Sähköpotkulaudat - pohdintaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tuntuu siltä, että tässä sähköpotkulautatouhussa vaikuttaa kaksi isompaa taustatekijää, jotka tuntuvat tekevän asian järkevästä käsittelystä täysin mahdotonta: vihreä siirtymä, eli että sähkömoottori on hyvä asia ja piste, sekä alustatalous, joka on tämän päivän uusi hieno juttu, jota ei saa kritisoida tai rajoittaa koska on muuten ankeuttaja ja kalkkis.

Alustatalous on taikasana, jonka lausumalla sai perustaa taksifirman ilman lupaa ja avata hotellin vaikka merikonttiin, jos siltä tuntui. Samoin voi vuokrata ajoneuvon ilman vakuutuksia tai ajoneuvon kunnollista rekisteröintiä tai katsastamista tai ilman vuokraajan ajo-oikeuden kontrollointia. Kaikki on sallittua kunhan jossain kohti toimitusketjua asiakas käyttää äppiä. Jos jotain ongelmia tulee, ne menevät tietenkin yhteiskunnan piikkiin koska yrittämisen vapaus.

Ja sitten on se sähkö. Suomessa on vuosikymmenet verotettu autoilijat kuoliaaksi ja syynätty viivoittimen kanssa katon korkeuksia ja linjoja, verotettu mielivaltaisesti sääntöjä luoden ja kielletty lisävaloja ja muita uutuuksia ihan vaan kun huvittaa. Mutta kun kulkuneuvossa on sähkömoottori, niin kuka nyt viitsii nipottaa siitä jos lapsi ajaa 80 km/h valtatiellä. Tai juuri sillä hetkellä tietenkin voi nipottaa, mutta mitään ei voi yleisellä tasolla tehdä ongelman ratkaisemiseksi.

Jos jossain vaiheessa olisi tullut buumi polttomoottoripotkulaudoista, voitte olla varmoja, että (a) ne olisi kielletty heti kättelyssä, tai (b) niitä olisi verotettu niin kovalla kädellä, ettei niitä olisi liikenteessä tai (c) niille olisi luotu pakollinen rekisteröinti- ja katsastussäännöstö sekä pakollinen ajokortti (moottoripyöräkortti) lisäkoulutuksineen, mikä olisi tietenkin tarkoittanut sitä ettei kukaan alle 20-vuotias olisi potkulaudalla ajanut. Mutta kun kyseessä on sähköpotkulauta eli vihreä siirtymä, niin kaikki käy. Antaa mennä. Jos nyt joku kuolee ja joku toinen vammautuu ja vähän veroja kierretään ja maahantuodaan sekä ajetaan täysin avoimesti lainvastaisilla kulkuneuvoilla, niin mitä sitten?
 
vierailija
Eihän sitä saa toimia sähköpotkulaudoilla laittomasti, vaan niihin pätee samat säännöt, kuin muihinkin liikennevälineisiin.
Paljon enemmän saisi valtion kassaan niistä autoilijoista, jotka ajaa 90km/h 80alueella.

Potkulautojen koko ei ole tainnut olla vielä ongelma. Niillä ei voi ajaa vahingossa päin siltaa tms. syitä, jonka takia on tullut kokorajoituksia moottoriajoneuvoihin.

Ylipäätään en usko, että potkulaudat olisivat auton korvike, ennemminkin julkisen liikenteen jatke.

Eiks muuten pappamopot jne ole kuin sähköpotkulaudat polttomoottorilla?

-fm
 
vierailija
Ja mitä pappamopolla ajaminen vaatii? Rekisteröinnin, liikennevakuutuksen ja ajokortin. Niin joo ja vielä kypärän. Siinäpä se olisi hyvä alku noiden skuuttienkin kanssa.
Eikös lautaankin tarvita kaikki muu paitsi ajokortti ihan kohta. Lauta on vain niin uusi keksintö, ettei sille ole ehditty vielä säätää rajoja.
Ajettiinhan pappamopoillakin vuosikymnenet ilman rajoituksia. Miksiköhän niitä sit tuli.. kypäräpakot jne.

