G: Miksi erosit kirkosta?

kyssäri
En halua maksaa kirkollisveroa, enkä muutenkaan tykkää tollasista pakko-uskonnoista.. en ole syntyessäni pyytänyt että haluan luterilaisen kirkon jäseneksi.. ja silti olin tämän kultin jäsen 30 vuotta.
Saan mennä kirkkoon ilman jäsenyyttäkin, jos huvittaa.. ei siinä ovella kysytä jäsenkorttia.
Pidän myös hautausmailla kävelystä kovasti, sekin on onneksi sallittua ilman jäsenyyttä.
Miksi olit 30 vuotta? Miksi vasta silloin havahduit?

Omat vanhempani erosivat kirkosta kun olin 5-vuotias. Onneksi.

kaad dämit, perkele.. oikea syy oli etten halua kuolla, kun erosin..:O:| *GLUMPS*
:D

Mun setä on haudattu kirkon hautausmaalle vaikka hän ei kuulunut kirkkoon. Ei vain sillä paikkakunnalla ollut muita hautausmaita. Huomasin vain jo silloon muksuna papin asenteen setää kohtaan, kun piti puheessa mainita "vaikka Erkki ei kirkkoon kuulunutkaan...". Sitten hautausmaalla kaikki muut miehet otti lakin pois päästä paitsi pappi piti pipon päässä... :vampire:

"joulu"
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;22162566:
Sitten Vanhan. Se tuntui eri maailmasta repäissyltä. Siinä Jumala esiintyi hyvin verenhimoisena (mm. kuuluisat Mooseksen 10 käskyä mahtuivat Raamatussa pienempään tilaan kuin puolikkaalle sivulle, sen sijaan monia lukuja oli pyhitetty kuvailulle, missä, milloin, miten ja mitä eläimiä pitää polttaa Jumalan uhreina), epätasa-arvoinen, syrjivä, ja suorastaan julma. Eniten suorastaan v*****tti Mooseksenkirjojen jatkuva toitotus siitä, että juutalaiset ovat valiokansaa ja Mooseksen välittämä "Jumalan" viesti siitä, että "Jumala" on juutalaisten Jumala. En kokenut olevani ainakaan juutalainen, en kokenut olevani muita parempi ja ymmärsin, ettei Raaamatun Jumala ole minun Jumalani. Lisäksi tuntui niin mahdottoman julmalta uhrata jatkuvasti eläimiä, jotta Jumala saisi nauttia niiden kärystä. Raamatun Jumala ei puhunut minulle. Heitin koko Raamatun takaisin kirjahyllylle pölyttymään ja siirryin eteenpäin, etsimään totuutta itämaisesta filosofiasta.

Idän filosofit kehoittivat moneen otteeeseen etsimään Jumalaa omasta itsestään. Sen teinkin, monien mielikuva- ja meditaatioharjoitusten avulla ja lopulta sen löysin. Nimittäin ymmärsin, että Jumala puhuu takaisin, jos kysymystä ei esitä papille eikä kirkolle, vaan sen lähettää omaan sisimpään, paljon syvemmälle kuin se OMA sisin... vaikea sitä on näin sanoin kuvailla, mutta he ymmärtävät, jotka ovat saman kehitysprosessin läpi käyneet.

