Miksi pitää hätäkastaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Miksi ne kuolemanvaarassa olevat vauvat pitää hätäkastaa? Mihin se vaikuttaa? Eikö kastamatonta saa haudata vai onko kyse siitä kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei? Miksi se on niin oleellista? Eikö se riitä että siunataan jälkeenpäin jos huonosti käy?
 
Varmasti olisit osannut googlata itseki, mutta:
Hätäkaste

Hätäkaste on uskonnollinen toimenpide, jossa mahdollisesti hengenvaarassa oleva kastetaan. Hätäkasteen saaja on usen vastasyntynyt, mutta hän voi olla myös kuolemanvaarassa oleva aikuinen, joka pyytää kastetta. Hätäkaste suoritetaan, mikäli pelätään, ettei pappia saada ajoissa paikalle. Hätäkasteen suorittaa yleensä lapsen vanhempien kirkkokuntaan kuuluva henkilö. Luterilaisen, ortodoksisen sekä katolisen kirkon oppien mukaan hätäkasteen voi tarvittaessa suorittaa myös muu kristitty, riippumatta siitä mitä kristinuskon suuntausta hän edustaa.[1][2][3] Hätäkasteesta on aina ilmoitettava omaan seurakuntaan. Hätäkasteen jälkeen Suomen evankelis-luterilainen kirkko toimittaa hätäkasteen vahvistamisen.[1] Ortodoksit puolestaan toimittavat mirhavoitelun sakramentin heti kun lapsi on voimistunut riittävästi. Hätäkaste tarvitaan, koska kasteella uskotaan olevan merkittävä rooli ihmisen pelastumisessa.[4]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hätäkaste
 
vierailija
Varmasti olisit osannut googlata itseki, mutta:
Hätäkaste

Hätäkaste on uskonnollinen toimenpide, jossa mahdollisesti hengenvaarassa oleva kastetaan. Hätäkasteen saaja on usen vastasyntynyt, mutta hän voi olla myös kuolemanvaarassa oleva aikuinen, joka pyytää kastetta. Hätäkaste suoritetaan, mikäli pelätään, ettei pappia saada ajoissa paikalle. Hätäkasteen suorittaa yleensä lapsen vanhempien kirkkokuntaan kuuluva henkilö. Luterilaisen, ortodoksisen sekä katolisen kirkon oppien mukaan hätäkasteen voi tarvittaessa suorittaa myös muu kristitty, riippumatta siitä mitä kristinuskon suuntausta hän edustaa.[1][2][3] Hätäkasteesta on aina ilmoitettava omaan seurakuntaan. Hätäkasteen jälkeen Suomen evankelis-luterilainen kirkko toimittaa hätäkasteen vahvistamisen.[1] Ortodoksit puolestaan toimittavat mirhavoitelun sakramentin heti kun lapsi on voimistunut riittävästi. Hätäkaste tarvitaan, koska kasteella uskotaan olevan merkittävä rooli ihmisen pelastumisessa.[4]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hätäkaste
Tässä ei sanallakaan mainittu MIKSI toi hätäkaste pitää toimittaa. Sitä tässä kysyttiin.
 
Minut on hätäkastettu koska olin ahdingossa äitini vatsassa ja mut leikattiin hätäsectiossa pihalle ja olin syntynyt elottomana.Eli luulisin että tollasissa tapauksissa kaste tehdään jos ei ole varmuutta jääkö lapsi eloon vai ei.Musta tuntuu että kaste tehdään siksi että lapsi saadaan rekisteröityä kirjoihin mut voin toki olla väärässäkin..
 
erotkaa kirkosta
Luterilaisen uskon mukaan lapsi menee helvettiin, jos häntä ei ole kastettu. MUTTA: oikean uskon mukaan kastaminen tapahtuu silloin, kun ihminen itse Jumalan kutsumana tulee uskoon ja menee kasteelle, eli haluaa kasteessa tulla Jumalan lapseksi. Ja haluaa tehdä muiden silmissä tiettäväksi, että on tullut uskoon. Kirkko haluaa uusia maksavia jäseniä itselleen ja on näin ollen luonut ajatuksen lapsikasteesta. Ihmiset kastaa lapsensa kirkon jäseneksi ja tuomitsee heidät samalla maksamaan kirkon kirstuun rahaa. Se on väärin. Jeesuksen aikoihinkin aikuiset menivät kasteelle, kun olivat ensin itse omasta tahdostaan valmiita seuraamaan Jeesusta. Jeesus sanoi: sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Kirkko perustaa tuohon lauseeseen lapsikasteen, mikä on aivan väärin. Jeesus vain halusi verrata, että vain se, joka lapsen lailla uskoo, pääsee taivaaseen. Veden päälle valelulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Mitäs sitten, kun maahanmuuttajan lapsi hätäkastetaan väärään uskoon? Siitä pääsee helvetti irti.

