Alkuperäinen kirjoittaja onhan ne pieniä;28401022:
No mutta onhan nuo tilat melko pieniä kaikki, mm. nuo 11 neliön makkarit (kokemusta on entisen asunnon osalta). Tuo piirroskin vielä hämää jonkin verran, mm. tuollainen vähän reilu 20m2 neliön keittiö-ruokailutila, jossa on vieläpä tuo saareke, on oikeasti tosi ahtaan oloinen.
Mittailkaapa huviksenne niitä omia huoneitanne ja huomaatte, että se mukavan kokoinen makkari onkin vähintään sen 13m2. Kyllä, kaksi neliötäkin on yllättävän paljon tuon kokoisissa huoneissa, se on 20% enemmän.
Mä olen toista mieltä. Meidän makkari nyt kerrostalossa on 11,7 neliötä ja tämä on kyllä todella tilava ja jää runsaasi ylimääräistä tilaa. Iso makkari. Toki voihan tämä huone sitten olla malliltaan sellainen, joka saa vielä enemmän tilan tuntua.
Lapsen makkari on 8,8 neliötä. Siellä ei ole vaatekaappeja, joten on sopivan kokoinen. Siellä on senkki, koulupöytä, nojatuoli, sänky ja lelukoppia. Keskelle jää leikkitilaa riittävästi. Jos huoneessa pitäisi olla vaatekaapit, niin silloin pitäisi olla neliö lisää.
Meillä on yksi käytävä täynnä vaatekaappeja ja tosi iso vaatehuone, joten tilaa on riittävästi.
Olohuone on 19 neliöinen. Siellä on sohva, kaksi nojatuolia, vitriini, tv-taso, sohvapöytä ja pieni sivupöytä. Se on avoinna käytävään, joka toki tuo lisätilaa jollain tapaa.
Huone ei ole yhtään tukkoinen ja sinne mahtuisi lisääkin kalusteita, jos haluaisi. Sohvapöydän mahtuu kiertämään vaikkapa pyörätuolilla halutessaan.
Kettiössä on paljon kaappitilaa ja erillinen tila ruokailuryhmälle. Meillä on myös eteisess hyvin kaappeja, erillinen wc, saunaan mahtuu neljä ihmistä yms.
Meillä on mun mielestä tilava asunto. Ottaen vielä huomioon, että olen oikea himoshoppailija kamaa on paljon. Toki tässä asunnossa on poikkeuksellisen järkevä pohjaratkaisu ja säilytystilaa kerrostaloasunnoksi hulppeasti.
Ainut mitä kaipaan lisään olisi erillinen telkkarihuone. En tykkää, että telkkari on olohuoneessa. Haluaisin myös kodinhoitohuoneen ja sinne kurasisäänkäynnin. Muuten en lisätilaa kaipaa. Eli meille riittäisi 120 neliötö hyvin.
Neliöitä taitaa olla rapiat 80.