Fm
 
ihme tätä lautavihaa
protip: ei ole pakko ajaa jos pelottaa
Potkulaudalla ajavien liikennehuomaavaisuus/ajotaidot ovat huonolla mallilla. Aika paljon tulee kolareita, haavereita ja jopa kuolemia, ainakin täällä pks:lla.:(

Muutamalle lautailijalle olen antanut ensiapua ja soittanut zirran, onneksi selvisivät hengissä - toisella läheltä piti (kallonmurtuma). Ajoi kuoppaan ja lens ku leppäkeihäs pää edellä tonttiin!!!🫣

Joka päivä näen pks:lla liikenteessä pahoja virheitä lautailijoilta, tosin, koko liikennekulttuuri ylipätään on muuttunut maahanmuuton lisäännyttyä erinäisillä aloilla (=wolt/taksi yms. kuljetuspalveluiden) myötä.
 
vierailija
Potkulaudalla ajavien liikennehuomaavaisuus/ajotaidot ovat huonolla mallilla. Aika paljon tulee kolareita, haavereita ja jopa kuolemia, ainakin täällä pks:lla.

Muutamalle lautailijalle olen antanut ensiapua ja soittanut zirran, onneksi selvisivät hengissä - toisella läheltä piti (kallonmurtuma). Ajoi kuoppaan ja lens ku leppäkeihäs pää edellä tonttiin!!!🫣

Joka päivä näen pks:lla liikenteessä pahoja virheitä lautailijoilta, tosin, koko liikennekulttuuri ylipätään on muuttunut maahanmuuton lisäännyttyä erinäisillä aloilla (=wolt/taksi yms. kuljetuspalveluiden) myötä.
Ai tästäkin pitää vetää joku ulkkiskysymys? Kannattaa miettiä,mihin asioihin sitä kiinnittää huomiota.
 
Ai tästäkin pitää vetää joku ulkkiskysymys? Kannattaa miettiä,mihin asioihin sitä kiinnittää huomiota.
Ymmärrän sun pointin, mutta, tässä ei ole kysymys kuitenkaan muusta kuin tosiasioista.
Olen kiinnittänyt huomiota ihan päivittäin, jo monia vuosia.
Liikennekulttuuri on muuttunut sekä lautailijoiden, että maahanmuuttajien johdosta.
 
vierailija
En ole kertaakaan kaatunut tai törmäillyt laudalla. Nolla läheltäpiti tilannetta. Vika ei ole laudassa vaan matalan äo:n omaavissa käyttäjissä ja siellä helsingissä matalan äo:n liikennesuunnittelijoissa.
 
vierailija
Eikös lautaankin tarvita kaikki muu paitsi ajokortti ihan kohta. Lauta on vain niin uusi keksintö, ettei sille ole ehditty vielä säätää rajoja.
Ajettiinhan pappamopoillakin vuosikymnenet ilman rajoituksia. Miksiköhän niitä sit tuli.. kypäräpakot jne.

Fm
Kyse onkin siitä, että lautoja ei ole tarkoitus valvoa. Ainahan sitä voidaan sanoa, että yli 25 km/h kulkevat ovat moottoripyöriä, mutta se on kuollut kirjain ja tarkoitettukin sellaiseksi. Miksi ei mopolla saa ajaa kännissä ilman korttia, rekisteröintiä, vakuutusta, ikärajaa ja kypärää, jos vaan rajoittaa nopeuden max 25 km/h? Kyllä löytyisi varmaan paljon ala-asteikäisiä ja juoppoja, jotka mielellään köröttelisivät rajoitetulla mopolla ja sitten tietenkin myös rajoittamattomalla kun ei sitä kukaan valvoisi tai edes pystyisi valvomaan.

Mopoilun historiaa on ihan turha pohtia koska ajat olivat toiset. Mutta nyt puhutaan tästä ajasta. Miksi meillä on edelleen 1950-luvun säännöt ja mentaliteetti sähkövehkeille? Ihan vaan sen takia, että vihreä siirtymä ja alustatalous. Pyhiä lehmiä...
 
vierailija
En ole kertaakaan kaatunut tai törmäillyt laudalla. Nolla läheltäpiti tilannetta. Vika ei ole laudassa vaan matalan äo:n omaavissa käyttäjissä ja siellä helsingissä matalan äo:n liikennesuunnittelijoissa.
Pitäisikö niitä matalan äo:n ihmisiä sitten karsia lautailijoiden joukosta? Esim. ajokortilla ja pakollisella rekisteröinnillä ja liikennevakuutuksella. Toimii muiden kulkuneuvojen kanssa, niin miksi ei toimisi tässä?
 
vierailija
ihme tätä lautavihaa
protip: ei ole pakko ajaa jos pelottaa
Onko pakko maksaa verovaroista vammautumiset ja sairaslomat, jos rikotaan lakia tai huoltaja ei varmista, että PirkkoPetterillä on kypärä päässä ja hammassuojat suussa. Kaveriahan ei tietysti samalle laudalle oteta ja jos otetaan, maksetaan tietysti omasta pussista ne laastarit ja naulat.

