Miksi sait selkäsaunan?

  • Viestiketjun aloittaja Ida
  • Ensimmäinen viesti
v
muutaman kerran oon saanut.
yhden kerran sain sen takia kun pihasta ei saanut lähteä pois, mutta lähdin pyörällä keskustaan..tais äiti pelästyä pahemman kerran :ashamed:
 
Monista syistä. Useimmiten kuitenkin ilman syytä ja turpiin.

Yhdenkin kerran hain vain äitini pois rekan edestä ja tulin piestyksi. Ja useamman kerran satuin vain tielle. Joskus myös kun en käskystä lakannut itkemästä. Pari kertaa otin veljen puolesta.
 
muistel ajal
Rikoin jatkuvasti kotiintuloaikaa.. Se oli kello 18.00 ja tulin jatkuvasti 22.00 tai jopa 23.00! Olin 7-9 vuotias ja muistaakseni aika välinpitämätön aikuisia kohtaan. Mulle kyllä koitettiin kaikkia muita kurinpitotoimenpiteitä.. Mutta oon aina ollut villi.

En hirmu usein saanut selkääni. Kerran sain syyttäkin selkääni ja sitä en unohda.. Mun veli oli rääkännyt mua ja huusin ja itkin niin että talo raikas. Sain siitä selkääni.

Oottepas te muut saaneet turhista jutuista selkäänne.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Mä sain siksi jos en osannu tehdä läksyjä kysymättä neuvoa. Erityisesti matikka oli semmonen. Eli muutaman vuoden ajan lähes päivittäin.
Et sentään tosissasi ole :eek: vai mitä nyt tarkoitat selkäsaunalla?
 
Rukoilijasirkka
Joskus, kun en syönyt ruokaa mukisematta, koska se oli paskan makuista. Olin alle kouluikäinen, koska olin seurakunnan lastenleirillä äidin mukana, en siis vielä leiriläisenä, kun se oli keittiöllä. Oikea syy oli vissiin se, että kävin hermoille.

Joskus siksi, että menin ilman kenkiä ulos.

Tai kun söin kyniä, tai kynsiä.

Tai kun sanoin takaisin. Useimmiten siitä, että sanoin takaisin ja yhä silti sanon, eli ei tepsinyt.

En muista yhtä ainutta järkevää syytä, selkään sain useita kertoja, vaikka en laskisi niitä kertoja kun vaan tönäistiin tai heitettiin huoneen poikki tai revittiin. Jälkikäteen äiti luonnehti minua kiltiksi lapseksi.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Mä sain siksi jos en osannu tehdä läksyjä kysymättä neuvoa. Erityisesti matikka oli semmonen. Eli muutaman vuoden ajan lähes päivittäin.
Et sentään tosissasi ole :eek: vai mitä nyt tarkoitat selkäsaunalla?
Tutulta kuulostaa, varsinkin, jos ei sitten tajunnut niitä neuvoja, joita sai. Mulla on luultavasti jonkin sortin keskittymishäiriö ja mun arvosanat oli huonoja koulussa. Helpompaa oli valehdella, että läksyt on jo tehty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Mä sain siksi jos en osannu tehdä läksyjä kysymättä neuvoa. Erityisesti matikka oli semmonen. Eli muutaman vuoden ajan lähes päivittäin.
Et sentään tosissasi ole :eek: vai mitä nyt tarkoitat selkäsaunalla?
Kyllä vaan olen :/ Eli sitä, että isä haki vyön kaapista tai nykäsi housuista ja veteli sillä perspuolelle niin kauan että itkien huusin että "kyllä mä nyt osaan, kyllä mä nyt osaan!"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Joskus, kun en syönyt ruokaa mukisematta, koska se oli paskan makuista. Olin alle kouluikäinen, koska olin seurakunnan lastenleirillä äidin mukana, en siis vielä leiriläisenä, kun se oli keittiöllä. Oikea syy oli vissiin se, että kävin hermoille.

Joskus siksi, että menin ilman kenkiä ulos.

Tai kun söin kyniä, tai kynsiä.

Tai kun sanoin takaisin. Useimmiten siitä, että sanoin takaisin ja yhä silti sanon, eli ei tepsinyt.