Ymmärsin, että Jumala ei voi olla hyvä tai paha, koska hyvä ja paha ovat ihmismielen keksimiä määritelmiä. Jumala ei ole ihminen, siihen ei sovi ihmisten asettamat rajoitukset. Jumala on kaikkialla ja kaikki on osa Jumalaa, Jumala on monimuotoinen, Jumala ei asetu ihmisen asettamien rajojen sisälle, kaikki, mitä koko maailmasta löytyy, on Jumalaa.. Nykyinen maailmankatsomukseni vastaa ehkä lähinnä buddhalaisuutta, jos on pakko jokin valtauskonnoista valita, mutta ei se asetu kuitenkaan buddhalaisuudenkaan rajojen sisäpuolelle. Ehkä minulla on nyt täysin oma maailmankatsomus, tuskin kuitenkaan ihan näinkään, koska uskon, että monet muutkin ovat samalla polulla kanssani, vaikken heitä ihan henk. koht. tunnekaan, ellei lasketa mukaan omaa miestäni, joka on minun kanssani käynyt samankaltaisen prosessin minun rinnallani. En ole uskonnollinen, uskon vasta sitten, kun olen itse tullut siihen tulokseen oman tutkimusmatkan kautta. Uskon, että mitä lähemmäs erilaisia uskontokuntia mennään, sen kauemmas Jumalasta päästään. Olen oman henkisen tieni kulkija, tavoitteenani kehittyä sieluna, itsenäisenä ja ajattelevana, päästä niin lähelle Jumalaa, jotta tien päätteeksi voi taas sulautua osaksi sitä, "tulla kotiin".. Uskon, että elän ja opin niin kauan, kunnes olen oppinut, valaistunut. Lapsiani en kastanut mihinkään uskonnonkuntaan, esikoinen, joka on nyt koululainen, käy ET:n tunneilla, kaikki kirkkokäynnit olen häneltä kieltänyt. Hän saa kulkea oman sydämensä polkua, sitten, kun alkaa itse sitä kaipaamaan, nyt hän saa olla vielä lapsi. Näin tulee olemaan myös kuopuksen kohdalla, joka vielä tarhassa eikä hänellä näin ollen ole ajankohtaista uskonnon tai ET:n opetus.
Älä ole vihainen vanhasta testamentista. Et ole lukenut sitä kokonaisuudessaan.
Se osa minkä olet siitä lukenut on tarkoitettu normaalille ihmisille, kansalle joka eli 2500 vuotta sitten. Se oli heidän elämän ohjeensa, ei uskonteksti.
Jos luet sen vielä uudelleen ajatuksella, niin huomaat ettei siinä ole kuin kuoret verrattuna uuteen testamenttiin.
Tavallisen tuon ajan ihmisen ei ole mahdollista ymmärtää kokonaisuutta, siten heille annettiin se heille tärkein osa eli kuoret tai elämän ohjeet. Se oli heitä varten.
Sen sijaan sen sisin, se tärkein osa jossa on Jumalan viisaus tai joka on Jumalan Sana, se kätkettiin.
Sen voit tavoittaa tutustumalla Kabbalaan ja se sun kannattaa tehdä. Siten pääset vielä pidemmälle siinä todellisuudessa johon olet heräämässä. Vastaus löytyy sieltä mikä on lähinnä sinua ja lähinnä Jumalaa, eli sisältäsi. Siihen kohdista huomiosi, se on totuus.
Vain sen kautta kasvamalla kykenet palaamaan kotiin.

[QUOTE="joulu";22162906 begin_of_the_skype_highlighting**************22162906******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************22162906******end_of_the_skype_highlighting]Älä ole vihainen vanhasta testamentista. Et ole lukenut sitä kokonaisuudessaan.
Se osa minkä olet siitä lukenut on tarkoitettu normaalille ihmisille, kansalle joka eli 2500 vuotta sitten. Se oli heidän elämän ohjeensa, ei uskonteksti.
Jos luet sen vielä uudelleen ajatuksella, niin huomaat ettei siinä ole kuin kuoret verrattuna uuteen testamenttiin.
Tavallisen tuon ajan ihmisen ei ole mahdollista ymmärtää kokonaisuutta, siten heille annettiin se heille tärkein osa eli kuoret tai elämän ohjeet. Se oli heitä varten.
Sen sijaan sen sisin, se tärkein osa jossa on Jumalan viisaus tai joka on Jumalan Sana, se kätkettiin.
Sen voit tavoittaa tutustumalla Kabbalaan ja se sun kannattaa tehdä. Siten pääset vielä pidemmälle siinä todellisuudessa johon olet heräämässä. Vastaus löytyy sieltä mikä on lähinnä sinua ja lähinnä Jumalaa, eli sisältäsi. Siihen kohdista huomiosi, se on totuus.
Vain sen kautta kasvamalla kykenet palaamaan kotiin.[/QUOTE]

