Miksi rasismi on stigma?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Miksi rasismi on niin voimakas stigma, että ihmiset menevät äärimmäisyyksiin kiistäessään kaikki epäilytkin rasistisuudestaan? Itselläni ei ole vahvaa kantaa siihen, onko rasismi hyvä vai huono asia, mutta ainakin se on luonnollinen. Ihmiset ovat aina suhtautuneet eri tavoin omiin ja muihin. Kun tarkastelen omaa ajatteluani, joudun toteamaan, että kyllähän minä jossain määrin olen rasisti. Ei minua haittaa tätä tunnustaa. Rasismi kuitenkin jää minulle asenteiden tasolle enkä esimerkiksi hyväksy ihmisten hakkaamista tai kannusta solvaamiseen etnisen muukalaisuuden perusteella. Pidän vaan hämäränä ajatusta siitä, että ihminen voisi olla suomalainen ilman juuria Suomessa. Olen siis myös etnonationalisti. En pidä itseäni pahana vaan ennen kaikkea olen rehellinen enkä hurskastele. En liioin väitä, etteikö rasismi voisi väkivaltaan taipuvaisella ihmisellä johtaa vaarallisiin ylilyönteihin. Rasistinen ajattelu ja asennoituminen pitäisi kuitenkin tunnustaa, se yhdistää ihmisiä laajasti halki koko maailman.
 
Hyvää pohdiskelua.

Toki me olemme rasisteja. Se on meidän ”heimoissa” sisäänrakennettu ominaisuus.
Ei kuitenkaan poissulje sitä, että ihminen on arvokas - oli minkä värinen/mallinen tahansa.
 
Emmätiä.

Se antaa mun mielestä sivistymättömän ja "pullossa kasvatetun' vaikutelman.

Kyllähän nykyihminen on -etenkin suomenkaltaisessa sivistysvaltiissa-voinut opoia, matkustaa, kokea tai ainakin lukea niin paljon että jokaisella pitäisi olla perusymmärrys siitä, että ihminen on ihminen väristä tai kansalaisuudesta riippumatta.
 
Mulle ihan sama, minkä rotuinen joku on.
Mutta mä olen avoimesti ja häpeämättä kulttuurirasisti, eli en arvosta kaikkia kulttuureja samalla tavalla. Siis: ruokien, kodin sisustamisen, pukeutumisen erot on jees, jonkinlaiset temperamenttierotkin.

Mutta esimerkkejä, joita ei mun tarvitse suvaita:
-eräs tuttu muutti Helsinkiin. Kerrostalossaan paljon mamuja, jotka pitävät älämölöä pikkutunneille ja pienetkin lapset pyörivät jaloissa. Ei, yö on varsinkin lapsilla nukkumista varten, universaalisti (joku uudenvuodenaatto poikkeuksena).
-just kesän alussa oli Iltiksen artikkeli jostain keski-Afrikan maasta jossa naiset valittivat että tekivät kaikki työt, kun miesten tehtävä oli "asioiden hoito": lautapelien pelaaminen ja höpöttäminen kaduilla.

Ehei, ei tarvitse tykätä tuommoisesta touhusta.
 
Mutta väittäisin, että yli 95 % ihmisistä on kulttuurirasisteja.

Esimerkkejä.
-liberaalit eivät arvosta konservatiiviutta. Eivät he fiilistele KD:n tai persujen vaaliteltalla ja kehu heitä mediassa kovinkaan usein, päinvastoin. Olen kuullut usein jonkun woken suusta "en voisi olla aidosti kaveria sellaisen kanssa, joka ajattelee asioista niin suppeasti." Tuo oli vielä ystävällisesti sanottu, karumpaaki tekstiä olen kuullut ja lukenut.
-kummatkaan Lähi-idän taisteluosapuolista ei arvosta toisen osapuolen uskontoa eikä kaikkea kulttuurissa.
 
Mulle ihan sama, minkä rotuinen joku on.
Mutta mä olen avoimesti ja häpeämättä kulttuurirasisti, eli en arvosta kaikkia kulttuureja samalla tavalla. Siis: ruokien, kodin sisustamisen, pukeutumisen erot on jees, jonkinlaiset temperamenttierotkin.

Mutta esimerkkejä, joita ei mun tarvitse suvaita:
-eräs tuttu muutti Helsinkiin. Kerrostalossaan paljon mamuja, jotka pitävät älämölöä pikkutunneille ja pienetkin lapset pyörivät jaloissa. Ei, yö on varsinkin lapsilla nukkumista varten, universaalisti (joku uudenvuodenaatto poikkeuksena).
-just kesän alussa oli Iltiksen artikkeli jostain keski-Afrikan maasta jossa naiset valittivat että tekivät kaikki työt, kun miesten tehtävä oli "asioiden hoito": lautapelien pelaaminen ja höpöttäminen kaduilla.

Ehei, ei tarvitse tykätä tuommoisesta touhusta.

Nimut eihän toi ole sama asia. Älämölöäminen pikkutunneilla on epäkohteliasta. Siitä saakin ärsyyntyä.

Ja yhtälaillahan suomessa usea nainen valittaa siitä kun miehet eivät tee mitään kotona.
 
Mutta väittäisin, että yli 95 % ihmisistä on kulttuurirasisteja.

Esimerkkejä.
-liberaalit eivät arvosta konservatiiviutta. Eivät he fiilistele KD:n tai persujen vaaliteltalla ja kehu heitä mediassa kovinkaan usein, päinvastoin. Olen kuullut usein jonkun woken suusta "en voisi olla aidosti kaveria sellaisen kanssa, joka ajattelee asioista niin suppeasti." Tuo oli vielä ystävällisesti sanottu, karumpaaki tekstiä olen kuullut ja lukenut.
-kummatkaan Lähi-idän taisteluosapuolista ei arvosta toisen osapuolen uskontoa eikä kaikkea kulttuurissa.