En muista yhtä ainutta järkevää syytä, selkään sain useita kertoja, vaikka en laskisi niitä kertoja kun vaan tönäistiin tai heitettiin huoneen poikki tai revittiin. Jälkikäteen äiti luonnehti minua kiltiksi lapseksi.
Ei siitä jumalasta ollut sitten teille apua...
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Mä sain siksi jos en osannu tehdä läksyjä kysymättä neuvoa. Erityisesti matikka oli semmonen. Eli muutaman vuoden ajan lähes päivittäin.
Et sentään tosissasi ole :eek: vai mitä nyt tarkoitat selkäsaunalla?
Kyllä vaan olen :/ Eli sitä, että isä haki vyön kaapista tai nykäsi housuista ja veteli sillä perspuolelle niin kauan että itkien huusin että "kyllä mä nyt osaan, kyllä mä nyt osaan!"
Kamala sentään!! Miten voi olla koulussa, jos on saanut usean selkäsaunan saman viikon aikana...
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Joskus, kun en syönyt ruokaa mukisematta, koska se oli paskan makuista. Olin alle kouluikäinen, koska olin seurakunnan lastenleirillä äidin mukana, en siis vielä leiriläisenä, kun se oli keittiöllä. Oikea syy oli vissiin se, että kävin hermoille.

Joskus siksi, että menin ilman kenkiä ulos.

Tai kun söin kyniä, tai kynsiä.

Tai kun sanoin takaisin. Useimmiten siitä, että sanoin takaisin ja yhä silti sanon, eli ei tepsinyt.

En muista yhtä ainutta järkevää syytä, selkään sain useita kertoja, vaikka en laskisi niitä kertoja kun vaan tönäistiin tai heitettiin huoneen poikki tai revittiin. Jälkikäteen äiti luonnehti minua kiltiksi lapseksi.
Ei siitä jumalasta ollut sitten teille apua...
Minulle kyllä on ollut, vai miksi luulet, että olen äidin kanssa erittäin hyvissä väleissä?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Mä sain siksi jos en osannu tehdä läksyjä kysymättä neuvoa. Erityisesti matikka oli semmonen. Eli muutaman vuoden ajan lähes päivittäin.
Et sentään tosissasi ole :eek: vai mitä nyt tarkoitat selkäsaunalla?
Kyllä vaan olen :/ Eli sitä, että isä haki vyön kaapista tai nykäsi housuista ja veteli sillä perspuolelle niin kauan että itkien huusin että "kyllä mä nyt osaan, kyllä mä nyt osaan!"
:hug: :hug:
Sun isälle kuuluis turpaan.
 
Rukoilijasirkka
No, Swing, myönnän sulle tämän, seurakunnassa puhuttiin siihen aikaan ihan yleisesti, että on tosi jees antaa lapsille selkään. :/ Että osasyyn voin laittaa sen herran niskaan, joka tälläistä pöntöstä paasasi.

Aina kun tulee puhetta näistä selkäänannoista seurakuntalaisten kesken, sanon kyllä suureen ääneen kantani.
 
...
Mä olen kanssa saanut melkein mistä vaan...ja aika usein...Olin kuulemma kovakalloinen, eikä selkäsaunat edes auttaneet...Yleisin syy tais olla siivous, tai etten siivonnut tarpeeksi nopeasti tms. Jos piti liikaa ääntä etenkin vieraiden aikana tai julkisesti, niin tuli kurinpalautusta jne...kerran isä repi mun paidan rikki, kerran isäpuoli tönäisi liikkuvasta autosta ulos (oli sentään hidastanut vauhtia...), toisen kerran pysäytti auton ja repi autosta ulos. Kerran äiti heitti maton rullalla mun niskaan kun olin sotkenut sen vahingossa ja siivosin silloin siis lattiaa samasta sotkusta. Kerran kun olin pieni lapsi vielä ja olin "vallaton" vieraiden aikana, eli en pysynyt kiltisti paikoillani hiljaa, isä vei mut omaan huoneeseen ja hakkas ovea kiinni vihaisena, eikä ymmärtänyt että sormeni olivat välissä. Tietenkin yksi sormista murtui. Sillä kertaa en tainnut muuta kurinpalautusta saada (kun kerran oli vieraitakin)...