Hätäkasteeseen tarvitaan vanhemman lupa. Ilman lupaa ei yhtäkään lasta hätäkasteta. Tai ainakin minulta kysyttiin, että haluanko vauvalleni hätäkasteen, jos tilanne niin vaatii. Halusin hätäkasteen vauvalleni. Mutta olisin voinut myös kieltää sen.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
erotkaa kirkosta
Hätäkasteeseen tarvitaan vanhemman lupa. Ilman lupaa ei yhtäkään lasta hätäkasteta. Tai ainakin minulta kysyttiin, että haluanko vauvalleni hätäkasteen, jos tilanne niin vaatii. Halusin hätäkasteen vauvalleni. Mutta olisin voinut myös kieltää sen.

Mä oon jokaisen lapsen kohdalla kirjottanu että ei hätäkastetta. Ja jokainen lapsi olis hätäkastettu. Onneksi sain pitää heidät elävinä.
 
erotkaa kirkosta
Hätäkasteeseen tarvitaan vanhemman lupa. Ilman lupaa ei yhtäkään lasta hätäkasteta. Tai ainakin minulta kysyttiin, että haluanko vauvalleni hätäkasteen, jos tilanne niin vaatii. Halusin hätäkasteen vauvalleni. Mutta olisin voinut myös kieltää sen.

Mä oon jokaisen lapsen kohdalla kirjottanu että ei hätäkastetta. Ja jokainen lapsi olis hätäkastettu. Onneksi sain pitää heidät elävinä.
 
HippuTAR
Ei ny ihan suoraan liity ap:n kysymykseen mutta kerronpa silti jutun joka tuli mieleeni.

Eli vanhemmalla pojalla oli vauvana nivustyrä ja se leikattiin kahden kuukauden ikäisenä. Jonku ajan päästä tyrä pullahti sit toiselle puolelle. Oltiin sen kans lääkäris ja lääkäri ei halunnu leikata heti vaan vasta seuraavalla viikolla, purnasin tästä hoitajalle joka sanoi: "mutta sehän on hyvä niin on keritty poika sitten kastaakkin" (olin aiemmin kertonu hoitajalle että ristiäiset on sovittu tulevaksi lauantaiksi). Jäin kyllä sanattomaksi... eikä kauheen luottavainen olo ollu leikkauksen suhteen.
 
Kyseessä on vain ja ainoastaan luterilaisten tyyli tapa tehdä ja toimia.
Asiaa ei pidä liittää uskovia .

Pieni vauva pääsee taivaaseen ilman pää pesua.
Ei ole periytyviä syntejä
Aivan. Lapset ovat ilman kastettakin taivaskelpoisia aina, joten hätäkaste ja lapsikaste muutenkin ovat täysin turhia. Lapsen ja nuoren tulisi itse aikanaan sitäpaitsi valita itse haluaako seurata Jeesusta ja ottaa kasteen.

Jos hätäkaste pelastaisi, niin synnytyssairaaloissa pitäisi olla papin olla valmiina kastamaan vastasyntyneet heti, koska pieni osa voi kuolla vaikka parin päivän vanhana. Hehän ovat tuon teorian mukaan silloin vaarassa joutua helvettiin. Ja kuinka keskoset? Heidät pitäisi kastaa jo mahan ulkopuolelta käsin. :D
 
Vähän aiheen ohi kysymys: Annetaanko hätäkaste esim. synnytyksen yhteydessä, jos äiti ei kuulu kirkkoon, mutta isä kuuluu ja ei ole mukana sairaalassa? Lapsi kun olis kuitenkin ristiäisissä tarkoitus kastaa. Ei sillä että itselle kasteella olis mitään merkitystä kun en kirkkoon kuulu, eikä isäkään uskonnollinen ole, isoisovanhempi vaan sattui tänään hätäkasteen puheeksi, niin tuli mieleen..
 

Yhteistyössä