Kiitos, mutta ei... Kabbalaan tutustuin suht. matkani alussa. Sen verran, että alkoi Kabbalan opit tuntumaan ristiriitaisilta.. Sitten tuli Vapaamuurarit, Illuminati, ja paluu kaikkien uskontojen alkulähteille, mitä ja ketä varten on KAIKKI uskonnot ja uskonnolliset opit luotu, ihmismassoille, paimennettavalle laumalle. Se vaihe on ollut ja mennyt. Tiedän, ettei Raamatusta tällä hetkellä ole juurikaan tavallisen ihmisen saatavilla muuta kuin mainitsemasi "kannet" ja niitä on aikojen kuluessa monesti muutettu ja paljon on kätketty. Raamatusta menin pitemmälle, aikaisempien kirjojen lähteille.. Jos sinua kiinnostaa, käypäis vaikka Youtubesta kurkkaamassa esim "Ring of Power", mm sieltä saa hyvän käsityksen siitä, mistä on Raamatun opit lainattu (niin, juutalaisten Torasta) ---> ja sieltä pääset aikaisempien kirjojen lähteille, mistä on esim Toran opit suurimmaksi osaksi lainattu.. Löydät mm monta Jeesuksen ja Mooseksen esikuvaa aikaisemmista kirjoista, tapahtumat ja henkilöt, niiden elämäntarinat ja luvut lainattu, vain nimet muuttuu, joskus nekin muuttuu vain osittain... Kiitos, mutta en enää palaa takaisin lähtöpisteeseen, se on koettu ja siitä on menty eteenpäin.

Sitten saatat löytää vielä sellaisen teoksen kuin Vedat. Ihan vaan silloin, kun lähdet seuraamaan näiden kirjojen alkulähteille, mistä mitäkin on lainattu. Niistä on suurimmaksi osaksi lainattu myös Kabbalan opit. Niitä pidetään intialaisena kirjana, joka on kirjoitettu kuolleena pidettynä "Sanskritin" kielenä, jota pidetään yhtenä muinaisen Intian kauan sitten kuolleena kielenä, mutta... Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että äidinkieleni on Venäjä, pystyn tutustumaan tähän kirjaan alkuperäisellä kielellä, millä ne on kirjoitettu. Nimittäin, kun alkaa tutkia sanskritia, huomaa, että se on venäjää. Sanskritin kieltä ei ole sellaisenaan koskaan Intian alueella esiintynytkään muualla kuin Vedoissa.. Merkit on eri kuin nykyvenäjässä, mutta viestin ymmärtää, jos tuntee merkistön, ja se viesti on venäjän kielellä. Itse kielen nimi "Sanskrit" -- eli "sam skrit" tarkoittaa venäjäksi "itse kätkettyä".. Ja kirjan nimi "Veda" tulee venäjän kielen sanasta "vedat'" eli "tietää". Myös itse kirjassa sanotaan, että seitsemän vaaleaa opettajaa tulivat pohjoisesta tuoden tuon vanhan opin Intiaan.

