Pohdintaa lapsiin kohdistuvan seksuaalisen väkivallan ehkäisystä/löytämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipide

Vieras
Minusta esim. neuvolan vuositarkastuksessa voisi terkkätäti vilkaista myös alapään ja tämän saisi olla pakollinen juttu. Jos sotain huolenaihetta näkyisi, voitaisiin tutkia paremmin.

Mielestäni tämä ehkäisi osan varsinkin taaperoihin/leikki-ikäisiin kohdistuvasta seksuaalisesta väkivallasta, josta penetraatiosta useimmissa tapauksissa jää repeytymiä ja jälkiä.

Näitä pikkulapsia raiskaavia ja parittavia vanhempia on Suomessakin paljon enemmän kuin kuvitellaan, mutta on helpompaa tukkia silmät ja korvat näin karmeilta asioilta, kuin oikeasti toimia asian ehkäisemiseksi ja rääkättyjen lasten pelastamiseksi.

Minua varmasti syytetään hysteriasta ja liioittelusta, mutta ihan rutiinitarkastus tuo voisi mielestäni olla, ilman mitään draamaa tai muuta, jotta saataisiin vähän käsitystä, kuinka moneen lapseen kohdistetaan raakaa seksuaalista väkivaltaa ennen esim. kouluikää.

Jos tämä otettaisiin käytännöksi, en kokisi sen olevan minua syyttävää, jos lapseni alapäähän vilkaistaisiin vuosittain.

Tottakai suurin osa olisi "turhaa", mutta kuinka moni lapsi olisi tällä peloitteella turvattu? Sitähän emme voi tietää, koska sitä ei ole koskaan -kunnolla- tutkittu.

Niin.. Toisaalta, jos tutkiminen on etukäteen tiedossa, voivat aikuiset lopettaa touhunsa ja antaa alapään parantua ennen neuvolaa. Mielestäni parempi olisi siis se, että vanhemmat laitettaisiin jossain vaiheessa tutkimushuoneesta ulos ja lapsen kanssa juteltaisiin hetki kahden. Lisäkoulutus väkivallan merkeistä tulisi jokaisen neuvolatädin käydä. Jos aihetta olisi epäillä, niin housuihin voisi kurkata ihan randomina, kun vanhemmat eivät sitä osaa odottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
luuletko tosiaan että tuollaiset vanhemmat vie lapsensa neuvolaan?? Neuvola on suomessa vapaaehtoinen, joten tuskimpa vievät...

"Tämän saisi olla pakollinen juttu" -kirjoitin aloituksessani. Jos neuvolapalvelua ei haluta käyttää, pitäisi toimittaa maksullinen lääkärintodistus johonkin instanssiin.

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Niin.. Toisaalta, jos tutkiminen on etukäteen tiedossa, voivat aikuiset lopettaa touhunsa ja antaa alapään parantua ennen neuvolaa. Mielestäni parempi olisi siis se, että vanhemmat laitettaisiin jossain vaiheessa tutkimushuoneesta ulos ja lapsen kanssa juteltaisiin hetki kahden. Lisäkoulutus väkivallan merkeistä tulisi jokaisen neuvolatädin käydä. Jos aihetta olisi epäillä, niin housuihin voisi kurkata ihan randomina, kun vanhemmat eivät sitä osaa odottaa.

Taaperoiden ja leikki-ikäisten alapäät eivät käsittääkseni niin vaan parannu aikuisen suorittamasta penetraatiosta. Mutta parasta olisi, jos tosiaan tehtäisiin sillä tavoin randomina, että kutsu tulisi vain vähän ennen aikaa.

Kyllä mä luulen, että neuvolassa osataan kurkkia alapäähän tms jos herää epäilys että jotain tuommoista voisi olla tapahtunut. Helpostihan se käy, kun nakuna ne vauvat punnitaankin.

Samalla siinä kokenut silmä kyllä näkee, onko lapsi jonkun muunkin väkivallan muodon uhri. Yleisempää kyllä kun lienee se lyöminen/läpsiminen kuin seksuaalinen hyväksikäyttö.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Kyllä mä luulen, että neuvolassa osataan kurkkia alapäähän tms jos herää epäilys että jotain tuommoista voisi olla tapahtunut. Helpostihan se käy, kun nakuna ne vauvat punnitaankin.

