Miksi rasismi on stigma?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Rasismi on opittu ominaisuus.
Nykyrasismi, eli kun rasistiksi leimataan tyyliin mistä syystä tahansa, ja sitä käytetään hyötymistarkoituksessa, tämä on opetettu/opittu asia - oikea luontainen ”rasismi” tulee ihmisellä ihan luonnostaan, se on primitiivistä, että ihmiset tuntevat enemmän yhteyttä kaltaisiinsa=oma heimo oikea/parempi.

Tätä on toki yritetty kääntää meille niin, että vieras on parempi, ja vierasta pitää jopa glorifioida, sekä tätä tulee pitää etuoikeutetussa asemassa. Tämä johtaa oman heimon=kansallisen identiteetin heikkenemiseen, minkä voimme selkeästi havaita Suomessa(kin).

Nykyään on agendan vastaista pitää omaa maata/omia ihmisiä parempana suomalaisille. Saako enää olla edes ylpeästi suomalainen?
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Miksi rasismi on niin voimakas stigma, että ihmiset menevät äärimmäisyyksiin kiistäessään kaikki epäilytkin rasistisuudestaan?
Vielä 90-luvulla vastaava stigma oli neuvostovastaisuus (venäläisistä ei saanut sanoa mitään pahaa), mutta kun 90-luvun alussa Suomeen alkoi tulla mustia maahanmuuttajia, niin sitten vazzarit keksivät rasismin Iyömäaseeksi.
 
vierailija
Nykyrasismi, eli kun rasistiksi leimataan tyyliin mistä syystä tahansa, ja sitä käytetään hyötymistarkoituksessa, tämä on opetettu/opittu asia - oikea luontainen ”rasismi” tulee ihmisellä ihan luonnostaan, se on primitiivistä, että ihmiset tuntevat enemmän yhteyttä kaltaisiinsa=oma heimo oikea/parempi.

Tätä on toki yritetty kääntää meille niin, että vieras on parempi, ja vierasta pitää jopa glorifioida, sekä tätä tulee pitää etuoikeutetussa asemassa. Tämä johtaa oman heimon=kansallisen identiteetin heikkenemiseen, minkä voimme selkeästi havaita Suomessa(kin).

Nykyään on agendan vastaista pitää omaa maata/omia ihmisiä parempana suomalaisille. Saako enää olla edes ylpeästi suomalainen?
👍
 
Nykyrasismi, eli kun rasistiksi leimataan tyyliin mistä syystä tahansa, ja sitä käytetään hyötymistarkoituksessa, tämä on opetettu/opittu asia - oikea luontainen ”rasismi” tulee ihmisellä ihan luonnostaan, se on primitiivistä, että ihmiset tuntevat enemmän yhteyttä kaltaisiinsa=oma heimo oikea/parempi.

Tätä on toki yritetty kääntää meille niin, että vieras on parempi, ja vierasta pitää jopa glorifioida, sekä tätä tulee pitää etuoikeutetussa asemassa. Tämä johtaa oman heimon=kansallisen identiteetin heikkenemiseen, minkä voimme selkeästi havaita Suomessa(kin).

Nykyään on agendan vastaista pitää omaa maata/omia ihmisiä parempana suomalaisille. Saako enää olla edes ylpeästi suomalainen?
Mä ainakin oon niin ylpeästi suomalainen ettei tarvi muita yleistäen huonommiksi ajatella.

Kannattaa hiukka miettiä mitä ja mistä lukee ja katsoi jos tuntee ettei saisi olla itsensä.
 
Mä ainakin oon niin ylpeästi suomalainen ettei tarvi muita yleistäen huonommiksi ajatella.

Kannattaa hiukka miettiä mitä ja mistä lukee ja katsoi jos tuntee ettei saisi olla itsensä.
Tai ainakin kirjoitat näin.;)
Olisiko parempi, että naiset eivät saa ajaa autoa ja pidetään hunnut päässä…

Nii-i, sitähän minäkin.
Kyllä me pidämme omaa kulttuuria useiden muiden maiden kulttuuria parempana. Ja niin kuuluu ollakin.
 
Tai ainakin kirjoitat näin.
Olisiko parempi, että naiset eivät saa ajaa autoa ja pidetään hunnut päässä…

Nii-i, sitähän minäkin.
Kyllä me pidämme omaa kulttuuria useiden muiden maiden kulttuuria parempana. Ja niin kuuluu ollakin.
Huntu taitaa olla ennen pitkää tarpeen ellei halua ihosyöpää.

Mut en paremmasta tiedä. Ehkä ois hyvä ettei kukaan ajaisi autoa.

Tasa-arvon puolesta toki oon valmis vaikka taistelemaan.
 
Huntu taitaa olla ennen pitkää tarpeen ellei halua ihosyöpää.

Mut en paremmasta tiedä. Ehkä ois hyvä ettei kukaan ajaisi autoa.

