vierailija
Tuntuu siltä, että tässä sähköpotkulautatouhussa vaikuttaa kaksi isompaa taustatekijää, jotka tuntuvat tekevän asian järkevästä käsittelystä täysin mahdotonta: vihreä siirtymä, eli että sähkömoottori on hyvä asia ja piste, sekä alustatalous, joka on tämän päivän uusi hieno juttu, jota ei saa kritisoida tai rajoittaa koska on muuten ankeuttaja ja kalkkis.
Alustatalous on taikasana, jonka lausumalla sai perustaa taksifirman ilman lupaa ja avata hotellin vaikka merikonttiin, jos siltä tuntui. Samoin voi vuokrata ajoneuvon ilman vakuutuksia tai ajoneuvon kunnollista rekisteröintiä tai katsastamista tai ilman vuokraajan ajo-oikeuden kontrollointia. Kaikki on sallittua kunhan jossain kohti toimitusketjua asiakas käyttää äppiä. Jos jotain ongelmia tulee, ne menevät tietenkin yhteiskunnan piikkiin koska yrittämisen vapaus.
Ja sitten on se sähkö. Suomessa on vuosikymmenet verotettu autoilijat kuoliaaksi ja syynätty viivoittimen kanssa katon korkeuksia ja linjoja, verotettu mielivaltaisesti sääntöjä luoden ja kielletty lisävaloja ja muita uutuuksia ihan vaan kun huvittaa. Mutta kun kulkuneuvossa on sähkömoottori, niin kuka nyt viitsii nipottaa siitä jos lapsi ajaa 80 km/h valtatiellä. Tai juuri sillä hetkellä tietenkin voi nipottaa, mutta mitään ei voi yleisellä tasolla tehdä ongelman ratkaisemiseksi.
Jos jossain vaiheessa olisi tullut buumi polttomoottoripotkulaudoista, voitte olla varmoja, että (a) ne olisi kielletty heti kättelyssä, tai (b) niitä olisi verotettu niin kovalla kädellä, ettei niitä olisi liikenteessä tai (c) niille olisi luotu pakollinen rekisteröinti- ja katsastussäännöstö sekä pakollinen ajokortti (moottoripyöräkortti) lisäkoulutuksineen, mikä olisi tietenkin tarkoittanut sitä ettei kukaan alle 20-vuotias olisi potkulaudalla ajanut. Mutta kun kyseessä on sähköpotkulauta eli vihreä siirtymä, niin kaikki käy. Antaa mennä. Jos nyt joku kuolee ja joku toinen vammautuu ja vähän veroja kierretään ja maahantuodaan sekä ajetaan täysin avoimesti lainvastaisilla kulkuneuvoilla, niin mitä sitten?
Alustatalous on taikasana, jonka lausumalla sai perustaa taksifirman ilman lupaa ja avata hotellin vaikka merikonttiin, jos siltä tuntui. Samoin voi vuokrata ajoneuvon ilman vakuutuksia tai ajoneuvon kunnollista rekisteröintiä tai katsastamista tai ilman vuokraajan ajo-oikeuden kontrollointia. Kaikki on sallittua kunhan jossain kohti toimitusketjua asiakas käyttää äppiä. Jos jotain ongelmia tulee, ne menevät tietenkin yhteiskunnan piikkiin koska yrittämisen vapaus.
Ja sitten on se sähkö. Suomessa on vuosikymmenet verotettu autoilijat kuoliaaksi ja syynätty viivoittimen kanssa katon korkeuksia ja linjoja, verotettu mielivaltaisesti sääntöjä luoden ja kielletty lisävaloja ja muita uutuuksia ihan vaan kun huvittaa. Mutta kun kulkuneuvossa on sähkömoottori, niin kuka nyt viitsii nipottaa siitä jos lapsi ajaa 80 km/h valtatiellä. Tai juuri sillä hetkellä tietenkin voi nipottaa, mutta mitään ei voi yleisellä tasolla tehdä ongelman ratkaisemiseksi.
Jos jossain vaiheessa olisi tullut buumi polttomoottoripotkulaudoista, voitte olla varmoja, että (a) ne olisi kielletty heti kättelyssä, tai (b) niitä olisi verotettu niin kovalla kädellä, ettei niitä olisi liikenteessä tai (c) niille olisi luotu pakollinen rekisteröinti- ja katsastussäännöstö sekä pakollinen ajokortti (moottoripyöräkortti) lisäkoulutuksineen, mikä olisi tietenkin tarkoittanut sitä ettei kukaan alle 20-vuotias olisi potkulaudalla ajanut. Mutta kun kyseessä on sähköpotkulauta eli vihreä siirtymä, niin kaikki käy. Antaa mennä. Jos nyt joku kuolee ja joku toinen vammautuu ja vähän veroja kierretään ja maahantuodaan sekä ajetaan täysin avoimesti lainvastaisilla kulkuneuvoilla, niin mitä sitten?