vierailija
Miksi rasismi on niin voimakas stigma, että ihmiset menevät äärimmäisyyksiin kiistäessään kaikki epäilytkin rasistisuudestaan? Itselläni ei ole vahvaa kantaa siihen, onko rasismi hyvä vai huono asia, mutta ainakin se on luonnollinen. Ihmiset ovat aina suhtautuneet eri tavoin omiin ja muihin. Kun tarkastelen omaa ajatteluani, joudun toteamaan, että kyllähän minä jossain määrin olen rasisti. Ei minua haittaa tätä tunnustaa. Rasismi kuitenkin jää minulle asenteiden tasolle enkä esimerkiksi hyväksy ihmisten hakkaamista tai kannusta solvaamiseen etnisen muukalaisuuden perusteella. Pidän vaan hämäränä ajatusta siitä, että ihminen voisi olla suomalainen ilman juuria Suomessa. Olen siis myös etnonationalisti. En pidä itseäni pahana vaan ennen kaikkea olen rehellinen enkä hurskastele. En liioin väitä, etteikö rasismi voisi väkivaltaan taipuvaisella ihmisellä johtaa vaarallisiin ylilyönteihin. Rasistinen ajattelu ja asennoituminen pitäisi kuitenkin tunnustaa, se yhdistää ihmisiä laajasti halki koko maailman.