Samalla siinä kokenut silmä kyllä näkee, onko lapsi jonkun muunkin väkivallan muodon uhri. Yleisempää kyllä kun lienee se lyöminen/läpsiminen kuin seksuaalinen hyväksikäyttö.

No meidän tyttö on ainakin kolmevuotiaasta (muistaakseni kaksivuotiaasta) punnittu vaatteet päällä. Ja ei lapset niitä seksuaalisen hyväksikäytön merkkejä ihan noin vaan näytä, ne on viimeisen päälle lojaaleja vanhemmilleen, ja jollain tasolla pitävät niiden käytöstä normaalina/oikeutettuna.

Seksuaalinen hyväksikäyttö on yllättävän yleistä, mutta tarkempia lukuja ei voida sanoa, koska asiaa ei kunnolla tutkita.

Ammatti ihmisen pitäs osata nähdä lapsen ja aikuisen välisessä kontaktissa merkkejä häiriöistä. Meillä oli pojalla komea musta silmä 5v tarkastuksessa. Poika ite selitti ett oli juossu pahki sängyn laitaa niin kuin olikin. Näytti ett kaikki muut tarkastukset jää tekemättä kun täti takertui tähän yhteen asiaan. Poikakin säikky ja oli tosi kiinni minussa. Selvittiin siitä ja kyllä hänen kantansa ymmärrän, mutta oisin halunnu keskustella muistakin asioista

Ehdottomasti nuo pitäisi saada tarkempaan syyniin. Mitään kauheampaa ei varmasti lapselle voikaan tapahtua kuin seksuaalinen väkivalta. Mutta kun sekään ei valitettavasti rajoitu penetraatioon. Sitä on olemassa monissa muodoissa, jolloin ei tämä tarkastus saisi kiinni kuin ne kaikista sairaimmat tapaukset (jotka siis tekisivät siten lapsilleen myös vaikka tietäisivät että kiinni on helppo jäädä ).

Tämän varjolla saisi sitten lievemmät muodot olla rauhassa kun ulkoisia merkkejä ei olisi huomattavissa. Siksi en kannata tätä systeemiä, pitäisi kehitellä parempi, joka saisi kaikki kiinni. Mikä sellainen konsti olisi, sitä en tiedä? Tosi luotettava valheenpaljastuskone, jossa kaikki aikuiset kävisivät säännöllisesti?

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Ehdottomasti nuo pitäisi saada tarkempaan syyniin. Mitään kauheampaa ei varmasti lapselle voikaan tapahtua kuin seksuaalinen väkivalta. Mutta kun sekään ei valitettavasti rajoitu penetraatioon. Sitä on olemassa monissa muodoissa, jolloin ei tämä tarkastus saisi kiinni kuin ne kaikista sairaimmat tapaukset (jotka siis tekisivät siten lapsilleen myös vaikka tietäisivät että kiinni on helppo jäädä ).

Tämän varjolla saisi sitten lievemmät muodot olla rauhassa kun ulkoisia merkkejä ei olisi huomattavissa. Siksi en kannata tätä systeemiä, pitäisi kehitellä parempi, joka saisi kaikki kiinni. Mikä sellainen konsti olisi, sitä en tiedä? Tosi luotettava valheenpaljastuskone, jossa kaikki aikuiset kävisivät säännöllisesti?

Tiedän, että hyväksikäytttöä on monenlaista, itse olen kokenut sitä "lievempää" isoisäni tekemänä, mutta koen, että olen paljolta säästynyt, kun se tietty koskemattomuus säilyi.

Uskoisen, että lähes varma kiinnijääminen hillitsee myös noita toiminnallisia pedofiileja. Ja jos ei hillitse, niin se väkivalta jatkuu korkeintaan sen yhden vuoden, eikä koko pikkulapsi-ikää. Raiskattu lapsi saadaan pois kieroutuneelta vanhemmaltaan avun piiriin. Vai onko yleinen mielipide se, että lapsi on jo "pilalla", eikä enää autettavissa?

Ei varmasti olisi resursseja tuollaiseen valheenpaljastuskoe-rumbaan, kannattaisi miettiä sellaisia keinoja, jotka ovat mahdollisia, ja ajaa sitä sitten eteenpäin.

Yhteistyössä