Asia muuttuisi heti, jos voitaisi sakottaa reippaalla kädellä, laudat pitäisi rekisteröidä sekä ostaa vakuutus samoilla periaatteilla kuin esim. mopossa. Saattaisi tämän päivän tilastojen valossa olla korkeat vakuutusmaksut.
 
vierailija
polkupyörät on mielestäni paljon vaarallisempia, kun niitä ajavat on suuri osa ihaan päättömiä kanoja tai no kukkoja myös
En usko että suuri osa. Suuri osa on kuitenkin koululaisia ja työmatkalaisia. Niitä sandex-pellejä on aika pieni osa pyöräilijöistä. Todella monelle polkupyörä on kulkuväline jolla siirrytään paikasta toiseen, ei liikuntaväline, jolla pyritään pääsemään mahdollisimman lujaa.

Nämä sähköpotkulaudat taas. Iso ongelma on, että niitä käytetään kännissä tai sitten yritetään säästä sillä, että kolme kaverusta pakkautuu yhden laudan päälle. Sillä niitä onnettomuuksia syntyy.
 
En usko että suuri osa. Suuri osa on kuitenkin koululaisia ja työmatkalaisia. Niitä sandex-pellejä on aika pieni osa pyöräilijöistä. Todella monelle polkupyörä on kulkuväline jolla siirrytään paikasta toiseen, ei liikuntaväline, jolla pyritään pääsemään mahdollisimman lujaa.

Nämä sähköpotkulaudat taas. Iso ongelma on, että niitä käytetään kännissä tai sitten yritetään säästä sillä, että kolme kaverusta pakkautuu yhden laudan päälle. Sillä niitä onnettomuuksia syntyy.
ainakin kaupungissa, jossa äskettäin asuin, ne muistutti nato-ohjusta.. eivät katso miten ja mihin ajavat. Pääasia näutti olevan se, että mahdollisimman kovaa
 
vierailija
ainakin kaupungissa, jossa äskettäin asuin, ne muistutti nato-ohjusta.. eivät katso miten ja mihin ajavat. Pääasia näutti olevan se, että mahdollisimman kovaa
No älä silti yleistä meihin, jotka sotkee vaihteettomalla pyörällään kolme kilometriä töihin ja takaisin ja laittaa lapset pyörällä kouluun mieluummin kuin vie ne autolla parin kilometrin matkaa. Pyörä on minulle ensisijaisesti kulkuväline. Itse en tunne ketään joka harrastaisi pyöräilyä eli lähtisi erikseen vapaa-ajalla pyöräilemään. Kyllä kaikille tuntemilleni ihmisille pyörä on vain keino liikkua. Vaikka toki tiedän, että näitä pyöräilyn harrastajiakin on, mutta jotenkin aina risoo, kun kaikki pyöräilijät niputetaan kauheiksi raggareiksi, jotka ei välitä muista liikkujista.
 
No älä silti yleistä meihin, jotka sotkee vaihteettomalla pyörällään kolme kilometriä töihin ja takaisin ja laittaa lapset pyörällä kouluun mieluummin kuin vie ne autolla parin kilometrin matkaa. Pyörä on minulle ensisijaisesti kulkuväline. Itse en tunne ketään joka harrastaisi pyöräilyä eli lähtisi erikseen vapaa-ajalla pyöräilemään. Kyllä kaikille tuntemilleni ihmisille pyörä on vain keino liikkua. Vaikka toki tiedän, että näitä pyöräilyn harrastajiakin on, mutta jotenkin aina risoo, kun kaikki pyöräilijät niputetaan kauheiksi raggareiksi, jotka ei välitä muista liikkujista.
no samoten tässä niputetaan myös noi sähköpotkulaitteilijatkin. varmasti heistäkin löytyy niitä, jotka noudattaa sääntöjä ja malttia
 
vierailija
vierailija
no yhteen aikaan se oli trampoliini viha. se suurinpiirtein oli oikee tappovehe, sitä parjasin niin vanhemmat kuin lääkäri. joidenkin mielestä se oli niin ruma, että se aiheutti pahennusta jopa siellä naapurin pihalla
Raajanmurtaja on typerimpiä keksintöjä ja siihen todennäköisesti sortuivat samat ihmiset kuin omissa hiivoissaan ja kusissaan lilluvat kylpytynnyrin omistajatkin.
 

Yhteistyössä