Miksi rasismi on stigma?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
#48 En muista Kari Suomalaisen 1900-somalipiirroksia vaikka luin siihen aikaan Hesarin aina lähes kannesta kanteen. Tykkäsin somaleista silloin kun he asuivat kaupunginosassani. Osa heistä kai muutti takaisin kotimaahansa. Mukava somalien puheensorina sähköjunassa, kun selvitin työmatkaani. Se on jäänyt heistä eniten mieleeni. Pakinoitsija Pii oli suosikkini. Kävimme kerran venematkalla vierailemassa Karin sukutilalla. Sen muistan, että hänen viimeiset vuodet olivat erittäin raskaat lähiomaisille. Karilla oli ongelmia, jotka söivät läheisten jaksamista.
Tämän päivän Hesarissa on kolumni, jonka kirjoittaja muistelee piirtämäänsä pilapiirrosta Päivi Räsäsestä. Valikoiva lähimmäisenrakkaus on osuva termi Päivin kristillisyydelle.
Tällä palstalla nimimerkki Palstapesu käyttää luultavasti rasistista ilmaisua ”Aakkosväki.” En tosin tiedä mitä hän sillä sanalla tarkoittaa. Maahanmuuttajia vai ay-väkeä? Persuilla on oma sanastonsa ja slanginsa, johon en halua perehtyä. Opiskelen mieluummin vaikka jonkun suomensukuisen, jo kuolleen kielen.
 
vierailija
"Kari Suomalaisen kannanotot ajan ilmiöihin eivät enää saaneet aivan varauksetonta vastaanottoa, ja varsinkin hänen somaliaiheiset piirroksensa talvella 1991 saivat Hufvudstadsbladetin päätoimittajan Håkan Hellbergin vaatimaan "piirtäjän panemista aisoihin" ja piirroksia "käsiteltäviksi".[59] 28 oikeusoppinutta jätti oikeusministeriöön selvityspyynnön, loukkaavatko Karin somalipiirrokset painovapauslakia ja sisältävätkö ne kiihotusta kansanryhmää vastaan, mutta asia ei johtanut jatkotoimiin. Kari itse olisi halunnut oikeuteen, koska hän olisi ollut 1900-luvun ensimmäinen pilapiirtäjä, joka joutuu Suomessa vastaamaan töistään oikeudessa.[60]

Kesäkuussa 1991 Kari jätti paikkansa Helsingin Sanomissa, kun hänen viimeisin somaliaiheinen piirroksensa jätettiin julkaisematta. Piirroksessa poliisi Väkä sanoo kaverilleen Koukulle ”Minä vain kysyin onko heillä viisumia ja työlupaa” samalla, kun taustalla sermin takana näkyy lauma katketakseen nauravia, kalliisiin muotivaatteisiin pukeutuneita, karrikoidun kärjistävästi kuvattuja mustia miehiä. Tätä lehden johto piti sopimattomana tukena väitteille, joiden mukaan pakolaisasioihin olisi liittynyt tarkoituksellisia väärinkäytöksiä.lähde? Piirros poistettiin ladelmasta eikä sitä siis julkaistu Helsingin Sanomissa."
Ma muista ei saa tehdä humoristisia pilapiirroksia.
 
vierailija
Ma muista ei saa tehdä humoristisia pilapiirroksia.
Ville Ranta osaa piirtää hyvän maun rajoissa. Löysin hänen piirroksen, jossa hän laskee leikkiä aakkosväellä. Olen käsittänyt uusimmista uutisista, että kantaväestön lapsista suurin osa nykyään syö lääkkeitä Adhd ym. diagnoosien takia. Se mitä olen tätä palstaa seurannut, muutama kirjoittaja pilkkaa epämieluisia kirjoittajia autisti, ADHD ym. nimikkeillä. Kai kirjoittajat saavat nimittelystä hyvän mielen ja pitävät kirjoitustyyliään vitsikkäänä.
Kari Suomalaisen pysyvä taidenäyttely on Valkeakoskella. Menimme sinne veneellä Hämeenlinnan lähistöltä.
 