Ehkä myös löydät kielletyn arkeologian, kiviä ja patsaita, temppeleita ja muita arkeologian löytöjä, joissa vanhoja venäjänkielisiä tekstejä, ja jotka sotivat pahasti niin Raamatun kuin evoluutioteoriankin kanssa, ja joita on tarkoin varjeltu ja kätketty niin, ettei vaan kukaan vahingossakaan saisi tietää, että nykytiede johtaa meidät umpikujaan. Ja että ihmishistoria on paljon pitempi kuin mitä meille on opetettu. Ja että löytyy esineitä, jotka todistavat sen, että ihmiselämää on ollut maapallolla jo satojatuhansia vuosia sitten. Ja että silloin puhuttu kieli oli venäjänkieli, mikä selittää sen, miksi Siperiasta löytyy vanhoja kaupunkeja, jotka olivat asuttuja samaan aikaan, kuin mm Egyptin, Kiinan, ja Venäjän pyramidit oli pystytetty. Se selittää myös sen, miksi eripuolilta maailmaa vanhoista arkeologian löydöistä löytyy venäjänkielisiä kirjoituksia (mm runa-kirjoitukset, mitkä eivät ole luettavissa millään muulla kielellä kuin venäjän kieli). On tahoja, jotka on kiinnostuneita siitä, ettei ihminen tunne omaa historiaansa. Ja nämä samat tahot ovat pitäneet huolen siitä, että kaikki "liian vanhat" arkeologian löydöt kätketään mahdollisimman kauas pois ihmisten silmistä, eikä niitä säilytetä museoissa, mihin on tavallisella ihmisellä vapaa pääsy. Samat tahot ovat kautta aikojen pitäneet huolen siitä, että tällaiset löydöt kätketään tai hävitetään, he ovat mm viime vuosisadan alussa pitäneet huolen siitä, että Venäjän pyramidit hävitettiin niin ettei niistä jäänyt jäljelle kuin kivijalat. Samat tahot kontrolloivat sen, mitä saamme lukea lehdistä, katsoa telkkarista, siitä mitä kouluissa opetetaan. He suosivat yhtä historiaa ja potkivat toisen unholaan, ja jos historia ei miellytä, he tilaavat uuden. He pitävät huolen siitä, että lääketeollisuus kukoistaa ja he käärivät siitä rahat. He painavat maailmanlaajuista rahaa (Amerikan dollari ei ole Amerikan valtion käsissä, sitä painavat yksityiset pankit, jotka ovat saaneet koko maapallon velkaorjuuteen). He keksivät eri uskonnot, jotta saavat ihmiset tappelemaan niiden nimissä keskenään, he sytyttävät sotia, joissa sposoroivat molempia osapuolia ja näin saavat maailmanlaajuisen kontrollin, kun velkavankeuteen joutuneet eivät kykene maksamaan korkoineen takaisin, jolloin valtioiden omaisuus siirtyy niiden käsiin. He hallitsevat 90% kaikista maailman resursseista. He keksivät ja sponsoroivat vallankumouksia "vapauden nimissä", vaikka todellisuudessa kokonaiset valtiot joutuvat heidän orjikseen. He päästävät valloilleen tauteja, joihin myös he tarjoavat kalliita rokotuksia ja lääkkeitä. He hallitsevat öljytaloutta, huumekauppaa sotakauppaa. Heidän niin halutessaan KUKAAN ihminen maapallolla ei näkisi nälkää, mutta he ylläpitävät nälänhätää kolmannen maailman valtioissa, jotta ihmiset eläisivät peloissaan ja "ylimääräiset" kuolisivat pois niiden itsensä levittämiin tauteihin, hygienian puutteeseen, nälkään ja sotaan. He kehittävät maailmanlaajuiset talouskriisit - ja ohjaavat niitä - täysin tarkoituksella. He ovat kiinnostuneita siitä, että Venäjä häviää kokonaan maan päältä ja ihmiset ovat lauma biorobotteja, paristoja, niiden käyttöön, lauma eläimiä, joka ei tiedä itsestään eikä omasta historiastaan yhtään mitään. Venäjän hajoittamisessa he ovat hyvin onnistuneetkin, he ovat saaneet pilkottua sen pikkuvaltioihin ilman omaa historiaa ja omaa tahtoa.. Mutta näin ei jatku enää kauaa, ihmiset ovat pikkuhiljaa heräämässä liian kauan jatkuneesta painajaisesta -- kiitos internetin.. Rakkautta ja rauhaa.. teille kaikille, veljet ja sisaret. Kaikki on pian toisin. Ihminen muuttuu tietoisemmaksi ja hyvä näin.

Lisäys: Mitä Uuteen Testamenttiin tulee, niin Jeesus oli hyvä esimerkki valaistuneesta ihmisestä, ja siitä, mihin ihminen todella pystyy, jos tosissaan uskoo olevansa Jumalan lapsi. Jeesus-ihminen oli olemassa, ja hän todella pystyi ihmeisiin ja yritti sitä muillekin opettaa, he eivät vain sitä ymmärtäneet ja alkoivat palvomaan häntä jumalana. Mutta muuten elämänkerta lukuineen, neitseellisineen syntymineen jne on lainattu muualta.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="joulu";22162906]Älä ole vihainen vanhasta testamentista. Et ole lukenut sitä kokonaisuudessaan.
Vain sen kautta kasvamalla kykenet palaamaan kotiin.[/QUOTE]

