotilaan mahtuisi kaikki pyyhkeet ja lakanat. Sekään oletus ei aina ole totta.

"vieras"
[QUOTE="poikia3";28402938]Niin, sanoin talon olevan pienelle perheelle varmasti sopivan, ei isommalle. Ja yhden omakotitalon rakentaneena osaan kyllä katsoa taloa sillä silmällä, että osaan ajatella siihen myös muutoksia. Mutta olohuoneessa on ikkunoita, kulkua makuuhuoneeseen keittiöön kahta reittiä ja eteiseen. Todellakin haasteellinen sisustettava 5-henkiselle perheelle. 2 nuorinta joutuisivat jakamaan makuuhuoneen, ja nyt pienemmässä kodissamme heillä on 15 neliöinen makuuhuone.

Eli ei kyllä ole kovin täydellinen talo.

Käyttöullakko ei myöskään ole päivittäiskäyttöinen vaatehuone. Kausivaatteet sinne toki voi säilöä. Mutta jos 3 lapsen tavaroita rupeaa ottamaan esiin. Niin laittappa tuohon ne vaatteet. 3 lapsen luistimet, monot, kypärät, pyöräilykypärät. Kilpauintia harrastavalla pojalla on vinot pinot uikkareita, uimalakkeja, uimalaseja, pullaria jne.

Ei tosiaan mahtuisi vaatteet ahtamallakaan ja tässä kohtaa jo oletan, että kodinhoitotilaan mahtuisi kaikki pyyhkeet ja lakanat. Sekään oletus ei aina ole totta.[/QUOTE]

Pakko kysyä, että mikä tarve sulla on inttää vastaan tälle vastaajalle jonka mielestä talo olisi heille täydellinen? Hällä 1 lapsi, sulla 3 joten turhaa vänkäämistä.

"poikia3"
[QUOTE="vieras";28402896]Makkarissamme on sänky ja vaatekaappi ja monta neliötä tyhjää tilaa, joka on _minusta_ ihan turhaa. Pari neliötä saisi ottaa huoletta pois. Ja kiitos kysymästä, hyvin maistuu uni. Vaatehuoneemme on tosin VAIN :)D) reilut 2 neliötä ja niitä on 1. Neliöitä alle 120 ja meidän makuun on oikein avaraa ja todella valoista. Kaikki kun ei ole tavarahamstereita ;)[/QUOTE]

Aina ei ole kyse siitä, että ollaan tavarahamstereista, jos nauttii avaruudesta ja tilasta. Minä nautin myös siitä, että voin mennä makkariimme katsomaan telkkaria, jos pojat pelaavat olohuoneessa. Meillä on siis pieni telkkari makkarissamme ja yksi nojatuoli - eli siellä voi katsoa tv:tä rauhassa. Meidän makuuhuoneemme on 17 neliötä, iso osa tilasta on tosin matalaa. Mutta makkarissa ei ole kyllä neliötäkään ylimääräistä tilaa. On sänky ja yöpöydät, lipastoja, sillä asunto on pieni 95,5 neliötä, ja meitä on siis 5. Meidän makuuhuoneessamme säilytetään omien vaatteidemme lisäksi liinavaatteita, pyyhkeitä ja kuopuksen vaatteet. Nojatuolin lisäksi siellä on pieni pöytä nojatuolin vieressä, nojatuolissa voi telkkarin katselun lisäksi lukea. Meillä on myös työpöytä makkarissamme, meillä kun tehdään myös etätöitä.

didii
No, kyllä tuo tuntuis aivan kamalta muuttaa 120m2 taloon, se kun olisi 80m2 pienempi kuin tämä meidän nykyinen. Meitä 2+1 (ihan just 2+2) sekä 2 isoa koiraa ja asutaan 200m2 ok-talossa eikä tilaa ole kyllä yhtään liikaa. On ihanan avarat oh+keittiö+ruokatila, sopivat makkarit, tilavat pesu- ja saunatilat ja lisäks iso harrastehuone. Pienempään ei ikinä muutettais!