Vanhemmat on molemmat myöntäneet tehneensä virheitä kasvatuksessa.
Isäpuolen kanssa en ole keskustellut asiasta sen jälkeen kun äiti hänestä erosi, enkä tosiaan kaipaa kyseistä henkilöä. Mm. siksi kun täytin 16 naureskeli kaverilleen (alkoholisoitunut keski-ikäinen ällötys) että en ole enää sakkolihaa jne...
Onneksi kaikkea (suurinta osaa) en edes muista...
 
Mä sain kerran.
Äitin serkku tuli perheineen kylään, ja toi meille lapsille tuliaisiksi 2 hienoa sateenvarjoa, toinen violetti, ja toinen vaaleanpunainen. En enää muista, kumpi väri oli kummalle. No väärin ne värit mun mielestä oli, ja siitä hyvästä purin siskoa käsivarteen niin pahasti, et tuli ihan kunnon jäljet, ja verta vuosi kiitettävästi. Isä oli asiasta hieman eri mieltä kun minä, ja niinpä sit pinna palo ja remmi laulo :saint: Enpä enää siskoa purru sen jälkeen
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mä olen kanssa saanut melkein mistä vaan...ja aika usein...Olin kuulemma kovakalloinen, eikä selkäsaunat edes auttaneet...Yleisin syy tais olla siivous, tai etten siivonnut tarpeeksi nopeasti tms. Jos piti liikaa ääntä etenkin vieraiden aikana tai julkisesti, niin tuli kurinpalautusta jne...kerran isä repi mun paidan rikki, kerran isäpuoli tönäisi liikkuvasta autosta ulos (oli sentään hidastanut vauhtia...), toisen kerran pysäytti auton ja repi autosta ulos. Kerran äiti heitti maton rullalla mun niskaan kun olin sotkenut sen vahingossa ja siivosin silloin siis lattiaa samasta sotkusta. Kerran kun olin pieni lapsi vielä ja olin "vallaton" vieraiden aikana, eli en pysynyt kiltisti paikoillani hiljaa, isä vei mut omaan huoneeseen ja hakkas ovea kiinni vihaisena, eikä ymmärtänyt että sormeni olivat välissä. Tietenkin yksi sormista murtui. Sillä kertaa en tainnut muuta kurinpalautusta saada (kun kerran oli vieraitakin)...

Vanhemmat on molemmat myöntäneet tehneensä virheitä kasvatuksessa.
Isäpuolen kanssa en ole keskustellut asiasta sen jälkeen kun äiti hänestä erosi, enkä tosiaan kaipaa kyseistä henkilöä. Mm. siksi kun täytin 16 naureskeli kaverilleen (alkoholisoitunut keski-ikäinen ällötys) että en ole enää sakkolihaa jne...
Onneksi kaikkea (suurinta osaa) en edes muista...
Yllä on aivan kuin minun tekstiä ja isäpuoleeni en kaipaa ja tuskin tulee mitään syytä että mulla olis asiaa.. Ihmettelevät vaan kovin kun ei käydä hellä kylässä miksi kävisin kun alkaa ahditaa ja mun lapset eivät ole niin hyvin kasvatettuja että osaisivat olla hiljaa ja hengittämättä :D

Meillä mä sain ihan mistä vaan,, Jos satuin vaikka nauramaan väärällä ajalla kun katottiin telkkari niin äijää (äitin mies) se vatutti niin kovin että turpiin siinä sai.
 
pitkältikkin riippui mutsin mielialoista, jos se oli hyvällä tuulella, sain tehdä oikeastaan mitä vain, jos huonolla, turpiin saattoi tulla pelkästä olemassa olosta... :/
nooh, tietääpähän ettei sitä paskaa tarvii uudelle sukupolvelle siirtää.
 
no mä vakoilin mun äitiäni ja kerroin tiedot sitten naapurille.. siis mun äitini mukaan ja se veteli pitkin seiniä ja hakkas päätä seinään, heitteli riepoi, kisko tukasta pitkin lattiaa... äidillä mielenterveydessä pahasti vikaa. tätä oli 4-12 vuotiaasta,
 

Yhteistyössä