Ja sitten vielä... En oikein edelleenkään osaa ymmärtää kenenkään järjestään terveen ihmisen elämänohjeeksi rituaalit, miten ja kuinka monta lammasta täytyy tappaa, miten ja kenen päälle roiskia niiden veret ja millaisella alttarilla sekä millaisessa asussa ne pitää Jumalan mieliksi polttaa.. Alttarin, asun jne värit, muodot, materiaalit, jalokivet jne on lueteltu perusteellisesti monilla sivuilla, samoin kuin sodat ja miten Jumala autaa juutalaisia tuhoamaan muut kansat maan päältä ellei ne alistu juutalaisten tahtoon. Missä rakkaus? Valo, lämpö? Missä se ihana rakastava Taivaan isä, mistä mullekin on esim pyhäkoulussa opetettu? Missä edes yksikään maintinta siitä, että muillakin kuin juutalaisilla olisi minkäänlaista painoarvoa Jumalan silmissä? Vain verta, julmuutta, vihaa ja rotu- ja sukupuolisyrjintää koko kirja. Vaikka olisikin vain kannet, vaikka olisikin vain elämänohjeet, vaikka olisikin 2500 vuotta sitten. Jos tuo on kristityn pyhä kirja, niin en halua olla kristitty. Äläkä puhu mulle enää Uudesta Testamentista. Niin kauan kun se on nidottu vanhan testamentin jatkeeksi ja koko yhdistelmä on nimeltään Raamattu (ts"pyhä kirja"), kirja ei ole pyhä... Ja jos on, niin samalla tavallahan voisi sanoa Marksismin teorian pyhäksi kirjaksi, jos sen perään samoihin kansiin nitoo Uuden Testamentin.

5egtrbf
En ole eronnut kirkosta, mutta kerron miksi sitä mietin jo jokin aika sitten...

En ole ollut "uskovainen", joten kirkkoon kuuluminen ei periaatteessa ole minulle iso asia ja minusta kuka tahansa voi siltikin uskoa Jumalaan kirkkoon kuulumatta, jos niin haluaa. Ei sitä voi kukaan kieltää. Minä en ole ikinä pitänyt kirkolismenoista tai jutuista mitä ne sisältää. Vaikka olisinkin "uskovainen", niin Jumala ei minua silti rankaisisi siitä, etten osallistu kirkollismenoihin, sillä ei ne jumalanpalvelukset ole hänen vaatimiaan, vaan ihmisten keksintöä. Kyllä "uskovainen" ihminen on Jumalalle aivan yhtä tärkeä, osallistui hän jumalanpalveluksiin tai ei. Minua siis syvästi risoo kaikki kastetilaisuudet kummeineen sun muut, enkä todellakaan olisi niitä viitsinyt lapsilleni järjestää. Ennen lasten syntymää siis harkitsin kirkosta eroamista isolta osalta siksi, että todellakin halusin livistää tuosta ärsyttävästä tilaisuudesta. No, ei sitten erottu, kun mietittiin, että tämä saattaa tehdä elämän lapsillemme helpommaksi... He saavat sitten itse vanhempana päättää mitä tekevät. On ihan yleissivistävää käydä siellä uskonnontunneilla kuitenkin. Lisäksi, heillä tulee olemaan helpompaa erota kirkosta vanhempana, jos niin haluavat. On paljon vaivalloisempaa kuitenkaan enää sitten liittyä kirkkoon, ja senkin takia se saattaa jäädä sitten tekemättä. Annan siis lapsilleni kaiken ihan varuiksi (ja kärsin nyt itse noi kirkkojutut), ja he voivat sitten näillä eväillä päätää, mitä haluavat tulevaisuudessaan tehdä. :)

soppaa kerrakseen
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;22163283:
Lisäys: Mitä Uuteen Testamenttiin tulee, niin Jeesus oli hyvä esimerkki valaistuneesta ihmisestä, ja siitä, mihin ihminen todella pystyy, jos tosissaan uskoo olevansa Jumalan lapsi. Jeesus-ihminen oli olemassa, ja hän todella pystyi ihmeisiin ja yritti sitä muillekin opettaa, he eivät vain sitä ymmärtäneet ja alkoivat palvomaan häntä jumalana. Mutta muuten elämänkerta lukuineen, neitseellisineen syntymineen jne on lainattu muualta.
Mitään kirkon ulkopuolista tutkimuksellista näyttöä minkään Jeesuksen olemassaolosta ei ole.

Jeesus ei väittänyt olevansa valaistunut.

Jeesus on Jumala, koska Jumala on kolmiyhteinen.

Kyllä se oli monen syyn summa. Taisin innostaa itseni ihan kirkollisveronkin vuoksi eroamaan. Suurimpana voimme kuitenkin mainita sen, etten usko kirkkoon enkä jumalaan. Luonnollisesti tästä välirikosta seuraa, ettei lapsia ole raahattu väkisin kasteelle, eivätkä he osallistu uskonnontunneille, enkä ole mennyt kirkossa naimisiin jne.