Mutta onko sekään rasismia vai tervettä (miksei epätervettäkin) omanarvontuntoa tai egoismiä?

Kai meistä jokainen ajattelee olevansa hieman parempi ja fiksumpi kuin muut kaltaisensa. Tai ainakin keskimääräistä parempi.
 
Nimut eihän toi ole sama asia. Älämölöäminen pikkutunneilla on epäkohteliasta. Siitä saakin ärsyyntyä.

Ja yhtälaillahan suomessa usea nainen valittaa siitä kun miehet eivät tee mitään kotona.
Älämölöäminen on kulttuurinen ominaisuus. Tietyissä kulttuureissa hillutaan pikkutunneille: somalikulttuuri on sellainen, ja olen yöpynyt useita kertoja venäläisissä kodeissa ja siellä pienet lapset riekkuvat 24 asti.

Eli jos otamme vaikka 100 somaliperhettä johonkin lähiöön, niin ne kerrostalot ovat levottomampia, verrattuna siihen jos ottaisimme sinne 100 filippiiniläisperhettä.
 
Mutta onko sekään rasismia vai tervettä (miksei epätervettäkin) omanarvontuntoa tai egoismiä?

Kai meistä jokainen ajattelee olevansa hieman parempi ja fiksumpi kuin muut kaltaisensa. Tai ainakin keskimääräistä parempi.
Niin, kulttuurirasismi on erittäin tervekin ominaisuus.

Tai pitäis katsoa kulttuurien vaikutuksia: missä on kerjäläisyyttä enemmän (no Usa nykyisin, mutta ei tätä ennen), missä ei saatu aikaan mitään vuosisatoihin, missä tehdään rikoksia enemmän.

Toki länsimainen kulttuuri on liian kulutuskeskeinen, etääntynyt luonnosta ja ahne.
 
Älämölöäminen on kulttuurinen ominaisuus. Tietyissä kulttuureissa hillutaan pikkutunneille: somalikulttuuri on sellainen, ja olen yöpynyt useita kertoja venäläisissä kodeissa ja siellä pienet lapset riekkuvat 24 asti.

Eli jos otamme vaikka 100 somaliperhettä pariin lähiöön, niin ne kerrostalot ovat levottomampia, verrattuna siihen jos ottaisimme sinne filippiiniläisiä.
Nii?

Silti on luonnollista että sellainen joka menee nukkumaan aikaisemmin ärsyyntyy.
Ei siihen mitään rasistista mielenlaatua tarvita.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Nii?

Silti on luonnollista että sellainen joka menee nukkumaan aikaisemmin ärsyyntyy.
Ei siihen mitään rasistista mielenlaatua tarvita.
Niin. Mutta jos hän nukkumaan mennessä mutisee kiukkuisena "mokomat somalit/romanit, olisi kivempi jos olis kerrostalo täynmä kantiksia tai kiinalaisia, taas joudun laittamaan korvatulpat", niin hän ei ole rasisti somaleita/romaneita kohtaan, koska ne ryhmät mölisee enemmän.
 
vierailija
Nimut eihän toi ole sama asia. Älämölöäminen pikkutunneilla on epäkohteliasta. Siitä saakin ärsyyntyä.

Ja yhtälaillahan suomessa usea nainen valittaa siitä kun miehet eivät tee mitään kotona.
Oletko ikinä kohdannut kohteliasta miespuolista muslimia? Minä en.

Ulkomailla ainakin nuo laumat valloittaa jalkakäytävät rintamana kävellen ja heitä joutuvat lastenvaunuja työntävät naiset väistämään ajotielle. Kas kun ovat vuohienkin alapuolella rankingissa
 
Niin. Mutta jos hän nukkumaan mennessä mutisee kiukkuisena "mokomat somalit/romanit, olisi kivempi jos olis kerrostalo täynmä kantiksia tai kiinalaisia, taas joudun laittamaan korvatulpat", niin hän ei ole rasisti somaleita/romaneita kohtaan, koska ne ryhmät mölisee enemmän.
No ei ole, ei.

Se on vain ärsyyntymistä melusta.

Muutoin mä olisin rasistinen miestäni kohtaan ku yöllä on palaa päreet ku se taas narskuttaa ja/tai kuorsaa ja mietin ostavani semsen äänieristyskapselin minne änkeän sen...
 
Oletko ikinä kohdannut kohteliasta miespuolista muslimia? Minä en.

Ulkomailla ainakin nuo laumat valloittaa jalkakäytävät rintamana kävellen ja heitä joutuvat lastenvaunuja työntävät naiset väistämään ajotielle. Kas kun ovat vuohienkin alapuolella rankingissa
Ainakin kerran viikossa. Sattuu olemaan työkaveri. Taukotuvassakin nousee seisomaan kun mä nousen pöydästä.
 
vierailija
Älämölöäminen on kulttuurinen ominaisuus. Tietyissä kulttuureissa hillutaan pikkutunneille: somalikulttuuri on sellainen, ja olen yöpynyt useita kertoja venäläisissä kodeissa ja siellä pienet lapset riekkuvat 24 asti.

Eli jos otamme vaikka 100 somaliperhettä johonkin lähiöön, niin ne kerrostalot ovat levottomampia, verrattuna siihen jos ottaisimme sinne 100 filippiiniläisperhettä.
Kyllä maahanmuuttajien alueilla asuvat suomalaiset alkoholistitkin pitävät melua örveltäessään.
 

Yhteistyössä