"vieras"
[QUOTE="poikia3";28403037]Aina ei ole kyse siitä, että ollaan tavarahamstereista, jos nauttii avaruudesta ja tilasta. Minä nautin myös siitä, että voin mennä makkariimme katsomaan telkkaria, jos pojat pelaavat olohuoneessa. Meillä on siis pieni telkkari makkarissamme ja yksi nojatuoli - eli siellä voi katsoa tv:tä rauhassa. Meidän makuuhuoneemme on 17 neliötä, iso osa tilasta on tosin matalaa. Mutta makkarissa ei ole kyllä neliötäkään ylimääräistä tilaa. On sänky ja yöpöydät, lipastoja, sillä asunto on pieni 95,5 neliötä, ja meitä on siis 5. Meidän makuuhuoneessamme säilytetään omien vaatteidemme lisäksi liinavaatteita, pyyhkeitä ja kuopuksen vaatteet. Nojatuolin lisäksi siellä on pieni pöytä nojatuolin vieressä, nojatuolissa voi telkkarin katselun lisäksi lukea. Meillä on myös työpöytä makkarissamme, meillä kun tehdään myös etätöitä.[/QUOTE]

Niin kuin sanoin, meillä on avaraa ja valoista meidän mielestä mutta neliöt on käytetty yhteisiin tiloihin eli keittiöön ja olohuoneeseen :) Mä en ikinä haluaisi makkariin telkkaria. Tuolikin ois ihan turha. Meillä on meidän tarpeisiin niin kivasti säilytystilaa, että osa kaapeista on vielä tyhjillään :) Missään ei ole ahdasta, vaikka huoneet ei isoja olekaan. Ei tosiaan ole niitä hyllyjä, tuoleja ja muuta "roinaa" ympäri taloa, joka tekee paljon :) Vähän tuntuu, että täällä ei muutamat osaa ajatella kuin vaan itsensä kautta eri tilanteita. Meillä on myös VAAN 6 neliön lämmin varasto, jossa on vielä yli puolet tyhjää tilaa :)

"nainen"
[QUOTE="Auri";28402779]Meiille tulee tämä talo. Moni on moittinut pohjaratkaisua. Emme osanneet kauppojen tehdessä huomioida monia juttuja ja pikkaisen kaduttaa, mutta onneksi ehdimme tehdä muutoksia.

Talomalli | Jämerä[/QUOTE]

Mitä huonoa tuossa pohjaratkaisussa on? Mä ainakin tykkään tuosta.

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja öööööh;28400873:
No näin Helsinkiläisen korviin kuulostaa helvetin isolta... Täällä joillain rikkailla on varaa asua noin isoissa taloissa! :D Kaveri muutti 100m2 kerrostaloasuntoon kahden lapsen kanssa ja heillä hyvät tulot, asuntoa ihailee kaikki.

120m2 on oikeasti tosi iso, en tiedä ollaanko jossain maalla vähän hämärrytty mieleltä, ellei sitten ole joku suurperhe. :)
Samoin... Mun korviin kuulostaa isolta. Mutta helsinkiläinen minäkin.

"sasa"
Niin, kai sitä suuremmat neliöt sopivat niille joilla on suuri ego ja hillitön tarve olla kaukana perheenjäsenistään...ja rahaa tuhlata turhien neiliöiden lämmittämiseen.
Turhia neliöitä ei ole olemassakaan. Eikä kohtuullisen kokoisen talon( 260 neliötä 3-3,6metrin huonekorkeudella +49 neliöinen lämmin autotalli) lämmitys maksa kohtuuttomia kunhan valitsee sopivan lämmitysmuodon. Maalämmöllä kulut ovat reippaasti alle pari tonnia vuodessa. Sähkönkulutus 15,5t kWh/vuosi.