Tasa-arvon puolesta toki oon valmis vaikka taistelemaan.
Eli pidät omaa kulttuuriasi parempana.
Mahdollisesti pidät myös parempana itsellesi puolisoksi suomalaista miestä verrattuna esim. afgaani mehmettiin.
 
vierailija
Vielä 90-luvulla vastaava stigma oli neuvostovastaisuus (venäläisistä ei saanut sanoa mitään pahaa), mutta kun 90-luvun alussa Suomeen alkoi tulla mustia maahanmuuttajia, niin sitten vazzarit keksivät rasismin Iyömäaseeksi.
Väitteesi ei pidä paikkaansa. 1990-luvulla eli ysärillä sai laskea raskasta ja rumaa huumoria kenestä halusi myös venäläisistä. Niinä vuosina puolisoni teki liikematkoja Talliinnaan. Sain tuliaisena kauniin hameen, jota käytän vieläkin.
Jostain vaatteestä hän sanoi, että näytän se yllä Viron laivatytöltä. Virolaisia sai silloin vähätellä. Alimpana kastissa oli venäläiset. Neuvostoliiton romahduksen jälkeen ja Suomen lamavuosina elämä Helsingissä oli vastenmielistä, rujoa ja ällöttävää. Sen aikaisissa tv-ohjelmissa näytelleet eivät arvosta tekeleitään. Neuvostoliiton ja myöhemmin Venäjän juopoille presidenteille naureskeltiin yleisesti. Ihan kivoja tyyppejä olivat nykyiseen verrattuna.
 
vierailija
Vain tyhmä (rasisti) leimaa kaikki samanmaalaiset, -uskontoiset, -väriset samaan. Me kaikki kuitenkin ollaan erilaisia. Vaikka minä ja naapurin ukko ollaan suomalaisia, me käyttäydytään ja ajatellaan ihan eri tavoin. Ja mainitsen vielä, että olen miesvaltaisella alalla töissä ja minua yritetään vähätellä koska olen nainen ja ne vähättelijät ei ole muslimeita.
 
Tottakai pidän. Kenenkään ei pidä olls niin pöljä että ottaa miehen joka ei oo se paras

Mutta se ei oo rasismia. Vain mieltymys.
Kyllä tuo nykyään rasismia on!😁

Jopa sitä pidettiin tässä hetki sitten rasismina (vieläkin?) jos ei viehäty seksuaalisesti esim. mustasta miehestä! Tämä on nimeltään seksuaalista rasismia.
Tässä selontekoa asiasta:

Itse viehätyn enemmän tummista kuin vaaleista miehistä mutta se ei kai sitten ole rasismia.😁
 
vierailija
Väitteesi ei pidä paikkaansa. 1990-luvulla eli ysärillä sai laskea raskasta ja rumaa huumoria kenestä halusi myös venäläisistä. Niinä vuosina puolisoni teki liikematkoja Talliinnaan. Sain tuliaisena kauniin hameen, jota käytän vieläkin.
Jostain vaatteestä hän sanoi, että näytän se yllä Viron laivatytöltä. Virolaisia sai silloin vähätellä. Alimpana kastissa oli venäläiset. Neuvostoliiton romahduksen jälkeen ja Suomen lamavuosina elämä Helsingissä oli vastenmielistä, rujoa ja ällöttävää. Sen aikaisissa tv-ohjelmissa näytelleet eivät arvosta tekeleitään. Neuvostoliiton ja myöhemmin Venäjän juopoille presidenteille naureskeltiin yleisesti. Ihan kivoja tyyppejä olivat nykyiseen verrattuna.
"Kari Suomalaisen kannanotot ajan ilmiöihin eivät enää saaneet aivan varauksetonta vastaanottoa, ja varsinkin hänen somaliaiheiset piirroksensa talvella 1991 saivat Hufvudstadsbladetin päätoimittajan Håkan Hellbergin vaatimaan "piirtäjän panemista aisoihin" ja piirroksia "käsiteltäviksi".[59] 28 oikeusoppinutta jätti oikeusministeriöön selvityspyynnön, loukkaavatko Karin somalipiirrokset painovapauslakia ja sisältävätkö ne kiihotusta kansanryhmää vastaan, mutta asia ei johtanut jatkotoimiin. Kari itse olisi halunnut oikeuteen, koska hän olisi ollut 1900-luvun ensimmäinen pilapiirtäjä, joka joutuu Suomessa vastaamaan töistään oikeudessa.[60]

Kesäkuussa 1991 Kari jätti paikkansa Helsingin Sanomissa, kun hänen viimeisin somaliaiheinen piirroksensa jätettiin julkaisematta. Piirroksessa poliisi Väkä sanoo kaverilleen Koukulle ”Minä vain kysyin onko heillä viisumia ja työlupaa” samalla, kun taustalla sermin takana näkyy lauma katketakseen nauravia, kalliisiin muotivaatteisiin pukeutuneita, karrikoidun kärjistävästi kuvattuja mustia miehiä. Tätä lehden johto piti sopimattomana tukena väitteille, joiden mukaan pakolaisasioihin olisi liittynyt tarkoituksellisia väärinkäytöksiä.lähde? Piirros poistettiin ladelmasta eikä sitä siis julkaistu Helsingin Sanomissa."
 

Yhteistyössä