Miksi pitää hätäkastaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Vähän aiheen ohi kysymys: Annetaanko hätäkaste esim. synnytyksen yhteydessä, jos äiti ei kuulu kirkkoon, mutta isä kuuluu ja ei ole mukana sairaalassa? Lapsi kun olis kuitenkin ristiäisissä tarkoitus kastaa. Ei sillä että itselle kasteella olis mitään merkitystä kun en kirkkoon kuulu, eikä isäkään uskonnollinen ole, isoisovanhempi vaan sattui tänään hätäkasteen puheeksi, niin tuli mieleen..
Jos ovat naimisissa ja isä kuuluu kirkkoon, niin luulisin hätäkasteen onnistuvan. Jos eivät ole naimisissa, isän kuuluu normaalisti tunnustaa lapsi omakseen ensin, mutta ehkä hätäkasteessa sallitaan poikkeukset jos isyyttä ei ole tarkoitus kiistää.
 
jos ovat naimisissa ja isä kuuluu kirkkoon, niin luulisin hätäkasteen onnistuvan. Jos eivät ole naimisissa, isän kuuluu normaalisti tunnustaa lapsi omakseen ensin, mutta ehkä hätäkasteessa sallitaan poikkeukset jos isyyttä ei ole tarkoitus kiistää.
Joo siis naimisissa ollaan ja esikoisen ristiäisissä ei pappi millään tavalla edes kysynyt mun kirkkoon kuulumisesta kun isä siihen kuuluu (kummit kyllä selvitettiin tarkkaan), esikoisen kohdalla kun ei missään tullut hätäkaste puheeksi tai edes alustavaa nimeä mihinkään paperiin tai muualle kyselty..
 
vierailija
Varmasti olisit osannut googlata itseki, mutta:
Hätäkaste

Hätäkaste on uskonnollinen toimenpide, jossa mahdollisesti hengenvaarassa oleva kastetaan. Hätäkasteen saaja on usen vastasyntynyt, mutta hän voi olla myös kuolemanvaarassa oleva aikuinen, joka pyytää kastetta. Hätäkaste suoritetaan, mikäli pelätään, ettei pappia saada ajoissa paikalle. Hätäkasteen suorittaa yleensä lapsen vanhempien kirkkokuntaan kuuluva henkilö. Luterilaisen, ortodoksisen sekä katolisen kirkon oppien mukaan hätäkasteen voi tarvittaessa suorittaa myös muu kristitty, riippumatta siitä mitä kristinuskon suuntausta hän edustaa.[1][2][3] Hätäkasteesta on aina ilmoitettava omaan seurakuntaan. Hätäkasteen jälkeen Suomen evankelis-luterilainen kirkko toimittaa hätäkasteen vahvistamisen.[1] Ortodoksit puolestaan toimittavat mirhavoitelun sakramentin heti kun lapsi on voimistunut riittävästi. Hätäkaste tarvitaan, koska kasteella uskotaan olevan merkittävä rooli ihmisen pelastumisessa.[4]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hätäkaste
Linkissäsi sanotaan myös tämä: "pelastus koskee koko ihmistä ja tapahtuu yksin Jumalan armosta ilman ihmisen omia ansioita."
 
vierailija
Mites te jotka ootte antanu hätäkastaa lapsenne, aatteletteko että ilman kastetta menevät helvettiin? Oletteko kaikki hätäkastaneet uskovaisia?
Synnytyksen jälkeen olin väsynyt ja hädissäni, vauva oli kuolemassa. Tilanne oli tosi kaoottinen ja sekava. Kysyttiin, halutaanko vauvalle hätäkaste. Jotenkin synnytyshuuruissa ajattelin, että se tekisi vauvan ja hänen elämänsä todellisemmaksi, että tämä oikeasti oli henkilö, joka eli. En ajattele, että kastamaton lapsi menee helvettiin. Eikö kristinusko pohjaudu anteeksiantoon jne? En ole uskovainen vaan tapakristitty korkeintaan.
 
vierailija
Jos vanhemmat ei kuulu kirkkoon, niin tuskin tarvii hätäkastaakkaan
Vuonna 1994 jouduin oikein kunnolla riitelemään tietojani ylöskirjaajavan sairaanhoitajan kanssa tästä aiheesta. Me emme kuulu kirkkoon ja oli vähän outoa kun minulta kysyttiin lapsen nimeä hätäkasteen varalta.

Totesin että en minä sitä nyt kerro vaikka nimi onkin valmiina koska tätä lasta ei tulla hätäkastamaan missään tapauksessa. Hoitaja jankkasi että "toki toivomme ettei mitään mene vikaan mutta varmuuden vuoksi se nimi nyt tarvitaan, ei sillä samalla nimellä tarvitse sitten kastaa myöhemmin".

Ärisin vastaan että no kun vaikka mitä tapahtuisi niin tätä lasta ei kasteta täällä eikä muuallakaan. Hoitaja vaan väitti että tarvitaan lapsen nimi tänne nyt ja lopulta annoin periksi ja kerroin lapsen nimen.

Hoitaja kysyi sitten "ja jos on tyttö niin mikä on nimensä?" No voi helvata kun minä olen toissapäivänä käynyt ultrassa ja tiedän että vauva on poika ! "Juu mutta silti pitää olla se tytönkin nimi kun ei voi koskaan olla varma...." Latelin sitten jonkun tytön nimen, ihan vain päästäkseni eroon koko naisesta.

Vauva syntyi kyllä hätäsektiolla mutta minun tietääkseni häntä ei hätäkastettu, sitä eivät varmaan sentään tee ilman että jompikumpi vanhemmista on paikalla. Eikä poikaa kastettu myöhemminkään, laitoimme vaan paperit maistraattiin ja niin tuli Kela-kortti kotiin.
 

Yhteistyössä