[QUOTE="sasa";28403220]Turhia neliöitä ei ole olemassakaan. Eikä kohtuullisen kokoisen talon( 260 neliötä 3-3,6metrin huonekorkeudella +49 neliöinen lämmin autotalli) lämmitys maksa kohtuuttomia kunhan valitsee sopivan lämmitysmuodon. Maalämmöllä kulut ovat reippaasti alle pari tonnia vuodessa. Sähkönkulutus 15,5t kWh/vuosi.[/QUOTE]
Noh, tää taitaa olla pikkasen sellanen näkökulma kymysys...eikös vaan. Kyyl meille ja mein tavaroille 200 nelkkuu ois suhteellisen turhan iso. Sellanen 100 ois ihan passeli. 5 henkeä.

"vieras"
Minulle on koulussa opetettu, että suunnitellessa pitää turhia neliöitä välttää ja panostaa pohjaratkaisuun. Minusta esim. 2+2 perheelle alkaa 150 neliötä olla jo yläraja. Mutta, jos asiakas tahtoo, niin piirränhän minä isomman... mutta rehellisyyden nimissä en tajua, mihin tarvitaan huoneita, joita ei päivittäin käytetä. Olen toki minimalisti ja vastustan tätä nykyistä kulutusmenoa vähän muutenkin, että samaan piikkiin taitaa tämä mennä.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
didii
[QUOTE="sasa";28403220]Turhia neliöitä ei ole olemassakaan. Eikä kohtuullisen kokoisen talon( 260 neliötä 3-3,6metrin huonekorkeudella +49 neliöinen lämmin autotalli) lämmitys maksa kohtuuttomia kunhan valitsee sopivan lämmitysmuodon. Maalämmöllä kulut ovat reippaasti alle pari tonnia vuodessa. Sähkönkulutus 15,5t kWh/vuosi.[/QUOTE]

Peesi! Vaikak tuo 260m2 tuntuu kyllä jo isolta :D

T: 200m2 talossa asuva

"vieras"
Millä perusteella 150m2+ talossa olis huoneita, joita ei päivittäin käytetä? Me asutaan 200m2 ja kyllä kaikkia huoneita päivittäin käytetään.
Minä lähinnä ajattelin tätä, jolla oli oli 260 neliön talo. Voisin kuvitella, että näistä neliöistä löytyy myös huoneita, jotka eivät joka päiväisessä käytössä ole.

Minä ajattelen rakentamista myös siltä kantilta, että se tuhlaa luonnonvaroja. Niitä ei ole ihan loputtomiin kuitenkaan. On tavallaan siis itsekästä rakentaa liian isoa, jos pienemmälläkin tulee toimeen. Yleensä tulisi.

"sasa"
[QUOTE="vieras";28403252]Minulle on koulussa opetettu, että suunnitellessa pitää turhia neliöitä välttää ja panostaa pohjaratkaisuun. Minusta esim. 2+2 perheelle alkaa 150 neliötä olla jo yläraja. Mutta, jos asiakas tahtoo, niin piirränhän minä isomman... mutta rehellisyyden nimissä en tajua, mihin tarvitaan huoneita, joita ei päivittäin käytetä. Olen toki minimalisti ja vastustan tätä nykyistä kulutusmenoa vähän muutenkin, että samaan piikkiin taitaa tämä mennä.[/QUOTE]

Ei niitä kanakoppeja tarvitsekaan suunnitella koko taloa täyteen. Tekee ihmisasumuksiksi tarkoitettuja huoneita hieman vähemmän. Meillä on 260 neliössä "vain" 5h+k+khh/vh+sauna. Siten huoneista saa mukavan avaria ja väljiä. Kaikki niistä käytössä päivittäin, olohuone ei ehkä ihan joka päivä.

"poikia3"
[QUOTE="vieras";28403019]Pakko kysyä, että mikä tarve sulla on inttää vastaan tälle vastaajalle jonka mielestä talo olisi heille täydellinen? Hällä 1 lapsi, sulla 3 joten turhaa vänkäämistä.[/QUOTE]

Pakko kysyä sulta, miksi sun oli kirjoitettava tämä turha viesti - ihan yhtä turhaa vänkäämistä.

Se että hänellä on vain yksi lapsi ei poista sitä faktaa, että olohuone on tosi huonosti sisustettavissa!

Yhteistyössä