vierailija
Miksi rasismi on niin voimakas stigma, että ihmiset menevät äärimmäisyyksiin kiistäessään kaikki epäilytkin rasistisuudestaan? Itselläni ei ole vahvaa kantaa siihen, onko rasismi hyvä vai huono asia, mutta ainakin se on luonnollinen. Ihmiset ovat aina suhtautuneet eri tavoin omiin ja muihin. Kun tarkastelen omaa ajatteluani, joudun toteamaan, että kyllähän minä jossain määrin olen rasisti. Ei minua haittaa tätä tunnustaa. Rasismi kuitenkin jää minulle asenteiden tasolle enkä esimerkiksi hyväksy ihmisten hakkaamista tai kannusta solvaamiseen etnisen muukalaisuuden perusteella. Pidän vaan hämäränä ajatusta siitä, että ihminen voisi olla suomalainen ilman juuria Suomessa. Olen siis myös etnonationalisti. En pidä itseäni pahana vaan ennen kaikkea olen rehellinen enkä hurskastele. En liioin väitä, etteikö rasismi voisi väkivaltaan taipuvaisella ihmisellä johtaa vaarallisiin ylilyönteihin. Rasistinen ajattelu ja asennoituminen pitäisi kuitenkin tunnustaa, se yhdistää ihmisiä laajasti halki koko maailman.
Ei se ole mikään stigma, osottaa älyllistä rehellisyyttä
 
vierailija
Helpoimmalla pääsee kun vaan myöntää heti kättelyssä olevansa rasisti. Oli tai ei. Määritelmät rasismin merkityksestä poukkoilevat ja nykyään alkaa virallinen oppi ollakin, että olemme kaikki rasisteja tiedostamattamme joka tapauksessa. Niinpä kannattaa vaan suoraan myöntää asia, niin sen saa pois päiväjärjestyksestä.
 
vierailija
Tämän päivän Hesarissa on kolumni, jonka kirjoittaja muistelee piirtämäänsä pilapiirrosta Päivi Räsäsestä. Valikoiva lähimmäisenrakkaus on osuva termi Päivin kristillisyydelle.
Miten on oman lähimmäisenrakkautesi laita? Onko sylisi auki myös Päiville ja persuille, vai valikoitko ketkä hyväksyt? Kielenkäyttösi perusteella luulen, että lähimmäisenrakkautesi on poissulkevampaa kuin Päivin.
 
vierailija
Miten on oman lähimmäisenrakkautesi laita? Onko sylisi auki myös Päiville ja persuille, vai valikoitko ketkä hyväksyt? Kielenkäyttösi perusteella luulen, että lähimmäisenrakkautesi on poissulkevampaa kuin Päivin.
Miksi pitää rakastaa persuja, jotka vihaavat yli kaiken maahanmuuttajia ja seksuaalivähemmistöjä? Päivi Räsänen tulkitsee Raamattua väärin. Kyllä hän kestää muiltakin minua rajumpaa kritiikkiä. Vierastan verbiä rakastaa. Englannin love verbillä on laajempi merkitys. Et sinä minun rakkautta ole vailla. Rakasta ensin itseäsi ja käytä aikasi muuhun kuin tämän kylmäkiskoisen palstan pyörittämiseen.
Keskiviikon Hesarissa on Stuvbin kultainen ohje: Tunti päivässä kolmelle aktiviteetille, kirja 1h, liikunta, 1 h ja netti 1 h. Netissä vältä pahasuopaisia kirjoituksia. Sanna Ukkolan kolumneihin ei kannata tuhlata ollenkaan aikaansa.
 
vierailija
Miksi pitää rakastaa persuja, jotka vihaavat yli kaiken maahanmuuttajia ja seksuaalivähemmistöjä? Päivi Räsänen tulkitsee Raamattua väärin. Kyllä hän kestää muiltakin minua rajumpaa kritiikkiä. Vierastan verbiä rakastaa. Englannin love verbillä on laajempi merkitys. Et sinä minun rakkautta ole vailla. Rakasta ensin itseäsi ja käytä aikasi muuhun kuin tämän kylmäkiskoisen palstan pyörittämiseen.
Keskiviikon Hesarissa on Stubbin kultainen ohje: Tunti päivässä kolmelle aktiviteetille, kirja 1h, liikunta, 1 h ja netti 1 h. Netissä vältä pahasuopaisia kirjoituksia. Sanna Ukkolan kolumneihin ei kannata tuhlata ollenkaan aikaansa.
 

Yhteistyössä