Miksi riisi karkasi piirakoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jojo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jojo"

Vieras
Olen monet monituiset kerran tehnyt karjalanpiirakoita tuolla samalla ohjeella. Ohjeen pitäisi siis olla kunnossa. Kun menin ottamaan piirakat uunista, yllätyksekseni puuro tuli vastaan heti luukulla. Piirakoiden kuoret olivat kyllä pysyneet muodossaan, mutta ne olivat melkein tyhjiä. Puuro on poreillut ulos kuorista, peittänyt pellin ja piirakankuoret tasaisena kerroksena ja valunut seinää pitkin uunin pohjalle ja myös muodostanut tiiviin kuoren uunin ikkunalasiin. Mitä ihmettä?

en tiedä,mutta olen huomannut että puuron pitää olla kylmää ja mielellään vielä kananmuna sotkettu sekaan,niin pysyy puurot piirakassa.niin ja jos puuro on liian tönkköä,ei saa laittaa kylmää maitoa sekaan,vaan pitää olla keitettyä ( näin minua on neuvottu)

Kananmunaa ei tuossa ohjeessani ole, joten sitä en laittanut. Enkä lisännyt puuroon yhtään maitoa. Puuro oli haaleaa, keitin sen ehkä reilua tuntia ennen kuin tein taikinan.

[QUOTE="jojo";27388951]Kananmunaa ei tuossa ohjeessani ole, joten sitä en laittanut. Enkä lisännyt puuroon yhtään maitoa. Puuro oli haaleaa, keitin sen ehkä reilua tuntia ennen kuin tein taikinan.[/QUOTE]syy voi olla osaksi tuo että puuro ei ollut kunnolla jäähtynyt... tai laitoit liian paljon tai tai... vaikea suoraan sanoa kun ei ole oikeasti nähnyt tekoa ja lopputulosta.

[QUOTE="juu";27388999]Kyllä se valuu jos ei kananmunaa laita...[/QUOTE]

Ja ei muuten valu..Monesti tehny karjalanpiirakoita ja ikinä ei ole puuro valunu ja kananmunaa en paa ikinä sekaan..
Ehkäpä se sitten on siinä,että puuro on ihan kylmää ku teen piirakoita.

[QUOTE="meriska";27389027]Kyllä vaan kananmunaa laitetaan sekaan juuri kuohumisen estämiseksi:)[/QUOTE]senkus laitat, mutta ei se sitä kuohumista estä=)
mummo vainaa ( karjalasta tullut) ei laittanut ja hyvin pysyi puuro piirakoissa.

miulle kerrottiin joskus ett se puuro pitää keittää kunnolla, eli antaa kiehua voimakkasti, ettei kuohu paistaessa. eikä kyllä oo ikinä kuohunukkaan kun noin oon tehny.

Eikä missään nimessä munaa puuron sekaan, se kuuluu keitettynä voin sekaan ja sit valmiin piirakan päälle!

Kiitos pohdinnoista. :D

Vaikea uskoa, että syy olisi munassa, kun sitä ei ole ennenkään tarvittu. Joko mun puuroni ei siis ollut kyllin kylmää tai se ei kiehunut tarpeeksi ennen haudutusta.

Positiivinen seikka on se, että ainakaan ei tullut syötyä itseään ähkyyn. :whistle:

Riisipuurolle olisi ollut kyllä muutakin käyttöä kuin vain raapia se irti uunista, mutta onpa puhdas uunikin nyt sitten.

Yhteistyössä