"vieras"
Erosin, koska kirkolla ei ollut mitään annettavaa mulle - ei henkisesti sen paremmin kuin maallisestikaan. En myöskään halua tukea oksettavaa valtionkirkko-asemaa. Myöskään lapsiani en halunnut pakkoliittää mihinkään uskontoon.

Joo, kirkosta eronnut lapsi voi valita uskontotunnit tai ET-opetuksen. ET minusta kyllä paljon yleissivistävämpää, jos sitä siltä kantilta haluaa katsoa. Olisi kiva katsoa, mitä jengi muistaa omilta uskontotunneiltaan?
Mä muistan sen, että intiassa vissiin aamuisin juostaan laitumelle lehmän perässä ja napataan ämpäriin sen aamuvirtsa joka sitten kaaadetaan päälle, kun se on jotenkin siisti juttu tjtn.

Ja sitten mä muistan että Jeesus kuoli ristille, kun se ristiinnaulittiin. Joku pääsiäisen päivistä se oli kun se nousi ylös ja jonkun meren päälläkin se vissiin käveli ja se oli jumalan poika. Siinä ne pääpiirteittäin.

Joten kyllä, oma lapseni meni ihan ehdottomasti ET tunnille...paljon järkevämpää, kuin satutunti kerran viikossa vielä yläasteiässäkin.

En ole kirkosta eronnut kun en ole koskaan siihen kuulunutkaan. Lasta ei kastettu ja mieskin eros kirkosta jo aikaa sitten.
Mun mielestäni usko ei ole kirkon monopoli, joten miksi tukisin tahoa jonka ajatukset/teot eivät miellytä mua?
Mä en myöskään pidä Raamattua minään elämän ohjenuorana Jumalan sanana - ei vaan oikein uppoo et monen eri käännöksen (ja niiden virheiden) kautta mä lukisin just Jumalan sanaa oikeessa muodossaan, varsinkin kun ihmiset ko. opusken kokosivat hyvinkin valikoiden.

Minä erosin kirkosta parikymppisenä - siinä elämänvaiheessa jolloin olin vielä kaikkitietävä, kaikenosaava ja kaikkivoipa eli hyvin varma itsestäni. Halveksuin kirkon vesittyneenä pitämääni oppia ja katsoin , että diakoniatyökin oli huonosti organisoitua eli suuri osa kirkollisverorahoista meni hukkaan.

2001 liityin takaisin. Se ei ollut uskonnollinen valinta vaan rakkaudenteko anoppia kohtaan. Mieheni oli juuri kuollut ja koska Suomessa alaikäiset lapset eivät voi kuulua kirkkoon ellei jompi kumpi vanhemmista sitä tee, se tarkoitti sitä että lapsemmekaan eivät enää kuuluneet.
Anoppi oli juuri menettänyt yllättäin ainoan poikansa, täynnä surua ja tuskaa ja hätääntyi vielä lastenkin puolesta.
Minä ajattelin jotenkin niin että "ei se nyt minua tapa, jos osoitan sääliä ja armoa vanhaa ihmistä kohtaan."
Ja siis liityin takaisin.

Nyt , 10 vuottta myöhemmin, koen tehneeni oikean ratkaisun. En vieläkään hyväksy kaikkea mitä kirkko tekee, mutta nykyään näen sen pikemminkin niin, että "Kun kotona on sottaista, niin siellä siivotaan, eikä suinkaan marssita ulos ja paukauteta ovea kiinni perässään."

"Eronnut"
Erosin kirkosta, koska en usko kirkon opettamiin satuihin, joten mielestäni kirkkoon kuuluminen olisi älyllistä epärehellisyyttä.

Erosin kirkosta, koska en halua tukea organisaatiota, joka käytännössä yhä sallii naisten syrjimisen työssä.

Erosin kirkosta, koska en halua tukea uskontoa, joka on historiansa saatossa syrjinyt (ja syrjii yhä) useita vähemmistöryhmiä ja on aiheuttanut satojen tuhansien ihmisten kuoleman, ja joka ei ota näistä asioista mitään vastuuta.

Kyllä mä miellän kirkon uskontoon liittyväksi ja itse en allekirjoita kaikkia yleisen tason kristillisiä ohjenuoria kaikkine ahdasmielisyyksineen, joten siksi erosin kirkosta, koska en kannata kristinuskoa ainakaan siinä mielessä, mitä siellä monet tuovat ilmi (esim. tuomitaan naispappeus, homous jne)

Yhteistyössä